2019-03-23, 23:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det vore mig främmande att äta något så skadligt som pommes frites, men för er som är fast i självskadebeteendet är det väl lika bra att det smakar gott medan ni håller på. Och då kan jag avslöja att det inte kommer an på hårdvaran utan på råvarorna. Alla som har någorlunda inblick i det här vet att pommes frist smakar bäst och blir minst onyttiga om de friteras i talg, även om kunskapen inte riktigt verkar ha nått Sverige än.

Det finns väl iofs en rad skadligare livsmedel och annat skit som folk stoppar i sig än pommes. Att potatis friterad i olja skulle kallas för skadligt är ganska absurt.
Citera
2019-03-23, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Sällan jag friterar potatis numera men LIDL hade tidigare någon variant av tjocka frysta pommes typ Jumbo som var skitbra. Ska man lyckas få det lika fint hemmagjort så kommer det kosta dig minst 4 timmars arbetstid.

Sen kan man alltid häda lite och återuppväcka Burger Kings gamla superkrispiga pommes som de doppat i potatismjöl innan den sista friteringen. Det blir en helt galen krispighet av det.

4 timmar för att göra några portioner pommes?
Då måste du jobba väldigt, väldigt långsamt.
Citera
2019-03-23, 23:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
4 timmar för att göra några portioner pommes?
Då måste du jobba väldigt, väldigt långsamt.

Beror givetvis på hur man jobbar och vad man anser är arbetstid. Men från att du tar en potatis i handen och börjar processen till att göra den till pommes som ska mäta sig med färdiga fryspommes så tar det dig minst ett par timmar.

Inte värt besväret.
Citera
2019-03-24, 07:11
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Det finns väl iofs en rad skadligare livsmedel och annat skit som folk stoppar i sig än pommes.
Ja, det gör det.
Citat:
Att potatis friterad i olja skulle kallas för skadligt är ganska absurt.
Nej, det är det inte. Vill du gå in i denna fråga på djupet föreslår jag dock att du väljer en annan tråd, då vi diskuterar matlagning och metoder här.
Citera
2019-03-24, 09:13
Bannlyst
Citat:
Beror givetvis på hur man jobbar och vad man anser är arbetstid. Men från att du tar en potatis i handen och börjar processen till att göra den till pommes som ska mäta sig med färdiga fryspommes så tar det dig minst ett par timmar.

Inte värt besväret.

Hur många portioner får du då?
Jag gör grymma pommes till 8-10 pers på någon halvtimme.
Då hinner jag göra mycket annat under tiden också.
Citera
2019-03-26, 17:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur många portioner får du då?
Jag gör grymma pommes till 8-10 pers på någon halvtimme.
Då hinner jag göra mycket annat under tiden också.

Vet inte hur du gör då. Men för 10 personer beräknar jag 20 medelstora potatisar. Om man inte skalar dem så tar det väl 20 sek/st. att trycka dem igenom en pommespress. Säg 5 minuter.

Sen bör man blötlägga dem i saltvatten för att få bort stärkelsen (Om man vill optimera) i 30 min-2 hr.

Sedan ska man fritera dem på låg värme i 5-8 min.

Sedan ska de kylas ner i 20-60 min.

Sedan ska de friteras igen på hög värme i 3-5 min.

Först då anser jag att du har likvärdiga pommes jämfört med hur bra frysta pommes blir vid en dubbelfritering som tar cirka 15-20 min totalt.

Men alla har olika standarder givetvis.
Citera
2019-03-26, 18:38
Medlem
TraXzmans avatar
Air Fryer gör sitt jobb när det kommer till pommes eller klyftpotatis... går nog inte få det bättre, spraya bara på olja innan och lite flingsalt... och skaka om 4 ggr under tillagningen

Är inte mycket för att äta pommes bara som dom är utan gärna nåt kött till och undviker alla former av pommes på hamburgerkedjor utan det är bara burgarna jag vill åt och marinera gärna klyftpotatisen innan

Rekommenderar baconmajjo
Citera
2019-03-26, 23:11
Bannlyst
Citat:
Vet inte hur du gör då. Men för 10 personer beräknar jag 20 medelstora potatisar. Om man inte skalar dem så tar det väl 20 sek/st. att trycka dem igenom en pommespress. Säg 5 minuter.

Sen bör man blötlägga dem i saltvatten för att få bort stärkelsen (Om man vill optimera) i 30 min-2 hr.

Sedan ska man fritera dem på låg värme i 5-8 min.

Sedan ska de kylas ner i 20-60 min.

Sedan ska de friteras igen på hög värme i 3-5 min.

Först då anser jag att du har likvärdiga pommes jämfört med hur bra frysta pommes blir vid en dubbelfritering som tar cirka 15-20 min totalt.

Men alla har olika standarder givetvis.

Vilka köpepommes jämför du med?

20 medelstora potatisar skär jag på 5 minuter, sköljer ur stärkelsen under rinnande vatten 5 min. Första friteringen 8 minuter, svalnar 15 minuter, slutfriterar 3 minuter.
Citera
2019-03-30, 12:37
Medlem
Hur går det i jakten?
Jag upptäckte att pommes från burger king, avsvalnade, blev otroligt bra när jag friterade om dem i hemmet.
Annars är burger king legendariskt dåliga på pommes. ALDRIG färdiga. Alltid bleka och smak av rå potatis.
Citera
2019-03-30, 21:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Hur går det i jakten?
Jag upptäckte att pommes från burger king, avsvalnade, blev otroligt bra när jag friterade om dem i hemmet.
Annars är burger king legendariskt dåliga på pommes. ALDRIG färdiga. Alltid bleka och smak av rå potatis.

Det intressanta är att BK en gång hade svingoda pommes. Tror de hade doppat dem i potatismjöl eller liknande för de var otroligt krispiga. Nu är de skittråkiga.
Citera
2020-07-11, 22:22
Bannlyst
Är det skillnad på potatis och potatis?

Alltså märkbart mycket skillnad?

Så man skulle känna att det är olika potatisar om man blandar alla olika i en skål?

Eller blir det samma resultat av alla sorter (alltså att ingen märker skillnad på pommes om alla gjorts exakt likadant tillagade)
Citera
2020-07-13, 00:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
Är det skillnad på potatis och potatis?

Alltså märkbart mycket skillnad?

Så man skulle känna att det är olika potatisar om man blandar alla olika i en skål?

Eller blir det samma resultat av alla sorter (alltså att ingen märker skillnad på pommes om alla gjorts exakt likadant tillagade)

Ja, det är skillnad. Russet med mycket stärkelse brukar anses vara bland den bästa att göra pommes av.

https://www.thespruceeats.com/how-to...h-fries-995932
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in