Kul tråd då man känner igen sig själv i nästan allt som skrivs. Eller kul kanske inte är rätta ordet, snarare tragiskt, men det känns bra att veta att man inte är ensam om att ha bakisångest.
Standard för mig är:
Ska fan aldrig mer dricka igen. Nu är det absolut stopp!
Ångest över att man kan ha sagt eller gjort något dumt på fyllan mot någon annan.
Minnesluckorna man försöker fylla i blir alltid ångestladdade och fruktansvärda. Oftast har jag inte gjort något speciellt alls under dessa minnesluckor enligt andra, men då man ändå gjort en del sjuka saker på fyllan tidigare så ligger den där oron ändå över en och man tror alltid det värsta.
Hur kom jag hem? Träffade jag nån granne i trappen när jag kom hem? Oj oj oj...då lär jag ha snackat ihjäl honom eller henne och säkert sagt en jävla massa sjuka saker. Kan jag kanske tillochmed ha fått för mig att ringa på grannens dörr när jag hem? Typ en tisdag natt klockan 04 eller nåt. Och vafan har jag känslan av att jag har gjort det?? (Har dock aldrig hänt, men likväl dyker såna sjuka tankar upp dan efter) Likaså sjuka minnesbilder av att jag stått på balkongen och vrålat ut i natten och sjungit med i låtar eller vrålat i lägenheten så grannar slagit i väggarna, fast jag aldrig har gjort det heller. Massor med falska minnen verkar planteras i ett bakisångestläge.
Varför skickade jag det mailet? Varför skulle jag vara så extremt ärlig? Människan måste ha tagit väldigt illa upp.
Varför gjorde jag den där sjuka grejen på festen. Alla som inte känner mig lär hata mig nu.
Idag går jag dock inte ofta på fest då jag kan tycka att det kan vara roligare att sitta med någon vän bara hemma och festa. Men även här så känns det som att jag gjort något som grannarna kan ha stört sig på efter polaren dragit hem och jag fått i mig det som blev kvar. Men jag är inte en sån person som stör andra, så alla dessa tankar är bara resultatet av bakisångesten.
Gamla minnen från saker man gjort tidigare kommer upp och ångesten över dessa gör sig påminnd. Tankar på hur jag uppfattas av alla andra kommer och dessa tankar är alltid dystra, aldrig positiva.
Kort och gott, bakisångesten för mig är ett stort ihopplock av falska minnen av fruktansvärd karaktär, för att fylla ut mina minnesluckor från kvällen innan. Förstår inte varför de aldrig kan vara glada och trevliga minnen. Det tar ofta 2 dagar innan jag känner att jag är uppåt igen efter en fylla.