Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-18, 19:11
Medlem
MoribundWorlds avatar
Tack. Nu fattar jag... Fan vad dum jag känner mig. Har anmält mig till övervakat IQ-test för någon vecka sen. Frågan är om resultatet blir osant nu när jag lärt mig hur jag ska tänka. Det där med figurer som rör sig var ju ungefär som i enklare uppgifter bara det att de röde sig lite annorlunda. Av någon anledning kunde jag inte se det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Jag ska hjälpa.
24: En figur av varje, en med blå prick, två innanför och en utanför
25: Två av samma färg, en av samma, pricken flyttar sig lika långt
29: Jämför med propellern högst upp till höger i förhållande till dess liggande S
32: Tänk dig att figurerna är av små pinnar, först flyttas den längst ned till höger sedan den längst upp till vänster.
34: Pricken utanför eller innanför blir plus om samma, minus om ej
35: Jag vet ej, det jag tror skulle vara rätt finns ej som alternativ
36: Alla har botten åt ned, höger och vänster i varje rad, de går lång, mellan, kort två gånger och lång kort mellan en gång + blå, grön och röd är lång i varje rad
37: Röd o blå hoppar fram en ruta i taget och byter färg bakom grå
38: Varje färgrad ska vara på alla tre platser uppifrån och ned och varje färg ska finnas på olika platser inom sin egen rad
39: Den här har jag vetat men glömt och kommer ej på.

EDIT
ÄH vafan! Svarsalternativen ändrar bokstav.
Citera
2011-03-01, 22:20
Medlem
Var det svårt att lösa dom, så blir det nog svårt på mensatestet.

Har du hunnit göra det än? Men det tar väl typ 2 veckor innan man får "diplomet".
Citera
2011-03-01, 23:58
Medlem
Jag har löst alla förut, Deus har rätt men jag tar de han inte kunde. Det är bara de 5 sista som är nogurlunda svåra förresten.
Citat:
35: Jag vet ej, det jag tror skulle vara rätt finns ej som alternativ
Den byter inte färg på dem, istället så speglas bilden till vänster i linjen som de svarta rutorna bildar. Detta innebär att färgerna byts i de två första men inte i den sista. Att du bara byter färg på dem skulle innebära att mittenrutorna var helt värdelösa så det ska du tänka bort direkt.
Citat:
39: Den här har jag vetat men glömt och kommer ej på.
Fyrkant blir till ring, ring blir till trekant och trekant blir till ring varje steg åt höger. Sen så är mönstret enkelt.
Senast redigerad av Klockan3 2011-03-02 kl. 00:03.
Citera
2011-05-03, 03:44
Medlem
netopyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lojsan78
Hej alla smartisar.
Kan nån vänlig själ förklara rätta svaren på fråga 25,30 och 35
på mensa dk´s webbtest för mej.

På 25an kan jag räkna ut att det ska vara en "plutt" i övre högra hörnet av cirkeln.
Men ska cirkeln vara svart eller vit? Jag gissa på vit... två vita o en svart cirkel i varje rad?

#25 - rätt svar är B. pricken rör sig medurs. allt som är ovanför mitten är vita bollar och det som är under mitten är svarta bollar.

#30 - rätt svar är C. Bild 3 = Bild 2 förminskad och inramad i Bild 1.

#35 - vet ej
Citera
2011-05-03, 03:48
Medlem
netopyrs avatar
Jag brukar alltid klara mig bra på dom här testerna. Tror att jag ligger o sniffar på gränsen till mensa-nivå men skulle mest vilja göra ett övervakat test för att få veta vad jag ligger på och veta mer om sig själv på det sättet.

Min fråga är:

Ni som gjort Mensas övervakade tester, är det enbart denna typ av frågor på testet, dvs figurer där man ska välja nästkommande figur, som provtesten på mensa.se och mensa.dk alltså.

Tog hem en (amerikansk tror jag) Mensa-app till telefonen och där var det ganska blandade frågor... matematik, ordkunskap samt figurer. Gjorde inte lika bra ifrån mig där men på figurer ligger jag 120+ iallafall.
Citera
2011-05-03, 07:46
Medlem
Det är enbart samma typ av problem som i test-provet. Ordkunskap har för övrigt inte så mycket med intelligens att göra...
Citera
2011-05-03, 13:42
Medlem
netopyrs avatar
Tackar
Citera
2011-05-03, 14:25
Medlem
DeusSanctis avatar
Svaret på 35 är den som är likadan som den i nedre vänstra hörnet. Jag vet inte varför, men det är sant.
Citera
2011-05-04, 02:42
Medlem
Citat:
Svaret på 35 är den som är likadan som den i nedre vänstra hörnet. Jag vet inte varför, men det är sant.
Nej?

Jag fick;

Vit blå

Vit Röd
Citera
2011-05-04, 03:04
Medlem
Provade både min & DeusSanctis kombination.

Min var korrekt.

Do you se what you get? Do you see what you get when you mess with the warrior?
Senast redigerad av DUFATTARINGENTING 2011-05-04 kl. 04:03.
Citera
2011-05-04, 07:24
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Provade både min & DeusSanctis kombination.

Min var korrekt.

Jaså? Då har jag fått fel svar sagt till mig.
Jag fattar den inte.
Citera
2011-05-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Ett Scrubscitat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in