2020-10-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Försöker svenska Mensa bara locka till sig deltagare för och tjäna pengar?
Jag fick 126 eller mer på deras provtest och klarade det på halva tiden ungefär, har varit lite mallig i några dagar.
Skulle för en stund sen skriva in mig och göra riktiga testet men i sista sekund så ville jag testa något annat test och provade det norska och fick 107 och vissa frågor var det helt stopp på, jag fattade ingeting.

Tycker det är fult och göra ett sånt lätt provtest, snyltare!
Mensa.no testet är det som mest liknar det riktiga testet, svaret man får likaså.

Tycker sådana här test är märkliga att mäta intelligens på eftersom det inte mäter hela ens intelligens. Ta Einstein till exempel. Han anses vara en av historiens mest intelligenta människa, men hans styrka/geni låg i hans förmåga att tänka utanför boxen och vara kreativ. Kreativitet och förmåga att tänka utanför ramen är inget som mäts i Mensa testen, eller andra intelligens test, och ändå är det vedertaget att Einstein är en av de mest intelligenta människor som gått på planeten. Lite märkligt.
Senast redigerad av Buffalow 2020-10-22 kl. 20:42.
Citera
2020-10-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffalow
1an redan besvarad.

2an, sekvensen är "ta bort 2 prickar, sedan ett diagonalt streck. Därav F (de försöker röra till det med rörelsen av prickarna).

3 besvarad.

4an. Fattar inte denna.

5an, svar E. Kvadraten roterar antal steg (45 grader) medurs för varje föregående rutnummer. T.ex från ettan till tvåan roterar den ett steg eftersom vi börjar på 1an. Från tvåan roteras hela skiten 2 steg till trean eftersom den går från bild 2 till 3. Från 3an till 4an roterar den 3 steg och från 4 till 5 fyra steg. Därför kommer vi hamna på plats E med alla färger om vi roterar steg 6 (tomma bilden) 5 steg jämfört med resultatet i bild 5.

4an är triangel kom jag på. Antal korsningar = antal kurvor/cirklar.
Citera
2020-12-02, 23:27
Avslutad
Hur mycket lägre hade Einstein fått på Mensas IQ-test (visuospatial intelligence) med en blåklocka på ena ögat?
Citera
2020-12-03, 17:35
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Om man får normalresultat inom tidsspannet, men Mensa-resultat om man får en kvart till på sig, vad säger det då om ens intelligens?

Att den är lägre än om du klarade det inom tiden.
Intelligens är ju en hastighetssport också. Klart det är enklare om man får mer tid på sig.

Om min dator kan spela upp en 90 minuter film, men det tar 180minuter.
Vad säger det om min processor?
Citera
2020-12-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Att den är lägre än om du klarade det inom tiden.
Intelligens är ju en hastighetssport också. Klart det är enklare om man får mer tid på sig.

Om min dator kan spela upp en 90 minuter film, men det tar 180minuter.
Vad säger det om min processor?

Inte nödvändigtvis. Har en vän som är väldigt bra på matematik, men behöver tänka mer än andra. Slutresultatet blir nästan alltid bättre - han får högre poäng, förstår koncept få andra greppar, kan ofta lösa talen från flera olika angreppsvinklar osv. (vi pratar matematik och fysik på universitetsnivå). Samtidigt behöver han gott om tid för att genomföra ett IQ-test, då han lätt blir distraherad och är ganska omständlig av sig. Är han ändå mindre intelligent än de som klarar testen snabbare, men har svårare att lära sig abstrakta begrepp och uträkningar?

Jämför med en motor som snabbt får bilen till 100 km/h (maxhastighet) gentemot en motor som är mer segstartad, men med någon sekunds längre körtid kommer upp i 120 km/h.
Senast redigerad av Baast 2020-12-03 kl. 22:09.
Citera
2020-12-04, 17:50
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Har en vän som är väldigt bra på matematik, men behöver tänka mer än andra. Slutresultatet blir nästan alltid bättre - han får högre poäng, förstår koncept få andra greppar, kan ofta lösa talen från flera olika angreppsvinklar osv. (vi pratar matematik och fysik på universitetsnivå). Samtidigt behöver han gott om tid för att genomföra ett IQ-test, då han lätt blir distraherad och är ganska omständlig av sig. Är han ändå mindre intelligent än de som klarar testen snabbare, men har svårare att lära sig abstrakta begrepp och uträkningar?

Jämför med en motor som snabbt får bilen till 100 km/h (maxhastighet) gentemot en motor som är mer segstartad, men med någon sekunds längre körtid kommer upp i 120 km/h.
Matte har väldigt lite med logiska samband att göra. Handlar mer om att lära sig metoder och teorin bakom. De flesta nöjer sig med att lära sig metoderna för att lösa uppgifterna som kommer på duggan/tentan. Men man får ingen helhetsbild eller bakgrund då. Med en helhetsbild och bakgrund så hittar man andra sätt att lösa problemen på och förståelse för dem.

Kunskap i matte skulle jag inte säga är korrelerat med iq. Vet folk som har högt iq som inte är bra på matte och vice versa.
Citera
2020-12-04, 18:11
Medlem
Citat:
Matte har väldigt lite med logiska samband att göra. Handlar mer om att lära sig metoder och teorin bakom. De flesta nöjer sig med att lära sig metoderna för att lösa uppgifterna som kommer på duggan/tentan. Men man får ingen helhetsbild eller bakgrund då. Med en helhetsbild och bakgrund så hittar man andra sätt att lösa problemen på och förståelse för dem.

Kunskap i matte skulle jag inte säga är korrelerat med iq. Vet folk som har högt iq som inte är bra på matte och vice versa.

Kan så vara, men han är samtidigt inte den som bara kopierar det som står i boken, utan väldigt flexibel med hur han tolkar och använder matematik. Vad gäller praktiska lösningar (som ofta kräver god förståelse för hur saker hänger ihop, tex grader, vinklar, material osv.) är han den mest kreativa jag känner. Han hittar alltid något sätt att lösa problem, och ofta med ganska okonventionella metoder. Det är f.ö. inte bara matematik han bemästrar, utan i princip alla narurvetenskapliga ämnen (och musikteori).

Jag förnekar inte att IQ säger något om ens intelligens, men jag tror nog att man kan nyansera konceptet genom att införa begrepp som "kognitiv kapacitet" och "arbets-IQ"/"snabbt/långsamt arbetsminne".

För egen del gäller en liknande effekt vad gäller andra typer av intelligens - i skolan var jag exempelvis sällan den som genast och med kärnfull precision kunde besvara en frågeställning, men när vi skulle skriva uppsats resonerade jag på en högre nivå än de andra.

Tidsbunden IQ ger en bra fingervisning, men säger långt från allt om en person.

Ibland har jag noterat en slags trade-off-effekt där de med högt IQ brustit vad gäller språklig intelligens ("förmågan att beskriva livet") och vice versa. Det är förstås inget som gäller alla, men det kanske rör sig om att det ena snor energi från det andra.

Ett annat exempel:

"Jonas gör ett IQ-test inom fastställd tidsgräns. Får 128.

Martin hinner inte med de sista fyra frågorna och stannar på 118.

Med två minuter till på sig får Jonas 130, medan Martin (som tänker lite långsammare) får 135."
Senast redigerad av Baast 2020-12-04 kl. 18:18.
Citera
2020-12-04, 19:26
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Njae jonej. Han har mest troligt inte dåligt på ett IQ test. Får han mer tid på sig får han ännu bättre resultat. Och detta gäller alla. Varför tro att andra skulle vara likgiltiga till att få längre tid på sig. Tror du din kompis är unik i att han får fram bättre lösningar om han får mer tid?
Varför tror du folk som klarar uppgifterna snabbare skulle ha svårare för en svårare uppgift än din kompis?

Sedan är det lite rolig psykologi i detta också. Stereotyper, fysiker och mattematiker anstränger sig förmodligen alldeles kopiöst för att vara "den smarta killen" Beroende på sällskap så är det förmodligen många som anstränger sig för att framstå som smarta. Det är en klubb för inbördes beundran där hierarkin är smarthet. Medans i andra sammanhang gör man omvänt för att det är till nackdel att verka smart, och man bli illa omtyckt som resultat. Ingen vill dricka öl och hänga med en psykolog
Ungefär som att många killar ogillar personer de känner sig "underlägsna", både fysiskt och psykiskt.
Ungefär som att folk tar illa upp om de inte förstår ett skämt. "det var inte roligt"

Matte och Fysik är inlärd kunskap. Hur lätt man har att lära sig och hur snabbt är relaterat till IQ.
Att han greppar mer än sina kamrater kanske beror på att han pluggar mer eller har tidigare pluggat mer så att han har mer i bagaget. Skulle vilja säga att hur bra man kan grunderna är helt avgörande för hur långt man kommer i matte. Har man kunskapshål på vägen är det svårt. Och det kanske beror på att ambitionerna inte varit på topp från start, eller liknande.
Dessutom förutsätter du att hans kamrater har högre på IQ test vilket de kanske inte har.

Det är egentligen ganska självförklarande. En person som ska lösa ett problem och kan tänka igenom 20 olika scenarion eller fantisera om olika lösningar på 10 sekunder har bättre förutsättningar att lösa problemet än någon som behöver en minut så lång tid. Eftersom det självklara att när han fått sin minut har person nummer ett hunnit tänka igenom 5gg så många lösningar.

Se IQtest som ett svårt Fysik eller matteprov där alla kommer in i salen med exakt samma förkunskaper och förutsättningar. IQ test är gjorda för att vara justerade för allt utom just hur bra du är på att tänka.
När det gäller IQ så jämförs ju personer under exakt samma förutsättningar och exakt samma frågor. Vad ditt resultat visar är ju hur du placerar dig i förhållande till alla andra som gjort exakt samma frågor på exakt samma tid.
Men du misstänker att vissa som är långsammare egentligen är smartare bara de får mer tid än de andra? Orsaken man bränner för mycket tid på de enkla frågorna är ganska given.

Om du tar 1000 blivande mattematiker eller fysiker och delar upp dem efter betyg så kommer det korrelera väldigt högt med hur smarta de är. Men givetvis inte helt och hållet eftersom alla har sin egen historia.
Senast redigerad av Bulkninja 2020-12-04 kl. 19:39.
Citera
2020-12-06, 15:31
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tycker sådana här test är märkliga att mäta intelligens på eftersom det inte mäter hela ens intelligens.

Exakt. Dom vanligaste IQ-testerna i Sverige mäter endast den visuo-spatala intelligensen. Den intelligensen är hög hos tecknarbegåvningar och 3D-tänkande ingenjörsmänniskor.

Over there i USA, så kan man få sin intelligens uppdelad i flera sektioner; där även verbal, matematisk, musikalisk och känslomässig intelligens uppmäts. Han heter väl Gardner, den begåvade herrren som införde multipla intelligenser i diskussionen.
Senast redigerad av Bullfetta 2020-12-06 kl. 15:33.
Citera
2021-09-26, 17:13
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Kan man ha dåliga sekundärproccesser men hög iq?
Senast redigerad av Obekvamstamning 2021-09-26 kl. 17:25.
Citera
2021-09-26, 21:12
Medlem
fellowvessels avatar
IQ test som finns idag är så dåliga att det inte är klokt, kan på sin höjd avgöra vem som är bra på pussel.
Citera
2021-10-02, 13:42
Medlem
Varför vill ni gå med i mensa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här