2010-02-10, 23:10
Medlem
Ifall du härleder allmänna gaslagen så får du

PV = nRT
P = (nRT)/V
altså, desto större T (temperatur) desto större P (tryck)

Så ja, den håller sig bättre i kylen
Citera
2010-02-10, 23:20
Medlem
spudwishs avatar
Kewl, tack!
Citera
2010-02-11, 12:42
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Hur testar jag väteperoxid med hjälp av hushållsprodukter? Misstänker att jag fått vatten istället..

Edit: Svag koncentration ca 3-5%

Tänkte först låta det reagera med koppar för att se ifall det bildas någon missfärgning, men det hade nog tagit rätt lång tid.
Mangandioxid eller liknande. Öppna ett engångs 1,5V batteri och ta ut lite av det svarta. Lägg lite av det svarta i lite av väteperoxiden och det bubblar. Men var försiktig, det färgar av sig!
Citera
2010-03-04, 14:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Idag var det en sån där bra dag. Jag ramlade över lite kemikalier. En burk vit fosfor, där vattnet nästan avdunstat (räddades snabbt) men även en burk röd fosfor. Denna förvaras även den i någon form av vätska. Men vilken vätska brukar man använda? Jag har tidigare tappat bort en burk på ett par hundra gram, och det var samma förvaringsmetod där.

Edit: Undrar även om någon har något bra tips på hur man snabbt kan göra ren verktygen om jag hanterat den vita fosforn? Vill ju inte ha några rester med mig in, och inte heller något kvar som ligger och självantänder.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2010-03-04 kl. 14:09.
Citera
2010-03-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Idag var det en sån där bra dag. Jag ramlade över lite kemikalier. En burk vit fosfor, där vattnet nästan avdunstat (räddades snabbt) men även en burk röd fosfor. Denna förvaras även den i någon form av vätska. Men vilken vätska brukar man använda? Jag har tidigare tappat bort en burk på ett par hundra gram, och det var samma förvaringsmetod där.

Edit: Undrar även om någon har något bra tips på hur man snabbt kan göra ren verktygen om jag hanterat den vita fosforn? Vill ju inte ha några rester med mig in, och inte heller något kvar som ligger och självantänder.

Vit fosfor är som bekant olöslig i vatten, men löslig i koldisulfid.
Problemet är bara att koldisulfid också är giftigt.. dock inte lika giftigt som vit fosfor.

Har aldrig tänk över scenariot faktiskt, har du fått vitt fosfor på dig?!
Tror att det är bäst att ta en tripp ner till sjukan och säga som det är.

Vit fosfor förvaras ju i avjonat vatten då den är olöslig i det, röd fosfor går nog bra det med.

edit: Glöm det sista, tror att röd fosfor är löslig i vatten.
Senast redigerad av shmuunk 2010-03-04 kl. 15:14.
Citera
2010-03-04, 17:32
Medlem
Varm natriumhypokloritlösning (klorin) är ypperligt för oxidation av vit fosfor. Bättre än enbart natriumhydroxid. Hittade någon gång på nätet en undersökning som amerikanska försvaret gjort. De kom fram till att klorin är bättre än enbart NaOH för destruktion av vit fosfor.

Röd fosfor som inte är ren (dvs fri från vit fosfor) är mera förrädisk än man kan tro! Föroreningen av vit fosfor gör produkten både giftig och självantändande!

Kommersiellt tvättas röd fosfor med varm lut, varvid vit fosfor disproportioneras till fosfin + hypofosfitjon (långsam reaktion). Röd fosfor reagerar ej med alkalihydroxidlösningen (vid frånvaro av oxidationsmedel).

Nu ska man vara försiktig med varm klorin, även utspädd. Den vita fosforns höga reaktivitet medför våldsam reaktion, så innan man dränker verktyg och annat i varm klorin bör man inspektera noga och först avlägsna allt misstänkt. Och klorin kan förstås angripa både metall och plast.

Visserligen har jag inte testat, men risken finns att även röd fosfor kan reagera våldsamt med klorin, så tvätt med enbart varm lut är att föredra.

Kör man med het lut ska den vara utspädd; oljelut är inte att rekommendera!
Stor risk för stötkokning, och sådana stänk vill man inte ha i ögonen!
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-03-04 kl. 17:39.
Citera
2010-03-04, 18:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Givetvis har jag inte tallat på fosforn! Jag vet vad den kan ställa till med. Men burken den just nu förvaras i har ett sprucket lock, så jag måste flytta pelletsen vid något tillfälle, annars kommer vattnet torka igen = obra till tusen. Och det bästa föremålet jag har till det är en stekpincett från Global. Så tack för tipset om hypokloriten!

Men vad är det för vätska på den röda fosforn?

Edit: Jag inser nu varför shmuuk svarade som han gjorde... Jag har inte ramlat pladask på näsan över kemikalierna i ett fall. Jag har ramlat över dem i betydelsen hittat dem. Jag har en förmåga att göra det lite då och då.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2010-03-04 kl. 18:36.
Citera
2010-03-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
...Men vad är det för vätska på den röda fosforn?...
Kan det inte vara så att den röda fosforn är gammal och oxiderad och har bildat så mycket hygroskopiska produkter (fosforsyra?) att den dragit till sig så mycket vatten ett den blivit täckt av vätska?

Jag vet i alla fall att den röda fosfor jag har tillgång till (traditionell kvalitet, dvs ostabiliserad och ej inkapslad) blir väldigt fuktig med tiden och måste tvättas och vacuumfiltreras för att kunna användas till plånsatser och en del inomhustrix.
Citera
2010-03-04, 22:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Kan det inte vara så att den röda fosforn är gammal och oxiderad och har bildat så mycket hygroskopiska produkter (fosforsyra?) att den dragit till sig så mycket vatten ett den blivit täckt av vätska?

Jag vet i alla fall att den röda fosfor jag har tillgång till (traditionell kvalitet, dvs ostabiliserad och ej inkapslad) blir väldigt fuktig med tiden och måste tvättas och vacuumfiltreras för att kunna användas till plånsatser och en del inomhustrix.

Det är fullt möjligt. Det rör sig om en rätt gammal burk och locket är nog långt från tätt. Den förra burken jag hade var från sextiotalet, och denna än nog obetydligt yngre. Dessutom samma typ av burk. Jag antog helt enkelt att det var någon olja eller något sånt som användes av Kebo för att skydda det.

Jag ska kolla om det är syra. Det är iaf simmigare än vatten, så det verkar ju rimligt. Lite som matolja i viskositeten.
Citera
2010-03-05, 23:46
Medlem
Är det en standardgrej att slänga ner en bentionitplugg i sina mörsare?
Jag förstår ju varför man gör det, men har aldrig sett att andra gör det,
bara i airbombs och liknande.
I övrigt, finns det några nackdelar med detta? Ifall man nu inte använder sig av liftcup?
Citera
2010-03-16, 16:15
Medlem
Lånar den här tråden för en liten fundering jag har som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Vad är det som avgör om atomer bildar molekyler eller jonföreningar?
Citera
2010-03-20, 23:02
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen

Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag behöver få bort en del plast som sitter väldigt otympligt på ett mässingsföremål. Det är inge stort objekt så man kan lätt sänka ner det i något lösningsmedel. Jag har låtit det stå i ett bad aceton nu men det verkar inte ha gett någon form av påverkan alls. Vad för lösningsmedel rekommenderar ni för att lösa upp plasten? Vanlig bensin? dietyleter? Jag har tillgång till de flesta kemikalierna mellan himmel och jord så var inte rädda för att nämna något exotiskt. Dock så föredrar man såklart något billigt och inte cancerframkallande.......

Misstänker att plasten kan vara HDPE... Vilket inte är den lättaste plasten att lösa upp. Och som sagt. Mässingen får inte skadas!

// Fieldleaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in