2009-11-15, 16:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Konsistensen blev faktiskt bättre än med jästdeg, väldigt seg, men det kanske beror på den långa jästiden?

2. Det enda jag är lite besviken på är smaken

3. Kan surdegen vara kvar i kylskåpet när man "matar" den eller ska den stå framme för att få upp aptiten?
1. Grattis till ett lyckat resultat! Har för mig att Jan Hedh förklarar det som att den molekylära strukturen (elasticiteten) ökar i och med den här metoden. Ja, det har delvis med jästiden att göra.

2. Hm, det var lite tråkigt att höra. Jag har inte kört igång mina baguetter ännu. Skall bli intressant att se om jag får fram samma resultat.

3. Jag brukar ta fram den in i värmen igen.

~Paul~
Citera
2009-11-15, 20:46
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Kan surdegen vara kvar i kylskåpet när man "matar" den eller ska den stå framme för att få upp aptiten?
Min rågdeg mår bra i kylen. Den har lagom låg ämnesomsättning där för att vara snäll och lättskött.
Citera
2009-11-15, 22:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Min rågdeg mår bra i kylen. Den har lagom låg ämnesomsättning där för att vara snäll och lättskött.

Kan du använda den direkt när den är nymatad eller måste du vänta tills att den har kommit igång?
Citera
2009-11-16, 12:22
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
2. Hm, det var lite tråkigt att höra. Jag har inte kört igång mina baguetter ännu. Skall bli intressant att se om jag får fram samma resultat.
~Paul~

Jag hade nog bara lite för höga förväntningar - det blev under alla förhållanden ett jäkligt gott bröd - och jag är klart imponerad av att äppelsurdegen lyckades få baguetterna så luftiga - jag hade förväntat att det skulle bli mer kompakt. Och i duell mot jästbaguetter vann surdegen i klassen "konsistens" medan det blev oavgjort i klasserna "smak" och "luftighet", men förlust i klassen "tid".
Citera
2009-11-16, 13:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag hade nog bara lite för höga förväntningar - det blev under alla förhållanden ett jäkligt gott bröd - och jag är klart imponerad av att äppelsurdegen lyckades få baguetterna så luftiga - jag hade förväntat att det skulle bli mer kompakt. Och i duell mot jästbaguetter vann surdegen i klassen "konsistens" medan det blev oavgjort i klasserna "smak" och "luftighet", men förlust i klassen "tid".
Förstår, tackar för recensionen. Jag har min suris i kylen. Får se när man orkar att dra igång det hela igen. Det är tyvärr lite för kallt i min lägenhet för närvarande, endast 17,5 grader.

~Paul~
Citera
2009-11-16, 19:17
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Kan du använda den direkt när den är nymatad eller måste du vänta tills att den har kommit igång?
Eftersom jag alltid låter min fördeg (den jag blandar med surdegen) stå i köket över natten, är det inget problem. Den vaknar till ordentligt.
Och surdegen är inte helt i dvala i kylen heller. Den liksom har ett halvt öga öppet. Dock gör jag alltid sista matningen dagen innan bakningen.
En surdegsdeg gillar att få tid på sig.
Citera
2009-11-16, 20:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Och surdegen är inte helt i dvala i kylen heller. Den liksom har ett halvt öga öppet. Dock gör jag alltid sista matningen dagen innan bakningen.
En surdegsdeg gillar att få tid på sig.
Ett kanonsvar .

~Paul~
Citera
2009-11-24, 19:30
Medlem
dePauls avatar
Gjorde en ciabatta på surdeg idag. Den blev över förväntan. Enormt luftigt bröd med hål i varierande storlek, segt och lent som en babyrumpa. Jag hade inte färsk rosmarin hemma så jag körde på grovsalt och hel kummin. En mycket lyckad kombination.

Lite äkta smör på samt flingsalt räcker långt.

Jag använde vetemjöl special. Nästa gång kör jag på Saltå Kvarns fullkornsvetemjöl tillsammans med grahamsmjöl och rågmjöl.

~Paul~
Citera
2010-01-25, 00:37
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Skulle bara meddela att jag skickat in mitt slutgiltiga recept till en tävling. Få se hur blåst man blir...
Jag vann!
Jähä!
Citera
2010-01-25, 09:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag vann!
Jähä!

Grattis! Vad fick du för pris?
Citera
2010-01-25, 11:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag vann!
Jähä!
Kul. Vilken tävling var det?

~Paul~
Citera
2010-01-25, 20:22
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Grattis! Vad fick du för pris?
"1:a pris: Resa till Helsingfors med besök och fika på det anrika Fazercaféet där det bakats surdegsbröd i 80 år. Flyg t/r för 2 pers med 1 övernattning på hotell. Värde ca 7500 SEK."

Undras om de vill börja baka det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in