Citat:
Jag tycker inte att man ska lasta Messi för att Argentina åkte ut mot Tyskland, åtminstone inte om man inte tror att Sneijder hade gjort det bättre. För mig är det helt självklart att förutsättningarna måste spela in när man gör sin bedömning.
Ursprungligen postat av P.G
Nej, att bedöma fotbollsspelare efter prestation är inte alls lika subjektivt som att bedöma musik. Jag förstår inte varför förutsättningar skulle spela in. "Om Messi skulle ha varit i Sneijders situation skulle han gjort det X ggr bättre än Sneijder", eller?
Citat:
Jag håller med här, det som skiljer är väl våra definitioner av vad en prestation är. Jag tycker för att ta ett exempel inte att Sneijders mål mot Slovakien (eller något annat av de mål han gjorde i VM för den delen) är en större prestation än Messis mål mot Zaragoza http://www.youtube.com/watch?v=-HqjbTTFr3Y
Det enda som ska spela in är vem som har stått för den bästa säsongen 2010 (prestation)
När du skriver "prestation" verkar du mena resultat och titlar, tycker jag. Att kliva fram när det gäller handlar om mer än mål, Sneijder var verkligen ingen "man med hår på bröstet" i matcherna mot Brasilien och Spanien, och Messi var verkligen inte blek på det sättet som Ronaldinho var 06 t.ex.
Citat:
Jag anser alltså att man ska göra en liknande bedömning ändå. Ta VM som exempel. Messis Argentina mötte inte ett enda lag som Holland mötte. Argentina åkte ut mot Tyskland vilket jag tror att Holland också hade gjort, åtminstone om de spelat utan defensiva mittfältare... Messi var inte en sämre fotbollsspelare 2010 för att hans lag åkte ut tidigt, och inte heller för att han inte gjorde några VM-mål. Jag tycker att han var lysande i VM. I CL var han blek mot Inter, men då hade han som sagt extrem bevakning på sig, fick Sneijder någon gång möta liknande försvar?
Däremot blir fotboll mer likt musik när man ska jämföra spelare över olika situationer och över deras karriärer. Då blir tävlingsmomentet mer diffust då det rör sig om olika motstånd, tidsepoker etc.
Citat:
Nja, och hade jag hållit med dig om allt annat hade jag ändå gett Forlán priset. Han steg verkligen fram i VM och dominerade matcherna själv på ett sätt som jag nog inte sett sen Zidane 2006. Schweinsteiger är en annan som imponerade bra mycket mer på mig under VM än vad Sneijder gjorde, honom såg jag dock inte så mycket av i klubblaget.
Då har vi alltså nått konsensus om att priset skulle ha gått till Sneijder 2010?