Citat:
Har någon annan underhållit teorin att ADD inte är något annat än låg IQ?
Hur många med ADD har problem med saker som för den "vanliga diagnosfria" är enkla?
Att koka kaffe? Att starta igång olika typer av maskiner, disk och tvättmaskin.
Nu pratar jag om första gången nån typ av maskin/tekniskt används, inte efter att personen lärt sig maskinen i fråga efter att ha bett om hjälp t.ex.
Jag vet att många människor med ADD tycker sig själva ha hög IQ, men det kanske är tvärtom?
Började fundera på detta när jag började umgås med svarta mer, de har generellt sett lägre IQ och de visar alla "symptom" som en person med ADD visar, men ingen av dem har diagnosen.
Hur många med ADD har problem med saker som för den "vanliga diagnosfria" är enkla?
Att koka kaffe? Att starta igång olika typer av maskiner, disk och tvättmaskin.
Nu pratar jag om första gången nån typ av maskin/tekniskt används, inte efter att personen lärt sig maskinen i fråga efter att ha bett om hjälp t.ex.
Jag vet att många människor med ADD tycker sig själva ha hög IQ, men det kanske är tvärtom?
Började fundera på detta när jag började umgås med svarta mer, de har generellt sett lägre IQ och de visar alla "symptom" som en person med ADD visar, men ingen av dem har diagnosen.
Vet inte hur du fått denna idé - men just uppkomsten till diagnoserna är ju att man FÖRST uteslutit lågt IQ ganska rigoröst - gäller i princip alla psykiatriska diagnoser, et c - anledningen att det finns olika diagnoser är för att man redan tidigt har noterat avvikande beteenden som inte kan förklaras med befintliga modeller - som t ex den enkla diagnosen Lätt Begåvningshandikapp - med tiden så accepteras dom nya fynden gällande avvikande beteende, och en ny diagnos skapas genom internationella överenskommelser i medicinska manualer - då det inte finns någon annan rimlig förklaring till vad diagnosen beskriver.
Jag känner för övrigt två personer med lågt IQ och det är en tydlig skillnad i hur personerna artar sig - till att börja med så har ADD-are i regel normalt ordförråd, medans dom med lågt IQ båda har litet ordförråd - sedan så noterar man snabbt att dom har svårt med uppgifter eftersom dom ofta besitter begränsad kunskap - medans personer med andra diagnoser oftast har normal kunskap, men det är ändå av någon anledning svårt att utföra uppgifter av olika slag.
Dom med låg IQ har också tydliga problem med mer BREDA uppgifter, det gäller mer allt, medans dom med t ex ADHD som jag känner, eller Asperger, har väldigt mer specifika problem att utföra uppgifter.
Vad gäller mig själv, som har diagnosen ADHD-PI (add's efterföljare), så har olika IQ-tester visat att jag ligger över genomsnittet - vad dom däremot också visar, är att jag har långsam process-hastighet.
Om man skall jämföra med datorhårdvara så kanske en passande liknelse är att jag har inåthelvete hög klockfrekvens samt rejält med hårddiskutrymme, men en minnesbuss och ram-minnet är grovt underdimensionerade - detta orsakar absurda flaskhalsar, vilket gör att hela systemet får en väldigt varierande prestanda.