Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpaj102
Sveriges bästa musiker har väl ingen förening där bara de allra bästa får vara med? Eller?
Det finns gott om "musiksällskap" eller olika grupper där antagning sker på basis av hur duktig man är. Ta vilket band som helst, eller musikhögskolor...

Citat:
Vad har det för praktisk funktion att se mönster är det inte mer använd bart att vara duktig på att spela fotboll, räkna matte, att leda andra och köra bil eller vad som helst som man kan ha nytta av?

Generell intelligens är starkare kopplat till "framgång" än någon av de egenskaper du räknade upp, även om många av dessa egenskaper är bra att kunna - och nödvändigt i någon utsträckning.

Om du tror att IQ inte säger något om en person, utan enbart är en siffra på ett papper utan någon som helst koppling till verkliga livet, så är du i högsta grad felinformerad.

Citat:
Mensa är bara ett sätt för alla som blev utstötta och mobbade i sin ungdom att "ge igen" på mobbarna genom att visa sig "smarta".
Jasså? Jag tycker att det låter felaktigt. Men du kan ju fråga medlemmarna själva för att se om du har rätt: http://www.mensa.se/forum/
Citera
2009-02-11, 20:58
Medlem
Citat:
Mensa är bara ett sätt för alla som blev utstötta och mobbade i sin ungdom att "ge igen" på mobbarna genom att visa sig "smarta".

Sveriges bästa musiker har väl ingen förening där bara de allra bästa får vara med? Eller?

Vad har det för praktisk funktion att se mönster är det inte mer använd bart att vara duktig på att spela fotboll, räkna matte, att leda andra och köra bil eller vad som helst som man kan ha nytta av?

Nää, Mensa är till för att utesluta personer som du som är korkade.

Fotboll har säkert merparten av jordens befolkning stor nytta av...

Det här är ett bra praktisk exempel på hur analysförmåga skiljer sig drastigt mellan dig och mig och jag lovar dig att det kan appliceras på det mesta här i livet.

Förövrigt så är definitivt så att de mer begåvade musikerna är väldigt intelligenta.
Citera
2009-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Förövrigt så är definitivt så att de mer begåvade musikerna är väldigt intelligenta.

Intressant här är att musik faktiskt är, till mångas förvåning, på många sätt relativt starkt kopplat till IQ. Samma sak gäller musik och matematik.
Citera
2009-02-12, 18:49
Medlem
simpaj102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Nää, Mensa är till för att utesluta personer som du som är korkade.

Fotboll har säkert merparten av jordens befolkning stor nytta av...

Det här är ett bra praktisk exempel på hur analysförmåga skiljer sig drastigt mellan dig och mig och jag lovar dig att det kan appliceras på det mesta här i livet.

Innan du börjar med personangrepp så tycker jag att du ska veta vad du pratar om. Jag var ganska duktig i skolan hade mvg i alla no ämnen efter gymnasiet och mina lärare hatade mig för att jag ställde så jobbiga frågor.

Min IQ hamnade på 120 i mensas test.

Men jag tycker inte att man kan bedömma hur "smart" en person är genom att bara titta på olika geometriska figurer. Borde man inte ha någon sorts allmänbildnings test typ högskoleprovet istället.

Samt betyder inte säkert att man kan lära sig snabbt att man är smartare än någon. Jag lärde mig snabbare än de flesta i min klass men det betydde inte att jag kunde lära mig mer än dem.

Ps. min förmåga att stava är något begränsad men jag hoppas att ni har överseende med det.

Edit: Ok nu när jag läser mitt förra inlägg så kan jag erkänna att det var barnsligt att skriva så som jag gjorde. det kan nog finnas en koppling mellan musik och IQ eftersom t.ex. Einstein ska ha haft en talang för fiol.
Senast redigerad av simpaj102 2009-02-12 kl. 19:18.
Citera
2009-02-12, 19:13
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
text...

Det är en skillnad på att ha hög IQ och att vara allmänt beläst.
Citera
2009-02-12, 19:26
Medlem
simpaj102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Det är en skillnad på att ha hög IQ och att vara allmänt beläst.

jo det vet jag med men det jag försöker säga är att IQ testerna bör ha mer moment än bara dessa geometriska samband.
Citera
2009-02-12, 19:47
Medlem
Dreamstates avatar
Så vitt som jag vet så testar Mensa redan det som är relevant.
Hög IQ handlar ju om analytisk förmåga och sådant, och om man sedan hade lagt in speciella grejer som matematik så hade det ju inte gjort något annat än att sänka poängen för vissa som inte är bra på nummer och höja den för de som är bra på det.

Jag är en rätt så beläst kille, jag värderar mitt sinne högre än allt annat, men jag var aldrig bättre än medel i skolan.
Det är ju just det, bara för att man har MVG i alla ämnen i skolan så betyder inte det ens IQ måste vara högre än 100 bara för det.

Jag hade svårigheter med många ämnen, men andra ämnen fick jag MVG i utan att ens öppna min bok en enda gång under de tre åren.
Men sen så har jag en IQ på 131, inte extremt högt, men högre än medel iallafall, och det betyder ju inte mer än att mitt sinne kanske är bättre än de flestas på att analysera information.

Jag är bra på saker som inte är vidare praktiska, jag är ingen akademiker, så det betyder ju definitivt inte att alla högintellektuella är framgångsrika heller.

Var nöjd med din IQ, den säger ändå inte mer om dig än du låter den.
Citera
2009-02-12, 20:06
Medlem
Citat:
jo det vet jag med men det jag försöker säga är att IQ testerna bör ha mer moment än bara dessa geometriska samband.

Det finns tester med flera moment. WAIS är ett av dem.
Citera
2009-02-12, 20:10
Medlem
simpaj102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Var nöjd med din IQ, den säger ändå inte mer om dig än du låter den.

Detta håller jag med om till 100%

och jag tycker inte heller att man ska blanda in matematik i IQ tester eftersom det handlar så mycket om hur mycket man har läst i ett IQ test ska alla ha samma förutsättningar.
Citera
2009-02-12, 20:37
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Detta håller jag med om till 100%

och jag tycker inte heller att man ska blanda in matematik i IQ tester eftersom det handlar så mycket om hur mycket man har läst i ett IQ test ska alla ha samma förutsättningar.
Det är ju just av den här anledningen som mensa har valt att ha ett test som bara använder visuella samband. Använder man verbala uppgifter eller numeriska uppgifter är det ju lättare att argumentera för att de är kulturberoende. Det är ju också möjligt att konstruera uppgifter som använder färdigheter och kunskaper som är så basala att det kan förväntas att alla som har gått i skolan har haft chansen att tillägna sig dem, kan man inte basal addition eller multiplikation ligger man knappast vidare högt på testet ändå. Det är ju inte direkt så att man får uppgiften att lösa differentialekvationer på IQ-test.

Poängen är ju att testresultatet korrelerar med generell intelligens, vilket ju i sin tur sedan korrelerar med andra mentala förmågor än det som testet baserades på. Alltså innebär ett högt testresultat på mensas test t.ex. att du troligen också har en god verbal förmåga även om detta inte ingick i testet. Vinsten att ha med flera moment är väl möjligen att man får en exaktare skattning av det som inte ingick i testet, och att man slipper risken att stora ojämnheter i en persons begåvning ger ett för högt eller lågt resultat. Å andra sidan kan jag inte undgå att känna att man i så fall har lagt för stor vikt vid testresultaten om man faktiskt bryr sig om man fick 4 poäng för lite.
Citera
2009-02-13, 03:26
Medlem
funeralmasters avatar
har nån här hört om

FB xxx (kuk) (mental xxx)
Mensa, som flera har sagt, testar på ett speciellt sätt, din förmåga att förstå
matematiska-logiska problem. Inget annat räknas.

Och det är allt de bryr sig om.

Din förmåga att minnas gymnasiemattens problem kommer att prövas hårt.....
och din stolthet...
Citera
2009-02-13, 10:34
Medlem
Dreamstates avatar
funeralmaster, jag klarade knappt matte A i gymnasiet, men ändå har jag en IQ på 131, så nej, det har inte så mycket med matte att göra...
Det handlar bara om analytisk förmåga rent generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in