2009-02-09, 19:23
Medlem
zepofans avatar
DRICK FÖR HELVETE INTE!! Julmust blir giftigt direkt efter utgångsdatum och nu är det TVÅ månader in på 2009 !!
Citera
2009-02-09, 20:32
Medlem
klybans avatar
Julmust tjänar på lagring, dock ska man lagra själv så är det glasflaskor som gäller.
För PET är inte tillräckligt täta och kan få smakförändringar.

Och till sist bäst före datum är vad tillverkaren garanterar att det ska smaka som det är tänkt.
De flesta drycker i denna kategori blir aldrig dåliga.
Citera
2009-02-09, 20:39
Medlem
WordOfMouths avatar
Back in the days (70-talet) jobbade min far som chef på diverse Konsumbutiker runt om i bygderna. Han har mycket livfullt berättat för mig om hur de i Januari varje år fick nya etiketter från bryggerierna som det stod "Påskmust" på och som skulle klistras på de julmustflaskor som fanns kvar. Detta upprepades sedan efter påsk (fast tvärtom då).

Detta är ju nu inte så spektakulärt om det inte vore för att även "bäst före" datumet förändrades iom. de nya etiketterna. Men ingen klagade då, så jag tror att du med gott samvete (och bibehållen hälsa) kan dricka musten!
Citera
2009-02-09, 20:55
Medlem
csts avatar
Som alla redan har sagt ska det nog inte vara någon fara om flaskan är oöppnad. Dock kan ju produkten förändrats om den frusit eller så under "lagringstiden".
Citera
2009-02-09, 21:29
Medlem
Brukar spara några flaskor att ha på sommaren, klockrent när det är en 22-26 grader och sol .

Det är naturligtvis bluff och båg att de går ut lagom tills nästa års försäljning drar igång. Jag har i alla fall inte farit illa av att dricka 1-2 år gammal must.
Citera
2009-02-09, 21:51
Medlem
zepofans avatar
Jag har för mej att det finns regler som säger att man inte får sätta hur långt datum som helst, utan att det på läskedrycker är t ex max ett år. Vad kan som sagt hända? Men det är säkert EU som hittat på något igen.
Citera
2009-02-09, 21:52
Medlem
Ireqoms avatar
Inga problem. Själv drack jag 2 år gammal Ale! Inge fel på den inte!
Citera
2009-02-09, 21:55
Medlem
Plt Comdrs avatar
Jäddrar vad sugen man blev på julmust nu...
Citera
2009-02-09, 22:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Inga problem. Själv drack jag 2 år gammal Ale! Inge fel på den inte!
Snarare tvärt om skulle jag tro, den smakade nog ännu bättre efter två år.
Hade en Nils Oscar Kalaspåsköl som legat till sig i över två år, eftersom jag inte gillade den från början. En kväll var jag fruktansvärt ölsugen och ölförrådet var tomt, så då knäckte jag påskölen som blivit mycket bättre.
Citera
2009-02-20, 17:39
Medlem
zolarczakl13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Nu har väl de flesta butiker fått in julmust. Men är det någon mer än jag som älskar kombinationen öl och julmust fifty-fifty?

vad för öl blandar du med?
Citera
2009-02-20, 17:46
Medlem
zolarczakl13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXLETTI
Apotekarnes är den godaste julmusten. Särskilt i 33cl kall burk.

burkmust funkar fan inte. det smakar koppar. det ska va glas, eller plast i brist på det. perfekt rund smak i glas, beroende på vilket must givetvis.
Citera
2009-02-20, 18:31
Medlem
Carleoneyähs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zolarczakl13
burkmust funkar fan inte. det smakar koppar. det ska va glas, eller plast i brist på det. perfekt rund smak i glas, beroende på vilket must givetvis.

Japp, jag tycker nästan Kopparbergs är godast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in