2009-04-16, 00:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39818156
Hej mina vänner...

Har en fråga som kanske är in riktad i droger men frågar här först...

Vad är det igentligen som luktar i cannbis? å med det menar jag själv klart marijuana, är det så enkelnt att det är THC som luktar så stark.. om det inte är så, låt oss säga att det är "enkelt sökt på cannbis " "Cannabigerol"èn som luktar, skulle man inte kunna utvekla en planta som inte har den egensakpen att lukta,? tycker detta verkar ganska enklet å att dom riktiga odlarna, borde tänkt på denna fråga långt innan jag blev föddes hehe...

Finns det något bra sätta att bli av med lukten? Tycker något som verkligen kan tränga bort luften av cannbis? Hjälp mej bröder... Å då menar jag inte "bajse spray"

Mina erfarenheter av drogen är ytterst begränsade, men jag anar ändå att det rör sig om diverse kådämnen som luktar. Du vet, gran luktar gran och tall luktar tall. Brajja luktar brajja.

Tvivlar på att THC i sig är det som ger hela lukten. Genom att på något sätt rena ut THC borde man kunna begränsa doften markant. (acetonrening ger ju hyfsad hascholja har man ju hört, men borde dra med en jävla massa annat skit) Annars kan du ju göra cannabislikör och dricka. Det borde ju inte lukta mycket.

Men som sagt, jag har begränsad erfarenhet.
Citera
2009-04-16, 20:38
Medlem
blps avatar
Ska natriumacetatet var hydrous eller antihydrous .Jag är nästan säker att det är antihydrous men vill vara 100%.
Citera
2009-04-16, 20:58
Medlem
Naturvetarens avatar
Ska och ska, till att göra varm is spelar det ingen roll men att ta vattenfri vore slöseri.
Citera
2009-04-16, 21:02
Medlem
rockets avatar
Det ska vara trihydratet, eftersom det innehåller tillräckligt med vatten för att lösa sig själv vid högre temperaturer. Använder man det behöver man inte bekymra sig med hur mycket vatten man ska tillsätta.
Citera
2009-04-24, 11:01
Medlem
Tur-Buddas avatar
Om man har en blandning av olika vätskor så att det finns ett antal olika joner i vätskan.

Hur vet man vad som avgår först vid uppvärmning, det är väl inte så "enkelt" att det är den kombination av joner som bildar den förening som har lägst kokpunkt?

(sorry om frågan är felställd, formulera gärna om den så att den går att svara på isf)
Citera
2009-04-25, 17:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hej igen.
Inom 2 veckor ska jag åka utomlands. Och av ren nyfikenhet så undrar jag hur pass lätt det skulle vara att få med ett sprängmedel ombord på planet. Nackdelen är den att om man blir påkommen så är det ju inte så roligt och därför skulle jag inte göra det. Men sen kom jag på dessa engångskylpack, de innehåller cirka 2-3hg ammoniumnitrat, så jag funderar på att plocka med ett sådant och se hur långt man kommer. I själva köld påsen finns det även en liten vatten behållare som även gör det lite svårare. Men i alla fall. Hur stor chans tror ni det är att man lyckas få med sig en sådan påse i handbagaget på planet? Med tanke på att det är en köld påse och jag inte har nå annat som skulle kunna verka misstänksamt så kommer jag inte råka illa ut om något skulle hända i alla fall.

Jag flyger från Arlanda, och har för mig att det även ska finnas kvävedetektorer där. Så ska bli intressant att se hur det blir.

Jag har inte nå planer på att göra något farligt utan detta är bara för att testa säkerheten. Om man mot oddsen får ombord det på planet så skulle det vara en stor brist i säkerheten i alla fall. 3hg ANNM skulle garanterat kunna göra ett skapligt håll i kabinen.

Så, hur tror ni oddsen är för detta? (eller tycker ni detta bara är en idiotisk sak att ens göra?)

//fieldleaf

Hej, nu är man hemma igen. Ska bara passa på att göra en uppdatering.
Jag tog med mig en kylpåse i handbagaget för att se hur det skulle gå. jag flög från Arlanda till Irland. Det gick hur bra som helst att ta med det på flygget. Lite skrämmande enligt mig att man kan få plocka med 3hg ammoniumnitrat bara sådär (+ Påsen med vätska i den). Men eftersom det kunde vara en engångsföreteelse så gjorde jag samma på tillbakavägen. Och den Irländska kontrollen verkade hårdare än den svenska enligt mig. Men även där gick den igenom utan problem.

Jag hade förväntat mig att någon kvävedetektor skulle se det så det blev plockat. Speciellt att påsen med vätska låg i. Men kunde ha haft nitrometan istället. Och en tänd hatt med kolfiber hylsa som man bär på sig kommer garanterat igenom. Enligt mig verkar det sjukt att det va så lätt att få igenom själva sprängämnet.

//fieldleaf
Citera
2009-04-25, 20:40
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hej, nu är man hemma igen. Ska bara passa på att göra en uppdatering.
Jag tog med mig en kylpåse i handbagaget för att se hur det skulle gå. jag flög från Arlanda till Irland. Det gick hur bra som helst att ta med det på flygget. Lite skrämmande enligt mig att man kan få plocka med 3hg ammoniumnitrat bara sådär (+ Påsen med vätska i den). Men eftersom det kunde vara en engångsföreteelse så gjorde jag samma på tillbakavägen. Och den Irländska kontrollen verkade hårdare än den svenska enligt mig. Men även där gick den igenom utan problem.

Jag hade förväntat mig att någon kvävedetektor skulle se det så det blev plockat. Speciellt att påsen med vätska låg i. Men kunde ha haft nitrometan istället. Och en tänd hatt med kolfiber hylsa som man bär på sig kommer garanterat igenom. Enligt mig verkar det sjukt att det va så lätt att få igenom själva sprängämnet.

//fieldleaf

Inte alls. Säkerhetspersonalen är fullt upptagna med att leta yoghurtburkar, shampooflaskor, nagelklippare, tändare, hårgelé och barnmat. De letar inte sprängämnen, de letar vätskor och föremål som med extremt god vilja kan användas som stickvapen.

De har helt ärligt totalt fel fokus.
Citera
2009-05-02, 12:46
Medlem
very dangerouss avatar
Det där lät ju inte altför bra, att man kan ta med amoniumnitrat på flyget
så jag komm och tänka på att jag hade en egen erfarenhet av säkerhetskontroller.
var på studiebesök i sveriges riksdag för kanske ett halvårsen.
på väg in behövde vi pasera en säkerhetskontroll (viste inte att det var så innan) där vi skulle lämna knivar tändare mm vi fick också köra jakckorna och de vi hade i fickorna genom röntken. Men när jag lagt på jackan på bandet inser jag att jag hade en bit snabbstubin i fickan. nervöst väntar jag och hoppas den skulle pasera obemärkt, en vakt kommer och säger att jag tror du har nått du inte får ha i jackfikan. va har jag det säjer jag änu mer nervöst.

Ja de ser ut som en tändare men det skulle ju kunna vara något som bara liknar en, sa han. så jag tar fram den och förklarar att jag inte komm ihåg att jag hade tändaren. Men ingen notis om snabbstubinen som faktist inehåler svartkrut.
Citera
2009-05-10, 17:41
Medlem
Merlocks avatar
Retort

Lägger min fråga här för att undvika irritation. Istället för att starta en egen tråd

Skulle vilja ha lite hjälp med en apparaturus som jag tänkt tillverka.
så här ser apparaten ut: http://www.seattlepipeclub.org/content.aspx?page_id=22&club_id=969877&module_id=1 6774

Den är till för att sterelisera och rengöra pipor med. Den fungerar så att man hetar upp alkohol till kokpunkt varpå ångorna stiger upp i pipan.
När ångorna svalnar är det meningen att det ska bli undertryck så att ångorna går tillbaks till kärlet och tar tjära, oljor och annat mög med sig.

Ni som har lite koll; fungerar apparaten som det är tänkt?

Var kan jag få tag på delarna? Tänkte mest på att anslutningen till pipskaftet kan vara svår att skaffa.

Tack för er hjälp!
Citera
2009-05-13, 23:10
Medlem
Skarjas avatar
Lösa kalk i diskmaskin

Har ett problem i min diskmaskin, de 2 armar som omkring vattnet får hålen igentäppta med små bitar äggskal som av någon konstig anledning hamnat i diskmaskinen.
De snurrande armarna är gjorda i polypropylen och jag funderar på att använda saltsyra för att få kalkavlagringarna och äggskal att försvinna men tål plasten det?
"Polypropylen (PP) påverkas lite av syror och alkalier, lämpar sig därför där högsta motståndskraft mot kemikalier fordras, lösningsmedel undantagna."
Hittar jag på en sida om lyftredskap och på en sida om plaster står:
"Kanske den största fördelen med polypropen är den låga densiteten och dessutom har det utmärkt beständighet mot utmattning och mot kemikalier/.../ Polypropen används för flaskor, behållare för kemikalier, bagage, batterihöljen, verktygslådor och fibrer m.m."

Kan någon som har en saltsyreflaska/dunk kolla vilken typ av plast den är gjord av och/eller på rak arm säga om det är möjligt att sänka ner polypropylenplast i 30% saltsyra?
Citera
2009-05-14, 00:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarja
Har ett problem i min diskmaskin, de 2 armar som omkring vattnet får hålen igentäppta med små bitar äggskal som av någon konstig anledning hamnat i diskmaskinen.
De snurrande armarna är gjorda i polypropylen och jag funderar på att använda saltsyra för att få kalkavlagringarna och äggskal att försvinna men tål plasten det?
"Polypropylen (PP) påverkas lite av syror och alkalier, lämpar sig därför där högsta motståndskraft mot kemikalier fordras, lösningsmedel undantagna."
Hittar jag på en sida om lyftredskap och på en sida om plaster står:
"Kanske den största fördelen med polypropen är den låga densiteten och dessutom har det utmärkt beständighet mot utmattning och mot kemikalier/.../ Polypropen används för flaskor, behållare för kemikalier, bagage, batterihöljen, verktygslådor och fibrer m.m."

Kan någon som har en saltsyreflaska/dunk kolla vilken typ av plast den är gjord av och/eller på rak arm säga om det är möjligt att sänka ner polypropylenplast i 30% saltsyra?

Använd citronsyra istället. Det fungerar ypperligt på äggskal. Ju varmare lösning desto bättre. Enklast är givetvis att fylla diskmedelfacket med syran och köra ett långprogram. Inget diskmedel!

I övrigt behöver du knappast oroa dig om du nu bara har saltsyra hemma. Plasten håller säkert. Eller fega och späd den något.
Citera
2009-05-14, 20:55
Medlem
Skarjas avatar
Jo citronsyra kör man ju i kaffebryggaren men då har man ju som sagt kokande vatten att tillgå. Funderade om inte saltsyran skulle vara snabbare och lösa bättre utan värmen? Vill inte att det står framme en längre tid beroende på andra här hemma.... Slänga in 2 påsar citronsyra i diskmaskinen tror jag blir för utspätt men man kan ju alltid testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in