2018-04-29, 21:48
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youspinme
Har någon annan underhållit teorin att ADD inte är något annat än låg IQ?

Hur många med ADD har problem med saker som för den "vanliga diagnosfria" är enkla?
Att koka kaffe? Att starta igång olika typer av maskiner, disk och tvättmaskin.
Nu pratar jag om första gången nån typ av maskin/tekniskt används, inte efter att personen lärt sig maskinen i fråga efter att ha bett om hjälp t.ex.

Jag vet att många människor med ADD tycker sig själva ha hög IQ, men det kanske är tvärtom?
Började fundera på detta när jag började umgås med svarta mer, de har generellt sett lägre IQ och de visar alla "symptom" som en person med ADD visar, men ingen av dem har diagnosen.

Vet inte hur du fått denna idé - men just uppkomsten till diagnoserna är ju att man FÖRST uteslutit lågt IQ ganska rigoröst - gäller i princip alla psykiatriska diagnoser, et c - anledningen att det finns olika diagnoser är för att man redan tidigt har noterat avvikande beteenden som inte kan förklaras med befintliga modeller - som t ex den enkla diagnosen Lätt Begåvningshandikapp - med tiden så accepteras dom nya fynden gällande avvikande beteende, och en ny diagnos skapas genom internationella överenskommelser i medicinska manualer - då det inte finns någon annan rimlig förklaring till vad diagnosen beskriver.

Jag känner för övrigt två personer med lågt IQ och det är en tydlig skillnad i hur personerna artar sig - till att börja med så har ADD-are i regel normalt ordförråd, medans dom med lågt IQ båda har litet ordförråd - sedan så noterar man snabbt att dom har svårt med uppgifter eftersom dom ofta besitter begränsad kunskap - medans personer med andra diagnoser oftast har normal kunskap, men det är ändå av någon anledning svårt att utföra uppgifter av olika slag.

Dom med låg IQ har också tydliga problem med mer BREDA uppgifter, det gäller mer allt, medans dom med t ex ADHD som jag känner, eller Asperger, har väldigt mer specifika problem att utföra uppgifter.

Vad gäller mig själv, som har diagnosen ADHD-PI (add's efterföljare), så har olika IQ-tester visat att jag ligger över genomsnittet - vad dom däremot också visar, är att jag har långsam process-hastighet.

Om man skall jämföra med datorhårdvara så kanske en passande liknelse är att jag har inåthelvete hög klockfrekvens samt rejält med hårddiskutrymme, men en minnesbuss och ram-minnet är grovt underdimensionerade - detta orsakar absurda flaskhalsar, vilket gör att hela systemet får en väldigt varierande prestanda.
Citera
2018-05-15, 11:37
Medlem
Någon som provat intuniv och fått ordning på sin energilöshet/håglöshet?

Hade strattera som fungerade bra mot både min ADD och energilöshet men var tvungen att sätta ut den p.g.a. bieffekter.
Äter fn. elvanse som hjälper rätt bra mot min ADD men inte alls på samma sätt mot min håglöshet/energilöshet. Har helt enkelt väldigt svårt att komma igång jämfört med när jag åt strattera.
Citera
2018-05-15, 11:59
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizo99

Hade strattera som fungerade bra mot både min ADD och energilöshet men var tvungen att sätta ut den p.g.a. bieffekter.
Äter fn. elvanse som hjälper rätt bra mot min ADD men inte alls på samma sätt mot min håglöshet/energilöshet. Har helt enkelt väldigt svårt att komma igång jämfört med när jag åt strattera.
Vad fick du för biverkningar av Stratteran?
Citera
2018-05-15, 14:14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Guanfacin (intuniv) påverkar inte motivation/energi på något vis, så där är tyvärr svaret nej.

Eller ja... dom flesta har samma uppfattning som jag, när dom testat medicinen, men jag har läst ett liitet fåtal personer som beskrivit Guanfacin (intuniv) energiserande - det är dock verkligen en minoritet.

Vad hade du för bieffekter från Atomoxetin (strattera)? Kanske dom går att komma förbi med tillägg av andra medel.
Citera
2018-05-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Vad fick du för biverkningar av Stratteran?

Högt blodtryck och kraftig förstoppning.
Citera
2018-05-15, 22:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Högt blodtryck och kraftig förstoppning.

Förstoppningen är i vart fall enkelt att åtgärda - gör som jag, har kraftig förstoppning jag med (från strattera) - jag kör på två olika laxermedel - till slut får man till ration rätt och det börjar jämna ut sig.

Det höga blodtrycket är lite trixigt... Att lägga till blodtryckssänkande kan vara problematiskt egentligen, då det är en outforskad kombo.

Särskilt Alpha-2-agonister, vilket är vad jag skulle föreslagit - Atomoxetin (strattera) påverkar nämligen dessa receptorer också.

DOCK... så har jag använt kombon själv - Elvanse + Guanfacin + Atomoxetin och det gick utmärkt - inga problem förutom ännu mer extrem förstoppning.

Kombinationen Reboxetin + Guanfacin gick också utmärkt, och räddade mig från Adrenergisk Storm.

Så, lägg till Guanfacin och laxermedel, så var dessa bieffekter borta.

Dock, så finns det ju andra mediciner och det är ju alltid att föredra att enbart ta ETT läkemedel. MEN... om du liksom jag testat stimulanter innan Strattera och märkt att skiten inte fungerar, och sedan faktiskt får effekt från Strattera... ja, då kan det faktiskt vara värt att ta ännu mer medel bara för att få Atomoxetin (strattera) att fungera igen.

Frågar du mig, för övrigt, så anser jag att utan fungerande medicin så finns det inget liv att tala om för en ADD-are - med åldern så ökar inaktiviteten och känsligheten för utbränning närmast exponentiellt.

Så hade Atomoxetin fungerat som monoterapi för mig, så hade jag tagit vilket steg som helst för att kunna fortsätta ta medicinen.
Citera
2018-05-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Förstoppningen är i vart fall enkelt att åtgärda - gör som jag, har kraftig förstoppning jag med (från strattera) - jag kör på två olika laxermedel - till slut får man till ration rätt och det börjar jämna ut sig.

Det höga blodtrycket är lite trixigt... Att lägga till blodtryckssänkande kan vara problematiskt egentligen, då det är en outforskad kombo.

Särskilt Alpha-2-agonister, vilket är vad jag skulle föreslagit - Atomoxetin (strattera) påverkar nämligen dessa receptorer också.

DOCK... så har jag använt kombon själv - Elvanse + Guanfacin + Atomoxetin och det gick utmärkt - inga problem förutom ännu mer extrem förstoppning.

Kombinationen Reboxetin + Guanfacin gick också utmärkt, och räddade mig från Adrenergisk Storm.

Så, lägg till Guanfacin och laxermedel, så var dessa bieffekter borta.

Dock, så finns det ju andra mediciner och det är ju alltid att föredra att enbart ta ETT läkemedel. MEN... om du liksom jag testat stimulanter innan Strattera och märkt att skiten inte fungerar, och sedan faktiskt får effekt från Strattera... ja, då kan det faktiskt vara värt att ta ännu mer medel bara för att få Atomoxetin (strattera) att fungera igen.

Frågar du mig, för övrigt, så anser jag att utan fungerande medicin så finns det inget liv att tala om för en ADD-are - med åldern så ökar inaktiviteten och känsligheten för utbränning närmast exponentiellt.

Så hade Atomoxetin fungerat som monoterapi för mig, så hade jag tagit vilket steg som helst för att kunna fortsätta ta medicinen.

Så med andra ord bör jag förespråka att vi sätter in Guanfacin + Atomoxetin samt någon form av laxermedel?
Citera
2018-05-16, 18:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Så med andra ord bör jag förespråka att vi sätter in Guanfacin + Atomoxetin samt någon form av laxermedel?

Om du har provat Metylfenidat och Dexamfetamin innan (utan effekt), så ja - annars bör du prova dom först, istället för Atomoxetin, innan du sätter in det extra.
Citera
2018-05-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Om du har provat Metylfenidat och Dexamfetamin innan (utan effekt), så ja - annars bör du prova dom först, istället för Atomoxetin, innan du sätter in det extra.

Metylfenidat och Dexamfetamin fungerade dåligt och Elvanse hjälpligt.

Men då ska jag se om jag kan prova Guanfacin och Atomoxetin.
Citera
2018-05-20, 09:47
Medlem
Rxds avatar
Har add och saker känns så jobbiga nu asså.

Har ångest, är rastlös typ hela tiden samt har jätte mycket ocd som konstant trycker i huvudet och kommenterar allt.

Tar en massa dumma impulsiva beslut hela tiden utan att kunna motivera det för mig själv. Drickandet är en stor del av problemet då jag verkligen inte har någon impulskontroll när jag är full. Borde nog inte dricka egentligen, men det stillar rastlösheten känns det som. Det händer grejer liksom.

Säger inte att jag är ett offer som inte har någon kontroll eller något ansvar för mina handlingar, men ibland kan man inte annat än att känna sig lite låst i detta.
Citera
2018-05-20, 10:38
Medlem
Är det ens någon här som har sömnproblem? Jag verkar typ vara den enda med extrema sömnproblem, typ 0-4 h ytligt per natt. Alla verkar sova 12+ h som har add.
Citera
2018-05-20, 14:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Är det ens någon här som har sömnproblem? Jag verkar typ vara den enda med extrema sömnproblem, typ 0-4 h ytligt per natt. Alla verkar sova 12+ h som har add.

Va? Nu har du nog missuppfattat... är ganska vanligt förekommande. Har haft stora problem i omgångar.

Har blivit bättre ibland med extrema insatser från min sida - bl a leva i totalt mörker efter 20.00.

Jag får ca 7 timmars sömn per natt nu för tiden, men det har varit en lång väg dit. Jag har dock ett ännu värre problem, nämligen att det inte har NÅGON BETYDELSE hur länge jag sover eller ej...! Har en störning som heter PLMD - vanligt förekommande i olika styrka, vid olika Neuropsykiatriska diagnoser.

Det är ett syndrom relaterat till Restless legS, men till skillnad från RLS så märker man inget under vaken tid, eller när man väl vaknar - utan det är bara när man är omedveten, när man går in i steg 4, djupsömn, som skiter börjar - då börjar armar och ben på mig flänga vilt, krampa i olika underliga rörelser.

Detta gör att jag inte sover när jag väl sover...

Klassiska sömnpiller eller ens sederande antidepressiva hjälper inte heller, utan det är väldigt specifika substanser som hjälper.

I vart fall, en kombination av mediciner och EXTREMA miljöförändringar är det enda som kan hjälpa vid sömnstörning vid neuropsykiatriska störningar - det ligger hårdare rotat än för vanliga människor, så tro mig, jag förstår och lider med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in