2014-05-18, 16:51
Medlem
Zunars avatar
Kunde man inte haft denna omröstning innan man lägger en order till en leverantör? Nu finns det bara en stor mängd förlorare på denna soppa och mycket arbete ner i papperskorgen.

Hoppas nu Sverige drar sig ur vartenda åtagande man har mot Schweiz och inte står där med mössan i hand i vanlig ordning och fullföljer vår del av affären. Skulle ju inte förvåna mig dock..
Citera
2014-05-18, 16:52
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Basler Zeitung skriver att om det görs en ny upphandling i framtiden så kommer inte Gripen att vara ett alternativ utan att det då handlar om Rafale, Eurofighter eller F-35.

Det kan de knappast vet vid det här laget.
Citera
2014-05-18, 16:56
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Kunde man inte haft denna omröstning innan man lägger en order till en leverantör? Nu finns det bara en stor mängd förlorare på denna soppa och mycket arbete ner i papperskorgen.

Hoppas nu Sverige drar sig ur vartenda åtagande man har mot Schweiz och inte står där med mössan i hand i vanlig ordning och fullföljer vår del av affären. Skulle ju inte förvåna mig dock..

Vad jag har läst så är alla motköps affärer villkorade gentemot Gripenaffären.
I och med nejet i Schweiz så faller alla sådana motköpsaffärer.

Folkomröstningen är ju ett resultat av en namninsamling som inleddes efter att beslutet
om Gripen hade och inget som regering/riksdag bestämt om självmant.

Personligen tror jag att Schweiz kommer att få Gripen förr eller senare ändå.
Rafale och F35 vet man ju inte om de ens finns kvar när en ny upphandling kan bli aktuell.
Senast redigerad av BleAivano 2014-05-18 kl. 16:58.
Citera
2014-05-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Jo lite knasigt blir det ju. Säkert flera hundra tusen arbetstimmar som har lagts ned på utvärderingen. Men det är väl smällar man får ta med en direktdemokrati antar jag.
Citera
2014-05-18, 17:05
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano

Folkomröstningen är ju ett resultat av en namninsamling som inleddes efter att beslutet

Rafale och F35 vet man ju inte om de ens finns kvar när en ny upphandling kan bli aktuell.

Schweiz har ingen riksdag. Riksdag är benämningen för parlamentet i Sverige. Schweiz har tvåkammarsystem.

Du känner till Schweiz väldigt dåligt. Folket har sagt NEJ till köp av svenska JAS-plan i en omröstning idag. Eftersom Schweiz är en verklig demokrati och folkomröstningarna är bindande, så gäller valresultatet. I Sverige är folkomröstningar enbart fingervisande och riksdagen och regeringen kan göra vad de vill i vilket fall som helst och köra över folkviljan.

Det blir nog så att det schweiziska "flygvapnet" i framtiden dessvärre till huvudelen kommer att bestå av helikoptrar och propellerflygplan.
Citera
2014-05-18, 17:22
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Folket har sagt NEJ till köp av svenska JAS-plan i en omröstning idag.

Öh. Nej.

Dom har sagt nej till ett finansieringsförslag.

Sen att det i praktiken betyder att det inte blir några Gripen-plan är en annan femma. Men det var inte det som omröstningen gällde.
Citera
2014-05-18, 17:30
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Öh. Nej.

Dom har sagt nej till ett finansieringsförslag.

Sen att det i praktiken betyder att det inte blir några Gripen-plan är en annan femma. Men det var inte det som omröstningen gällde.

Där har du rätt. i diskussioner och samtal pratade man mer om för- och nackdelar med att köpa Gripen och inte om lagen i sig.

Folket skulle bli minst sagt förbannat om regeringen hittade en bakdörr någonstans och köpte JAS-planen i alla fall. Så fungerar inte Schweiz i praktiken.
Citera
2014-05-18, 17:41
Medlem
Shifty2k5s avatar
Vilket pantat system dom har i Schweiz. Hur kan man låta en befolkning utan någon som helst kompetens och erfarenhet bestämma vilket vapensystem flygvapnet ska använda sig av?

"Hmm, ska jag köpa en ny Mercedes eller en BMW? Jag går och frågar grannens undulat!!"

Ungefär lika idiotiskt.
Citera
2014-05-18, 17:55
Medlem
Tror ni Sverige köper 70 Gripen E nu eller kommer något annat plan att leasa de som var avsedda för Schweiz?
Citera
2014-05-18, 17:55
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kmicic
Ha, ha, ha. Carl Bildt gråter blod nu. Hans sista månader som utrikesminister kommer att, historiskt, ses som ett gigantiskt misslyckande på alla fronter. .

Han har nog bidragit till nejet med sin stil. Jaja, nu får vi satsa på thaikiosker , grillbarer o tatuerare för att betala för välfärden....
Citera
2014-05-18, 18:08
Medlem
Citat:
Schweiz har ingen riksdag. Riksdag är benämningen för parlamentet i Sverige. Schweiz har tvåkammarsystem.

Du känner till Schweiz väldigt dåligt. Folket har sagt NEJ till köp av svenska JAS-plan i en omröstning idag. Eftersom Schweiz är en verklig demokrati och folkomröstningarna är bindande, så gäller valresultatet. I Sverige är folkomröstningar enbart fingervisande och riksdagen och regeringen kan göra vad de vill i vilket fall som helst och köra över folkviljan.

Det blir nog så att det schweiziska "flygvapnet" i framtiden dessvärre till huvudelen kommer att bestå av helikoptrar och propellerflygplan.

Schwiez har sagt NEJ till finasieringen för nya stridsflygplan inte Gripen i sig. Grejen är nog den att om ca 5 - 10 år kommer Schweiz sitta i en väldigt knepig situation eftersom man i princip kommer stå utan ett komplett flygvapen, ungefär som du säger. Att man då ska starta en upphandling när man har en kris inom flygvapnet kommer enbart att öka kostnaderna, eftersom man kommer ha som krav att få flygplanen så snabbt som möjligt och struntar då i detaljer i upphandlingen.

Jag håller med om att systemet i Schweiz med bindande folkomröstningar är det ända rätta (i ett långsiktigt perspektiv), problemet är väll att man som invånare sällan vill se den hela bilden, eftersom man styrs av känslor och ideologi.

EDIT: Såg nu att du hade rättat till i dina efterföljande inlägg.
Senast redigerad av AdaSoc 2014-05-18 kl. 18:18.
Citera
2014-05-18, 18:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Även Bern har röstat nej, så nu är det officiellt klart att det blir nej.
Djävla skiiiiiiiiiit! Direktdemokrati när den är som sämst.

Citat:
Basler Zeitung skriver att om det görs en ny upphandling i framtiden så kommer inte Gripen att vara ett alternativ utan att det då handlar om Rafale, Eurofighter eller F-35.
Varför skulle inte Gripen vara med i så fall? Man har ju en gång kommit fram till att det var det bästa alternativet.

Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano

Enligt Ny Teknik gäller följande för motköpsaffärerna:

Vid ja (vilket det inte blev tyvärr): "Avtal skrivs om industrisamarbeten och andra motköp till minst 17,5 miljarder kronor."

Vid nej: "De industrisamarbeten för 2,2 miljarder kronor som är klara står kvar även vid ett nej, säger Saab."

Jag hoppas att dessa industrisamarbeten är gynnsamma för svensk industri med, annars vore det skönt att bara kasta allt i soptunnan i ren tjurighet över att det blev nej.

Citat:

Du känner till Sverige väldigt dåligt. Sverige är också en verklig demokrati, närmare bestämt en representativ demokrati vilket inte i något objektivt perspektiv kan sägas vara sämre än det schweiziska systemet. Folkomröstningar i Sverige som berör grundlagsändring är inte rådgivande utan bindande, dess utfall måste alltså följas. Se https://lagen.nu/begrepp/Grundlag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in