Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 09:58
Medlem
ChromeStars avatar
I mina ögon är Mensa mer av en patientförening än en exklusiv och åtråvärd klubb. Mycket vilsna själar som visserligen klarat av ett IQ-test, men misslyckas med att finna ro i övriga livet.
Citera
2015-06-18, 10:21
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag var och gjorde provet för några dagar sen, mest för att jag tycker det är kul med iq-test och ville se var jag hamnar.

Make till pretentiösa människor med hävdelsebehov har jag aldrig mött.

Testet började med att testledaren går igenom 3 testexempel och väljer slumpmässigt någon som ska svara vilket som är rätt och varför. Hon får rätt svar på alla frågor, men varje gång är det viktigt att poängtera att motiveringen inte är riktigt bra utan "rent formellt är rätt motivering så här... Men ditt blev ju rätt här också".

Efter testet ställer folk lite olika frågor, t.ex hur många rätt man behöver och får ett överlägset "Helst alla" följt av "Testet är ju egentligen inte så svårt utan alla klarar egentligen av det, det är tiden som är faktorn som sållar ut agnarna från vetet, de som är riktigt intelligenta". Ungefär här ville jag spy och gå hem. Sen kommer det lite dravel till om hur man får träffa andra "intelligenta" människor om man går med i föreningen.

En tjej frågar lite nervöst "Tror du jag klarar mig om jag hade 2 fel".

Edit: Sen får vi inte glömma att testet var mycket svårare på hennes tid när hon gick med, nu har dom gjort det mycket enklare.
Låter som att du helt enkelt råkade ut för en väldigt dryg testledare. Den jag hade när jag skrev var saklig och pedagogisk.
Citera
2015-08-24, 15:58
Medlem
126 eller mer på svenska.
138 på danska.
140 på norska (åldersgrupp 18-34)
Citera
2015-08-24, 16:16
Bannlyst
Omkring 120-130 om jag koncentrerar mig.
Jag tycker uppgifterna är enkla, och därför får jag det svårare att koncentrera mig.
Citera
2015-08-24, 22:43
Medlem
Det är frågan jag ibland undrar över, har varit olika varje gång.

Presterar verkligen inte tillräckligt bra nog under tidspress, i slutändan påverkas koncentrationen och det stjälper.

Visserligen är 99 % av mina svar fläckfria men problemet är att jag inte hinner. Är förmodligen otränad, antar att det är sånt som kan tränas upp.
Citera
2015-08-24, 22:47
Medlem
Vore extremt intressant om man vid samma provtillfälle lät några hundra individer skriva Mensa samt HP så det gick att jämföra.

Allra mest intressant vore kanske vad dom som skrev riktigt riktigt bra på Mensa fick på sitt HP.
När en misstanke om att korrelationen inte riktigt är den man skulle kunna tro.
Samt att detta då även skulle göra riktigt höga resultat på det ena helt ovidkommande.
Senast redigerad av Epikantus 2015-08-24 kl. 22:56.
Citera
2015-08-24, 23:16
Medlem
125 på svenska Mensatestet vilket betyder att jag är endast 1-2 poäng ifrån att kvala in. Ska göra testet en andra gång och hoppas då på att komma med
Citera
2015-08-25, 00:02
Medlem
BrittaFittovs avatar
Fick 96. Slösade för mycket tid ett två frågor som jag inte lyckades lösa när jag kunde hoppat vidare till nästa för att kamma in fler poäng. Ska bli intressant att se vad jag kan få när jag är pigg och har ADHD-medicinordnad. Förhoppningvis 10-15 poäng mer åtminstone.
Citera
2015-08-26, 18:56
Medlem
Vilken tycker ni är svårare den som Dn la ut för några månader sen eller mensas provtest? när man gör det övervakade ungefär till vilken fråga är det provtestets nivå 35 -40 ? antar att 40-45 blir svåra
Citera
2015-09-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChromeStar
I mina ögon är Mensa mer av en patientförening än en exklusiv och åtråvärd klubb. Mycket vilsna själar som visserligen klarat av ett IQ-test, men misslyckas med att finna ro i övriga livet.

Detta är min nyblivna bild av mensa också. Gjorde testet förra helgen och fick då lite berättat för mig om organisationen.

Vet någon om det är samma test som görs över hela sverge?

Kommer ihåg att näst sista frågan var ett "tre i rad med O och X" mönster. Någon?
Citera
2015-10-01, 22:13
Bannlyst
Är det inte orättvist att folk som automatisk uppmäter 131 i IQ från en legitimerad psykolog tillåts inträde till Mensaföreningen? Det är ju tio gånger lättare med psykologens test.

En talför och bildad person kan svepa ett verbalt test (räcker med 140 individuell prestation), utmärka sig inom minne, uppvisa en stabil spatial prestation (115-120) med resterande delar över medel och därmed ha minst 131 i IQ utan att faktiskt uppvisa en begåvad spatial intelligens som Mensatestet faktiskt mäter.

Ingen som tänkt på hur fel detta är? Verbala testen är ju en fråga om erfarenhet (ordförråd), alltså kulturkänsliga. Starkt minne kan vem som helst ha och exekutiva funktioner kan vara utmärkta utan att den faktiska Mensaintelligensen är 131, utan snarare 115-120 i testet hos psykologen
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-01 kl. 22:26.
Citera
2015-10-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Är det inte orättvist att folk som automatisk uppmäter 131 i IQ från en legitimerad psykolog tillåts inträde till Mensaföreningen? Det är ju tio gånger lättare med psykologens test.

En talför och bildad person kan svepa ett verbalt test (räcker med 140 individuell prestation), utmärka sig inom minne, uppvisa en stabil spatial prestation (115-120) med resterande delar över medel och därmed ha minst 131 i IQ utan att faktiskt uppvisa en begåvad spatial intelligens som Mensatestet faktiskt mäter.

Ingen som tänkt på hur fel detta är? Verbala testen är ju en fråga om erfarenhet (ordförråd), alltså kulturkänsliga. Starkt minne kan vem som helst ha och exekutiva funktioner kan vara utmärkta utan att den faktiska Mensaintelligensen är 131, utan snarare 115-120 i testet hos psykologen
Jo men i slutändan hamnar såna här diskussioner i definitionen av intelligens. Jag gjorde testet för lite mer än två veckor sen och ja näst sista frågan va något i den stilen men man får nog inte diskutera frågor :P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in