2013-12-21, 23:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu kommer du återigen med påståenden utan någon uppbackning ,
har du en läst in dig på uppläggen från Brasilien samt Schweiz ?

På vilket sätt skulle just dessa affärer var mer osäkra än andra tidigare ?

Vilka är alla dessa komponenter från USA ?

Båda länderna har valt Gripen E. I Schweiz fall står valet nu mellan Gripen E och inget köp alls. Men Gripen har hursomhelst slagit ut konkurrenterna - och nu gjorde man det en gång till med Brasilien.

Nu kanske en del andra länder börjar titta extra noga på Gripen när de överväger flygplansköp. Och man kanske rentav börjar fundera på att annulera F35-ordrar.
Citera
2013-12-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu kommer du återigen med påståenden utan någon uppbackning ,
har du en läst in dig på uppläggen från Brasilien samt Schweiz ?

På vilket sätt skulle just dessa affärer var mer osäkra än andra tidigare ?

Vilka är alla dessa komponenter från USA ?
Folkomröstning.

Amerikansk teknologi är dominerande inom många delsystem.

Kommer ingen vart mer tror jag, vi får vänta 9-12 månader och se.

Jag har i alla fall tagit hem min vinst.
Citera
2013-12-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Båda länderna har valt Gripen E. I Schweiz fall står valet nu mellan Gripen E och inget köp alls. Men Gripen har hursomhelst slagit ut konkurrenterna - och nu gjorde man det en gång till med Brasilien.

Nu kanske en del andra länder börjar titta extra noga på Gripen när de överväger flygplansköp. Och man kanske rentav börjar fundera på att annulera F35-ordrar.
I den första affären så vann man för att man var billigast.

I den andra affären så vann man för att favoriten blev bannlyst pga en spionaffär.

F-35 är ett mer avancerat flygplan jämfört med Gripen NG, det vet kunderna som är villiga att betala för detta.
Citera
2013-12-21, 23:27
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
F-35 är ett mer avancerat flygplan jämfört med Gripen NG, det vet kunderna som är villiga att betala för detta.

Alltså du generaliserar inte lite. F-35 är mer teknologiskt avancerat helt klart. Men det är inte för fem öre synonymt med total överlägsenhet. F-35 är ett bättre alternativ på offensiv planhalva då du har möjlighet att välja utgångsläge för strid. JAS 39 är framtaget i sin grundversion att vara ett defensivt flygsystem med fördel på egen planhalva.

Har man inte detta i åtanke när man "mäter kuk" på det viset får man aldrig fram en rättvis bild. Jag har varit i det träsk du befinner dig i just nu, att man gräver ned sig i diskussioner utan slut - vilket är uppenbart när man försöker gissa sig fram till vilket flygplan som är bäst.

Försök fråga en riktig stridspilot vilket flygplan som är bäst, och du kommer garanterat inte få ett tydligt svar. Så varför snöa in dig så mycket i en sådan diskussion själv, när du saknar precis all nödvändig information att dra en någorlunda sund slutsats?
Citera
2013-12-21, 23:42
Medlem
Citat:

I den andra affären så vann man för att favoriten blev bannlyst pga en spionaffär.

Du vet att det även låg en folkomröstning i botten när F-18 Hornet inhandlades i
Schweiz och även då var det negativa tongångar till köp innan.

När ska du inse att Gripen var favorit hos FAB och politikerna i Brasilien , inte ens där har du rätt
Precis som du säger ,ingen ide mer du håller inte ens isär fakta längre utan gör
halvdana egenuppfattningar till sanningar.

Vilka delsystem är det du menar är Amerikanska i Gripen E ?
Misstänker att du inte ens förmådde att läsa på länken jag bifogade.
Citera
2013-12-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Alla flygvapen chefer runt om i världen som värderar många flygtimmar för sina piloter sitter nog med pannan i djupa veck och funderar på om F35 var ett så klokt val egentligen ...
Citera
2013-12-22, 00:17
Moderator
Eerieyes avatar
Man skulle väl kunna jämföra Gripen med Spitfire, tror jag. Litet och en utpräglad dogfighter.

Den operationella tyngdpunkten för planet ligger på jaktförsvar av eget territorium, även om planet går att använda offensivt också. Inköpspriset är lågt och planet kan göra många sortier/dygn från provisoriska baser.

Sammantaget så ger detta överlägset pris/prestanda-förhållande i jaktförsvarsrollen. Jaktförsvaret är den roll som är efterfrågad av små och medelstora länder. Och Gripen E är i stort sett ensamt i denna nisch. SAAB kommer att sälja många plan.
Citera
2013-12-22, 00:43
Medlem
Citat:

.
Det finns många som tvivlar på detta och en sak är säker, du har ingen aning om hur det ligger till.
Citera
2013-12-22, 00:55
Medlem
Nu vet jag inte om du är totalslut i huvudet eller trollar?
Att Swedbank under brinnande internationell finanskris förlorat 90% av sitt värde jämför du med ett företag som inte gjort det?

Nu står [SWED A] där dom stod innan finanskrisen men dom riskade att gå omkull pga sitt vidlyftiga satsning i Baltikum.

Det jämför du med SAAB 2013?
Vi får väl se var SAAB:s aktie står om detta faller ut som det ska.

Klart är väl att Schweizaffären kommer påverka Saabs aktie på ett positivt sätt om den går igenom och vise versa.
Men jag vet ju att Schweizaffären har minskat i betydelse för Saab och Gripen efter Brasilienaffären och det går inte att jämföra dessa på en karta.

Däremot skulle jag vilja påstå att en femåring är smartare än du, Brunke även om du vet mer.

Ber om ursäkt att 50% av posten ramlade bort vid första postningen och jag inte orkar utveckla saker och ting mer, just nu.

Citat:
Med aktier så vet man aldrig, med facit i hand skulle jag istället skippat SAAB B och lagt pengarna på Swedbank A. Köpte 4000 st 2009 för 23 kr/st - de kostar idag över 177 kr/st. Utdelningen i år var 9,90 kr/st, under mina år som aktieägare i bolaget har jag nästan fått igen hela min anskaffningskostnad enbart i utdelning.

Angående Aktier och SAAB så är det saker som Gripen som kan göra stora skutt i kursen, händer knappast om någon köper ett större parti pansarvärnsvapen

Åter till Brasilien, detta kan bli ett komplicerat land att skriva kontrakt med.
Senast redigerad av UltraMind 2013-12-22 kl. 01:12.
Citera
2013-12-22, 02:00
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
2017 med befintliga beställningar, fler lär komma.
2016. Irak, Oman och Egypten sjunger alla på sista F-16 versen. Oman har endast 12 st C/D på beställning och ska levereras under 2014. Egyptens beställning på 20 st C/D beror endast på att det varit en kupp och man frusit leveransen och tillverkningen på de som skulle levererats redan år 2013 och hela beställningen beror mest på att Egypten ersätter de F-16 man havererat genom åren och inte har råd att köpa flygplan av ny typ. Irak blev mer eller mindre tillsagda att välja F-16 av USA och är således den enda produktionen av F-16 som LHM har kvar då Egyptens är frusna och Oman snart är färdiglevererade till...
Citera
2013-12-22, 02:32
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
SAAB:s mål är väl 400 flygplan nu om jag inte minns fel.

Affären med Schweiz är långt ifrån klar.

Det samma kan man säga om Brasilien, man ska nu förhandla om affären, det kan bli så att man först enbart köper 12 st flygplan.
Det folk verkar glömma är att Brasilen idag är 3:e störst i världen som tillverkare av trafikflygplan, man har en stor flygindustri som vill bli större.
400 flygplan som man har möjlighet att få order på, hittills ligger man på en uppskattning om 60+22+36. Dessa tre beslut om Gripen NG inom 2 år. Det ser bra ut för Gripen. Mycket bra ut. Thailands flygvapenminister pratar nu om en följdbeställning på Gripen, och då kanske inte bara C/D, utan NG(E) som ersättare av F-16 som måste börja fasas ut runt 2018. Slovakien är mycket imponerad av det Tjeckiska Gripen och vill leasa/köpa 6-12 Gripen C/D av Sverige. Danmark och Finland har båda pratat varmt om Gripen NG och att Gripen kan komma att bli potentiella operatörer inom 5-10 år.

Nej. Som jag skrivit till dig tidigare har det aldrig handlat om 12 flygplan. Upphandlingen gäller 36 flygplan. Inget annat. Brasilien är däremot intresserade av 12 Gripen C/D som en interimlösning fram tills dess att de 36 st. 39BR börjat levereras, då främst för att agera air-policing under OS och möjligtvis även VM.
Citera
2013-12-22, 02:50
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Nej. Man vann för att man ansågs vara det bästa stridsflyget till det bästa priset. Samtliga stridsflyg i Schweiz upphandling klarade kraven. Likaså hur Rafale var det billigaste flyget i Indien av de som klarade kraven [Rafale och Eurofighter]. Ingen som helst skillnad.

Citat:
Nej. Eftersom du är kapabel till att skriva misstänker jag även att du är kapabel till att läsa. Har du någon åkomma som gör att du inte är kapabel att ta till dig information? Läs och förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Nej. Både i den tekniska rapporten från 2009 och från den som kom ut 2011 ansågs Gripen att vara FABs favorit. Denna rapport var enligt brasilianska rykten baserad på taktisk, operationell och strategisk synpunkt och sägs komma att släppas nu någon gång i närtiden. Boeing ansågs vara mest gynnande för Embraer, Brasiliens största flygplanstillverkare, som då vill etablera sig på den nordamerikanska marknaden med hjälp av Boeing. STOR jävla skillnad Brunkeberg...

För att inte tala om att Juniti Saito i intervju berättat om att NSA's spioneriavslöjande inte hade någon påverkan på beslutet och att Gripen så gott som valdes redan 2011 av FAB som slutgiltigt beslut och att det bara var den politiska stödet som saknades.

Gör om gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in