Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-01, 11:08
Medlem
ÄR det någon som vet ngt BRA IQ test på nätet som faktiskt kommer fram till ngt i stil med mensas riktiga?

Mensas egna kändes iaf sist som att det var gjort för att folk skulle söka och betala dom typ.

Kan ngn rekommendera ngn bra litteratur för att öka prestationen på testen(haha men inget skämt)?
Citera
2010-06-01, 11:09
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
Ska man gå ner till den nivån, så heter det faktiskt de och dem, inte dom. En dom är rättens beslut efter rättegång. Skriver du fel på lågstadiesvenska så tycker jag verkligen inte att du ska kritisera andras språkbruk.
Enligt Svenska Akademiens grammatik från 1999 observeras att man i ledigt skriftspråk ibland använder dom istället för de/dem.
Citera
2010-06-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Sen när blev hög IQ ett tecken på intellektualism?

Intellektuellt utbyte != intellektualism

Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Enligt Svenska Akademiens grammatik från 1999 observeras att man i ledigt skriftspråk ibland använder dom istället för de/dem.

Och jag kan observera att det i ledigt talspråk förekommer "shoo bre". Det betyder inte att det är en korrekt användning utav språket i fråga =)
Citera
2010-06-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slidsekret
ÄR det någon som vet ngt BRA IQ test på nätet som faktiskt kommer fram till ngt i stil med mensas riktiga?

Mensas egna kändes iaf sist som att det var gjort för att folk skulle söka och betala dom typ.

Kan ngn rekommendera ngn bra litteratur för att öka prestationen på testen(haha men inget skämt)?

Finns inga bra IQ-test på nätet, över 10% är dåliga, 90% är jävligt dåliga. Bra tester är utav Stanford-Binet modell.

IQ skalan uppfanns för att kunna upptäcka efterblivna barn tidigt och för övrigt är det bara idioter som skryter om sitt IQ (imaginära som realistiska).
Citera
2010-06-01, 11:27
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turibur
Nej, ts skrev såhär:

Ok, diskussionen senare i tråden handlade mer om olika vikt. Att någon överhuvudtaget tror eller tänker att frågorna är lika svåra verkar väldigt........vad ska jag säga....dumt! :-)
Citera
2010-06-01, 11:27
Medlem
KingPsychedelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Är inte med i Mensa. Men ser fint ut i CV:t.

.

Du jobbar inte inom rekrytering va?

mensa är förlegat, vafan testar de liksom, logiskt snabbtänkande,

om du får 150 poäng på mensa och jag slänger dig i en grotta med en yxa hur lång tid tror du det tar för dig att skicka mig ett email kontra innan du dött av en björn,

jag fick över 135, och tycker inte att det testet är legitimit för intelligens på ngt vis
Citera
2010-06-01, 11:41
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingPsychedelic
om du får 150 poäng på mensa och jag slänger dig i en grotta med en yxa hur lång tid tror du det tar för dig att skicka mig ett email kontra innan du dött av en björn,
Och vad har det med någonting att göra?
Citera
2010-06-01, 11:43
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Man får bara göra testet en gång...

Jag har gjort det o fick 129 i IQ, dvs. en poäng mindre än vad som krävdes. Lite tjurig blev man ju, men jag hade inte tänkt gå med ändå, om jag hade klarat det.

Fel, man får göra testet två ggr och det krävs 131 i IQ.
Citera
2010-06-01, 11:49
Medlem
Natur_rutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingPsychedelic

Va??

Hur svårt är provtestet på Mensas hemsida jämfört med det riktiga provet? Det på hemsidan ger mig ingen utmaning överhuvudtaget men känns som att det är ett ganska lätt test.
Citera
2010-06-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natur_rutan
Va??

Hur svårt är provtestet på Mensas hemsida jämfört med det riktiga provet? Det på hemsidan ger mig ingen utmaning överhuvudtaget men känns som att det är ett ganska lätt test.

Provtestet på hemsidan är mer en fingervisning (av hur övervakade testet ser ut samt om du har en potentiell chans att få höga poäng på det) än ett vetenskapligt test. Enligt mig hade det övervakade testet både likvärdiga frågor och betydligt svårare.
Citera
2010-06-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turibur
Gjorde webtestet på mensa.dk nu på 20 minuter. Dom här testerna är dock verkligen missvisande. Att ta IQ från dessa tester som något bevis på att du är intelligent är att vara ute och cyckla. Det enda dom här testerna visar är att du är bra på att tänka logiskt och se samband. För mig är intelligens ett mycket större begrepp än så

http://i46.tinypic.com/2hxukqr.jpg
Faktum är att sådana matristester är bland de mest g-laddade som finns. Det är fel att tro att de bara mäter en sorts kognitiv förmåga också. Arbetsminne, neuroners firing rate, uppmärksamhet, perception, exekutiva processer, heuristiker, allmän problemlösning, algoritmiska resonemang och deduktiva resonemang skulle jag mycket väl kunna tänka mig är kognitiva processer som är involverade vid lösning av matrisuppgifter. Och det faktum att dessa tester är så pass g-laddade bevisar väl, snarare än falsifierar, tesen om att det faktiskt mäter intelligens väldigt bra?

Vad du påstår är att du inte tror på vetenskapliga fakta. Jag kan förstå att det inte är lätt att veta någonting om något man inte läst någonting om. Men då ska man ge fan i att proklamera felaktigheter som korrekta. Det är okej att ifrågasätta saker man inte har en susning om vad det innebär eller betyder, men det sätt du gjorde på är inte okej.

Edit: Du måste ha läst väldigt mycket psykologi och intelligenstestning då du påstår att en stor del av forskarvärldens elit är ute och cyklar! Roligt
Senast redigerad av engl 2010-06-01 kl. 12:23.
Citera
2010-06-01, 12:16
Medlem
Otsks avatar
Bara en observation; Flera i denna tråd verkar styras väldigt mycket av en "siffra" (Läs: IQ).

I början av tråden tas det upp av, (?), att man suktar efter att diskutera med likasinnade, vilket blev hårt kritiserat. Jag kan hålla med till viss del att det kan vara skönt att få ventilera tankar som för flertalet människor kan tyckas vara för komplexa, samt att man under diskussionen kanske får lära mer än vad man lär ut. Sen känns det säkert enkelt att då vända sig till denna klubb av "Elit-hjärnor" då man vet att det finns likasinnade människor där. Dock så vill jag även poängtera att man måste missa flera intressanta möten/diskussioner om man alltid vänder sig till "klubben" för detta.

Sen tror jag det ligger i fleras natur att vända sig till dem man har saker gemensamt med, t.ex. första dagen på jobbet så går du nog inte fram och tar kontakt med den person i rummet som du känner är mest olik dig i sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in