2011-11-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Verkar dock snarare vara du som är irriterad, om någon. Smerch debatterar bra och sakligt utan personangrepp. Fattar inte hur han fixar att hålla uppe humöret timme ut och timme in.
Inte alls. Gå tillbaka till ditt första inlägg i tråden detta året, och mitt svar. Du ställde en tänkvärd fråga som jag försökte besvara så gott jag kunde. Det ledde samtalet framåt.

Sedan kom Smerch, och eftersom jag vet hur han beter sig så inledde jag mitt långa svar med:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Smerch du snackar som vanligt en massa skit. Det ser vid en första anblick ut som att du diskuterar, men det gör du aldrig. Samtalet leder aldrig någonvart eftersom du bara fortsätter att mala utan att ta in vad andra skriver.
...
Och vad tycker du själv, så här ett antal sidor senare. Det är helt enkelt så han gör. Tjatar tills de andra slutar. Det är inget beundransvärt. Jag bestämde mig från början att svara med samma mynt denna gång.

Jämför med hur Calcio-tråden fungerar. Personer som kommer med olika åsikter, man får nya infallsvinklar, ny kunskap, samtidigt som man har trevligt. Ett givande och tagande som för tråden och samtalet vidare.
Citera
2011-11-02, 15:28
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Och då kommer vi till nästa fråga: tycker du att "högstanivå" kan manifestera sig på olika sätt? I mina ögon är det helt klart så att det som är möjligt mot Levante eller Cessena i ligalunken inte är möjligt mot Bayern Munchen i en CL-final. Istället glänser spelare på andra sätt. Och det är lite min poäng i hela resonemanget; den som har uppnåt högst högstanivå under året har, förutom spelat bra i ligan, visat sig vara en man med hår på bröstet som kan kliva fram när det verkligen gäller och leda sitt/sina lag. Sen kan man ju naturligtvis rapa floskler om att den där matchen mot Levante eller Cessena minsann också var viktig men alla vet ju naturligtvis att det är skitsnack.

Haltande jämförelse. Musik är ingen tävling, det är däremot fotboll. Sneijder klev fram när det gällde som mest och vann, detta är odiskutabelt. Jag hyser inget agg mot Messi, jag tror att han kommer att kliva fram många gånger de kommande åren och leverera när det gäller. År 2010 var det dock Sneijder som klev fram och axlade ansvaret, detta kan det i råda några tvivel kring.

Att försöka använda ligalunken för att på så sätt försöka gardera sig mot statistiska avvikelser och försöka finna någon form av prestationsfördelning blir bara fel då ligamatcher är mindre värda.

Vi tycks helt klart ha olika definitioner av bäst. För mig är tävlingsbiten helt klart viktigast. Bäst är den som är tongivande i de viktiga matcherna i ett vinnande lag, inte den som har häftigast highlights-video på youtube när säsongen väl är slut. Det är därför jag aldrig kommer att kunna inkludera Messi i en diskussion om världens bästa innan han tar Argentina till VM-guld.

Spelarna och tränarna verkar endast gå efter vilken spelare som är bäst i det senaste FIFA-spelet medan journalisterna i alla fall inser att det i sportens värld är titlar som räknas. Att vinna.

Jag tycker inte att min musikjämförelse haltar. Fotboll som spel är en tävling, men att lista fotbollsspelare är lika subjektivt som att lista musiker. Det handlar enligt mig om att bedöma och jämföra förutsättningar och prestationer, inte om att jämföra utfall. Där har vi väl den största skillnaden mellan våra synsätt.

Så länge den skillnaden finns kanske det är lönlöst att diskutera hur man ska ranka olika matcher osv, men jag håller helt klart med om att bra insatser i viktiga och svåra matcher ska rankas högre. Sedan är väl inte just mål det viktigaste, och man får i vilket fall då kolla på hur målen kom till.

Citat:
Nej, Messi svek konsekvent i de avgörande matcherna när det gällde att göra mål. Som anfallare kan man tycka att det är en avgörande faktor. Särskilt som han sprutade in mål i alla andra sammanhang. Dock inte då Barcelona blev utslagna ur CL samt i VM.

Skillnad om du hade försökt lyfta fram Xavi eller Valdes. Där är inte målgörandet en viktig faktor för att bedöma deras prestation...

Personligen så ansåg jag t ex att Pirlo borde ha fått utnämningen 2006. Nu fick Cannavaro den istället, vilket var ok. Buffon skulle jag också kunnat ha tänkt mig. Ingen av dem var med i diskussionen pga deras förmåga att göra mål. Däremot var deras insatser i avgörande lägen formidabla...

Frustrerande att jag inte bara lägger av som de flesta andra som du tjatar sönder? Jag vet, det är därför jag fortsätter...

Nåväl, han vann ändå skytteligan i CL, som vanligt. Det är inte anledningen till att jag höll honom högst, men kanske är det ett argument som får en statistikgalning som dig att vika sig en aning?

Nu kollade jag Barcelonas matcher, så jag vet att han var gudomligt bra i så gott som alla matcher han spelade, men för att bemöta dig tog jag en titt på wikipedia, ta och läs här, jag har fetmarkerat några matchavgörande insatser:
Citat:
On 10 January 2010, Messi scored his first hat-trick in 2010 and his first hat-trick of the season against CD Tenerife in the 0–5 victory,[96] and on 17 January he scored his 100th goal for the club in the 4–0 victory over Sevilla.[97]

Messi then started an impressive run scoring 11 goals in five games. First he scored on the 84th minute against Málaga CF for a 2–1 win,[98] then he scored two goals against UD Almería in a 2–2 tie.[99] He continued his spree with an impressive week where he scored eight goals; he started by scoring a hat-trick against Valencia CF in a 3–0 home win,[100] then he scored two goals against Stuttgart, in a 4–0 win that secured Barcelona's qualification to the quarterfinals of the Champions League,[101] and finally he scored another hat-trick against Zaragoza in a 4–2 away win,[102] becoming the first Barcelona player to score back-to-back hat-tricks in La Liga.[103] He played his 200th official match for Barcelona against Osasuna on 24 March 2010

On 6 April 2010, for the first time in Messi's career he scored four goals in a single match, netting the lot in a 4–1 home win over Arsenal in the Champions League quarter-final second leg.[107][108][109] This also saw him overtake Rivaldo as Barcelona's all time greatest scorer in the competition.[110] On 10 April, Messi scored his 40th goal of the season when he netted the first goal in a 2–0 away win against title-rivals Real Madrid in El Clásico.[111]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Messi#2009.E2.80.9310_season

Det är förresten billigt att kritisera Messis insats i VM, det är inget jag förväntar mig av någon vars fotbollsöga är värt att respektera och som såg Argentinas matcher.

Det enda som frustrerar mig är att du vägrar debattera hederligt. Jag vet att du trivs i Calcio-tråden, men du får fan kunna hantera att någon inte tycker som du på ett bättre sätt.
Citera
2011-11-02, 15:36
Medlem
Jag skrev:
Citat:
Nej, Messi svek konsekvent i de avgörande matcherna när det gällde att göra mål. Som anfallare kan man tycka att det är en avgörande faktor. Särskilt som han sprutade in mål i alla andra sammanhang. Dock inte då Barcelona blev utslagna ur CL samt i VM.
...
Och du svarar med en massa mål som Messi gjorde. Om han hade fortsatt att göra dem i avgörande och viktiga matcher så...

Här har du en målskytt som formligen sprutar in mål, och slår diverse rekord. Men i årets viktigaste matcher så blev det inga. Det duger ju inte att han skulle kunnat ha gjort... Att han egentligen är jävligt duktig, men... Är man bäst ska man prestera i de viktiga situationerna. Messi gjorde inte det 2010.
Citera
2011-11-02, 15:47
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Jag skrev:

Och du svarar med en massa mål som Messi gjorde. Om han hade fortsatt att göra dem i avgörande och viktiga matcher så...

Här har du en målskytt som formligen sprutar in mål, och slår diverse rekord. Men i årets viktigaste matcher så blev det inga. Det duger ju inte att han skulle kunnat ha gjort... Att han egentligen är jävligt duktig, men... Är man bäst ska man prestera i de viktiga situationerna. Messi gjorde inte det 2010.

Du har ju i princip erkänt att du bara trollar i den här tråden. Andra kan ju då avgöra ifall målen mot Stuttgart i åttondelsreturen och mot Arsenal i kvartsfinalsreturen kom i obetydliga lägen. Eller målen mot Real Madrid och Valencia, eller för den delen de övriga mål som räddade poäng i en liga där man hela tiden spelar med kniven mot strupen om man vill vinna guld.

Inter med Cambiasso bemötte Messi bra och han lyckades inte göra mål i de matcherna. Här kommer dock återigen de där variablerna in, och skillnaderna mellan prestation och utfall. Hur många gånger ställdes Sneijder inför ett försvar och personlig uppvaktning som liknade det Inter ställde upp med mot Barcelona?
Citera
2011-11-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Du har ju i princip erkänt att du bara trollar i den här tråden. Andra kan ju då avgöra ifall målen mot Stuttgart i åttondelsreturen och mot Arsenal i kvartsfinalsreturen kom i obetydliga lägen. Eller målen mot Real Madrid och Valencia, eller för den delen de övriga mål som räddade poäng i en liga där man hela tiden spelar med kniven mot strupen om man vill vinna guld.

Inter med Cambiasso bemötte Messi bra och han lyckades inte göra mål i de matcherna. Här kommer dock återigen de där variablerna in, och skillnaderna mellan prestation och utfall. Hur många gånger ställdes Sneijder inför ett försvar och personlig uppvaktning som liknade det Inter ställde upp med mot Barcelona?
Jag trollar inte. Jag bara vägrar vika mig en tum. Ungefär som du. Jag hävdar att vid en bedömning av en idrottslig prestation, ska man ta hänsyn till vad idrottsmännen faktiskt har presterat och hur viktig tävlingen var de presterade i.

Jag har visat att Sneijder var som bäst vid viktiga matcher, medan Messi inte var det. Sneijder var en avgörande faktor för att hans lag lyckades, Messi var det inte...

Du visar att han vann skytteligor osv men det pekar ju ännu mer på att han vek ner sig, eftersom han inte gjorde något mål då Barcelona blev utslagna ur CL och i VM. Vid en bedömning av just Messi så är målskyttet en viktig faktor.
Citera
2011-11-02, 16:07
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Jag trollar inte. Jag bara vägrar vika mig en tum. Ungefär som du. Jag hävdar att vid en bedömning av en idrottslig prestation, ska man ta hänsyn till vad idrottsmännen faktiskt har presterat och hur viktig tävlingen var de presterade i.

Jag har visat att Sneijder var som bäst vid viktiga matcher, medan Messi inte var det. Sneijder var en avgörande faktor för att hans lag lyckades, Messi var det inte...

Du visar att han vann skytteligor osv men det pekar ju ännu mer på att han vek ner sig, eftersom han inte gjorde något mål då Barcelona blev utslagna ur CL och i VM. Vid en bedömning av just Messi så är målskyttet en viktig faktor.

Du är ju helt sanslös. Du menar att om Sneijder åkt ut i semifinalen av CL hade hans mål och spel innan dess varit värt noll och intet? Sneijder vek ju när sig i VM-finalen, men ändå räknar du hans mål innan dess. Vad menar du att skillnaden är mot Messis mål mot Stuttgart och Arsenal?

Du tycker att priset ska gå till den viktigaste spelaren i det lag som gått längst i de största turneringarna, jag tycker att det ska gå till den spelare som varit bäst under hela året. Det är skillnaden.
Citera
2011-11-02, 16:17
Medlem
Citat:
Du är ju helt sanslös. Du menar att om Sneijder åkt ut i semifinalen av CL hade hans mål och spel innan dess varit värt noll och intet? Sneijder vek ju när sig i VM-finalen, men ändå räknar du hans mål innan dess. Vad menar du att skillnaden är mot Messis mål mot Stuttgart och Arsenal?

Du tycker att priset ska gå till den viktigaste spelaren i det lag som gått längst i de största turneringarna, jag tycker att det ska gå till den spelare som varit bäst under hela året. Det är skillnaden.
Sneijder åkte inte ur CL i semifinalen. Han kvitterade Barcelonas ledning och presterade sedan på topp så att Inter gick vidare och sedan vann hela turneringen. Du måste skilja på vad som faktiskt hände och vad som skulle kunnat ha hänt.

Och visst har du en poäng med att om han avgjort VM-finalen så hade hans prestation varit ännu större. Hmm börjar du ge med dig?
Citera
2011-11-02, 16:18
Medlem
4522s avatar
Jävlar, den här diskussionen är verkligen segare än Hubba-Bubba. Står oförstående inför alla som argumenterar för att Wes inte skulle ha fått guldbollen. Dom personerna kan inte se mycket fotboll, eller så är man trångsynt och färgad som få, alternativt en kombination av båda.
Citera
2011-11-02, 16:32
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Sneijder åkte inte ur CL i semifinalen. Han kvitterade Barcelonas ledning och presterade sedan på topp så att Inter gick vidare och sedan vann hela turneringen. Du måste skilja på vad som faktiskt hände och vad som skulle kunnat ha hänt.

Och visst har du en poäng med att om han avgjort VM-finalen så hade hans prestation varit ännu större. Hmm börjar du ge med dig?

Jag ger inte med mig för ditt trams. Du är uppenbarligen oförmögen att besvara de frågor jag ställer, och vägrar erkänna det när du blir tagen på sängen, t.ex när det kommer till de avgöranden Messi stod för i matcher 2010.

Vad finns det för anledning att debattera med någon som dig? Jag hoppas verkligen inte att någon tycker att ditt försök att imitera mitt sätt att debattera är lyckat, att det är så jag framstår. Jag försöker bemöta folk hederligt och förklara min egen ståndpunkt så bra jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jävlar, den här diskussionen är verkligen segare än Hubba-Bubba. Står oförstående inför alla som argumenterar för att Wes inte skulle ha fått guldbollen. Dom personerna kan inte se mycket fotboll, eller så är man trångsynt och färgad som få, alternativt en kombination av båda.

Du kanske står oförstående eftersom du inte läser eller kan ta till dig argumenten?
Citera
2011-11-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ha ha visst fan är det fantastiskt. Och inte fan räknade han med att nån jävel faktiskt skulle fortsätta att hävda att den idrottsliga prestationen borde spela en viktig roll vid en bedömning av en idrottsmans prestationer. Inte vad idrottsmannen kanske skulle kunnat ha klarat eftersom han egentligen är jävligt duktig...

Jag börjar fan på ett perverst sätt snart njuta av det...
Citera
2011-11-02, 18:10
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Jag tycker inte att min musikjämförelse haltar. Fotboll som spel är en tävling, men att lista fotbollsspelare är lika subjektivt som att lista musiker. Det handlar enligt mig om att bedöma och jämföra förutsättningar och prestationer, inte om att jämföra utfall. Där har vi väl den största skillnaden mellan våra synsätt.
Nej, att bedöma fotbollsspelare efter prestation är inte alls lika subjektivt som att bedöma musik. Jag förstår inte varför förutsättningar skulle spela in. "Om Messi skulle ha varit i Sneijders situation skulle han gjort det X ggr bättre än Sneijder", eller? Det enda som ska spela in är vem som har stått för den bästa säsongen 2010 (prestation). Däremot blir fotboll mer likt musik när man ska jämföra spelare över olika situationer och över deras karriärer. Då blir tävlingsmomentet mer diffust då det rör sig om olika motstånd, tidsepoker etc.

Citat:
Så länge den skillnaden finns kanske det är lönlöst att diskutera hur man ska ranka olika matcher osv, men jag håller helt klart med om att bra insatser i viktiga och svåra matcher ska rankas högre. Sedan är väl inte just mål det viktigaste, och man får i vilket fall då kolla på hur målen kom till.
Då har vi alltså nått konsensus om att priset skulle ha gått till Sneijder 2010?
Citera
2011-11-02, 20:07
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Jag tycker att ditt inlägg är vettigt, jag håller med om det mesta, och du kommer med många poänger som jag missat. Jag tycker att Messi är och var överlägsen, men där bakom håller jag med om att Sneijder och Xavi borde gjort upp om det, fast tillsammans med Forlán och Ronaldo och kanske någon till.

Du får ta i beräkning att det jag argumenterat emot är åsikten att det är en skandal att det inte var Sneijder eller Forlan som vann, och att Messi inte borde vara i närheten av priset. Det har mer varit så att jag skrivit att det synsättet bygger på slump, och exemplifierat med vissa av de saker Sneijder fått beröm för, än att jag påstått att alla Sneijders titlar och utmärkelser bara grundat sig på slump. Jag har kanske varit otydlig där.

För att upprepa mig så tycker jag att Sneijder är en av världens bästa mittfältare, och att han hade ett ovanligt bra år 2010 där han var pricken över i:t för både Holland och Inter. Han borde vara med i diskussionen, men han var inte bättre än Messi.

För att försvara Messi lite, så får man väl säga att det inte är helt rätt att kritisera hans VM 2010. Det var absolut inte det bästa, men många hävdar att Xavi och Sneijder skulle ha varit mer korrekta vinnare (Även jag), men bägge spelade i bättre landslag år 2010.

Precis, du har ju egentligen inte argumenterat för att Sneijder inte skulle vinna, utan snarare att Messi inte var en oförtjänt vinnare.

Har följt debatten och precis som redan påpekats så grundar sig det en hel del på subjektiva åsikter och jag respekterar din åsikt och ditt synsätt på till vem det borde delas ut till. Därför är det svårt att argumentera emot det och jag har väl inte så mycket annat att säga än vad andra redan påpekat. Fast jag håller med om att Messi är en bättre spelare, men just 2010 visade han inte alltid det i viktiga matcher, medan Sneijder nästan alltid leverade under våren och klev fram och tog för sig, även i viktiga matcher. Sneijder nådde sin högsta nivå, Messi gjorde det inte. Messi är en bättre spelare och besitter mer talang, men jag tycker man borde ta mer hänsyn till spelarnas prestationer och även resultatet därtill. Även då i avgörande lägen, där tyvärr slumpen haft en avgörande roll, som mot Brasilien när Cesar tappade bollen i mål. Hur skulle det annars se ut? Då behöver ju knappt spelarna vinna något längre och Messi kan få den varje år utan att någon nominering krävs (lite det P.G var inne på tidigare i debatten)

Fast just för att Messi faktiskt är en bättre spelare, även om Sneijder hade ett bra år så är det svårt att bemöta ditt argument. Det optimala vore nästan om Sneijder fått ett annat pris, men det är ju som du säger att han redan fått pris speciellt för VM och CL. Det kanske räcker?

Lite tråkigt att Messi vann just det året när han var långt ifrån lika överlägsen som han var 2009 och 2011. Dock var det ju ingen annan som dominerade det året, så det var väl jämnt mellan Iniesta, Sneijder, Messi och Xavi om vem som skulle få priset. För det visade väl även resultatet i omröstningen?

Dock får jag återkomma till att det är subjektiva bedömingar och ett sånt här pris behöver aldrig vara direkt fakta över hur det egentligen ligger till. Jag personligen har svårt att ta det seriöst när vår käre förbundskapten röstade Puyol på andraplats senast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in