2023-09-25, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigneKanin
Varför hade inte åklagaren med dråp som åtalspunkt? Var inte Filip över 21 år vid gärningen?

Förtydligande: Förr preskriberades Mord efter 25 år och Dråp efter 15 år OM gärningsmannen var under 21 år vid gärningen. Detta är nu ändrat till 18 års ålder.

Gällande ev. rubricering om Dråp så kan det vara så att detta ryms i gärningsbeskrivningen. Men egentligen ser jag detta som en ickefråga, för kan man inte bevisa Mord så lär man inte kunna bevisa Dråp heller.
Citera
2023-09-25, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intressant1
Men några veckor till så kommer överklagan till HR. Vi får se hur det går.

En vecka och en dag tills den tidsfristen tar slut, anar att det inte blir någon överklagan
Citera
2023-09-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressant1
Det här fallet har berört mig så otroligt. Jag har följt fallet i några år och har nu lyssnat på hela rättegången. Stackars tjej och hennes familj. Kan inte förstå att han fick gå fri och hur han kan klara av att leva med detta även alla hans vänner omkring som dessutom skyddar honom. Hur klarar man av det? Inte minst hans advokat som skyddar en mördare. Tycker åklagaren Thomas har gjort ett bra jobb och jag hoppas innerligen att hennes familj väljer att överklaga. Jag kan inte rå för att bli irriterad varje gång (rådman) Lisa pratar. Verkar som att hon sitter där och tycker att de slösar hennes tid. Att Kaj dessutom är den enda som talar sanning om den tiden medans alla väljer att säga ”minns inte”. Ren bullshit.

Precis som du har jag också följt fallet i många år och lyssnat på alla podd avsnitt som finns om fallet.

Det är så synd om Marua. Jag har själv en syster som heter så och dessutom bor jag på zenith området. Varje gång jag går förbi Ellstorp eller Zenithgatan tänker jag på Marua och hur hon miste livet.

Det minsta dessa människor kunde gjort hade varit att tala sanning för att låta familjen och alla andra som kämpat med fallet i 20 år att få ett avslut.
Citera
2023-09-26, 09:31
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekenskvinna
ALLT!
Jaja, då önskar jag dig lycka till.

Blomman är en bra kille, som jag önskar all lycka och framgång.
Citera
2023-09-26, 17:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
En vecka och en dag tills den tidsfristen tar slut, anar att det inte blir någon överklagan

Nja, det säger i sig inte så mycket. Han kan överklaga på sista dagen. Åklagaren har läst igenom domen flera ggr och nu diskuterar han förmodligen med förhörsledare och tekniker om/hur han kan stärka upp åtalet i HR.

Något som är väldigt dåligt när man lyssnar på primetime är att man bara får höra vittnesmål. Varken åklagarens eller försvarsadvokatens plädering får man höra. Det saknar jag.
Citera
2023-09-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Precis som du har jag också följt fallet i många år och lyssnat på alla podd avsnitt som finns om fallet.

Det är så synd om Marua. Jag har själv en syster som heter så och dessutom bor jag på zenith området. Varje gång jag går förbi Ellstorp eller Zenithgatan tänker jag på Marua och hur hon miste livet.

Det minsta dessa människor kunde gjort hade varit att tala sanning för att låta familjen och alla andra som kämpat med fallet i 20 år att få ett avslut.

Ja, jag bor i Malmö och när jag är i området tänker jag också på henne. Man har många känslor trots att man inte känner henne eller familjen. Hoppas hennes familj vet att många är på deras sida. Må hon vila i frid.
Citera
2023-09-27, 11:56
Medlem
Är det fler som stött på en av hennes familjemedlemmar som "ungdomsledare" för att inte ge för mkt detaljer?
Väldigt omtyckt!
Citera
2023-09-28, 14:32
Medlem
why123s avatar
Såhär sa åklagaren efter TR:s dom

Jag kommer att sätta mig ner och läsa och analysera den här domen noggrant. Sedan kommer jag att ta en diskussion med mina polisutredare och se om det finns något som gör att vi kan stärka upp utredningen. Därefter kommer jag att besluta om jag ska överklaga eller inte, säger Tomas Olvmyr.

Han måste överklaga, han kan inte låta TR besluta i ett sånt här viktigt mål. Efter allt arbete kall fall-gruppen gjort och med tanke på den bevisning som faktiskt finns. Maruas bror var säker på att det skulle gå vidare till HR och han måste ha kontakt med åklagaren.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------

Det är en sak jag har tänkt på. Filips advokat påstår att Kaj efter 20 år har läst sig till detta och undrar typ "varför har du inte sagt något tidigare."
Men det är inte sant det Filips advokat säger. Kaj säger i vittnesmålet att när han under åren varit i kontakt med polisen (i egna ärenden) har han lyft detta fallet och polisen svarade då att de inte hade några bevis.

MEN när Maruas kropp hittades 2017 då var Kaj ren och förmodligen var hans kontakter med polisen sparsamma. Han kunde fortfarande inte släppa detta utan han tog själv kontakt med polisen.

Det är ju inte bara Kaj som inte har kunnat släppa det. Mange har också velat förmedla det han visste men hos honom var rädslan stor på ett annat sätt. Vi vet att han sökte upp Helen Nilsson som Marua bodde hos ett tag och som bedrev lite privat spaning.
Det var svårare för honom att söka upp polisen eftersom han hade varit nära Filip, visste hur han var och rädslan för Filip var stor. Dessutom har han hela tiden haft drogproblem.

"Trion" bestående av Filip, Blomkvist och Kramer gör därför allt för att misskreditera Kaj och Mange. MEN det Kaj berättar har stödbevisning av Danny och det Mange berättar har mycket stödbevisning inte minst i telefonlistor osv..

Filip hade mycket telefonkontakt med Jolly den 21 dec, en snubbe han kunde få att göra vad han ville. Jolly hade släktingar i Nordanå och var beredd att göra det Filip ville. Skulle de gå tillbaka i telefonlistorna skulle de märka att Filip bara ringde Jolly när han behövde honom. När det gäller Blomman har han all anledning att ljuga. Han sa till sin tjej samma dag som Maruas huvud hittades (innan det var bekräftat) att "det är Filips extjej", hur kunde han veta det? Varför fanns hans hårstrå i plastsäcken som Marua legat i? Dessutom även om Blomman inte skulle kunna bli dömd för detta skyddar han Filip till varje pris.
Han vill vara en hederlig människa, men han är och kommer inte att bli det så länge han sätter Filip som prio ett i sitt liv.
Senast redigerad av why123 2023-09-28 kl. 15:28.
Citera
2023-09-29, 08:09
Medlem
Hur stor chans att bli dömd efter frikännande i tr enligt statistik?
Citera
2023-09-29, 10:11
Medlem
TheQues avatar
https://www.hn.se/nyheter/sverige/friades-f%C3%B6r-styckmord-%C3%A5klagaren-%C3%B6verklagar-1.111201261

Citat:
Friades för styckmord – åklagaren överklagar
Expojkvännen friades för styckmordet på en 18-årig kvinna från Malmö, men nu överklagar åklagaren Tomas Olvmyr tingsrättsdomen.

Åklagaren anser att rätten gjort en felaktig bevisvärdering och inte samvärderat de olika bevis som finns, rapporterar Sydsvenskan. Han skriver i sitt överklagande att förundersökningen ska kompletteras i flera avseenden, enligt tidningen.

Kvinnan anmäldes försvunnen i början av 2003 och hösten samma år hittades hennes huvud i Bokskogen utanför Malmö. Först långt senare hittades övriga kvarlevor och kvinnans tidigare pojkvän åtalades för mordet 20 år efter hennes försvinnande.

Jag står fast vid min ståndpunkt att Filip borde dömas, det är ingen tvekan att det är han som har dödat Marua. Förhoppningsvis kan åklagaren göra bättre ifrån sig i HR och att de ser helheten, annars är jag tyvärr övertygad om att Filip går fri i HR också.

Mina tankar går till Marua's nära och kära.
Senast redigerad av TheQue 2023-09-29 kl. 10:16.
Citera
2023-09-29, 13:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
https://www.hn.se/nyheter/sverige/friades-f%C3%B6r-styckmord-%C3%A5klagaren-%C3%B6verklagar-1.111201261

Jag står fast vid min ståndpunkt att Filip borde dömas, det är ingen tvekan att det är han som har dödat Marua. Förhoppningsvis kan åklagaren göra bättre ifrån sig i HR och att de ser helheten, annars är jag tyvärr övertygad om att Filip går fri i HR också.

Mina tankar går till Marua's nära och kära.

Vad skönt att veta att åklagaren har överklagat.
Absolut borde/ska han dömas, ingen tvekan om det. Det är precis som du skriver det gäller att se helheten, bevis finns så det räcker. Det finns ju sedan något år ett nytt sätt att värdera bevis.
Men nu när det går upp i HR så är det enbart jurister som dömer, det bör förbättra bedömningen. TR var ju helt ute och snurrade.
Däremot delar jag inte åklagarens uppfattning att Filip troligtvis skjutit Marua av misstag. Jag tror hans humör tog över.
Dessutom vet vi att han gärna använde våld. Han hade tidigare tagit struptag på Marua. Han har grovt misshandlat en gammal farbror, han har helt oprovocerat gett en man ett knytnävsslag på gatan, misshandlat en hemlös man osv...

Men hur som helst så tillkallade han inte hjälp när hon behövde det. Han valde att stycka och gömma henne. Det var hans lösning av "problemet".
Senast redigerad av why123 2023-09-29 kl. 13:33.
Citera
2023-09-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vad skönt att veta att åklagaren har överklagat.
Absolut borde/ska han dömas, ingen tvekan om det. Det är precis som du skriver det gäller att se helheten, bevis finns så det räcker. Det finns ju sedan något år ett nytt sätt att värdera bevis.
Men nu när det går upp i HR så är det enbart jurister som dömer, det bör förbättra bedömningen. TR var ju helt ute och snurrade.
Däremot delar jag inte åklagarens uppfattning att Filip troligtvis skjutit Marua av misstag. Jag tror hans humör tog över.
Dessutom vet vi att han gärna använde våld. Han hade tidigare tagit struptag på Marua. Han har grovt misshandlat en gammal farbror, han har helt oprovocerat gett en man ett knytnävsslag på gatan, misshandlat en hemlös man osv...

Men hur som helst så tillkallade han inte hjälp när hon behövde det. Han valde att stycka och gömma henne. Det var hans lösning av "problemet".

Vad bra nyheter att åklagaren har överklagat! Nu håller vi tummarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in