2010-05-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stilleståndsavtalet skrev naturligtvis under av de krigförande parterna. Här kommer en maskinell översättning av texten:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.koreanwar-educator.org/topics/armistice/armistice.pdf&rurl=translate.google.se&usg=ALkJrhj OuiUfm-4pHdJtpwBT2tal5zLl7A
Det finns ju en demarktionslinje i havet med som vad jag uppfattar Nordkorea aldrig accepterat utan är satt av USA och FN.
Citera
2010-05-29, 21:48
Medlem
2,3,5,7,11...s avatar
Citat:
Stilleståndsavtalet skrev naturligtvis under av de krigförande parterna.

Stilleståndsavtalet tog ej upp gränsdragningen i gula havet (västhavet) mellan parterna. Havsgränsen sattes ensidigt av FN kommandot som leddes av USA. Nordkorea har aldrig erkänt den västra havsgränsen.

Edit: Ankan var snabbare
Senast redigerad av 2,3,5,7,11... 2010-05-29 kl. 21:52.
Citera
2010-05-29, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Det finns ju en demarktionslinje i havet med som vad jag uppfattar Nordkorea aldrig accepterat utan är satt av USA och FN.

Citat:
Ursprungligen postat av 2,3,5,7,11...
Stilleståndsavtalet tog ej upp gränsdragningen i gula havet (västhavet) mellan parterna. Havsgränsen sattes ensidigt av FN kommandot som leddes av USA. Nordkorea har aldrig erkänt den västra havsgränsen.

Edit: Ankan var snabbare
Ok, men det ser ut som en ganska kraftig ensidig utvidging. Sedan är det ju en viss skillnad mellan territorialvatten och ekonomisk zon. Vad gäller det senare så är konflikter inte ovanliga även i Europa, se bara på Islands och Storbrittaniens "fiskekrig".
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/wire/la-fg-korea-mood-20100528-g,0,5797122.graphic
Tydligen så har förhandlingar förts mellan parterna utan att leda någonvart. Men att sänka ett örlogsfartyg bara för att det befinner sig innanför av en omtvistad gräns är inte speciellt smart, om man nu är intresserad av fred, vilket iof den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il, inte är. För då skulle han bete sig på ett helt annat, sansat, sätt.
Citera
2010-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ok, men det ser ut som en ganska kraftig ensidig utvidging. Sedan är det ju en viss skillnad mellan territorialvatten och ekonomisk zon. Vad gäller det senare så är konflikter inte ovanliga även i Europa, se bara på Islands och Storbrittaniens "fiskekrig".
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/wire/la-fg-korea-mood-20100528-g,0,5797122.graphic
Tydligen så har förhandlingar förts mellan parterna utan att leda någonvart. Men att sänka ett örlogsfartyg bara för att det befinner sig innanför av en omtvistad gräns är inte speciellt smart, om man nu är intresserad av fred, vilket iof den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il, inte är. För då skulle han bete sig på ett helt annat, sansat, sätt.
Jag vet inte om NK heller accepterar de vattenrättsliga reglement som finns gällande kuster heller, det är väl den enda internationella reglementet som finns på det området.
NK har väl sagt att man kommer bemöta inträdelser i deras sfär med just som denna attack, (om det nu var dem som sänkte skeppet).
Men det är ju sorgligt att 2 nationer inte kan komma överens, handlar nog inte så mycket om att komma överens egentligen utan båda parter är lika goda kolsupare av obstinathet.
Citera
2010-05-29, 23:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Vilken brottsdomstol skulle dem stå i rätta inför? Det finns mängder av diktaturer i världen men att alla dessa väntar brottmålsstol är ju en icke-realitet.

Beror ju på vilka som störtar dom från makten ,Sydkorea ,USA ,Kina ,egna befolkningen ..ja det finns många att välja på.

General Curtis LeMay som var ansvarig för det strategiska bombflyget av Japan under WW2
Han en gång påpekade att hade USA förlorat kriget, hade han förväntat sig bli dömd för krigsförbrytelser ,så insikten till att man "gör fel" finns där ,även hos Kim
Citera
2010-05-29, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag vet inte om NK heller accepterar de vattenrättsliga reglement som finns gällande kuster heller, det är väl den enda internationella reglementet som finns på det området.
NK har väl sagt att man kommer bemöta inträdelser i deras sfär med just som denna attack, (om det nu var dem som sänkte skeppet).
Men det är ju sorgligt att 2 nationer inte kan komma överens, handlar nog inte så mycket om att komma överens egentligen utan båda parter är lika goda kolsupare av obstinathet.
Men till skillnad ifrån nordkoreanerna så kan sydkoreanerna avsätta sin regering nästa val, om de inte är nöjd med dess agerande. Koreanerna i sydkorea verkar, enligt min uppfattning, absolut inte vara speciellt krigiska utav sig. Tvärtom så är jag närmast orolig för att folket i sydkorea skall vara för mjäkigt gentemot nordkoreas sinnesjuka diktator. Alltså att landet skulle låta sig överrumplas och i värsta fall gå under vid en storskalig nordkoreansk aggresion. Jag förstår sydkoreanerna, (så långt man kan förstå ett annat folk med en så annorlunda trumatisk historia), vad gäller viljan att till nästan varje pris undvika en ny slakt på halvön och dess kärlek till folket i Nordkorea. Men problemet är att folket i Nordkorea är tvingade att följa alla de galna order som dess sinnesjuka ledning kan tänkas ge. Så jag hoppas att sydkoreanerna, i slutändan är beredda att försvara sin demokrati, välstånd och frihet om det värsta skulle hända, vilket vi alla hoppas på aldrig händer.
Citera
2010-05-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Beror ju på vilka som störtar dom från makten ,Sydkorea ,USA ,Kina ,egna befolkningen ..ja det finns många att välja på.

General Curtis LeMay som var ansvarig för det strategiska bombflyget av Japan under WW2
Han en gång påpekade att hade USA förlorat kriget, hade han förväntat sig bli dömd för krigsförbrytelser ,så insikten till att man "gör fel" finns där ,även hos Kim
Jo men NK kan nog trotsa sådana tribunaler som andra nationer.
Citera
2010-05-30, 23:00
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Jo, han är både sinnesjuk och en slags religiös fanatiker, där han själv är allsmäktig "gud". Han har ingen dödslängtan men är beredd att offra livet på varenda korean bara han själv klarar sig.

Citat:
Instämmer helt och hållet. Och dåren Kim Jung Il vill absolut inte att den egna befolkningen och omvärlden skall få reda på sanningen om hans patetiska och sinnesjuka styre. Så för jounalister är det nästan omöjligt att få inresevisum till Nordkorea.

Det är många experter här på flashback på hur ordergången fungerar i Nordkorea och hur och vilka deras självutnämnda gud kan tänkas offra för att leva sitt sjuka liv i överflöd osv.
Det lilla man vet om Kims roll inordkorea ska nog tas med en nypa salt. Men ni kanske har några insidekällor som ni vill dela med er om?

(Nu orkade jag bara ta med 2 citat från samma inlägg men det kryllar ju av dem)
Citera
2010-05-30, 23:09
Medlem
gurexs avatar
http://www2.tbo.com/exposure/ar/659/372/2010/05/20/51814_north-korea-ship-sinkingjpg.jpg

Vad tror ni om "bevisen". Torpeden ser ju ut att vara hämtad från första världskriget eller nått sånt.

Läste att den "internationella" kommisionen som undersökte explosionen bestod av 114 sydkoreaner och 16st från andra länder (sverige, usa, storbritannien och australien, dvs länder som hatar nordkorea) Rapporten är dessutom hemlig till vissa delar så den går inte att kontrollera, något som nordkoreanerna velat göra men nekats till.
Citera
2010-05-30, 23:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det är många experter här på flashback på hur ordergången fungerar i Nordkorea och hur och vilka deras självutnämnda gud kan tänkas offra för att leva sitt sjuka liv i överflöd osv.
Det lilla man vet om Kims roll inordkorea ska nog tas med en nypa salt. Men ni kanske har några insidekällor som ni vill dela med er om?

(Nu orkade jag bara ta med 2 citat från samma inlägg men det kryllar ju av dem)
Det är ingen här som påstår att man säkert vet vad som händer bakom kulisserna i Nordkorea.
Men jag ser inget fel i att dra provisorisa slutsater utifrån det vi vet:
Vi vet att Kim hotar och provocerar andra länder
Vi vet att folket i Nordkorea har svulit
Vi vet att ledningen i Nordkorea lever i rellativ lyx.
Vi vet att Kim ägnade sig åt en lyxtillvaro i t.ex. Europa innan han blev den nya husguden
Vi vet att det, i princip, är omöjligt för en journalist att ens få ett turistvisum till Nordkorea
Vi vet att det pågår en omfattande offentlig hyllning av Kim och hans far i Nordkorea
Vi vet att det finns läger för politiska fångar i Nordkorea. Detta kan nordkoreanska flyktingar och västerlänningar som suttit i sådana läger bekräfta.
Vi vet därför att man hamnar i läger bara man försöker att fly ifrån Nordkorea
Vi vet att Nordkorea lägger en massa resurser på militärmakten på befolkningens bekostnad
Vi vet dessutom att nästan all sk "västerländsk propaganda" om öststaterna och Sovjet visade sig vara sann. Något som varje förvarare av det Nordkoreanska tyrraniet bör tänka på.
Citera
2010-05-30, 23:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
http://www2.tbo.com/exposure/ar/659/...sinkingjpg.jpg

Vad tror ni om "bevisen". Torpeden ser ju ut att vara hämtad från första världskriget eller nått sånt.

Läste att den "internationella" kommisionen som undersökte explosionen bestod av 114 sydkoreaner och 16st från andra länder (sverige, usa, storbritannien och australien, dvs länder som hatar nordkorea) Rapporten är dessutom hemlig till vissa delar så den går inte att kontrollera, något som nordkoreanerna velat göra men nekats till.
Nej, Nordkorea har velat göra en egen undersökning, vilket skulle ge dem möjlighet att förstöra bevisen. Dessa bevis kommer dock att behandlas i FN inom sin tid. Dessutom kommer säkert saken att tas upp under sexparts samtalen. Kina har fått stora utdrag ur rapporten redan.
Nej Sverige hatar inte Nordkorea, (de andra länderna kan jag inte svara för). Vi har haft diplomatiska förbindelser med nordkorea sedan 1973 och var länge det enda västerländska landet som hade det.
Påstår du alltså att de svenska experterna ljuger? Att de är korrumperade? Att den svenska regeringen är inblandad i någon skum komplott?
Det är ingen som påstår att Nordkoreas vapenteknologi är avancerad, (kärnvapen oräknat, vilka nordkorea började arbeta för redan under Kim Il Sungs tid). Så torpeden kan mycket väl ha sett primitiv ut. Dock gjorde den tydligen sitt "jobb".
Citera
2010-05-30, 23:52
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Nej, Nordkorea har velat göra en egen undersökning, vilket skulle ge dem möjlighet att förstöra bevisen. Dessa bevis kommer dock att behandlas i FN inom sin tid. Dessutom kommer säkert saken att tas upp under sexparts samtalen. Kina har fått stora utdrag ur rapporten redan.
Nej Sverige hatar inte Nordkorea, (de andra länderna kan jag inte svara för). Vi har haft diplomatiska förbindelser med nordkorea sedan 1973 och var länge det enda västerländska landet som hade det.
Påstår du alltså att de svenska experterna ljuger? Att de är korrumperade? Att den svenska regeringen är inblandad i någon skum komplott?
Det är ingen som påstår att Nordkoreas vapenteknologi är avancerad, (kärnvapen oräknat, vilka nordkorea började arbeta för redan under Kim Il Sungs tid). Så torpeden kan mycket väl ha sett primitiv ut. Dock gjorde den tydligen sitt "jobb".

Jag menade att torpeden såg ut att ha legat några år på bottnen och inte några veckor.

Att svenska regeringen skulle ljuga i det här fallet vet jag inte (om de ens har med saken att göra förutom att kanske skriva under något papper som godkänner att någon svensk är med och glor på en mutter eller nått) även om jag inte har ett dugg förtroende för exempelvis Carl Bildts ord, han kan nog säga det mesta som gör att han får en klapp från pentagon.

Vidare tycker jag inte att det är konstigt att den sydkoreanska militären skulle ljuga (eller något av de andra ländernas experter (vad de gjorde för undersökningar vet jag inte men de var ju i klar minoritet i alla fall (114-16)).

Nej sverige som land kanske inte hatar nordkorea men styret i sverige gör det liksom de ogillar andra kommunistländer (och ideologin i sig). Att man har en ambassad säger inte alltför mycket.
Senast redigerad av gurex 2010-05-30 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in