Citat:
Ursprungligen postat av
SigneKanin
Även om skjutningen mot all förmodan skulle vara av misstag så blev det ju ett mord (eller åtminstone dråp om man kan skylla på olika omständigheter) när han istället för att tillkalla hjälp tryckte ner en strumpa i halsen på henne och kvävde henne. Han brydde sig inte en sekund om hennes liv, bara att inte behöva åka dit för något själv.
Helt rätt, jag satt precis och lyssnade på en pod där man hörde åklagarens plädering och han resonerade så. Han såg inte till att hon fick hjälp utan han var likgiltig för hennes död. Att jag åtminstone tvivlat på vådaskottet tidigare beror på hans omvittnade våldsamhet.
Jag tror det var Aftonbladets pod jag lyssnade på (där var så många podar, haha) men åklagaren var riktigt bra. När han inledde och beskrev skeendet, telefonlistorna , hundarna, vittnesmål och alla andra bevis är det märkligt att han inte blev fälld. Det finns ju ett annat sätt att värdera bevis nu mot för några år sedan.
Men rådmannen var en ren katastrof, hennes ointresse för detta fallet är skandalöst. Åtminstone verkar det så. Dessutom förefaller hon helt inkompetent.
Sedan blir det lite lustigt när advokaten säger att det inte finns något ögonvittne till mordet som uttalat sig. Nej, det stämmer. Hur ofta finns det ögonvittne när de är två stycken i en lägenhet och den ena mördar den andra. Sedan tycker jag det är fel (men jag vet att det är praxis) att gärningen i sig är värd 10 års fängelse men eftersom det gått så lång tid yrkar de på sju och ett halvt år. Det skulle vara tvärtom, straffet skulle skärpas eftersom familjen fått lida så länge. Nu vet jag att det gäller att fälla honom ö.h.t men oavsett vilket så tycker jag inte 10 år är för mycket.
Sedan kan jag inte låta bli att undra vem som la dit den huvudlösa geishan där. Det känns hånfullt.
Nu när åklagaren har överklagat så dröjer det nog innan det kommer upp i HR. Nu arbetar polis och tekniker på inför HR.