2008-11-07, 23:23
Medlem
Grårävs avatar
Pommes frites må vara bleka, tunna stavar av skräppotatis som kokats i olja till ätbar kvalitet a la Mc DOnalds, men igentligen är det en missförstådd delikatess. När jag för flera år sedan var i holland serverades i enkla gatustånd de mest delikata, krispiga och gyllene pommes frites jag någonsin ätit. De var perfekta - tjocka, knapriga på utsidan och mjuka, luftiga innuti. Gyllene, men inte bruna eller brända. Denna tråd handlar inte om hur men skalar potatisen, skär den i stavar, lägger den i iskallt vatten en timme innan den får rinna av och sedan blancheras i olja tills den är genomkokt. Hur den sedan år svalna, rinna av och friteras igen vid högre temperatur för att bli krispig och god. Nej, här handlar det om EXAKT hur man går til väga för att fritera den perfekta pommes fritesen.

Vilken potatissort?
Vilken typ av olja/fett (skiter i hut onyttigt)?
Vilka temperaturer, metoder, förfaringssätt?
Hur bär man sig åt för att göra riktigt bra pommes värda att serveras från ett nederländskt gatustånd?

Vad jag förstått så är Bintje den potatis som är bäst, men sedan?
Citera
2008-11-08, 08:39
Medlem
Cantorass avatar
http://www.belgianfries.com/
Här hittar du receptet du letar efter + en massa annan info
Citera
2008-11-08, 11:58
Medlem
Citat:
Way back in 1995 I was looking for an excuse to check out the possibilities of the Internet. This was the start as my 'missionary for the Belgian Fries': I put a simple page on the web with 'the Secret Recipe for the Belgian Fry'. And it was a huge success, thank God :-)

Vad fan, det verkar ju vara "värsta grejen". Nu blev jag sugen att åka till belgien Nu sa ju du Holland men lär ju vara samma
Citera
2008-11-08, 14:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Vad fan, det verkar ju vara "värsta grejen". Nu blev jag sugen att åka till belgien Nu sa ju du Holland men lär ju vara samma

Om du åker till Bryssel så missa inte Maison Antoine på Place Jourdan
http://www.hollyeats.com/MaisonAntoine.htm
Citera
2008-11-08, 16:50
Medlem
Bultmans avatar
Gör dem själv, det finns redskap att skära potatisen med. Då blir de allra bäst.
Citera
2008-11-09, 01:19
Medlem
Grårävs avatar
Kanon!

Bra info, ska testa asap!
Tyvär verkar bintje ha blivit svår att komma över nowdays..

Det här med fettet är ju ett dilemma - även om rapsolja klarar 160 grader med god marginal så funkar det dåligt till fritering enligt min erfarenhet...
Citera
2008-11-09, 02:40
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Kanon!

Bra info, ska testa asap!
Tyvär verkar bintje ha blivit svår att komma över nowdays..

Det här med fettet är ju ett dilemma - även om rapsolja klarar 160 grader med god marginal så funkar det dåligt till fritering enligt min erfarenhet...
Köp frityrolja då.
Citera
2008-11-09, 06:26
Medlem
soft0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Gör dem själv, det finns redskap att skära potatisen med. Då blir de allra bäst.

typ en KNIV då eller?
Citera
2008-11-09, 11:17
Medlem
torrenttobbes avatar
Om du gör dom i ugn så rekommenderar jag annars mycket smör och curry över dom. Men det är ju lite enklare om man jämför med recepten här
Citera
2008-11-09, 12:36
Bannlyst
Åt på ett ställe som heter Hotell 11 i Göteborg. Jävlars, deras pommes var verkligen perfekta, svinigt goda asså.

Dessa var som french fries fast inte så "mjöliga" som sådana friterade pommes brukar bli. Skitgoda!
Citera
2008-11-09, 13:25
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soft0
typ en KNIV då eller?
Det är en apparat där potatisarna trycks genom ett rutmönster av vassa blad.
Citera
2008-11-12, 16:26
Medlem
Grårävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Köp frityrolja då.
poängen var att det enda som stog om oljan var att den skulle tåla upphettning till 160 grader så skulle det fungera. Det gör den inte. Stor skilnad på olika frityrfetter, palmolja ska tydligen vara det allra bästa, men det vore ju inte så hälsosamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in