2023-01-17, 17:32
Medlem
CommonSenses avatar
Har hört att man först ska lägga dom i vatten så alla stärkelse försvinner så man får dom krispiga.
Citera
2023-01-17, 17:40
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Har hört att man först ska lägga dom i vatten så alla stärkelse försvinner så man får dom krispiga.

Yes, det är också en bra ide. Vet restauranger som blötlägger sina pommes över natten
Citera
2023-01-17, 17:51
Medlem
OomPauls avatar
Jag tror du tänker på ”triple cooked chips”. Värt besväret? Inte för mig efter det att jag provat, men tydligen för andra ett uppskattat finlir.
Citera
2023-01-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Hur gör man bästa pommesen?

Jag brukar köra 2 friteringar. En på 120 grader och en på 180.

Men nu hör jag folk prata om 3 friteringar då det tydligen är 3 primära processer som potatisen ska genomgå.

Det ska handla om att potatisen ska gå från rå till kokt. Detta steg är ju givet och inget som förändras nämnvärt skulle jag tro.

Men sen menar somliga att man bör dela upp steget att ge krispighet och att låta potatisen gå igenom maylardprocessen.

En del talar rent av om ett fjärde steg med karamelesering av stärkelse som blivit socker vid steg 1.

Vad är era tankar kring detta?

Vilka temperaturer bör man ligga på?

Hur lång tid behöver respektive process?

Hur många raster bör man ha?
Det finns en hel drös metoder för de bästa pommesarna.

Steg #1 är att välja rätt potatis. Den traditionella är Russet. Kennidic togs sedan fram specifikt för att göra pommes och chips med. Det närmaste vi har i Sverige är King Edward.

Därefter finns det alla metoder. Lägg i blöt för att bli av med stärkelsen, koka för att luckra upp ytan, för att få rätt flagor, fritera på låg värme, och sedan på hög. Vissa menar att ugn blir bättre än fritös, osv osv.

Kolla gärna Cook like Heston, eller vad serien nu heter om potatis.
Citera
2023-01-17, 17:58
Bannlyst
2x fritering

Pauls krispiga pommes frites tog juryn i Sveriges mästerkock med storm. Leif Mannerström utnämnde dem till de godaste pommes frites han ätit i Stockholm.

Ingredienser
2 l vatten
1 msk ättiksprit 12 %
1-2 kg mjölig potatis (ex King Edward)
1 msk salt
frityrolja

Koka upp vattnet med ättikan och saltet. Skär potatisen i stavar.
Steg 1
Koka potatisstavarna försiktigt ca 8-10 minuter. Potatisen ska inte spricka.
Ta upp och låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 2
Värm frityroljan till 160 grader. Fritera potatisarna ca 1-2 minuter. Ta upp låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 3
Värm oljan till 180 grader. Fritera potatisarna slutligen ca 3 minuter. Låt torka på papper och salta före servering. För ännu krispigare resultat, frys potatisarna efter första friteringen och fritera den mängd som önskas enligt steg 3.
Skapa anteckning
Citera
2023-01-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eduhere
2x fritering

Pauls krispiga pommes frites tog juryn i Sveriges mästerkock med storm. Leif Mannerström utnämnde dem till de godaste pommes frites han ätit i Stockholm.

Ingredienser
2 l vatten
1 msk ättiksprit 12 %
1-2 kg mjölig potatis (ex King Edward)
1 msk salt
frityrolja

Koka upp vattnet med ättikan och saltet. Skär potatisen i stavar.
Steg 1
Koka potatisstavarna försiktigt ca 8-10 minuter. Potatisen ska inte spricka.
Ta upp och låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 2
Värm frityroljan till 160 grader. Fritera potatisarna ca 1-2 minuter. Ta upp låt torka på hushållspapper ca 20 minuter.
Steg 3
Värm oljan till 180 grader. Fritera potatisarna slutligen ca 3 minuter. Låt torka på papper och salta före servering. För ännu krispigare resultat, frys potatisarna efter första friteringen och fritera den mängd som önskas enligt steg 3.
Skapa anteckning

Intressant att valet föll på en mjölig sort.

Det hade varit väldigt intressant att få veta mer om resonemanget bakom det valet.

Tydligen fungerade det ju. Och verkligheten är alltid facit.

Men inget jag hade gissat.
Citera
2023-01-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OomPaul
Jag tror du tänker på ”triple cooked chips”. Värt besväret? Inte för mig efter det att jag provat, men tydligen för andra ett uppskattat finlir.

Jo den termen låter bekant.

Tack.
Citera
2023-01-17, 18:31
Moderator
Jultrollets avatar
Tråden 2 eller 3 raster på pommes? om de perfekta pommesen är nu infogad med startinlägg här:
(FB) Nu startar jakten på perfekta pommes frites

/Moderator
Citera
2024-09-14, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
När jag var liten så brukade jag knalla in i fabriken och fick alltid en rejäl tallrik pommes.
Vi fick äta så mycket pommes vi orkade på jobbet och ta hem en 5-kilos låda då och då. Kan säga att man tröttnade ganska snabbt på pommes. Åt inte det på säkert över 5 år efter att jag slutade där.
Var arbetade du?

Fick du på allvar äta hur mycket du ville under lunchen? Var det färdiglagad pommes? Med krydda?

Fick du på allvar ta hem pommes? DU SKOJAR?

Tror du att det fortfarande är så?

Var var det?

Var det hårt att jobba så? Behöver man utbildning? Eller kan man bara söka dit?
Citera
2024-09-14, 22:51
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsansv3jsan
Var arbetade du?

Fick du på allvar äta hur mycket du ville under lunchen? Var det färdiglagad pommes? Med krydda?

Fick du på allvar ta hem pommes? DU SKOJAR?

Tror du att det fortfarande är så?

Var var det?

Var det hårt att jobba så? Behöver man utbildning? Eller kan man bara söka dit?

Fabriken jag jobbade på har bommat igen för runt 20 år sedan. Ja, vi fick äta hur mycket pommes vi ville. Potatisen var ju inte färdig när den kom från produktionsbandet utan bara förfriterad. Vi hade dock fritöser i lokalerna för kvalitetskontroll osv. och där kunde man laga sig en portion när man ville. Kryddor fick man ta med sig hemifrån om man ville ha det, det enda som fanns var salt.

Vi fick ta hem en 5 kg låda var tredje månad eller så. Vet inte hur det funkar på andra ställen.
Du behöver nog ingen utbildning, bara att söka. Speciellt hårt var det inte heller, hände dock ibland att man var tvungen att skyffla några ton pommes för hand i en skottkärra när något transportband pajade och ingen märkte det och hann stoppa skiten.
Citera
2024-09-15, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fabriken jag jobbade på har bommat igen för runt 20 år sedan. Ja, vi fick äta hur mycket pommes vi ville. Potatisen var ju inte färdig när den kom från produktionsbandet utan bara förfriterad. Vi hade dock fritöser i lokalerna för kvalitetskontroll osv. och där kunde man laga sig en portion när man ville. Kryddor fick man ta med sig hemifrån om man ville ha det, det enda som fanns var salt.

Vi fick ta hem en 5 kg låda var tredje månad eller så. Vet inte hur det funkar på andra ställen.
Du behöver nog ingen utbildning, bara att söka. Speciellt hårt var det inte heller, hände dock ibland att man var tvungen att skyffla några ton pommes för hand i en skottkärra när något transportband pajade och ingen märkte det och hann stoppa skiten.
Finns det något liknande ställe som din fabrik?

Har du någon erfarenhet? Tror du att dem du har nämnt skulle låta de anställda äta hur mycket pommes dem vill under lunchen?

Jag undrar om du vet om hur pommes är? Alltså nyttigheten, protein finns det väl typ inget i? Fett? Kolhydrater?

När du säger hur mycket du ville, menar du HUR MYCKET DU VILLE?

Var det svårt att få jobb där?

Pommes är väl bara potatis? Förutom friteringen så är det väl egentligen bara som att äta potatis? Potatis med salt på då. Och potatis är ju ganska nyttigt, så det är väl friteringen som gör det onyttigt? Eller är jag helt fel ute?
Citera
2024-09-15, 08:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsansv3jsan

Bara googla "pasta fabriker i sverige" eller fråga den sk arbetsförmedlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto