Citat:
Ursprungligen postat av
eduhere
2x fritering
Pauls krispiga pommes frites tog juryn i Sveriges mästerkock med storm. Leif Mannerström utnämnde dem till de godaste pommes frites han ätit i Stockholm.
Ingredienser
2 l vatten
1 msk ättiksprit 12 %
1-2 kg mjölig potatis (ex King Edward)
1 msk salt
frityrolja
Koka upp vattnet med ättikan och saltet. Skär potatisen i stavar.
Steg 1
Koka potatisstavarna försiktigt ca 8-10 minuter. Potatisen ska inte spricka.
Ta upp och låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 2
Värm frityroljan till 160 grader. Fritera potatisarna ca 1-2 minuter. Ta upp låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 3
Värm oljan till 180 grader. Fritera potatisarna slutligen ca 3 minuter. Låt torka på papper och salta före servering. För ännu krispigare resultat, frys potatisarna efter första friteringen och fritera den mängd som önskas enligt steg 3.
Skapa anteckning

En snabb överslagsberäkning ger 1,5 timmar arbetsåtgång ( exkl.
infrysningen)
Nä, då köper jag nog hellre redan infrysta färdiga pommes , dom är ju också förfriterade och coatade , då borde man få likvärdiga resultat , och med den rätta potatissorten dessutom ?
Är det någon som kan bekräfta det ? Jag har en liten fritös med rapsolja , och mitt första försök med potatis i lösvikt föll inte alls bra ut, och att spendera nästan 2 timmar för att få något så enkelt som vettiga pommes, det har man varken tid eller ork till.
Sist jag gjorde någorlunda ok strips var genom att skära skalade potatis i en stripsmaskin (lika stora och tjocka längder) skölja dom i vatten en halv timme, koka stripsen 10 min, låta svalna och ånga, för att till sist lägga dom ingeggade i en deciliter rapsolja och steka dom ca. 20 minuter. Rätt ok, inte perfekt- och det tog också över en timme.