2009-10-12, 16:44
Medlem
Fieldleafs avatar
Tjena. Har en snabbfråga riktad till de mera seriösa användarna nu. Jag har en 8" konstbomb stående som vägde in på 2kg. Vilken lyft rekommenderar ni? Brukar köra på runt 10% av bombvikten men när man kommer upp i de större kalibrarna så har jag hört väldigt många som kör på MYCKET mindre än 10%. Närmare 5%. Åsikter? Motivera varför om ni föreslår lyften. Det är såklart granulerat svartkrut vi pratar om.

// Fieldleaf
Citera
2009-10-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Tjena. Har en snabbfråga riktad till de mera seriösa användarna nu. Jag har en 8" konstbomb stående som vägde in på 2kg. Vilken lyft rekommenderar ni? Brukar köra på runt 10% av bombvikten men när man kommer upp i de större kalibrarna så har jag hört väldigt många som kör på MYCKET mindre än 10%. Närmare 5%. Åsikter? Motivera varför om ni föreslår lyften. Det är såklart granulerat svartkrut vi pratar om.

// Fieldleaf

asså a den största bomben jag har gjort är 6" dubbel men då använde ja 10%
men risken fin ju att den hemi kan gå sönder i röret men att alltid rekommenderat är ju att gräva ner den och ha avstånd självklart...
Citera
2009-10-26, 15:23
Medlem
intevets avatar
Vad är grönt Zink? Försökt blanda med svavel men det brann inte. Fräste lite med KNO3 65/35.

Hittade det i en gammal nerlagd affär. OBS inte tjyvat! Fick även tag på 2-3 kg Blymönja.

Mvh
Anders
Citera
2009-10-26, 15:39
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intevet
Vad är grönt Zink? Försökt blanda med svavel men det brann inte. Fräste lite med KNO3 65/35.

Hittade det i en gammal nerlagd affär. OBS inte tjyvat! Fick även tag på 2-3 kg Blymönja.

Mvh
Anders
Kan det vara det här? http://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt_green
Citera
2009-10-26, 22:56
Medlem
intevets avatar
Ja kanske. är ändå lite osäker.
Citera
2009-10-28, 10:46
Medlem
eckick1s avatar
Natrium och kaliumnitrit hur giftiga är de? De finns ju bland annat i bacon och "tunna skivor"(diverdse skinkor)

E249 och E250

Nitriter är väl giftiga, men hur? En släkting undviker allt med E249 och E250 p.g.a. att hon har hört att dessa ämnen var jättegiftiga och skadliga.

Är det någon fara att äta köttvaror (som det finns mest av det i)?
Citera
2009-10-28, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Natrium och kaliumnitrit hur giftiga är de? De finns ju bland annat i bacon och "tunna skivor"(diverdse skinkor)

E249 och E250

Nitriter är väl giftiga, men hur? En släkting undviker allt med E249 och E250 p.g.a. att hon har hört att dessa ämnen var jättegiftiga och skadliga.

Är det någon fara att äta köttvaror (som det finns mest av det i)?

Nej, det är rätt OK, så länge man inte äter väldiga mängder. Många ämnen som nu är totalförbjudna ingick som smak- och färgsättare förr i tiden.
Citera
2009-10-28, 16:26
Medlem
Awesomes avatar
Vad är det för skillnad på Oximetazolinhydroklorid och Xylmetazolinhydroklorid?
Citera
2009-10-28, 16:59
Medlem
wääuus avatar
Om du menar xylometazolin så är skillnaden en hydroxylgrupp på oxyvarianten. Sök upp dem på fass om du undrar över andra saker. Effekten bör vara väldigt lik.
Citera
2009-10-28, 18:03
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Nej, det är rätt OK, så länge man inte äter väldiga mängder. Många ämnen som nu är totalförbjudna ingick som smak- och färgsättare förr i tiden.
Tackar! Då kan jag känna mig trygg, eller iallafall relativt.
Citera
2009-11-03, 12:02
Medlem
eckick1s avatar
nu är det så att jag och en kompis har startat varsit akvarium. Det största problemet är att det bildas nitritjoner i vattnet som fiskarna dör av.

När jag kollade på nitritesten så innehåller de 12,6% saltsyra. Reagera nitriter och saltsyra? Detta test är ganska dyrt (112kr) och innehåller 30ml saltsyra.

Det går väl att göra eget test.

Men poängen med testet är att det ändrar färg beroende på hur mycket nitrit det finns i vannet. Om man testar med natriumnitrit och saltsyra, kommer den blandningen att ändra färg??
Citera
2009-11-03, 16:32
Medlem
pyrosapiens avatar
pyro smålands krutbruk

hej allihop är det någon som har beställt en fjärrutlösare art.nr: 721b ifrån deras hemsida och då undrar jag hur mycket den kostade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in