2011-11-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch

När det kommer till Brilles raljanta inlägg kan jag bara kommentera att det han kallar verklighet är exakt den bit av matcherna och året som kan sammanfattas på papper eller i en nyhetssändning eller årskrönika. Jag kollar på fotbollsmatcher och bedömer spelares insatser, prestationer. Han tar en titt på vilka klubbar som vunnit titlar och vilka som bidragit till det och drar sina slutsatser efter det.
Underbart. Ge inte upp…

Jag skrev under dagen ett inlägg där jag beskrev när Messi skulle överta Maradonas krona. Jämförelsen dem emellan var ingen slump. Fantastiska fotbollsspelare. Tekniska genier.

Youtube-klippet som visar hur Messi lyckas upprepa Maradonas berömda mål. Dribblar i princip av ett helt lag från egen planhalva. Otroliga bedrifter av skickliga spelare.
http://www.youtube.com/watch?v=nXzXsdZJ5AQ&feature=related

Låt mig ta dig med på en resa. Både Thatchers England och Militärjuntans Argentina var i början av 1980-talet i upplösning. Moraliskt och ekonomiskt.

England hade en inflation på 22% 1980 och kallade in militär mot strejker. Argentina hade minst lika stora problem.

Lösningen var patriotism och nationalism. Falklandskriget 1982 skulle lösa ledarnas problem…

Militärjuntan trodde att de kunde ta billiga poäng och att England inte skulle bry sig. Men Thatcher insåg att enda sättet för henne att vinna valet 1983 var ett framgångsrikt krig. Hon gick all fucking in!

Utklassning och seger för England. Mer än 1.000 döda och 10.000 fångade argentinare…

Thatcher var populärare än någonsin och segern firades vilt.

I Argentina fanns ingen flykt från verkligheten. Förnedring och fattigdom. Men även demokrati. Många av de döda begravdes på Falkland…

Jag hade en barndomsvän som hade argentinskt påbrå, men som bodde hos sin danska mamma. Han slets mellan att han ville ha bort militärjuntan och föraktet för hur England frossade i sin seger…

I VM 1982 blev 21-årige Maradona fullständigt raderad av Italiens Gentile och tappade sedan humöret och blev utvisad mot Brasilien. Regerande mästarna Argentina åkte ur turneringen…

1986 var Maradona tillbaka i VM, nu som kapten för Argentina. När det är dåliga tider så växer fotbollens betydelse. För Argentina betydde den allt.

I kvartsfinalen möter Maradonas Argentina England…

Världen står stilla. Allas blickar är mot Matchen. Det är då han gör sin prestation.

Att förstå den glädje och stolthet som argentinare kände. Min barndomsvän började först då berätta för bekanta att han hade argentinskt påbrå…

Det Maradona gjorde för miljoner av människor. Med sin prestation.

Messi gjorde sitt mål mot Getafe…

Och där har du skillnaden mellan prestation och prestation.
Citat:
Jag är trött på att han konsekvent vägrar svara på mina frågor, och nu också slutat citera mig. Ja, jag kan skriva på ett närmast autistiskt vis när det kommer till fotboll, men det är för att jag blir intresserad av såna här frågor och vill ha svar, eller på så bra sätt som möjligt vill förklara hur jag tycker när det verkar som att någon inte förstår. Jag ger upp att diskutera med honom för en stund, det finns andra jag kan diskutera med som tycker ungefär likadant men som debatterar hederligare och med mer hyfs.
Du har naturligtvis fel även här. Jag citerade dig i morse. Att jag efter det skrev ytterligare två inlägg under dagen (innan du hunnit svara) utan att citera dig är väl inte särskilt märkligt?
Senast redigerad av Brille68 2011-11-03 kl. 22:19.
Citera
2011-11-03, 23:18
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ganska intressant tillbakablick, dock i onödigt mästrande ton
Det blir ju också lite av en halmgubbe du bygger upp här, eftersom jag inte tror att någon har försökt likställa händelserna. Jag har det definitivt inte, har du uppfattat det så?

Men jag förstår att du bara försöker förklara vad en "prestation" är för mig. Intressantare vore om du svarade på frågan om vad som är den största prestationen av de här två, enligt ditt sätt att se det?
http://www.youtube.com/watch?v=-HqjbTTFr3Y
http://www.youtube.com/watch?v=6ZkrUUoq_tU

Och för att göra det klart är Maradona större än Messi även för mig, bland annat därför att han var en person som hade det i sig att ge igen för det fula påhoppet på en lagkamrat på det sätt han gjorde mot Brasilien 82.

Citat:
Det Maradona gjorde för miljoner av människor. Med sin prestation.

Messi gjorde sitt mål mot Getafe…

Och där har du skillnaden mellan prestation och prestation.
Framförallt är det nog betydelsen av prestationen som skiljer, sen håller jag såklart med om att det även är svårare att göra ett sånt mål i en kvart mot England än mot Getafe.

Citat:
Du har naturligtvis fel även här. Jag citerade dig i morse. Att jag efter det skrev ytterligare två inlägg under dagen (innan du hunnit svara) utan att citera dig är väl inte särskilt märkligt?
Nej, det har du rätt i, måste ha missat det första inlägget. Ber om ursäkt för det påståendet, det andra om att du vägrar svara på raka frågor och saknar debattheder står dock kvar.
Citera
2011-11-03, 23:28
Medlem
Citat:
Det blir ju också lite av en halmgubbe du bygger upp här, eftersom jag inte tror att någon har försökt likställa händelserna. Jag har det definitivt inte, har du uppfattat det så?

Men jag förstår att du bara försöker förklara vad en "prestation" är för mig. Intressantare vore om du svarade på frågan om vad som är den största prestationen av de här två, enligt ditt sätt att se det?
http://www.youtube.com/watch?v=-HqjbTTFr3Y
http://www.youtube.com/watch?v=6ZkrUUoq_tU

Och för att göra det klart är Maradona större än Messi även för mig, bland annat därför att han var en person som hade det i sig att ge igen för det fula påhoppet på en lagkamrat på det sätt han gjorde mot Brasilien 82.

Framförallt är det nog betydelsen av prestationen som skiljer, sen håller jag såklart med om att det även är svårare att göra ett sånt mål i en kvart mot England än mot Getafe.

Nej, det har du rätt i, måste ha missat det första inlägget. Ber om ursäkt för det påståendet, det andra om att du vägrar svara på raka frågor och saknar debattheder står dock kvar.
Inget av de båda klippen motiverar att bli utnämnd till årets bästa spelare. Men om man konsekvent samlar på sig en massa fina prestationer i viktiga matcher, så motiverar det att bli utnämnd till den bästa spelaren det året. Även om det inte gjordes några konstmål, dribblade från egna planhalvan osv.

Annars skulle inte en back, defensiv mittfältare, målvakt osv kunna vara den bästa spelaren ett visst år. Genom att konsekvent vara en viktig del och leda sitt lag till framgång kan man vara bäst. Även utan fullständigt spektakulära mål.

Inter har i modern tid räknats som en av de absolut största klubbarna i Italien.

Angelo Morattis Inter vann CL 1964 och 1965…

Hans son Massimo Moratti tog över klubben 1995. Satsade galet mycket pengar men lyckades fan inte ens vinna lo Scudetto.

Som exempel bestod anfallet 2000 av Ronaldo, Baggio, Vieri, Zamorano, Recoba, Mutu osv. Även resten av laget höll såklart god klass. Men man kunde fan inte vinna…

Inte förrän skandaler petade bort Juventus och Milan. Men tom då pissade ödet på dem. Första riktiga ligasegern förmörkades av att Milan vann CL 2007…

Vid 2010 hade man vunnit Serie A flera år i rad, men inte lyckats i CL. Mourinho hade kommit efter att inte riktigt ha lyckats föra Chelsea till triumf, och Sneijder hade kommit efter att inte riktigt ha lyckats i Real Madrid.

Inter hamnade i samma grupp som Barcelona, och blev överkörda…

Det var då de reste sig. Stod upp som ett lag. Med Sneijder som den kreativa offensiva spelaren. Och presterade mot Barcelona i semifinalen i CL. Laget vann allt det året. Och Sneijder följde upp succén med ett riktigt bra VM…

Smerch, du tittar på matcher och ser fotboll. Jag ser sagor som förverkligas. Historier som berättas. Hjältar. Prestationer…

Du anklagar mig för Wikipedia och statistik… pfff…
Citera
2011-11-03, 23:50
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Inget av de båda klippen motiverar att bli utnämnd till årets bästa spelare. Men om man konsekvent samlar på sig en massa fina prestationer i viktiga matcher, så motiverar det att bli utnämnd till den bästa spelaren det året. Även om det inte gjordes några konstmål, dribblade från egna planhalvan osv.

Annars skulle inte en back, defensiv mittfältare, målvakt osv kunna vara den bästa spelaren ett visst år. Genom att konsekvent vara en viktig del och leda sitt lag till framgång kan man vara bäst. Även utan fullständigt spektakulära mål.

Precis som att konstmål eller dribblande inte ska vara avgörande tycker inte jag att lagens resultat ska vara avgörande. Den som spelat bäst fotboll ska ha priset helt enkelt.
Citat:
Inter har i modern tid räknats som en av de absolut största klubbarna i Italien.

Angelo Morattis Inter vann CL 1964 och 1965…

Hans son Massimo Moratti tog över klubben 1995. Satsade galet mycket pengar men lyckades fan inte ens vinna lo Scudetto.

Som exempel bestod anfallet 2000 av Ronaldo, Baggio, Vieri, Zamorano, Recoba, Mutu osv. Även resten av laget höll såklart god klass. Men man kunde fan inte vinna…

Inte förrän skandaler petade bort Juventus och Milan. Men tom då pissade ödet på dem. Första riktiga ligasegern förmörkades av att Milan vann CL 2007…

Vid 2010 hade man vunnit Serie A flera år i rad, men inte lyckats i CL. Mourinho hade kommit efter att inte riktigt ha lyckats föra Chelsea till triumf, och Sneijder hade kommit efter att inte riktigt ha lyckats i Real Madrid.

Inter hamnade i samma grupp som Barcelona, och blev överkörda…

Det var då de reste sig. Stod upp som ett lag. Med Sneijder som den kreativa offensiva spelaren. Och presterade mot Barcelona i semifinalen i CL. Laget vann allt det året. Och Sneijder följde upp succén med ett riktigt bra VM…

Smerch, du tittar på matcher och ser fotboll. Jag ser sagor som förverkligas. Historier som berättas. Hjältar. Prestationer…

Du anklagar mig för Wikipedia och statistik… pfff…

Du har ju konsekvent pekat på de mål Sneijder gjorde, och att hans lag vann matcher. Hade du motiverat dig på det här sättet från början hade jag inte anklagat dig för Wikipedia.

Jag känner såklart till Inters historia, framförallt den på 00-talet. Jag har också flera gånger under vår diskussion gett Sneijder ett erkännande för att han var pricken över i:t för Inter, den sista pusselbiten det året. Jag tycker inte att det gjorde honom till bäst i världen, men bakom Messi som var överlägsen, gjorde han upp om det.

Sagor och historier är jätteintressanta, men jag tycker inte att de ska ha överdriven betydelse för det här priset. Jag vill helt enkelt att den som har varit den bästa fotbollsspelaren 2010 ska ha priset, ett hyfsat sätt att få fram den spelaren är enligt mitt sätt att se det att fråga just: vilken spelare hade jag som tränare valt till mitt imaginära lag under 2010?
Citera
2011-11-04, 01:03
Medlem
Baccalieris avatar
Bollen kan väl inte gå till någon annan än Messi?

Är missnöjd med nomineringarna. Bara jag som tycker att G.rossi + Cavani borde finnas med på listan? Inte för att de hade haft någon chans på titeln men nominering förtjänar de iaf!
Citera
2011-11-04, 06:25
Medlem
Citat:
Precis som att konstmål eller dribblande inte ska vara avgörande tycker inte jag att lagens resultat ska vara avgörande. Den som spelat bäst fotboll ska ha priset helt enkelt.

Du har ju konsekvent pekat på de mål Sneijder gjorde, och att hans lag vann matcher. Hade du motiverat dig på det här sättet från början hade jag inte anklagat dig för Wikipedia.

Jag känner såklart till Inters historia, framförallt den på 00-talet. Jag har också flera gånger under vår diskussion gett Sneijder ett erkännande för att han var pricken över i:t för Inter, den sista pusselbiten det året. Jag tycker inte att det gjorde honom till bäst i världen, men bakom Messi som var överlägsen, gjorde han upp om det.

Sagor och historier är jätteintressanta, men jag tycker inte att de ska ha överdriven betydelse för det här priset. Jag vill helt enkelt att den som har varit den bästa fotbollsspelaren 2010 ska ha priset, ett hyfsat sätt att få fram den spelaren är enligt mitt sätt att se det att fråga just: vilken spelare hade jag som tränare valt till mitt imaginära lag under 2010?
Nej du förstår det är så här vi andra gör. Vi tar upp ett ämne, skildrar det med nya infallsvinklar, ny fakta, åskådliggör ståndpunkter på nya sätt.

Ditt sätt är att upprepa ditt första inlägg in absurdum… Gärna ta på dig en offerroll, så att det är lite synd om dig samtidigt…

Och upprepa, och upprepa….

För att sedan upprepa… Samma inlägg…

Allt för att tjata ut alla andra från tråden förutom några förvirrade nytillkomna. För att på så sätt ”vinna” debatten, genom att få det där magiska sista inlägget.

Jag har sett dig göra det hela tiden. Det är därför jag sätter ned foten. Du kan tycka att det är lite otrevligt.

Chocka mig. Säg något nytt. På ett nytt och friskt sätt…

Men därför upprepar jag det magiska ordet. Prestation!
Citera
2011-11-04, 09:33
Medlem
svulles avatar
Vad fan är det frågan om?

Spelare som Abidal och Pique är på listan - men inte Thiago Silva?

Nog för att jag gillar Barcelona och hur de spelar, men snacka om att juryn som nominerade dessa kandidater är Barcelonarunkare av rang. Tråkigt.
Citera
2011-11-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Vad fan är det frågan om?

Spelare som Abidal och Pique är på listan - men inte Thiago Silva?

Nog för att jag gillar Barcelona och hur de spelar, men snacka om att juryn som nominerade dessa kandidater är Barcelonarunkare av rang. Tråkigt.
Du snackar alltså om gräddan av världens fotbollsjournalister, samt lagkaptenerna och förbundskapterna i världens alla landslag? Det är ingen liten "jury" det.
Citera
2011-11-04, 11:12
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Nej du förstår det är så här vi andra gör. Vi tar upp ett ämne, skildrar det med nya infallsvinklar, ny fakta, åskådliggör ståndpunkter på nya sätt.

Ditt sätt är att upprepa ditt första inlägg in absurdum… Gärna ta på dig en offerroll, så att det är lite synd om dig samtidigt…

Och upprepa, och upprepa….

För att sedan upprepa… Samma inlägg…

Allt för att tjata ut alla andra från tråden förutom några förvirrade nytillkomna. För att på så sätt ”vinna” debatten, genom att få det där magiska sista inlägget.

Jag har sett dig göra det hela tiden. Det är därför jag sätter ned foten. Du kan tycka att det är lite otrevligt.

Chocka mig. Säg något nytt. På ett nytt och friskt sätt…

Men därför upprepar jag det magiska ordet. Prestation!

Ännu ett inlägg som enbart kommenterar mig som skribent. Jag vet inte vad du menar med offerroll, det är klart att man blir förbannad när du hela tiden lämnar ämnet och istället för att svara på frågor, eller ställa nya frågor drar igång någon historielektion om ämnen de flesta här dessutom redan har hyfsad koll på. När jag kommer med nya vinklar eller ställer upp tankeexperiment gör du dig lustig över att jag inte lever i verkligheten. Alla vet hur det gick, grejen är att det inte var Messi och Sneijder själva som spelade, utan de spelade i olika lag, och dessutom mot olika lag. Därför blir det för den som vill veta vem av dem som verkligen var bäst en ren bedömningsfråga.

Jag är, absurt nog, intresserad av sakfrågan: hur får man fram vem som varit årets bästa spelare. Att jag upprepar mig har att göra med att du inte besvarat de frågor jag ställt, eller ens på ett ärligt sätt bemött vad jag skrivit. Jag gav dig också sista inlägget, men det hade varit oartigt att inte svara dig när du citerade mig.

Jag chockar dig med en fråga! Vilket landslag var bäst i Europa 2004?
Citera
2011-11-04, 11:27
Medlem
Du säger att jag inte svarar på dina frågor. Men jag har svarat, för många sidor sedan:
Citat:
Det som ska bedömas är de faktiska prestationerna. Inte vad som skulle kunnat ha hänt...

Det är idrottsmän. Prestationer, på planen, i viktiga matcher...
https://www.flashback.org/sp33795678

Att jag skulle sitta och upprepa svaret på samma absurda sätt som du upprepar frågan skulle vara löjligt.

Angående landslag 2004, så kan jag på rak arm inte minnas. Tipset är att starta en tråd som kan ta upp det...
Citera
2011-11-04, 13:33
Medlem
Ferry31s avatar
2004 var ju Tjeckien det bästa europeiska landslaget enligt mig, tätt följt av Portugal och Frankrike. Dock lyckades samtliga tre bli utslagna av Grekland under utslagsmatcherna i EM och det var väl säkerligen lite poängen med frågan förmodar jag
Citera
2011-11-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
2004 var ju Tjeckien det bästa europeiska landslaget enligt mig, tätt följt av Portugal och Frankrike. Dock lyckades samtliga tre bli utslagna av Grekland under utslagsmatcherna i EM och det var väl säkerligen lite poängen med frågan förmodar jag
Det finns såklart ingen poäng.

Ska detta på något vis kunna användas för Messi 2010?

Att Barcelona egentligen var bättre än Inter. Att Messi egentligen övertrumfade Sneijder. Inte bara då de möttes, utan över hela säsongen. Att Messi visst gjorde ett fantastiskt VM till skillnad mot Sneijder.

Att försöka överföra EM 2004 till enskilda spelare 2010 är inte bara långsökt utan ren historieförfalskning.

Messi presterade inte då det gällde. Det gjorde Sneijder och Forlan. Detta var i klubb och landslagsspel.

Fotboll är en idrott, ingen uppvisning. Att Messi trollade på träning och i mindre viktiga matcher saknar betydelse då man ska bedöma hans säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in