Citat:
Ursprungligen postat av Turibur
Gjorde webtestet på mensa.dk nu på 20 minuter. Dom här testerna är dock verkligen missvisande. Att ta IQ från dessa tester som något bevis på att du är intelligent är att vara ute och cyckla. Det enda dom här testerna visar är att du är bra på att tänka logiskt och se samband. För mig är intelligens ett mycket större begrepp än så
http://i46.tinypic.com/2hxukqr.jpg
Faktum är att sådana matristester är bland de mest g-laddade som finns. Det är fel att tro att de bara mäter en sorts kognitiv förmåga också. Arbetsminne, neuroners
firing rate, uppmärksamhet, perception, exekutiva processer, heuristiker, allmän problemlösning, algoritmiska resonemang och deduktiva resonemang skulle jag mycket väl kunna tänka mig är kognitiva processer som är involverade vid lösning av matrisuppgifter. Och det faktum att dessa tester är så pass g-laddade bevisar väl, snarare än falsifierar, tesen om att det faktiskt mäter intelligens väldigt bra?
Vad du påstår är att du inte tror på vetenskapliga fakta. Jag kan förstå att det inte är lätt att veta någonting om något man inte läst någonting om. Men då ska man ge fan i att proklamera felaktigheter som korrekta. Det är okej att ifrågasätta saker man inte har en susning om vad det innebär eller betyder, men det sätt du gjorde på är inte okej.
Edit: Du måste ha läst väldigt mycket psykologi och intelligenstestning då du påstår att en stor del av forskarvärldens elit är ute och cyklar! Roligt