Citat:
Ursprungligen postat av Kharabirasak
Xavi:
Säsong 2008/09: 34 assist och 16 mål
Säsong 2009/10: 19 assist och 6 mål
Sneijder:
Säsong 2008/09: 6 assist och 7 mål
Säsong 2009/10: 9 assist och 12 mål
Messi:
2008/09: 18 assister och 42 mål
2009/10: 11 assister och 49 mål
Klassskillnad.
http://www.youtube.com/watch?v=4sjmEfM1c88
Tror aldrig Sneijder kommer dominera ett mittfält så som Xavi gör. Sneijder är överskattad, oftast osynlig större delen av matchen medan Xavi deltar i Barcelonas flesta anfall. Sluta försöka att få det att se ut som om Inters framgångar förra året var Sneijders förtjänst. Det var ett bra lag- och tränar insats.
Messi 47 mål:
http://www.youtube.com/watch?v=Xndnf27AU2I
Själv tycker jag att Xavi förtjänar det eftersom jag tror detta är ett av hans sista chanser för priset. Medan Iniesta och Messi som är yngre kommer få flera chanser i framtiden, särskilt om Barcelona fortsätter att dominera.
Jag vet inte var du hittade dom siffrorna men dom stämmer delvis inte. Orkar bara anmärka på att Messi säsongen 08/09 gjorde 38 mål och inte 42 mål. Säsongen 09/10 gjorde han 47 mål och inte 49 mål. Assist osv. har jag ingen koll på så här på rak arm.
För att återgå till nomineringarna och en eventuell vinnare så ska alla vara medvetna om att detta priset är för kalenderåret 2010. Alltså är inte hösten 2009 inräknad rent officiellt även om dom som röstar(kaptener&förbundskaptener) säkerligen har med det i sina omdömen.
Sneijder är en väldigt duktig spelare, det vet alla. Men ingen här inne kan påstå att han faktiskt är i klass med Xavi, Iniesta eller Messi? Han vann trippeln med Inter och gick till final i VM. Bra gjort, mycket bra gjort.
Enligt mig var han inte den viktigaste spelaren i Inter utan en av 3-4 st viktiga spelare i Inter. Han var en spelare som överpresterade i ett starkt kollektiv. Han gjorde inget magiskt eller prestationer som bör uppmärksammas med priset världens bästa spelare.
Hade inte Holland gått till final i VM hade Sneijder inte äns varit med i diskussionerna. Och Holland vann inte äns VM. Det gjorde Spanien och där var Iniesta och Xavi kanske dom två viktigaste spelarna för Spanien. Iniesta avgör. Hade en halvdan säsong i Barça.
För mig är Xavi den rättvisa vinnaren i år. Han har i många år varit Barças viktigaste pjäs, Spaniens viktigaste pjäs och vunnit de senaste åren EM, CL och VM. Det är ofrånkomligt vad han gjort. Vad har Sneijder gjort föregående säsonger och i höst? Nu säger jag inte att det skall vara eller är med i bedömnigarna om nomineringarna men bara för att ge Er ett perspektiv på vem som är den rättvisa vinnaren av Guldbollen i år.
Det stavas Xavi. För hans prestationer år 2010 helt enkelt. Den viktigaste spelaren i dom två absoluta bästa fotbollslagen i världen. Att han sedan dominerat mittfältet i snart 3 år är kuriosa som ingen annan spelare kan uppvisa.