2014-01-27, 11:01
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
"Made in Sweden" slår väl ganska högt det med eller? När jag jobbade på Ericsson var det iaf uppfattningen om varför de hade kvar lite tillverkning i Sverige. "Made in Sweden" slår väl bättre än "Made in Brazil".

Absolut inom IT/telekom där Sverige är mycket starkt och i synnerhet om det gäller Ericsson som jag tror är Sveriges starkaste varumärke alla kategorier vad gäller igenkänning/kvalitetsuppfattning.
Citera
2014-01-27, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Vart har du fått uppfattning att folk tycker det är ett dåligt stridsflygplan?

Du besvarar ju delvis själv varför det har fått få 'sales'.

Jag menade att framförallt många svenskar själva verkar tycka och tro att gripen är ett skit dåligt stridsflyg. Kolla bara kommentarerna på den här tråden.
Citera
2014-01-27, 13:07
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Jag menade att framförallt många svenskar själva verkar tycka och tro att gripen är ett skit dåligt stridsflyg. Kolla bara kommentarerna på den här tråden.

Det är väl främst Brunke som spyr galla över Gripen och samtidigt höjer allt amerikanskt till skyarna. Dock har han varit ganska frånvarande nu sedan Gripen vann i Brasilien eftersom detta enligt Brunke aldrig skulle hända.

Han sitter väl å skakar och slickar såren i något hörn, insvept i amerikanska flaggan och med en burgare i käften...

Dom flesta som har lite kunskap om Gripen och dess konkurrenter samt dess kostnader är överens om att Gripen är ett mycket bra alternativ Och för försvar av det egna territoriummet för mindre och/eller fattigare länder så är det bäst sett till alla parametrar dvs inkl inköp och driftskostnad.
Citera
2014-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Med det jag vet om Schweiz skulle jag tro att det blir ett nej i folkomröstningen - handen på hjärtat, vad ska Schweiz med stridsflygplan till? Jag vill också att JAS ska lyckas med sina exportförsök, men Schweiz!?

Schweizarna har säkert inget emot JAS som plan, men är alldeles för gnidna för att lägga pengar på något som ger mycket tveksam avkastning. Kan inte Ja-sidan visa på den direkta nyttan för schweizisk industri, blir det ett nej. Jag önskar jag har fel dock...

Svensk kvalitet anses inte ligga på samma nivå som tysk runt om i världen, om man ens har någon uppfattning om svensk kvalitet. Inte i Sverige och än mindre i andra länder. Hur det sedan verkligen förhåller sig, det är en helt annan sak, men om vi pratar om image är det som jag skriver. Tysk industri (utom byggsektorn då...) är känd för hög kvalitet i precis varenda land i hela världen.

Tysk och svensk industri anses definitivt ligga på samma nivå runtom i världen, kanske till och med fördel Sverige. När det gäller militära flygplanssystem så har dessutom SAAB ett track record som få andra tillverkare och ett mycket grundmurat förtroende tekniskt sett.

När det gäller inköp av försvarsmateriel så är det emellertid andra komponenter som är av betydelse. Politik har nämnts, Sveriges ovilja att förknippas med mutor är också ett problem. Våra produkter säljer på att de är antingen bäst av alla (artilleriradar, artilleri, kpist M45b, CarlGustaf GRG etc), ger mest för pengarna (Gripen) eller innebär ett ickepolitiskt ställningstagande (Gripen).

SAAB är ett av väldigt få företag i hela världen som kan utveckla och tillverka ett stridsflygplan på högsta nivå. Det är inte kompetensbrist som gör att kompromisserna ser ut som de gör, det är FMV-s beställningar och kostnadsbilden som ligger bakom. Med samma budget som F22-utvecklingen hade SAAB högst sannolikt levererat bättre flygplanssystem på kortare tid. Vilket de gjort i alla tider förut.
Citera
2014-01-28, 18:36
Moderator
T-80Us avatar
Tråden handlar INTE om Saabs bilar. Håll er till ämnet!

/Mod
Citera
2014-01-30, 19:54
Medlem
BleAivanos avatar
"Folkomröstning mot Gripen, eller konsten att lura allmänheten och medierna"

En Schweizisk artikel om hur Schweiziska anti-Gripengrupperingar, med lögner,
påhittade siffror och annan falsk info försöker manipulera folket och media i
ett försöka att få den Schweiziska befolkningen att rösta nej till anskaffningen av
nya stridsflygplan.

De över 100'000 underskrifter som de sade sig ha samlat in var i själva
verket bara c.a 65'000 giltiga underskrifter.

http://www.francoismonney.ch/2014/01/referendum-contre-gripen-ou-tromper-population-medias/
http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.francoismonney.ch%2F2014%2F01 %2Freferendum-contre-gripen-ou-tromper-population-me dias%2F
Citera
2014-02-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Det är väl främst Brunke som spyr galla över Gripen och samtidigt höjer allt amerikanskt till skyarna. Dock har han varit ganska frånvarande nu sedan Gripen vann i Brasilien eftersom detta enligt Brunke aldrig skulle hända.

Han sitter väl å skakar och slickar såren i något hörn, insvept i amerikanska flaggan och med en burgare i käften...

Dom flesta som har lite kunskap om Gripen och dess konkurrenter samt dess kostnader är överens om att Gripen är ett mycket bra alternativ Och för försvar av det egna territoriummet för mindre och/eller fattigare länder så är det bäst sett till alla parametrar dvs inkl inköp och driftskostnad.
Nej, jag har varit aktiv på forumet även efter att SAAB fick ordern av Brasilien, däremot så jobbar jag utomlands och startar upp ett nytt projekt, där jag i princip arbetar dygnet runt.

Snarare du och ett antal till som istället höjer Gripen och andra Svenska vapensystem till skyarna, att Gripen vunnit kontrakt är för att det är billigt, inte för att det är bäst.

I Brasiliens fall så väntar mycket tuffa förhandlingar för SAAB.

Citera gärna det inlägg där jag skulle påståt att Brasilien aldrig skulle välja Gripen.
Citera
2014-02-09, 13:32
Medlem
När är den schweiziska omröstningen? Vill veta när jag skall sätta champagnen på kylning ...
Citera
2014-02-09, 14:10
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
När är den schweiziska omröstningen? Vill veta när jag skall sätta champagnen på kylning ...

Följande inlägg finns två sidor bakåt i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Datumet för omröstningen har satts till den 18 Maj 2014.

http://www.news.admin.ch/message/index.html?lang=de&msg-id=51687

Som det har sagts tidigare i tråden så gäller omröstningen huruvida det
ska anslås eller inte anslås medel till anskaffning av Gripen-plan.

Sedan så var det tre frågor till som de skulle rösta om men dessa
har ingen relevans för trådens ämne.
Citera
2014-02-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Nej, jag har varit aktiv på forumet även efter att SAAB fick ordern av Brasilien, däremot så jobbar jag utomlands och startar upp ett nytt projekt, där jag i princip arbetar dygnet runt.

Snarare du och ett antal till som istället höjer Gripen och andra Svenska vapensystem till skyarna, att Gripen vunnit kontrakt är för att det är billigt, inte för att det är bäst.

I Brasiliens fall så väntar mycket tuffa förhandlingar för SAAB.

Citera gärna det inlägg där jag skulle påståt att Brasilien aldrig skulle välja Gripen.

Gripen är väl knappast sämre än F-18? Sämre på vissa områden men bättre på vissa.

Dessutom är ju priset en del av hur bra det är. Ett plan som man har råd att köpa tillräckligt många av och framför allt har råd att flyga, är ju bättre än ett fåtal dyra men individuellt bra plan som man inte har råd att öva i.

Hade inte politiken spelat någon roll så hade ju Gripen flugits av de flesta u-länder samt mindre i-länder.
Citera
2014-02-14, 12:02
Medlem
Nochillss avatar
Jag säger bara; lägg ner svensk försvarsindustri nu! Bofors-skandalen i Indien på -80 talet kastar fortfarande en lång mörk skugga! Det är ofattbart att vi plöjer ner miljarder årligen i dyra och oetiska handelsvaror som inte går att sälja utan mutor.

JAS-projektet kom till i kölvattnet av det Kalla Kriget, det var tekniskt felbyggt från första början och vad har alla dessa uppgraderingar till flygplanet kostat skattebetalarna?
Schweizarna är så snåla att de kräver stödköp av oss för att deras redan ekonomiskt starka försvarsindustri ska gynnas av affären. Nej, ta och lägg ner skiten...
Citera
2014-02-14, 12:29
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag säger bara; lägg ner svensk försvarsindustri nu! Bofors-skandalen i Indien på -80 talet kastar fortfarande en lång mörk skugga! Det är ofattbart att vi plöjer ner miljarder årligen i dyra och oetiska handelsvaror som inte går att sälja utan mutor.

JAS-projektet kom till i kölvattnet av det Kalla Kriget, det var tekniskt felbyggt från första början och vad har alla dessa uppgraderingar till flygplanet kostat skattebetalarna?
Schweizarna är så snåla att de kräver stödköp av oss för att deras redan ekonomiskt starka försvarsindustri ska gynnas av affären. Nej, ta och lägg ner skiten...

Grattis till utmärkelsen som dagens narr!

Tack för dagens garv men tyvärr så gör du dig bara till åtlöje (i sann narr-stil) med det
här inlägget. Du har inte ett endaste rätt i ditt inlägg.

Gripen projektet är inte alls felbyggt utan är tvärtom en oerhört lyckat konstruktion
som dessutom är lätt, smidig och "billig" att serva och flyga. Det kräver dessutom
betydligt mindre underhåll (=billigare) än något annat i nuläget existerande stridsflygplan.

Gripen projektet är för närvarande mycket lönsamt och framgångsrikt, det
kommer ej att läggas ner.

Gripenplanet har kostat Sveriges skattebetalare betydligt mindre än vad ett utlandstillverkat
stridsflygplan skulle ha kostat Sveriges skattebetalare. Dessutom så har vi i och med
valet att köpa Gripenplan sett till att pengar och kompetens har stannat inom landet
istället för att skatteintäkterna och kompetensen försvunnit utomlands.

Sedan varför ska Saab lägga ner deras mest framgångsrika flygplansprojekt någonsin?
När de dessutom har god chans att få sälja till ytterligare ett antal länder.
För du förstår väl att Svenska staten inte har något att säga till om det enda
projekt som är i farozonen är F35-projeket men detta är inte rätt tråd
för den diskussionen.

Nu fattar ju jag också att du inte är ett vanligt litet skogstroll utan att du har som uppdrag
att sprida desinformation/felaktigt propaganda om Gripenprojeketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in