2011-05-12, 02:06
Medlem
GaletAnonyms avatar
Jag vet inte hur stor roll det spelar att vi alla skriver under på samma uttalande då jag antar att de som inte känner igen sig helt enkelt skiter i att skriva något men i alla fall.

Min äldre bror har relativt svår ADD och utöver det även svåra sömnstörningar, svårt att somna svårt att vakna.

Jag själv har troligtvis också en del ADD samt sömnsvårigheter som i kombination med min något bristande motivation leder till att jag måste "dygna" för att ta mig till skolan, morgondisciplinen är obefintlig.

Att jag sen också är en sån som alltid pluggar hela natten innan prov lägger jag inte för stor tyngd vid, det tycks vara relativt vanligt. Samband mellan sömnsvårigheter och ADD? Möjligtvis, jag har dock alltid tänkt att det är en disciplinfråga.
Citera
2011-05-12, 02:09
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson
"Intelligensen" som ni snackar om är inte endimensionell, jag upplever att de extremt djupa tankarna försvinner med amfetamin och man bli mer vaken och närvarande i tillvaron och inte lika grubblande. Kreativiteten och förmågan att se mönster försvinner det man istället får är allmän aktivitet och förmåga att mobilisera sig själv till att göra grejjer utan att tänka så mycket på det.

Det där var ett bra svar!

Kan hålla med om det du säger, då jag tror att min ADHD sitter i hjärnan och ADD:n i kroppen...
Känner mig alltid hyper i hjärnan, grubblar och spånar på saker, och amfetamin/metylfenidat gör att man planar ut lite, precis som du säger, men vet ändå att man fortfarande inte har några problem att fördjupa sig i ämnen man tycker om!

Tummen upp!
Citera
2011-05-12, 02:09
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Sådan har jag varit hela mitt liv. Vid 12 års ålder började jag med HTML och vid 15års ålder bemästrade jag högskoleprogrammering för PHP och ASP. (.NET var inte populärt då ^^)

Kan det vara ytterligare ett tecken på ADD?

Den poängen i diagnosträsket skulle nog hamna på autism/aspbergers
Citera
2011-05-12, 02:11
Medlem
EADGBes avatar
Jag är ganska övertygad att jag har ADD just nu. Känner igen mig i allt. Mina föräldrar kan bekräfta att jag inte ens går upp ut sängen om de häller vatten på mig, de har försökt.

Det ända just nu som gör att jag tvivlar är att jag inte kände mig annorlunda när jag var yngre, dvs 1-11 typ. Kan ADD dyka upp, eller måste man ha det sedan födseln?
Citera
2011-05-12, 02:13
Medlem
ADD och autism/aspbergers har gemensamma nämnare.

ADD:arna är också ofta mycket intelligenta och insnöade på saker dom tycker om.

Att man som ung sysslar med programmering i sig själv är inte tillräckligt men lägger man ihop det med det andra som TS påstår så ser man ett mönster, JA.
Citera
2011-05-12, 02:13
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggkranium
Den poängen i diagnosträsket skulle nog hamna på autism/aspbergers
Ja, men det vet jag att jag inte är. Alla utveckligsamtal jag någonsin varit på tillsammans med mina föräldrar så berömmer alltid läraren mig (inför min mamma) om hur otroligt socialt kompetent jag är, mot de andra barnen.
Citera
2011-05-12, 02:16
Medlem
EADGBes avatar
Jag tänker gå till läkaren imorgon, och prata om att jag misstänker att jag har ADD. Jag tänker itne dra igång någon undersökning med någon psykiatri om andra potentiella personlighetsstörningar som autism. Det tror jag inte ens att jag har. Får alltid beröm om hur artig jag är, hur socialt kompetent jag är, hur mogen jag är. (Komplimanger jag fått från vuxna som ett barn)
Citera
2011-05-12, 02:19
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Jag är ganska övertygad att jag har ADD just nu. Känner igen mig i allt. Mina föräldrar kan bekräfta att jag inte ens går upp ut sängen om de häller vatten på mig, de har försökt.

Det ända just nu som gör att jag tvivlar är att jag inte kände mig annorlunda när jag var yngre, dvs 1-11 typ. Kan ADD dyka upp, eller måste man ha det sedan födseln?

När man är 1-11 så har man inget begrepp om vad som är annorlunda och inte, speciellt inte på det viset.

Ett vanligt förlopp är att man har ADHD som barn, för att det sedan övergår till ADD som vuxen.

OnTopic så vill jag framhäva att jag har haft grova sömnproblem sen början av tonåren, det gick/går absolut inte att väcka mig, sover ofta 12-20 timmar, somnar ofta 4-6 på morgonen...

Kan säga att det felande uppehållandet av rutiner, där innefattas också dygnsrytm, är ett av de största problem som en person med ADHD/ADD kan ha.
Citera
2011-05-12, 02:20
Medlem
EADGBes avatar
Jag ljuger inte alls om något. Som sagt, jag är inte ute efter amfetaminen och gör det därför. Får jag diagnosen innebär det antagligen att jag får ge upp min favorit drog, imovane som får mig att sömna i höga doser.

Jag vet inte hur jag ska lägga upp det hela för min läkare bara. Kan vi snickra på det tillsammans?

- Hej, det var inte går inte.. blablabla. Jag tror att jag vet vad som är problemet bakom min sömn: ADD. Jag läste lite på internet inatt då jag inte kunde sova, och upptäkte en mängd artiklar om hur ADD orsakar insomni. Tror du att jag kan ha ADD? Jag känner igen mig i många av symptomen.

Något i den stilen?
Citera
2011-05-12, 02:21
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Jag tänker gå till läkaren imorgon, och prata om att jag misstänker att jag har ADD. Jag tänker itne dra igång någon undersökning med någon psykiatri om andra potentiella personlighetsstörningar som autism. Det tror jag inte ens att jag har. Får alltid beröm om hur artig jag är, hur socialt kompetent jag är, hur mogen jag är. (Komplimanger jag fått från vuxna som ett barn)

Det är en lång resa, räkna med i 6-24månader(beroende på vart du bor) väntetid på utredning och ca 3 månader till innan eventuell diagnos men lycka till och har du goda argument till varför just du behöver diagnos före andra samt ringer och tjatar en gång i veckan så har du goda chanser att hoppa fram lite i kön

EDIT: Läser du på gymnasium eller någon form av högskola?
Senast redigerad av GaletAnonym 2011-05-12 kl. 02:24.
Citera
2011-05-12, 02:23
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:

Jag menade verkligen inte att du har autism

Det jag menade var;

(hypotetiskt)

Låt oss säga att det finns poäng man ska uppfylla för att få en diagnos,
för att vara fullblodspsykopat så ska man ha 40/40 poäng, men ALLA människor har poäng i det trädet utan att för den skull vara psykopater.

En ADD personlighet kan ha 35/40 i ADD-trädet, 2/40 i autismträdet, 2/40 i aspergersträdet..bara som ett litet exempel
Citera
2011-05-12, 02:25
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggkranium
När man är 1-11 så har man inget begrepp om vad som är annorlunda och inte, speciellt inte på det viset.

Ett vanligt förlopp är att man har ADHD som barn, för att det sedan övergår till ADD som vuxen.

OnTopic så vill jag framhäva att jag har haft grova sömnproblem sen början av tonåren, det gick/går absolut inte att väcka mig, sover ofta 12-20 timmar, somnar ofta 4-6 på morgonen...

Kan säga att det felande uppehållandet av rutiner, där innefattas också dygnsrytm, är ett av de största problem som en person med ADHD/ADD kan ha.
Varje gång jag läser dina inlägg pustar jag ut och känner känslan av hur jävla mycket bättre mitt skitliv vore om jag upptäckt det tidigare.

Kommer han inte vilja prata med mina föräldrar om hur jag var som barn? Jag vet att jag isolerade mig själv, spelade dator vid varje tillfälle jag fick, lekte inte med barnen på gården mer än ett par gånger i veckan. På dagis var jag inte bråkig, utan jag var en av de få snällaste barnen.

Tvivlar på att jag varit hyperaktiv som barn, men mina föräldrar kan bekräfta att jag inte kan somna, och att det är oerhörda problem med att väcka mig, och då menar jag verkligen "hot-oerhörda". Mina föräldrar vill självklart att jag ska klara skolan, det vill jag med, därför ber jag dem ofta göra saker som att försöka kitla mig vaken eller hälla vatten på mig om jag inte är uppe.

Trots det ligger jag semi-medvetslös och har inte en tanke på klockan är, om det är skola etc, jag vet bara att min dröm/sömn har blivit avbruten och måste fortsätta till vilket pris som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in