2009-11-04, 19:35
Medlem
hiddens avatar
tjenis!

jag undrar vid vilken temperatur litium äntänds vid(om det ens gör det av bara värme)?

om man förvarar det i vanlig luft, erjar bara det översta lagret, eller hela biten om man låter den vara framme tillräckligt länge?
Citera
2009-11-12, 23:21
Medlem
Finns det någon risk med att tillverka Fe(III)2O3 i ugnen?
Altså oxidera rost Fe(II)O2
Citera
2009-11-13, 00:14
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Finns det någon risk med att tillverka Fe(III)2O3 i ugnen?
Altså oxidera rost Fe(II)O2

Ledsamt att städa om du spiller ut skiten.
Citera
2009-11-13, 15:10
Medlem
eckick1s avatar
En liten fråga, hur mycket väger en 3" ungefär? Jag ska göra en dummy, och vill att den ska vara så lik som det bara går.

Erik
Citera
2009-11-15, 22:01
Medlem
Finns det någon risk för KClO4/Al eller KClO4/Mg att självantända?
Möjligtvis en väldigt dum fråga med tanke på att de flesta gör sitt blp/flash på KClO4/Al men vill bara vara säker..
Citera
2009-11-15, 22:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Finns det någon risk för KClO4/Al eller KClO4/Mg att självantända?
Möjligtvis en väldigt dum fråga med tanke på att de flesta gör sitt blp/flash på KClO4/Al men vill bara vara säker..

Risken med KClO4/Al är väl att du ska skapa för stor friktion eller utsätta det för hårda slag. Men det är inte speciellt farligt (misstolka inte det där, för händer något med BLP så är det inte en bränskada......). Den andra med Mg istället kan garanterat självantända beroende på hur det är benhandlat. Obehandlat Mg i kontakt med fukt kan garanterat tända en sådan blandning kan även tänka mig att behandlat Mg kan bete sig så. Ser inte varför man skulle använda Mg i en sådan satts när det finns Al med tillfredsställande partikelstorlek för att skapa ett bra blixtpulver.

// fieldleaf
Citera
2009-11-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
PVC är inget vidare bränsle men det är i alla fall inte lika starkt dämpande på förbränningen som pergut/allopren.

Jag vet inte om jag riktigt håller med. Min erfarenhet är att satser innehållande PVC brinner långsammare, är mer svårtända, och lättare blåser ut, än satser innehållande pergut. Jag tror att detta beror på att PVC har större bränslevärde än pergut, och antingen ger en mer negativ syrebalans, eller mindre utrymme för mer reaktiva bränslen.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-11-17, 23:00
Medlem
Kan man ha med florsocker i ANEG (ammoniumnitrat och etylenglykol) för att göra AN än mer instabilt?
Citera
2009-11-18, 02:06
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
En liten fråga, hur mycket väger en 3" ungefär? Jag ska göra en dummy, och vill att den ska vara så lik som det bara går.

Erik

Mina brukar ligga mellan 170 - 200g. Beror ju helt på vilken stjärnsats och separationsladdning du kör på men där nånstans bör det vara.
Citera
2009-11-20, 16:42
Medlem
hiddens avatar
ok , försöker med en annan fråga:

kan man använda kol från kolkritor till exempelvis bp?

det står på wikipedia att det görs av pilkvistar.
Citera
2009-11-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden

Och vad är kilopriset på kolkritor? Något säger mig att det skulle bli billigare att köpa kolet till och med av Svenska Kemi...

Mvh,
Kaj
Citera
2009-11-21, 11:56
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden

Det har jag faktiskt testat, pilkol var det. Gick bra, men det är dyrt. Leta upp en pil och kola själv är min rek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in