Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-02-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Jag gilla att du blev medlem i 99e percentilen. Det verkar vara en cool förening.

Den är svincool
Citera
2014-02-22, 14:17
Medlem
Makronators avatar
126 på svenska, 128 och 130 på danska (tror inte jag fixar mensatestet utan att svettas)
illvet.se gav 137 men den har man gjort för ett par år sedan med 122 i resultat. skalorna är inte jämförbara men ligger på samma percentil i mensatest som i illvet, mycket bättre sätt att tolka på. Vågar hävda IQ på 120-130 i alla fall, men det känns som 'över halvtrög' snarare än särbegåvning i vilket fall. Intelligent ju den som ställer rätt och mest frågor, och inte den som redan sitter på svar.

MvH Not Genius
Citera
2014-02-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makronator
126 på svenska, 128 och 130 på danska (tror inte jag fixar mensatestet utan att svettas)
illvet.se gav 137 men den har man gjort för ett par år sedan med 122 i resultat. skalorna är inte jämförbara men ligger på samma percentil i mensatest som i illvet, mycket bättre sätt att tolka på. Vågar hävda IQ på 120-130 i alla fall, men det känns som 'över halvtrög' snarare än särbegåvning i vilket fall. Intelligent ju den som ställer rätt och mest frågor, och inte den som redan sitter på svar.

MvH Not Genius

Jag hade liknande resultat men något lägre på illvet.se . På det övervakade testet så hade jag 128 på frtA och 135 el. över på frt B . Så du har nog goda chanser. Tycker absolut att du ska prova ett övervakat test om du är intresserad av att fastställa din iq. I väntan på det så kan du ju prova det på norska mensas hemsida.

Orsaken till den stora diffen mellan frtA och B tror jag är att jag var psykisk nertryckt vid tillfället då jag gjorde frtA. Annars så tror jag nog resultaten brukar vara mer jämna mellan de två proven.
Citera
2014-02-23, 19:20
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Jag hade liknande resultat men något lägre på illvet.se . På det övervakade testet så hade jag 128 på frtA och 135 el. över på frt B . Så du har nog goda chanser. Tycker absolut att du ska prova ett övervakat test om du är intresserad av att fastställa din iq. I väntan på det så kan du ju prova det på norska mensas hemsida.

Orsaken till den stora diffen mellan frtA och B tror jag är att jag var psykisk nertryckt vid tillfället då jag gjorde frtA. Annars så tror jag nog resultaten brukar vara mer jämna mellan de två proven.
Är sugen. Medlemsskap i mensa vill jag däremot inte ha, det skulle sabba min image. Fick du till det där verkar det vara mycket möjligt att klara provet. Gick du med i mensa?

Illvets test är betydligt intressantare, den mäter ett flertal förmågor. fick 132 på sämsta och 142 på bästa området vilket var performance och minnesdelen (som i praktiken är rätt kasst här). Att folk får stor poängskillnad där jämfört med mensas test är inte konstigt då det testet mäter fler intelligenser och hjärnan har så många funktioner.. bara minnet finns ju i flera varianter
Citera
2014-02-23, 20:01
Medlem
Jag gick med för att jag ville veta hur andra med hög iq tänkte. Största anledningen till att fortsätta att vara med i dag är deras forum och det kanske även är den ända
Citera
2014-02-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makronator
Är sugen. Medlemsskap i mensa vill jag däremot inte ha, det skulle sabba min image.
Intressant resonemang. Man väljer om man ska vara öppen medlem eller inte. Alltså så sabbar det din image om du går runt och säger att du är medlem? Go figure.

De flesta verkar tro att medlemskap är kopplat till det yttre, när det i själva verket har att göra med sociala. Man blir inte medlem för att säga till icke-medlemmar att man är medlem; det vanligaste skälet är att umgås med andra särbegåvade människor.
Citera
2014-02-25, 13:50
Medlem
Gjort men slutade på 127 någonting, så jag platsar inte
Citera
2014-02-26, 10:23
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Jag gick med för att jag ville veta hur andra med hög iq tänkte. Största anledningen till att fortsätta att vara med i dag är deras forum och det kanske även är den ända
Kan vara värt en koll, även fast jag knappt vet vad jag ska med medlemsskap till.
Gjorde norska testet, fick 131. använde för mycket tid mot slutet och fattade knappt nånting där
Och det var väl fler frågor/mindre tid på det övervakade testet. Ska leta upp närmsta mensa i dagarna åtminstone
Citera
2014-03-16, 12:06
Medlem
Har inte orkat läsa hela tråden, men min fråga gäller om det går att träna upp sin IQ?

Jag tycker nämligen det vore lite coolt att gå med i Mensa, men tvivlar på att jag platsar. På nåt nättest jag gjorde hade jag ett IQ på ca 120, dvs ungefär bland topp 10 % av befolkningen. Det stämmer med min självbild, dvs att jag skulle vara mer intelligent än snittet, men ändå inte extrem på något sätt.

Men visst fn måste det gå att öva upp sin förmåga att göra bra ifrån sig på IQ-test? Är det någon här som lyckats träna upp sig så pass att ni klarat Mensa-kravet?
Citera
2014-03-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Har inte orkat läsa hela tråden, men min fråga gäller om det går att träna upp sin IQ?
Nej, det går inte att träna upp sin IQ.
Citat:
Men visst fn måste det gå att öva upp sin förmåga att göra bra ifrån sig på IQ-test? Är det någon här som lyckats träna upp sig så pass att ni klarat Mensa-kravet?
Det som påstås är att man kan träna upp sin hjärna några enstaka poäng genom att öva på den typ av uppgifter som förekommer på provet.
Sedan är man utvilad samt testat liknande prov under samma förutsättningar kan man säkra ett par poäng till.

Men 10+ poäng är inte troligt att man kan öka.
Citera
2014-03-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Men 10+ poäng är inte troligt att man kan öka.

Nej, visst. Det låter osannolikt. Men jag har som sagt bara gjort en kortversion av nåt test jag hittade på nätet. Gissar att tillförlitligheten inte är 100. Dessutom var det inte under helt optimala förhållanden. Bla. blev jag störd av min dotter som ville prata/leka, så jag hoppas kunna prestera bättre på ett riktigt test. Men jag är ändå tveksam om jag klarar Mensakravet. Ska iaf göra några fler test på nätet för att komma in i tänket och förhoppningsvis prestera så optimalt jag kan.
Citera
2014-03-16, 15:34
Medlem
Citat:
Nej, visst. Det låter osannolikt. Men jag har som sagt bara gjort en kortversion av nåt test jag hittade på nätet. Gissar att tillförlitligheten inte är 100. Dessutom var det inte under helt optimala förhållanden. Bla. blev jag störd av min dotter som ville prata/leka, så jag hoppas kunna prestera bättre på ett riktigt test. Men jag är ändå tveksam om jag klarar Mensakravet. Ska iaf göra några fler test på nätet för att komma in i tänket och förhoppningsvis prestera så optimalt jag kan.

Det test svenska mensa använder vid sina övervakade testtillfällen är FTR-A eller FTR-B och de är ganska lika provtestet så gör du det så får du en uppfattning om hur uppgifterna ser ut på det riktiga.

http://mensa.se/bli-medlem/provtest/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in