Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Och då kommer vi till nästa fråga: tycker du att "högstanivå" kan manifestera sig på olika sätt? I mina ögon är det helt klart så att det som är möjligt mot Levante eller Cessena i ligalunken inte är möjligt mot Bayern Munchen i en CL-final. Istället glänser spelare på andra sätt. Och det är lite min poäng i hela resonemanget; den som har uppnåt högst högstanivå under året har, förutom spelat bra i ligan, visat sig vara en man med hår på bröstet som kan kliva fram när det verkligen gäller och leda sitt/sina lag. Sen kan man ju naturligtvis rapa floskler om att den där matchen mot Levante eller Cessena minsann också var viktig men alla vet ju naturligtvis att det är skitsnack.
Haltande jämförelse. Musik är ingen tävling, det är däremot fotboll. Sneijder klev fram när det gällde som mest och vann, detta är odiskutabelt. Jag hyser inget agg mot Messi, jag tror att han kommer att kliva fram många gånger de kommande åren och leverera när det gäller. År 2010 var det dock Sneijder som klev fram och axlade ansvaret, detta kan det i råda några tvivel kring.
Att försöka använda ligalunken för att på så sätt försöka gardera sig mot statistiska avvikelser och försöka finna någon form av prestationsfördelning blir bara fel då ligamatcher är mindre värda.
Vi tycks helt klart ha olika definitioner av bäst. För mig är tävlingsbiten helt klart viktigast. Bäst är den som är tongivande i de viktiga matcherna i ett vinnande lag, inte den som har häftigast highlights-video på youtube när säsongen väl är slut. Det är därför jag aldrig kommer att kunna inkludera Messi i en diskussion om världens bästa innan han tar Argentina till VM-guld.
Spelarna och tränarna verkar endast gå efter vilken spelare som är bäst i det senaste FIFA-spelet medan journalisterna i alla fall inser att det i sportens värld är titlar som räknas. Att vinna.
Jag tycker inte att min musikjämförelse haltar. Fotboll som spel är en tävling, men att lista fotbollsspelare är lika subjektivt som att lista musiker. Det handlar enligt mig om att bedöma och jämföra förutsättningar och prestationer, inte om att jämföra utfall. Där har vi väl den största skillnaden mellan våra synsätt.
Så länge den skillnaden finns kanske det är lönlöst att diskutera hur man ska ranka olika matcher osv, men jag håller helt klart med om att bra insatser i viktiga och svåra matcher ska rankas högre. Sedan är väl inte just mål det viktigaste, och man får i vilket fall då kolla på hur målen kom till.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nej, Messi svek konsekvent i de avgörande matcherna när det gällde att göra mål. Som anfallare kan man tycka att det är en avgörande faktor. Särskilt som han sprutade in mål i alla andra sammanhang. Dock inte då Barcelona blev utslagna ur CL samt i VM.
Skillnad om du hade försökt lyfta fram Xavi eller Valdes. Där är inte målgörandet en viktig faktor för att bedöma deras prestation...
Personligen så ansåg jag t ex att Pirlo borde ha fått utnämningen 2006. Nu fick Cannavaro den istället, vilket var ok. Buffon skulle jag också kunnat ha tänkt mig. Ingen av dem var med i diskussionen pga deras förmåga att göra mål. Däremot var deras insatser i avgörande lägen formidabla...
Frustrerande att jag inte bara lägger av som de flesta andra som du tjatar sönder? Jag vet, det är därför jag fortsätter...
Nåväl, han vann ändå skytteligan i CL, som vanligt. Det är inte anledningen till att jag höll honom högst, men kanske är det ett argument som får en statistikgalning som dig att vika sig en aning?
Nu kollade jag Barcelonas matcher, så jag vet att han var gudomligt bra i så gott som alla matcher han spelade, men för att bemöta dig tog jag en titt på wikipedia, ta och läs här, jag har fetmarkerat några matchavgörande insatser:
Citat:
On 10 January 2010, Messi scored his first hat-trick in 2010 and his first hat-trick of the season against CD Tenerife in the 0–5 victory,[96] and on 17 January he scored his 100th goal for the club in the 4–0 victory over Sevilla.[97]
Messi then started an impressive run scoring 11 goals in five games. First he scored on the 84th minute against Málaga CF for a 2–1 win,[98] then he scored two goals against UD Almería in a 2–2 tie.[99] He continued his spree with an impressive week where he scored eight goals; he started by scoring a hat-trick against Valencia CF in a 3–0 home win,[100] then he scored two goals against Stuttgart, in a 4–0 win that secured Barcelona's qualification to the quarterfinals of the Champions League,[101] and finally he scored another hat-trick against Zaragoza in a 4–2 away win,[102] becoming the first Barcelona player to score back-to-back hat-tricks in La Liga.[103] He played his 200th official match for Barcelona against Osasuna on 24 March 2010
On 6 April 2010, for the first time in Messi's career he scored four goals in a single match, netting the lot in a 4–1 home win over Arsenal in the Champions League quarter-final second leg.[107][108][109] This also saw him overtake Rivaldo as Barcelona's all time greatest scorer in the competition.[110] On 10 April, Messi scored his 40th goal of the season when he netted the first goal in a 2–0 away win against title-rivals Real Madrid in El Clásico.[111]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Messi#2009.E2.80.9310_season
Det är förresten billigt att kritisera Messis insats i VM, det är inget jag förväntar mig av någon vars fotbollsöga är värt att respektera och som såg Argentinas matcher.
Det enda som frustrerar mig är att du vägrar debattera hederligt. Jag vet att du trivs i Calcio-tråden, men du får fan kunna hantera att någon inte tycker som du på ett bättre sätt.