2008-12-28, 20:57
Medlem
Nej, det fungerar inte
Citera
2008-12-28, 21:51
Medlem
Hej, vad är det som gör att t.ex köpta raketer smäller högre än hemmagjorda ?

Är det pga att dom använder annat ämne än svartkrut eller för att de har en bra innerslutning för krutet ?

Mvh Hampus
Citera
2008-12-28, 23:44
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreak_
Hej, vad är det som gör att t.ex köpta raketer smäller högre än hemmagjorda ?

Är det pga att dom använder annat ämne än svartkrut eller för att de har en bra innerslutning för krutet ?

Mvh Hampus

Jag skulle vilja se en omformulering där. Tex: "Hej, vad är det som gör att t.ex köpta raketer smäller högre än [mina] hemmagjorda ?"

Det beror enbart på inneslutning förmodligen har de flesta köpa någon form av kaliumperklorat eller klorat baserade break vilket ger kraftigare krevad än av vanligt svartkrut. Så du kan helt klart göra raketer som låter mera än de köpta.
Sen har även inneslutningen inverkan på det med.

//fieldleaf
Citera
2008-12-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Jag skulle vilja se en omformulering där. Tex: "Hej, vad är det som gör att t.ex köpta raketer smäller högre än [mina] hemmagjorda ?"

Det beror enbart på inneslutning förmodligen har de flesta köpa någon form av kaliumperklorat eller klorat baserade break vilket ger kraftigare krevad än av vanligt svartkrut. Så du kan helt klart göra raketer som låter mera än de köpta.
Sen har även inneslutningen inverkan på det med.

//fieldleaf

Okej, ursäkta att jag var lite otydlig.
Jag funderar på att göra lite blp för att få lite mer effekt i mina hemmagjorda smällare.
Vad för recept tycker du att jag ska använda då ?
Jag vill kunna känna mig säker när jag hanterar ämnet.

Jag använder kopieringspapper som jag klipper ut till 3 remsor. snurrar upp dom på enstång och limmar längst ut på varje rämsa, Sen så gör jag pluggar av toapapper som jag stoppar i ändarna på pappershylsan. Dock sparar jag 1 cm så att jag kan vika in kanterna och limma med limpistol.
Är det en bra innerslutning ?

Mvh
Citera
2008-12-29, 12:58
Medlem
Du behöver nog snarare limma över hela remsorna för att det ska hålla ihop, inte bara i ändarna.
Pluggar av dasspapper och smältlim behöver också ett väldigt drag för att inte bara flyga ur. Använd hellre trälim / liknande (hobbylim håller ej lika bra som t. ex trälim dock).

Angående blp är det jävligt skitigt att hålla på med; otrevligt metalldamm flyger omkring och landar inom åtminstone en meters radie, så det blir en del dammsugning och torkning efteråt om du inte har ett speciellt avsett rum för ändamålet. Och direkt säkert är det väl tyvärr inte.
Gissar att kalium/-eller bariumnitrat och magnesium (50:50) är något säkrare (dock inte med aluminium) än standard 70:30 (KCLO4 / Al).
Citera
2008-12-29, 13:39
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
Du behöver nog snarare limma över hela remsorna för att det ska hålla ihop, inte bara i ändarna.
Pluggar av dasspapper och smältlim behöver också ett väldigt drag för att inte bara flyga ur. Använd hellre trälim / liknande (hobbylim håller ej lika bra som t. ex trälim dock).

Angående blp är det jävligt skitigt att hålla på med; otrevligt metalldamm flyger omkring och landar inom åtminstone en meters radie, så det blir en del dammsugning och torkning efteråt om du inte har ett speciellt avsett rum för ändamålet. Och direkt säkert är det väl tyvärr inte.
Gissar att kalium/-eller bariumnitrat och magnesium (50:50) är något säkrare (dock inte med aluminium) än standard 70:30 (KCLO4 / Al).

Jag håller inte riktigt med dig. Jag anser att 70:30 (KCLO4 / Al) är säkrare än de flesta magnesium baserade flash blandningar. Med magnesium så får de inte utsättas för fukt och dina kemikalier bör vara helt torra för att vara på säkra sidan. Sen ska man hellst inte blanda med svavel heller vilket man kan ha spår av på skedar, bunkar osv. Och används german dark till 70/30 mixen så dammar det inte alls mycket. Däremot om man har silvrigt Al är det ett helvete. Så det bästa är att köra med kaliumperklorat med Al eller MgAl.

Ba/Mg ger visserligen en jävla ljusblixt och skarp knall med det är fortfarande magnesium man sysslar med. Och blandat med kaliumnitrat så finns det en risk för självantändlig och mixen blir fuktig. I korta drag så bör man bara syssla med magnesium om man är någorlunda erfaren och vet vad man gör. Chansen för att skada sig är nog inte så stor men varför chansa?

//fieldleaf
Citera
2008-12-30, 01:35
Medlem
PyroPelles avatar
Jag undrar om det är farligt att andas in krut? Svårt att förklara men då man
handskas med krut blir det ju alltid att man andas in krutdamm? Eller?
Är någon överhuvudtaget farlig att andas in, tänker på svartkrut, blp, visselmix osv.

mvh
Citera
2008-12-30, 11:20
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Jag undrar om det är farligt att andas in krut? Svårt att förklara men då man
handskas med krut blir det ju alltid att man andas in krutdamm? Eller?
Är någon överhuvudtaget farlig att andas in, tänker på svartkrut, blp, visselmix osv.

mvh

Du kan ju alltid söka?! Varför tror du folk alltid tjatar om andningsskydd?
Det är metalldamm du bör vara orolig för!
Citera
2008-12-30, 11:40
Medlem
GalFisks avatar
Visselmix som quickmatch?

Jag behöver tillverka lite quickmatch till nyår men har tyvärr rätt dåligt med kemikalier just nu. Vet någon om det skulle fungera att täcka en bit maskeringstejp med visselmix och klistra ihop den till ett rör? Eller kan det räcka med KClO4+florsocker? Så länge det brinner snabbt och kan antända visco duger det för mej, men jag har bara tillgång på KClO4, KNO3, Ba(NO3)2, Al- och Mg-pulver och sånt man kan köpa i mat- eller färgaffären.
Senast redigerad av GalFisk 2008-12-30 kl. 11:43.
Citera
2008-12-30, 12:50
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag behöver tillverka lite quickmatch till nyår men har tyvärr rätt dåligt med kemikalier just nu. Vet någon om det skulle fungera att täcka en bit maskeringstejp med visselmix och klistra ihop den till ett rör? Eller kan det räcka med KClO4+florsocker? Så länge det brinner snabbt och kan antända visco duger det för mej, men jag har bara tillgång på KClO4, KNO3, Ba(NO3)2, Al- och Mg-pulver och sånt man kan köpa i mat- eller färgaffären.

Svartkrut sa ju vara bäst, men det har du ju inte.
Mitt förslag är att du testar göra en quickmatch, så ser du själv och så är det även jätteroligt
Citera
2008-12-30, 14:15
Medlem
GalFisks avatar
Ja, jag får helt enkelt experimentera lite och se. Isf postar jag mina resultat här sen. I värsta fall får jag demontera en raketmotor och hoppas det krutet duger till QM.
Citera
2008-12-30, 15:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ja, jag får helt enkelt experimentera lite och se. Isf postar jag mina resultat här sen. I värsta fall får jag demontera en raketmotor och hoppas det krutet duger till QM.

Ska det brinna snabbt? Annars kan du mala tändstickshuvuden och lägga i tejp. Det brinner rätt långsamt, men funkar. Fast quickmatch.. Då borde väll miniraketskrut fungera om du har det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in