2010-12-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Frågan är då vad eller vem som är en expert? Så vitt jag vet har ingen vinnare av varken Balon d'or eller FIFA world player varit självklar etta. Oavsett vem som har röstat så har det alltid varit STOR spridning bland vilka spelare som ansetts förtjäna priset. Man kan ta vilken årgång som helst och ifrågasätta varför just de spelarna var topp tre och inte några andra tre spelare.

Opartiskt röstande är en utopi, har alltid varit det och kommer alltid vara det. De som röstar gör det alltid utifrån personliga preferenser istället för någon mall där spelare x har åstakommit mer än spelare y och därför ska rankas högre. I slutändan så vet ingen "experter" till trots vilken spelare som varit otvivelaktigt världens bästa, man kan helt enkelt inte följa fotbollen så nära att det bortom alla tvivel går att fastställa.

Experter skulle kunna vara de som har det till sitt yrke att följa fotboll. Som både har resurser och tid att kunna följa fotboll på nära håll. Som visat i tryck eller ord att de har en inblick och förståelse för spelet.

Men det är alltså kaptener och tränare från FIFAs 208 medlemsländer samt diverse journalister (experter) som lyckats nominera Barcelonaspelarna till att vara de tre bästa under 2010.

Bara för att ni ska få en känsla av vem det är som röstat:

Afghanistan
Anguilla
Albania
Algeria
Andorra
Angola
Netherlands Antilles
Argentina
Armenia
Aruba
American Samoa
Antigua and Barbuda

Usbekistan
Vanuatu
Venezuela
British Virgin Islands
Vietnam
St. Vincent and the Grenadines
US Virgin Islands
Wales
Yemen
Zambia
Zimbabwe

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIFA_Member_Associations

Ingen i den nominerade trion ansågs vara bland de tre bästa i VM enligt FIFA:
1. Forlan
2. Sneijder
3. Villa
http://en.wikipedia.org/wiki/FIFA_World_Cup_awards#Golden_Ball

Men det behöver ju inte betyda allt, UEFA delar ju också ut priser:
Bästa anfallare och bästa spelare: Milito
Bästa mittfältare: Sneijder
Bästa back: Maicon
Bästa målvakt: Cesar
http://www.uefa.com/uefasupercup/news/newsid=1516213.html

Så vi kan ju utesluta att det är pga VM eller CL som trion valts ut. Det måste vara något annat som kaptener och tränare i bl a Virgin Islands, Vanautu, Aruba osv upptäckt.

Det kan ju naturligtvis vara att man tycker att segrarna över Almeria (0-8), Real Madrid (5-0), Sevilla (5-0) osv i La Liga visar på att de ju måste vara bäst.
Senast redigerad av Brille68 2010-12-07 kl. 14:59.
Citera
2010-12-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Argentina
Wales
hur tänkte du nu när du tog med dessa två länder i "bevisförningen" på okunskap bland röstarna ?
Citera
2010-12-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
hur tänkte du nu när du tog med dessa två länder i "bevisförningen" på okunskap bland röstarna ?

Ahh, du trodde att jag valt ut de länder som skulle bevisa min poäng? Nop, helt enligt bokstavsordning, se den bifogade länken i inlägget. De första och sista, medan jag klippt bort de ca 185 i mitten.
Citera
2010-12-07, 16:44
Bannlyst
Folk verkar inte förstå att man mäter den bästa den säsongen, 2009/2010 . Sneijder var både bättre än Xavi Messi och verkligen Iniesta.
Citera
2010-12-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Folk verkar inte förstå att man mäter den bästa den säsongen, 2009/2010 . Sneijder var både bättre än Xavi Messi och verkligen Iniesta.

Article 3 - Les distinctions sont attribuées en fonction des mérites sportifs et du comportement général sur le terrain comme en dehors.
Senast redigerad av Gincan 2010-12-07 kl. 19:43.
Citera
2010-12-07, 20:51
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanafish
Vad har det med saken att göra? Inte för att jag hade valt honom. Gillade Messi förut, men han har blivit en äcklig diva som mest bölar när han inte får pass. Brukade gilla Barca också, men mår illa av deras destruktiva spel.
Därför att man normalt sätt alltid vill ha den bästa spelaren i sitt lag.
Men man kan ju undra vad saken har att göra med hur spelarna är som personer? Den bästa spelaren ska koras oavsett vad man tycker om den spelarens beteende. Det är just därför så många vill se sneijder som vinnare, just för att han är en reko person som sällan filmar osv. Men återigenet handlar inte priset om
Citera
2010-12-08, 02:33
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Därför att man normalt sätt alltid vill ha den bästa spelaren i sitt lag.
Men man kan ju undra vad saken har att göra med hur spelarna är som personer? Den bästa spelaren ska koras oavsett vad man tycker om den spelarens beteende. Det är just därför så många vill se sneijder som vinnare, just för att han är en reko person som sällan filmar osv. Men återigenet handlar inte priset om

Fast Sneijders förra säsong var ju onekligen vansinnigt bra.
Citera
2010-12-09, 22:34
Medlem
sp1rits avatar
http://www.football-italia.net/dec09x.html

Xavi har blivit intervjuad och anser också att Sneijder bör vara bland de 3.
Citera
2010-12-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
http://www.football-italia.net/dec09x.html

Xavi har blivit intervjuad och anser också att Sneijder bör vara bland de 3.

Självklart borde striden stå mellan Sneijder och Forlan. En smaksak vem som förtjänar titeln.

Den meningslösa sistaplatsen kan ges åt ett smycke som Messi, Christiano Ronaldo eller Ibra. Det har liksom ingen betydelse.

Anledningen till att ingen från Spanien är värd priset är att Villa var den avgörande spelaren i VM, men inte gjorde något väsen av sig under resten av året. Samt att inga av de andra var tillräckligt avgörande för landslag/klubblag.

Jag tvivlar på att någon som verkligen följde fotboll under 2010 har någon annan åsikt. Se mina argument ovan.
Citera
2010-12-10, 01:09
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Självklart borde striden stå mellan Sneijder och Forlan. En smaksak vem som förtjänar titeln.

Den meningslösa sistaplatsen kan ges åt ett smycke som Messi, Christiano Ronaldo eller Ibra. Det har liksom ingen betydelse.

Anledningen till att ingen från Spanien är värd priset är att Villa var den avgörande spelaren i VM, men inte gjorde något väsen av sig under resten av året. Samt att inga av de andra var tillräckligt avgörande för landslag/klubblag.

Jag tvivlar på att någon som verkligen följde fotboll under 2010 har någon annan åsikt. Se mina argument ovan.
X.A.V.I
Citera
2010-12-10, 01:12
Medlem
Moridins avatar
Citat:

Xavi är alltid avgörande och tongivande.
Citera
2010-12-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin
Xavi är alltid avgörande och tongivande.

Tror nog att han kan ha varit en av Barcelonas bästa spelare, men han var inte bland de bästa i VM eller CL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in