2014-02-14, 13:42
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Citera gärna det inlägg där jag skulle påståt att Brasilien aldrig skulle välja Gripen.

Jag har letat lite men det uttalandet gjorde du sannolikt innan affären blev klar, och jag vet ej i vilken tråd. Det handlar om att läsa igenom hundratals poster så det är ej snabbt gjort.

Iaf så citerades du av en annan postare med typ:
Och i ditt citat i den posten så skrev du i stil med att: "Gripen aldrig skulle vinna eller köpas av Brasilien".

Jag minns alltså inte ens om det var i "JAS-Schwiez", "JAS39" eller "F-35" tråden eller till och med någon annan tråd.
Citera
2014-02-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jag har letat lite men det uttalandet gjorde du sannolikt innan affären blev klar, och jag vet ej i vilken tråd. Det handlar om att läsa igenom hundratals poster så det är ej snabbt gjort.

Och i ditt citat i den posten så skrev du i stil med att: "Gripen aldrig skulle vinna eller köpas av Brasilien".

Jag minns alltså inte ens om det var i "JAS-Schwiez", "JAS39" eller "F-35" tråden eller till och med någon annan tråd.
Kom då inte med sådana påståenden som du inte kan stå för.
Citera
2014-02-14, 14:18
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Citat:

Från första sidan i den här tråden (min fetning):

Citat:
Brasilien kommer att köpa Amerikanska stridsflygplan, och USA kommer inte att välja AMX som nytt skolflygplan.

Citat:
Jag svarade på ditt påstående om att Sverige skulle köpa Brasilianska flygplan som motköp för Gripen ( en order som man aldrig kommer att få).

Schweiz är idag långt ifrån att knyta ihop Gripen-affären.
Citera
2014-02-14, 14:22
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:

Jag har inte sagt att jag inte kan stå för det, för det gör jag. Däremot sitter jag inte och skriver ner adressen till varenda post jag läser i händelse av att jag skriver om den några veckor/månader senare.

Du borde själv minnas vad du skrivit, eller du hävdar att du aldrig skrivit något sådant?

I värsta fall har posten blivit raderad av mod i någon rensning, men jag skall söka vidare då du uppenbarligen förnekar posten, och att fånga dig med en lögn är betalning nog för att lägga någon timme på att leta.
Citera
2014-02-14, 14:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag säger bara; lägg ner svensk försvarsindustri nu! Bofors-skandalen i Indien på -80 talet kastar fortfarande en lång mörk skugga! Det är ofattbart att vi plöjer ner miljarder årligen i dyra och oetiska handelsvaror som inte går att sälja utan mutor.

JAS-projektet kom till i kölvattnet av det Kalla Kriget, det var tekniskt felbyggt från första början och vad har alla dessa uppgraderingar till flygplanet kostat skattebetalarna?
Schweizarna är så snåla att de kräver stödköp av oss för att deras redan ekonomiskt starka försvarsindustri ska gynnas av affären. Nej, ta och lägg ner skiten...

Tekniskt felbyggt? Gripen har överträffat alla förväntningar. Ekonomiskt, prestanda, spinoff-effekter, allt har gått i hamn.

Om vi räknar in de intäkter som staten fått pga delägarskap i konstruktionen samt de leasingaffärer som skett så ja, vi har fått ett toppklassigt OCH svinbilligt flygplanssystem i Gripen.

Fast det var ju en del tur med också, så det var ju inte bara skicklighet. Men ändå - MVG till alla inblandade aktörer.
Citera
2014-02-14, 15:07
Medlem
Nochillss avatar
Jag läste precis på Wikipedia att många JAS-plan har skrotats genom åren för att skapa ett reservdelslager och hålla nere ett eventuellt överskott av flygplan.
Det rika, lilla Schweiz som tom har kärnvapensäkra skyddsbunkrar ska alltså köpa 22 st JAS Gripen medan Sverige ska köpa 40-60 flygplan av SAAB.
Ett fatalt resursslöseri med skattemedel för vi kan ju inte ens skydda oss mot Ryssens spaningsuppdrag...
Citera
2014-02-14, 15:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag läste precis på Wikipedia att många JAS-plan har skrotats genom åren för att skapa ett reservdelslager och hålla nere ett eventuellt överskott av flygplan.
Det rika, lilla Schweiz som tom har kärnvapensäkra skyddsbunkrar ska alltså köpa 22 st JAS Gripen medan Sverige ska köpa 40-60 flygplan av SAAB.
Ett fatalt resursslöseri med skattemedel för vi kan ju inte ens skydda oss mot Ryssens spaningsuppdrag...

Inget slöseri. För vår del är planen extremt billiga eftersom de medför intäkter också. Men du har helt rätt i att det militära försvaret behöver stärkas på det hela taget.
Citera
2014-02-14, 17:07
Medlem
janne3xs avatar
Citat:

De har ju ett antal F/A-18 också. Schweiz flygvapen kommer inte enbart bestå av 22 Gripen E.

Att Sverige inte har full beredskap längre beror på att det satsas för lite på försvaret för att ha råd med det längre. Det behövs alltså mer "resursslöseri med skattemedel" för att klara av detta.
Citera
2014-02-14, 18:21
Medlem
Citat:
Jag säger bara; lägg ner svensk försvarsindustri nu! Bofors-skandalen i Indien på -80 talet kastar fortfarande en lång mörk skugga! Det är ofattbart att vi plöjer ner miljarder årligen i dyra och oetiska handelsvaror som inte går att sälja utan mutor.

JAS-projektet kom till i kölvattnet av det Kalla Kriget, det var tekniskt felbyggt från första början och vad har alla dessa uppgraderingar till flygplanet kostat skattebetalarna?
Schweizarna är så snåla att de kräver stödköp av oss för att deras redan ekonomiskt starka försvarsindustri ska gynnas av affären. Nej, ta och lägg ner skiten...

Du tycker alltså att ett projekt som betalat tillbaka insatserna med 2.6ggr till Svenska samhället är slöseri med pengar? Även om vi skrotat alla våra JAS-plan så hade det varit en vinst, men nu har vi fått ett "gratis" flygvapen + att vi tjänat pengar på det.

Du tycker alltså att stridsflygplanet som havererat minst antal gånger i hela världen och haft minst fel per flygtimma är felbyggt?

ALLA länder mutar i vapenaffärer, bara det att det bara är politiskt korrekta Sverige som skriver som att det bara är Sverige som mutar. Dessutom sker det väl knappt något stort vapenköp utan motköpskrav?

Gripenprojektet är nog ett av de fåtal bra besluten våra politiker tagit. Vill du klaga på slöseri med skattepengar finns det en hel del andra "projekt" du kan titta på..
Citera
2014-02-14, 20:38
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Du tycker alltså att ett projekt som betalat tillbaka insatserna med 2.6ggr till Svenska samhället är slöseri med pengar? Även om vi skrotat alla våra JAS-plan så hade det varit en vinst, men nu har vi fått ett "gratis" flygvapen + att vi tjänat pengar på det.

Du tycker alltså att stridsflygplanet som havererat minst antal gånger i hela världen och haft minst fel per flygtimma är felbyggt?

ALLA länder mutar i vapenaffärer, bara det att det bara är politiskt korrekta Sverige som skriver som att det bara är Sverige som mutar. Dessutom sker det väl knappt något stort vapenköp utan motköpskrav?

Gripenprojektet är nog ett av de fåtal bra besluten våra politiker tagit. Vill du klaga på slöseri med skattepengar finns det en hel del andra "projekt" du kan titta på..
2,6 ggr är en flummig kalkyl om "samhällsnytta". "Resonemanget" är släkt med kulturberikarresonemang.

Det finns pensionerade generaler och verksamma försvarsanalytiker som anser att Gripen-projektet varit en gökunge som starkt förorsakat svenska försvarets nedgång. Du vet, bara pensionerade generaler säger vad de tycker.

Visst har Gripen-systemet styrkor, men i en helhetsbedömning är det inte bara framgångar. Det kan emellertid vara svårt att se om man betraktar situationen genom en stark affekt.
Citera
2014-02-15, 11:14
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Citera gärna det inlägg där jag skulle påståt att Brasilien aldrig skulle välja Gripen.

Hittar det inte...

Citat:

Jag letar vidare...

Citat:
Jag svarade på ditt påstående om att Sverige skulle köpa Brasilianska flygplan som motköp för Gripen ( en order som man aldrig kommer att få).

Schweiz är idag långt ifrån att knyta ihop Gripen-affären.

Från: (FB) B3LA lever- AMX International

Så, då var detta lilla sidospåret löst. Stort tack till DyingAtheist för att han hittade det aktuella citatet!

Kommentar, Brunkeberg?
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-02-15 kl. 11:17.
Citera
2014-02-15, 11:45
Medlem
Citat:
Hittar det inte...

Jag letar vidare...

Från: (FB) B3LA lever- AMX International

Så, då var detta lilla sidospåret löst. Stort tack till DyingAtheist för att han hittade det aktuella citatet!

Kommentar, Brunkeberg?
Jag har aldrig förnekat att jag skrivit detta, men jag bad dig om att länka till mitt citat, det är nämligen så man bör göra när man hävdar något.
Detta var även före historien med Snowden, utan den så hade Brasilien valt Super Hornet.

Affären med Brasilien är även långt ifrån klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in