Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-05, 21:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Efter läst en del även här i tråden och övrigt så testade jag lägga mer mjöl än vatten, körde först på lika stora delar, men satte i mer mjöl igår och den verkar ha gått till sig, småbubblor och en lätt syrlig doft från den idag

Lycka till!
Det är ju inte speciellt svårt att börja om när man har oturen att misslyckas.
Dyrt är det inte heller.
Citera
2011-09-15, 21:15
Medlem
irrblosss avatar
Har gjort en del trevligt bröd på rågsurdeg som tar ca 3-4 dagar att få till. Nu kör jag på en metod för vetesurdeg från boken Bagarens bästa : från surdeg till muffins (av Paul Allam & David Mcguinness). Deras metod går ut på att dagligen mata sin vetesurdeg under fyra(!) veckor. På andra vetesurdegsmetoder tycker jag det brukar ta ca 3-5 dagar och jag är själv inne på tredje dagen och det bubblar ganska rejält nu. Gillar boken väldigt mycket, men är det bara humbug att fortsätta mata sin surdeg under en månad när jag misstänker att den kommer vara redo redan till helgen? Man ska dessutom göra sig av med 700 g deg varje vecka. Gillar inte att slänga mat även om det "bara" är mjöl och vatten... Antar att jäskraften kommer finnas där redan efter 3-5 dagar, men det kanske har något med smaken att göra att man ska mata den under en månad?
Citera
2011-09-15, 21:33
Medlem
StigAllans avatar
Ingen aning om man ska behöva mata i 4 veckor för att få bästa smak och jäskraft.
Du får helt enkelt vara hygglig att testa och sedan betygssätta surdegen.

Det finns recept som kräver en hel del surdeg så att du ska behöva kasta bort något när du testar att köra som det står i surdegsreceptet ska inte vara nödvändigt.
Citera
2011-09-15, 21:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Ingen aning om man ska behöva mata i 4 veckor för att få bästa smak och jäskraft.
Du får helt enkelt vara hygglig att testa och sedan betygssätta surdegen.

Det finns recept som kräver en hel del surdeg så att du ska behöva kasta bort något när du testar att köra som det står i surdegsreceptet ska inte vara nödvändigt.
Du menar att jag utnyttjar degen istället för att kastar den? Har funderat i de banorna själv. Får helt enkelt testa lite olika surdegsrecept varje vecka under tiden degen med stort d blir klar. Ska nog testa Per Morbergs surdegsbaguetter i morgon på en del av degen som ska kastas: http://www.recept.nu/1.284204/per_mo...rdegsbaguetter
Citera
2011-09-15, 21:44
Medlem
StigAllans avatar
De baugetterna såg goda ut och drar en del surdeg också.
Kollade som hastigast i Brunkans bakbok och där i olivbrödet går det åt 600 g vetesurdeg.
Citera
2011-09-26, 18:28
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Vill testa att baka ett surdegsbröd utan jäst. Har en vetesurdeg som ser mycket lovande ut samt bra mjöl från Saltå Kvarn. Dock är jag osäker på arbetsgången när man inte använder vanlig jäst, samt mängder. Skulle behöva tips på enklast möjliga vetesurdegsbröd, helst bara vatten, mjöl och salt! Back to basic så att säga.

- BG
Citera
2011-09-26, 19:34
Medlem
Har lite frågor.. Kan säkert hitta detta själv men skulle vilja inhandla mina ingredienser innan butikerna stänger så bare with me nu pojkar.

Min första deg tänkte jag bara köra på stenmalet, ekologiskt rågmjöl och vatten för att få lite känning för hur grunden smakar. Känns det rimligt eller tycker ni att man ska ge sig på honung etc redan från start? Går det att tillsätta andra ingredienser i ett senare stadie? Nu får ni dumstämpla mig men hur är det med jäst? Antar att det fermenteringen fungerar som jäst men har ju sett ett "surdegsjäst" i butikerna, det kanske bara är aktuellt för snabbare degar? Tanken är att jag ska mata min deg i minst 2 veckor innan jag bakar den, går det att bygga upp volymen för hur mycket bröd man vill ha med tiden eller sätter man ribban med första satsen/grunden?

Ursäkta, jättemånga dumma frågor men tycker surdeg är fantastisk gott och jag är ivrig att komma igång så fort som möjligt Hoppas ni ursäktar

Egentligen kan jag ju ta reda på det mesta i efterhand, räcker det med att inhandla rågmjölet och sätta en grund med vatten?

EDIT: Tror jag löste det! Google was my friend. Detta ska bli ett väldigt roligt projekt!
Senast redigerad av GoingPro 2011-09-26 kl. 19:50.
Citera
2011-10-06, 17:01
Medlem
albinotomtens avatar
Hej, startade en surdeg utifrån receptet från baka.se. Är inne på 6:e dagen och har haft den i kylen, innan dess var surdegen både bubblig och luktarde sprit. Nu efter ett dygn eller så i kylskåpet ligger det ett lager med vätska ovanpå själva degen som försvinner om jag rör om och bubblorna är borta. Kan inte tänka mig att det ska vara normalt eller kommer det tillbaka efter ett tag i kylen?

Funderar även på om det finns något enkelt recept. Skulle jag kunna använda grahamsmjöl och vanligt vetemjöl och göra något enkelt bröd från det? Vill bara testa första gången och sedan börja utveckla bakningen.
Senast redigerad av albinotomten 2011-10-06 kl. 17:23.
Citera
2011-10-10, 20:14
Medlem
Haak0ns avatar
Satte min första (råg)surdeg för ett par veckor sedan och har hittills haft helt ok resultat när jag bakat med den. Nu har det dock blivit så att surdegen 'separerat' lite och släppt ifrån sig en lite rödaktig smått trögflytande vätska som lägger sig ovanpå och dessutom luktar lite aceton. Inte den syrliga lukten som det var ifrån början.

Efter att ha läst runt lite har jag tagit ut den ur kylen nu och matar den lite kraftigare samt ger den lite socker i form av honung. Går den fortfarande att använda? Om inte går den att rädda genom metoden jag börjat på eller någon annan? Eller är det bara att sätta en ny?
Citera
2011-11-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Går den fortfarande att använda? Om inte går den att rädda genom metoden jag börjat på eller någon annan? Eller är det bara att sätta en ny?
Absolut, den går alldeles säkert jättebra att använda. Se till att hälla ut det mesta av den när du matar den bara. Ha den i kylskåpet, mata den ett par gånger, typ varannan dag, så har du snart fått bra fart på den igen!
Citera
2011-11-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Vill testa att baka ett surdegsbröd utan jäst. Har en vetesurdeg som ser mycket lovande ut samt bra mjöl från Saltå Kvarn. Dock är jag osäker på arbetsgången när man inte använder vanlig jäst, samt mängder. Skulle behöva tips på enklast möjliga vetesurdegsbröd, helst bara vatten, mjöl och salt! Back to basic så att säga.

Vetesurdeg är ju lite trixigare än råg. Varför inte blanda i både råg och vete i surdegen? Det gör jag och det blir jättebra. Proportionerna mellan vete och råg kan man ju variera beroende på hurdant bröd man vill baka.

500 g vatten
700 g vetemjöl (med hög proteinhalt)
125 g vetesurdeg
125 g rågsurdeg
25 g salt

Jäs 4 h i rumstemperatur eller över natten i kylen. Vik ihop degen till ett stort bröd (eller två mindre). Låt stå 2 h. Grädda ca 40 min i 250 grader. Ta ut brödet när det är 98 grader i mitten (kolla med digital ugnstermometer).
Citera
2011-11-03, 18:04
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prometheus
Vetesurdeg är ju lite trixigare än råg. Varför inte blanda i både råg och vete i surdegen? Det gör jag och det blir jättebra. Proportionerna mellan vete och råg kan man ju variera beroende på hurdant bröd man vill baka.

8-<

Tack för ditt svar, uppskattat och receptet skall testas! Lustigt nog är min vetesurdeg en väldans glad typ, men min rågsur är lite surare (pun intended).

Efter mitt inlägg har jag faktiskt bakat två gånger enbart mha surdeg, båda gångerna med riktigt lyckat resultat. Känslan när man ser att bröden lyfter i ugnen är oslagbar! Recepten jag använde hittade jag på Pain de Martins blogg:

http://paindemartin.blogspot.com/200...mig-tusan.html
http://paindemartin.blogspot.com/200...e-lite-rg.html

Kan rekommendera båda. Nästa steg är att få till rågsurdegen samt att experimentera med nötter. Därefter står ett saftigt fruktbröd på agendan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in