2023-09-30, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vad skönt att veta att åklagaren har överklagat.
Absolut borde/ska han dömas, ingen tvekan om det. Det är precis som du skriver det gäller att se helheten, bevis finns så det räcker. Det finns ju sedan något år ett nytt sätt att värdera bevis.
Men nu när det går upp i HR så är det enbart jurister som dömer, det bör förbättra bedömningen. TR var ju helt ute och snurrade.
Däremot delar jag inte åklagarens uppfattning att Filip troligtvis skjutit Marua av misstag. Jag tror hans humör tog över.
Dessutom vet vi att han gärna använde våld. Han hade tidigare tagit struptag på Marua. Han har grovt misshandlat en gammal farbror, han har helt oprovocerat gett en man ett knytnävsslag på gatan, misshandlat en hemlös man osv...

Men hur som helst så tillkallade han inte hjälp när hon behövde det. Han valde att stycka och gömma henne. Det var hans lösning av "problemet".

Detta med att det skett av misstag, det kommer väl bara från hans egen mun? Alla som sagt så har fått höra det från honom visst är det så?
Jag blir förvirrad ibland, han var helt ensam med Marua när det skedde eller? Senare tillkallades vännerna?
Isåfall ska man verkligen fundera över ifall det verkligen stämmer. Han är ju inte den trovärdigaste så att säga.
Citera
2023-09-30, 09:06
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/marua-fallet-aklagarsidan-hoppas-pa-en-dna-matchning

"Marua-fallet: Åklagarsidan hoppas på en DNA-matchning"

De menar hårstråt som hittades, tillhör inte honom men en i hans bekantskap.
Citera
2023-10-01, 02:28
Medlem
SigneKanins avatar
Även om skjutningen mot all förmodan skulle vara av misstag så blev det ju ett mord (eller åtminstone dråp om man kan skylla på olika omständigheter) när han istället för att tillkalla hjälp tryckte ner en strumpa i halsen på henne och kvävde henne. Han brydde sig inte en sekund om hennes liv, bara att inte behöva åka dit för något själv.
Citera
2023-10-01, 04:09
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigneKanin
Även om skjutningen mot all förmodan skulle vara av misstag så blev det ju ett mord (eller åtminstone dråp om man kan skylla på olika omständigheter) när han istället för att tillkalla hjälp tryckte ner en strumpa i halsen på henne och kvävde henne. Han brydde sig inte en sekund om hennes liv, bara att inte behöva åka dit för något själv.

Helt rätt, jag satt precis och lyssnade på en pod där man hörde åklagarens plädering och han resonerade så. Han såg inte till att hon fick hjälp utan han var likgiltig för hennes död. Att jag åtminstone tvivlat på vådaskottet tidigare beror på hans omvittnade våldsamhet.

Jag tror det var Aftonbladets pod jag lyssnade på (där var så många podar, haha) men åklagaren var riktigt bra. När han inledde och beskrev skeendet, telefonlistorna , hundarna, vittnesmål och alla andra bevis är det märkligt att han inte blev fälld. Det finns ju ett annat sätt att värdera bevis nu mot för några år sedan.

Men rådmannen var en ren katastrof, hennes ointresse för detta fallet är skandalöst. Åtminstone verkar det så. Dessutom förefaller hon helt inkompetent.

Sedan blir det lite lustigt när advokaten säger att det inte finns något ögonvittne till mordet som uttalat sig. Nej, det stämmer. Hur ofta finns det ögonvittne när de är två stycken i en lägenhet och den ena mördar den andra. Sedan tycker jag det är fel (men jag vet att det är praxis) att gärningen i sig är värd 10 års fängelse men eftersom det gått så lång tid yrkar de på sju och ett halvt år. Det skulle vara tvärtom, straffet skulle skärpas eftersom familjen fått lida så länge. Nu vet jag att det gäller att fälla honom ö.h.t men oavsett vilket så tycker jag inte 10 år är för mycket.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vem som la dit den huvudlösa geishan där. Det känns hånfullt.

Nu när åklagaren har överklagat så dröjer det nog innan det kommer upp i HR. Nu arbetar polis och tekniker på inför HR.
Citera
2023-10-01, 10:38
Medlem
Citat:
Helt rätt, jag satt precis och lyssnade på en pod där man hörde åklagarens plädering och han resonerade så. Han såg inte till att hon fick hjälp utan han var likgiltig för hennes död. Att jag åtminstone tvivlat på vådaskottet tidigare beror på hans omvittnade våldsamhet.

Jag tror det var Aftonbladets pod jag lyssnade på (där var så många podar, haha) men åklagaren var riktigt bra. När han inledde och beskrev skeendet, telefonlistorna , hundarna, vittnesmål och alla andra bevis är det märkligt att han inte blev fälld. Det finns ju ett annat sätt att värdera bevis nu mot för några år sedan.

Men rådmannen var en ren katastrof, hennes ointresse för detta fallet är skandalöst. Åtminstone verkar det så. Dessutom förefaller hon helt inkompetent.

Sedan blir det lite lustigt när advokaten säger att det inte finns något ögonvittne till mordet som uttalat sig. Nej, det stämmer. Hur ofta finns det ögonvittne när de är två stycken i en lägenhet och den ena mördar den andra. Sedan tycker jag det är fel (men jag vet att det är praxis) att gärningen i sig är värd 10 års fängelse men eftersom det gått så lång tid yrkar de på sju och ett halvt år. Det skulle vara tvärtom, straffet skulle skärpas eftersom familjen fått lida så länge. Nu vet jag att det gäller att fälla honom ö.h.t men oavsett vilket så tycker jag inte 10 år är för mycket.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vem som la dit den huvudlösa geishan där. Det känns hånfullt.

Nu när åklagaren har överklagat så dröjer det nog innan det kommer upp i HR. Nu arbetar polis och tekniker på inför HR.

Så intressant, ska försöka hitta den podden. Jag håller med allt ni säger. Du har helt rätt när det gäller 10 år. Att familjen har fått lida såhär mycket är tragiskt. Dessutom att han inte brydde sig om hennes liv gör mig bara rent av förbannad. När det gäller ”statyn” var den placerad där när de begravde henne eller tror man att det var efter? Eller är det dagarna mellan när de hittade henne?
Citera
2023-10-02, 07:38
Avstängd
Crabby88s avatar
När blir nästa r-gång
Citera
2023-10-03, 16:36
Medlem
Hur kan dem resonerar att man får ett lindrigare straff för att det gått så långt tid???
Citera
2023-10-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaslegion
Hur kan dem resonerar att man får ett lindrigare straff för att det gått så långt tid???

Eller hur? Det borde snarare vara tvärtom. Helt sjukt alltså. Som att hennes liv inte var värt ens det.

Jag blir så frusterad av lagarna och straffen i Sverige.
Citera
2023-10-04, 07:28
Avstängd
Crabby88s avatar
Rådande ev skadestånd, hur ser de ut för polacken??
Citera
2023-10-04, 08:43
Medlem
Alla ni som läst FUP hur tror ni händelseförloppet gick till? Jag har själv också läst den delvis. Men det är intressant att sätta ihop bitarna.
Citera
2023-10-04, 13:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaslegion

Jag vet inte varför det är så. Först funderade jag på om det kunde bero på om man inte återfallit i brott under denna tiden? I Filips fall stämmer ju inte det eftersom han rånade en taxichaufför några månader senare bara. Men det ligger många år tillbaka så det anses väl inte att han är brottsaktiv nu. Kollar vi ett annat fall Arnold Lewin så slutade det med livstids fängelse. Men då höll han på med brott i nutid.

https://www.expressen.se/kvallsposten/arnold-lewin-doms-for-19-ar-gamla-kvinnomordet/

Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Eller hur? Det borde snarare vara tvärtom. Helt sjukt alltså. Som att hennes liv inte var värt ens det.

Jag blir så frusterad av lagarna och straffen i Sverige.

Ja det är obegripligt att det funkar så. Under alla dessa åren som Filip har varit fri har han åkt på semester, skaffat barn osv... Däremot har hennes familj och vänner lidit, under 14 år var det bara hennes huvud de hade hittat och ingen berättade var kroppen låg. Faktiskt tror jag inte det kan vara mer påfrestande för anhöriga. Vilket lidande!

Trots det så kan vi läsa i FUP att det finns människor i Filips närhet som anser att polisen förstör hans liv genom att försöka lösa brottet. Den/de anser att polisen ska bry sig mer om att Filip har företag och barn nu och detta kan förstöra hans liv. Människor är inte kloka.

Sedan finns det flera fall i FUP där människor anser sig bli trakasserade av polisen . De har under 20 års tid blivit förhörda några ggr och de anser tydligen att det är så betungande att de anser det vara trakasserier. Att en ung tjej har blivit mördad anses tydligen inte så viktigt.
Likaså meningen "varför hålla på och rota i detta gamla" kan man läsa.. Ja, kan det bero på att mordet inte är löst?

Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Rådande ev skadestånd, hur ser de ut för polacken??

Skadestånd kommer inte bli aktuellt förrän efter HR. Förhoppningsvis blir han fälld så inget betalas ut.
Senast redigerad av why123 2023-10-04 kl. 13:30.
Citera
2023-10-04, 14:46
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför det är så. Först funderade jag på om det kunde bero på om man inte återfallit i brott under denna tiden? I Filips fall stämmer ju inte det eftersom han rånade en taxichaufför några månader senare bara. Men det ligger många år tillbaka så det anses väl inte att han är brottsaktiv nu. Kollar vi ett annat fall Arnold Lewin så slutade det med livstids fängelse. Men då höll han på med brott i nutid.

https://www.expressen.se/kvallsposten/arnold-lewin-doms-for-19-ar-gamla-kvinnomordet/.
Sveriges rätt system är helt uppochner, så länge du har kommit undan med ett brutalt mord i över 10 år så får du ett lägre straff det skickar helt fel signaler att det gynnas. Det faktum att han har gått vidare med hans liv startat eget företag och en helt ny familj visar bara vilken psykopat till människa Filip är han har gått vidare som att inget har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in