2024-09-15, 08:54
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsansv3jsan
Finns det något liknande ställe som din fabrik?

Har du någon erfarenhet? Tror du att dem du har nämnt skulle låta de anställda äta hur mycket pommes dem vill under lunchen?

Jag undrar om du vet om hur pommes är? Alltså nyttigheten, protein finns det väl typ inget i? Fett? Kolhydrater?

När du säger hur mycket du ville, menar du HUR MYCKET DU VILLE?

Var det svårt att få jobb där?

Pommes är väl bara potatis? Förutom friteringen så är det väl egentligen bara som att äta potatis? Potatis med salt på då. Och potatis är ju ganska nyttigt, så det är väl friteringen som gör det onyttigt? Eller är jag helt fel ute?

När du hettar upp kolhydratrika livsmedel, särskilt de med mycket stärkelse skapas akrylamider.
Förutom det så är det en fettbomb, förvisso med mycket fler och enkelomättade fetter.

Så mycket nyttigt går inte att hitta, nej.
Men gott kan det vara
Citera
2024-09-15, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bara googla "pasta fabriker i sverige" eller fråga den sk arbetsförmedlingen
Du menar pommes fabriker? Vill helst veta om en liknande som han jerry.
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
När du hettar upp kolhydratrika livsmedel, särskilt de med mycket stärkelse skapas akrylamider.
Förutom det så är det en fettbomb, förvisso med mycket fler och enkelomättade fetter.

Så mycket nyttigt går inte att hitta, nej.
Men gott kan det vara
Jag förstår fortfarande inte. Så det är friteringen som gör det onyttigt? Utan fritering så är du ju potatis med salt på. Och potatis är ju ganska nyttigt i sig?

Så när man friterar det så vad händer då? Akrylamider vet inte vad det är, men fett halten då? Kolhydrathalten? Proteinhalten? Det är väl inte fullvärdigt protein dock.

Fast potatis i sig är väl inte onyttigt?

Själva friteringen kan skapa onyttighet fast det är väl inte så att man ökar fettmassan på det sättet?
Citera
2024-09-15, 17:09
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Det är upphettningen som skapar akrylamiderna. De är cancerogena.
Friterar gör man i hög värme, ju lägre värme desto minde akrylamider. Ju mer färg potatisen har, desto mer akrylamider.
Friteringen gör också att potatisen suger åt sig mycket fett

Vill du ha nyttig potatis, koka den..
Citera
2024-09-15, 21:47
Bannlyst
Citat:
Friterar gör man i hög värme, ju lägre värme desto minde akrylamider. Ju mer färg potatisen har, desto mer akrylamider.

Så pommes är alltså uteslutande onyttigt?

Jag tänkte liksom så att potatis är nyttigt därför är det friteringen som gör pommesen onyttig. Därav är allt nyttigt förutom friteringen.

Så pommes är nyttigt i sig men sen också friteringen.

Förstår du typ vad jag menar? Man kan liksom oroa sig för olika onyttigheter. Man kan tänka att denna grej har lite protein eller lite fett eller vad som helst. Eller mycket kalorier. Eller så kan man tänka på friteringen.

Jag tänkte då att friteringen inte riktigt skadar mig och att potatisens näring och allt den har i sig fortfarande är där. Bara att det är mycket godare nu.

Förstår du?

Hur fel är jag ute?
Citera
2024-09-15, 21:50
Bannlyst
Åt pommes på en gatukök en gång, herregud vad goda de var!
Jag gick tillbaka och fråga vad pommesen heter, han gav fel namn.

Men de var "rätt tjocka" som MC-pommes fast lite tjockare, och bra ifyllda.

Har för mig att förpackningen ska vara genomskinlig, med en rött etikett
Citera
2024-09-16, 19:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Bra där, tycker det duger med Airfryern alldeles tillräckligt utmärkt
Jag gillar mest smör (smörsmak) pensling ang tex airfryad panerad kyckling
Sen duger det ochså med 0,5 cm olja i en vanlig stekpanna ochså

Djupfritering är inget man ska pyssla med nåt särskilt ofta anser jag
som nån stående kosthållning

Otroligt onyttigt för kroppen relativt de flesta tillagningsmetoderna
Citera
2024-09-16, 20:13
Medlem
Frysta pottatis frittes (pommes om du så vill...) körde förr i ugnen nu i airfryern. Bra resultat varje gång.
Citera
2024-09-19, 08:11
Medlem
Ambelains avatar
De allra bästa Svenska snabbmats-pommes var iaf de som man brukade få på typ Sibylla eller motsvarande små hamburgerrestauranger - före 2000.
Därefter byttes ju allt ut till de där smala dåliga som alla falafel-ställen kör med.

Sibylla försökte tydligen förnya sig, och hoppades attrahera ungdomar, med sina fula "Future Fries" ... men det var ju ett enormt feltänkt.

Varför inte bara gå tillbaka till det som funkade, och funkade bra, istället?

Det hade ju isf blivit det enda stället i landet som hade sålt gamla traditionella svenska pommes.
Och bara det hade ju varit en given framgångssaga, som bara väntar på att återintroduceras.

Faktum är att praktiskt taget alla är så trötta på de dåliga falafel-pommesarna att man bara vill dö.
Visst är det vissa av dem som försöker erbjuda något annat, men hittills är det ingen som kommit på det enkla och framgångsrika att helt enkelt bara återgå till hur det var förr.
Jag menar, det som funkade i årtionden, från 60-talet eller nåt, det kommer ju fortsätta funka.
Det säger ju sig själv.

Så, fram med de gamla goda räfflade pommesarna igen.
Tack.
Citera
2024-10-07, 22:56
Medlem
urverksapelsins avatar
De perfekta pommes stripsen görs i grillfunktionen på micron. Då blir de godast!
Citera
2025-02-04, 16:45
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduhere
2x fritering

Pauls krispiga pommes frites tog juryn i Sveriges mästerkock med storm. Leif Mannerström utnämnde dem till de godaste pommes frites han ätit i Stockholm.

Ingredienser
2 l vatten
1 msk ättiksprit 12 %
1-2 kg mjölig potatis (ex King Edward)
1 msk salt
frityrolja

Koka upp vattnet med ättikan och saltet. Skär potatisen i stavar.
Steg 1
Koka potatisstavarna försiktigt ca 8-10 minuter. Potatisen ska inte spricka.
Ta upp och låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 2
Värm frityroljan till 160 grader. Fritera potatisarna ca 1-2 minuter. Ta upp låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 3
Värm oljan till 180 grader. Fritera potatisarna slutligen ca 3 minuter. Låt torka på papper och salta före servering. För ännu krispigare resultat, frys potatisarna efter första friteringen och fritera den mängd som önskas enligt steg 3.
Skapa anteckning

En snabb överslagsberäkning ger 1,5 timmar arbetsåtgång ( exkl. infrysningen)

Nä, då köper jag nog hellre redan infrysta färdiga pommes , dom är ju också förfriterade och coatade , då borde man få likvärdiga resultat , och med den rätta potatissorten dessutom ?

Är det någon som kan bekräfta det ? Jag har en liten fritös med rapsolja , och mitt första försök med potatis i lösvikt föll inte alls bra ut, och att spendera nästan 2 timmar för att få något så enkelt som vettiga pommes, det har man varken tid eller ork till.
Sist jag gjorde någorlunda ok strips var genom att skära skalade potatis i en stripsmaskin (lika stora och tjocka längder) skölja dom i vatten en halv timme, koka stripsen 10 min, låta svalna och ånga, för att till sist lägga dom ingeggade i en deciliter rapsolja och steka dom ca. 20 minuter. Rätt ok, inte perfekt- och det tog också över en timme.
Senast redigerad av Upplyften 2025-02-04 kl. 16:57.
Citera
2025-02-05, 00:56
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En snabb överslagsberäkning ger 1,5 timmar arbetsåtgång ( exkl. infrysningen)

Nä, då köper jag nog hellre redan infrysta färdiga pommes , dom är ju också förfriterade och coatade , då borde man få likvärdiga resultat , och med den rätta potatissorten dessutom ?

Är det någon som kan bekräfta det ? Jag har en liten fritös med rapsolja , och mitt första försök med potatis i lösvikt föll inte alls bra ut, och att spendera nästan 2 timmar för att få något så enkelt som vettiga pommes, det har man varken tid eller ork till.
Sist jag gjorde någorlunda ok strips var genom att skära skalade potatis i en stripsmaskin (lika stora och tjocka längder) skölja dom i vatten en halv timme, koka stripsen 10 min, låta svalna och ånga, för att till sist lägga dom ingeggade i en deciliter rapsolja och steka dom ca. 20 minuter. Rätt ok, inte perfekt- och det tog också över en timme.

Det där var typ Kenjis recept som jag länkat tidigare, fast lite neddummat. Dom blir ännu bättre om man fryser in dom innan sista steget. Så där kan du spara tid. Gör en massa och frys in - ta vartefter och slutfritera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in