Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-05, 08:24
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Mja, det är förhållandevis få frågor på det testet som liknar matriserna på det övervakade testet. Möjligen använder danskarna ett annat test, men det svenska testet är i "samma anda" som det test som finns på deras hemsida.

det är möjligt att deras matriser är mer lika men han vill ha en bra fingervisning för sin förmåga att lösa matriser och få ett värde på detta och mensa SE är inte särskilt bra med 25 frågor eller vad dem har... mensa DK har några som faktiskt är knepiga varav 39:an lyckades jag inte lösa själv. (då satt jag säkert i 20min innan jag gav upp)

mensa NO är mer inriktade på hastighet för deras frågor är betydligt enklare än DK:s men det kräver att man pinnar på lite.

du måste beräkna in tidspress, svårighet och vilken typ av matriser och alla dem aspekterna finns det inget online test som ger (vad jag har hittat iaf).

grattis till test resultatet btw.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-02-05 kl. 08:36.
Citera
2013-02-05, 10:26
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
nej jag röker inte aspiecigg och jag är för lat för att skapa ett nytt konto

Kallar du hasch för aspiecigg? Får jag fråga varför?
Citera
2013-02-10, 12:45
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
ja men en dålig fingervisning... mensa DK är riktigt bra (gör det på 20 min om du vill att det ska likna Mensas övervakade)

Jag gjorde det och fick 124. Tror du att det är värt något alls att ens försöka skriva det riktiga provet?

Kan påpeka att jag känner mig otroligt bortkommen på många frågor. Utnyttjade dessutom tiden ut, vilket jag tolkar av ovanstående som att det går alldeles för sakta. Påpekas bör även att jag gjort andra IQ-test där mitt resultat varit klart sämre.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-02-10 kl. 13:08.
Citera
2013-02-10, 16:38
Medlem
PixelPiratens avatar
Gjorde det och fick 100.. man är väl inte smartare än så!
Citera
2013-02-10, 17:00
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
frågan har säkert ställts i tråden men....
det där provtestet de har på mensahemsidan - det är medvetet lättare än det riktiga testet va? För att locka folk att göra det riktiga?
tror dom vi är dumma eller? =)
gjorde det och fick 126 eller mer... men är inte så säker på att jag skulle få det på ett riktigt test, men man blir ju sugen på att prova, så deras trick fungerar ju.
fick 128 på danmarkssidan fö
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-02-10 kl. 17:40.
Citera
2013-02-10, 19:41
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
frågan har säkert ställts i tråden men....
det där provtestet de har på mensahemsidan - det är medvetet lättare än det riktiga testet va? För att locka folk att göra det riktiga?
tror dom vi är dumma eller? =)
gjorde det och fick 126 eller mer... men är inte så säker på att jag skulle få det på ett riktigt test, men man blir ju sugen på att prova, så deras trick fungerar ju.
fick 128 på danmarkssidan fö

frågan är om det verkligen är så off som folk tror, jag kan gå med på att en person med 122/124 kan få 126 eller mer men lägre än det så blir nog knepigt. du har nog en möjlighet att lyckas på det riktiga om du har en bra teknik dvs att du vet hur matriserna fungerar och använder tiden rätt (man måste se svaren rätt kvickt)

målet med provet behöver inte vara att gå med i Mensa, det är bara 1 på 50 som teoretiskt sett ska kunna göra det och resultat som kan anses som lyckade behöver inte ligga på gränsen till Mensa.

mvh.
Citera
2013-02-10, 20:11
Medlem
Citat:
frågan är om det verkligen är så off som folk tror, jag kan gå med på att en person med 122/124 kan få 126 eller mer men lägre än det så blir nog knepigt. du har nog en möjlighet att lyckas på det riktiga om du har en bra teknik dvs att du vet hur matriserna fungerar och använder tiden rätt (man måste se svaren rätt kvickt)

målet med provet behöver inte vara att gå med i Mensa, det är bara 1 på 50 som teoretiskt sett ska kunna göra det och resultat som kan anses som lyckade behöver inte ligga på gränsen till Mensa.

mvh.

ok, finns det nått ställe man kan lära sig reglerna för hur matriser funkar? man ser ju vissa mönster typ:
man adderar figurer
man subtraherar figurer
figurer roterar
figurer växer/krymper eller förflyttar sig
etc....

men en sak jag är lite osäker på är om man alltid ska läsa figurerna såsom man läser vanligtvis alltså i ordningen:
123
456
789

eller finns det matriser som man läser tex nedåt
147
258
369

eller på andra sätt?
ibland måste man väl typ se till helheten? snarare än att läsa saker i en ordning. t.ex. det finns 3 cirklar, 3 fyrkanter och bara 2 ringar... alltså saknas en ring...
Citera
2013-02-10, 20:27
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
ok, finns det nått ställe man kan lära sig reglerna för hur matriser funkar? man ser ju vissa mönster typ:
man adderar figurer
man subtraherar figurer
figurer roterar
figurer växer/krymper eller förflyttar sig
etc....

men en sak jag är lite osäker på är om man alltid ska läsa figurerna såsom man läser vanligtvis alltså i ordningen:
123
456
789

eller finns det matriser som man läser tex nedåt
147
258
369

eller på andra sätt?
ibland måste man väl typ se till helheten? snarare än att läsa saker i en ordning. t.ex. det finns 3 cirklar, 3 fyrkanter och bara 2 ringar... alltså saknas en ring...

på Mensas övervakade läser man matriserna 123... som i det första exemplet alltså man löser dem vågrätt. hur olika matriser fungerar lär man sig nog av erfarenhet, det finns ju många olika sätt att konstruera dem på men jag upplever att jag hade fördel av att snabbt känna igen hur dem fungerar.

eftersom att man har så lite tid på varje fråga så gör varje sekund du kan spara in på att snabbt känna igen mönstret nytta i slutet av testet.
Citera
2013-02-10, 20:31
Medlem
Citat:
på Mensas övervakade läser man matriserna 123... som i det första exemplet alltså man löser dem vågrätt. hur olika matriser fungerar lär man sig nog av erfarenhet, det finns ju många olika sätt att konstruera dem på men jag upplever att jag hade fördel av att snabbt känna igen hur dem fungerar.

eftersom att man har så lite tid på varje fråga så gör varje sekund du kan spara in på att snabbt känna igen mönstret nytta i slutet av testet.

ok, men det är sånna typer av matriser på alla frågor eller? likt de på svenska och danska mensas hemsida?

hur många frågor på hur lång tid är testet? och fyller man i det med papper och penna likt högskoleprovet eller?

edit: alltså mensas riktiga test pratar jag om nu alltså
Citera
2013-02-10, 20:37
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
ok, men det är sånna typer av matriser alla frågor eller? likt de på svenska och danska mensas hemsida?

hur många frågor på hur lång tid är testet? och fyller man i det med papper och penna likt högskoleprovet eller?

matriserna är av samma typ som online testen, givetvis är dem inte exakt samma men du kommer inte få några direkta överraskningar.

du har 20min till att svara på 45frågor, på plats får du penna papper och frågor (du får behålla pennan )
Citera
2013-02-10, 20:46
Medlem
Citat:
matriserna är av samma typ som online testen, givetvis är dem inte exakt samma men du kommer inte få några direkta överraskningar.

du har 20min till att svara på 45frågor, på plats får du penna papper och frågor (du får behålla pennan )

ok, är testet i svart vitt eller färg? hur många svarsalternativ är det på varje fråga?

om man fått 125-130 på onlinetester är det sannolikt att man presterar likartat på ett riktigt test, eller är de svårare?
Citera
2013-02-10, 21:08
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
ok, är testet i svart vitt eller färg? hur många svarsalternativ är det på varje fråga?

om man fått 125-130 på onlinetester är det sannolikt att man presterar likartat på ett riktigt test, eller är de svårare?

testet är svart och vitt.

jag kan inte svara på hur stor sannolikheten är att lyckas om man får 125-130 på online tester men tycker du att det verkar skoj så skriv testet! jag upplever att de sista frågorna på mensa DK (framför allt 39:an) verkade svårare än de svåraste på det övervakade, däremot upplevde jag att tiden man fick på sig var väldigt kort.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-02-10 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in