2018-04-19, 14:30
Medlem
Lasbond3000s avatar
Jill Vallentine:
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Forskas inte mycket på hur terapeutiska doser påverkar kroppen. Det finns inga pengar att vinna på det, man vill ju sälja sin drog och marknadsför den som biverkningsfri och ett måste för "ADHD".

Det forskas visst mycket på hur terapeutiska doser påverkar kroppen.
För att ett läkemedel ska bli godkänt att säljas på marknaden så måste den genomgå tre kliniska fasstudier där allt ska inrapporteras, inklusive biverkningar. Det tar dock inte slut där. Även efter att ett läkemedel har blivit godkänt så ska misstänkta biverkningar rapporteras in och ungefär 50 % av alla biverkningar inrapporteras efter marknadslanseringen.
Resultatet av biverkningsrapporteringarna kan du sen läsa på FASS.
Vad som däremot inte finns mycket av är långtidsstudier på hur dessa läkemedel påverkar under flera år.
Det finns en långtidsstudie kring läkemedelsbehandling mot ADHD (MTA-studien) som visar på att hälften avslutar sin medicinering efter två år. Det är dock inte p.g.a. hälsoskäl utan för att antingen att medicinen tappar effekt (ökad tolerans) eller för att problemen avtar med stigande ålder.

Citat:
Man vet att långtidsbruk i högre doser ger permanenta skador och man kan se att barn med adhd som medicineras har annan hjärnstruktur. Jag tycker i alla fall att det är skrämmande att man ger barn under utveckling starka droger utan att ens undersöka underliggande problematik eller försöka ge barnet stöd istället. Obehandlad "ADHD" är skit för hälsan ja. Vården borde vara mer uppmärksam och utreda vad som verkligen orsakar symptomen.

Ja, snackar vi pundardoser på 1 g (d.v.s. 1000 mg) av rent amfetamin under flera år så kan det ge permanenta skador.
En terapeutisk dagsdos av concerta (metylfenidat) är 54 mg, ytterst sällan mer än 100 mg.
Differensen kan du räkna ut själv.
Det är därför inte troligt att det är läkemedlen som ger de här hjärnskadorna som du kan se och läsa om i de länkade studien (jag har ärligt talat bara skummat igenom abstractet) utan det är sjukdomen ADHD som orsakar den här skiten.
Sen kan man inte utreda varenda skitsak som kan misstänkas ge ADHD-symptom "bara för att", resurser och tid finns inte för det.

Citat:
Så ni narkomaner. Vad gör ni sedan när ni fått tolerans mot er "medicin" då? Antar att ni inte kör drug holidays för att motverka nedregleringen av dopaminreceptorer. Man kommer alltid till en punkt när man måste höja dosen för att få effekt. Dopaminsystemet kan ta många månader för att återställa sig igen hyfsat. Nja det finns väldigt många brister med tung medicinering och fler borde ifrågasätta den lättvindiga diagnostisering och medicinering det medföljer.

"Vi" narkomaner? Jag har inte ens fått påbörja min utredning än för bövelen!
Någon lättvindig diagnostisering har jag då inte sett till, tvärtom.
Ökad tolerans är tyvärr någonting som man måste ha i beaktande och då kan det vara bra med medicinfria dagar för att motverka detta.
Jag förstår ändå inte riktigt ditt resonemang.
Medicinerar gör man för att köpa sig tid så att man klarar av skolan och förhoppningsvis även kommer in i arbetslivet. Att vara omedicinerad för att inte utveckla tolerans och därmed vara funktionshindrad torde därför inte vara något alternativ.
Citera
2018-04-20, 19:44
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000

Jag förstår ändå inte riktigt ditt resonemang.
Medicinerar gör man för att köpa sig tid så att man klarar av skolan och förhoppningsvis även kommer in i arbetslivet. Att vara omedicinerad för att inte utveckla tolerans och därmed vara funktionshindrad torde därför inte vara något alternativ.

Inte riktigt, amfetamin används för att öka aktiviteten i frontalloben och på så vis hjälpa den hämmade tillväxten lite på traven.
Sen visst, skolan är ju viktig bit men det anses mer bara som ett stort plus. Primärt så pratar man om hjärnans utveckling.

Och man har sett att behandlingen behöver börja runt 9-10 års ålder för bäst effekt. Innan 9 åts ålder så ser man inget behov av det.
Senast redigerad av Peyz 2018-04-20 kl. 19:47.
Citera
2018-04-21, 11:04
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Inte riktigt, amfetamin används för att öka aktiviteten i frontalloben och på så vis hjälpa den hämmade tillväxten lite på traven.
Sen visst, skolan är ju viktig bit men det anses mer bara som ett stort plus. Primärt så pratar man om hjärnans utveckling.

Min hypotes är också att centralstimulantia (amfetamin i det här fallet) ökar aktiviteten i frontal cortex vilket i sin tur även ökar utvecklingen av den.
Jag känner dock inte till att man skulle medicinera i nästan profylaktiskt syfte (ungefär som med tillväxthormoner) för att öka utvecklingen av hjärnan hos barn.
Utan fokus verkar mest ligga på skola, hemförhållandena och det sociala livet.
Det är nog mycket därför som hälften av ADHD-barnen avbryter medicineringen redan efter två år. För när skolresultaten ser ok ut och ungen håller sig någorlunda lugn så skiter man i resten och avslutar medicineringen.
Det finns i dagsläget ingen samsyn inom sjukvården att betrakta och behandla (med läkemedel) ADHD som en riktig sjukdom.

Citat:
Och man har sett att behandlingen behöver börja runt 9-10 års ålder för bäst effekt. Innan 9 åts ålder så ser man inget behov av det.

Man har inget större behov av medicinering innan 9-10 årsåldern för skolan då fortfarande är mycket av en lek.
Men när man börjar närma sig slutet av lågstadiet och går mot mellanstadiet så börjar studierna på allvar och det är ofta då man även upptäcker defekter som t.ex. dyslexi, närsynthet, hörselnedsättning o.s.v..
Sen kan det även vara så att hjärnan svarar bättre på medicineringen vid den åldern än tidigare.
Så det ena utesluter inte det andra.
Citera
2018-04-21, 13:37
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Min hypotes är också att centralstimulantia (amfetamin i det här fallet) ökar aktiviteten i frontal cortex vilket i sin tur även ökar utvecklingen av den.
Jag känner dock inte till att man skulle medicinera i nästan profylaktiskt syfte (ungefär som med tillväxthormoner) för att öka utvecklingen av hjärnan hos barn.
Utan fokus verkar mest ligga på skola, hemförhållandena och det sociala livet.
Det är nog mycket därför som hälften av ADHD-barnen avbryter medicineringen redan efter två år. För när skolresultaten ser ok ut och ungen håller sig någorlunda lugn så skiter man i resten och avslutar medicineringen.
Det finns i dagsläget ingen samsyn inom sjukvården att betrakta och behandla (med läkemedel) ADHD som en riktig sjukdom.

Man har inget större behov av medicinering innan 9-10 årsåldern för skolan då fortfarande är mycket av en lek.
Men när man börjar närma sig slutet av lågstadiet och går mot mellanstadiet så börjar studierna på allvar och det är ofta då man även upptäcker defekter som t.ex. dyslexi, närsynthet, hörselnedsättning o.s.v..
Sen kan det även vara så att hjärnan svarar bättre på medicineringen vid den åldern än tidigare.
Så det ena utesluter inte det andra.

Min uppfattning är snarare att det beror på att centralstimulerande även påverkar affekt, vilket är en tråkig bieffekt. Känslolivet blir kallt och helt plötsligt så har förldrarna en produktiv robot hemma istället för sitt barn som dom inte längre känner igen.
Förslagsvis brukar man sänka dosen då eller byta till ex strattera. Men de flesta föräldrarna väljer att sluta medicinera helt istället.
Citera
2018-04-21, 13:46
Medlem
Peyzs avatar
https://youtu.be/26V6LCbKXJU

Här har du en bra video där han förklarar vad obehandlad adhd har för konsekvenser.

Citat:
.
Senast redigerad av Peyz 2018-04-21 kl. 13:49.
Citera
2018-04-23, 18:34
Medlem
Lugna er nu, tror väl knappast det är precis så att hjärnan slutar växa bara för att man har omedicinerad ADHD, man ska väl inte börja behandla just adhd för tidigt eftersom tillväxten ( rent längden etc ) kan bli hämmad av vissa adhd mediciner vad jag hört? Många jag känner som började tidigt fick då hålla på och mäta sig, kolla vikten hela tiden osv...
Citera
2018-04-23, 19:22
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
Lugna er nu, tror väl knappast det är precis så att hjärnan slutar växa bara för att man har omedicinerad ADHD, man ska väl inte börja behandla just adhd för tidigt eftersom tillväxten ( rent längden etc ) kan bli hämmad av vissa adhd mediciner vad jag hört? Många jag känner som började tidigt fick då hålla på och mäta sig, kolla vikten hela tiden osv...

Tillväxten till frontalloben är hämmad när man har adhd.
Cs ökar aktiviteten i frontalloben vilket i sin ökar tillväxten.

Sen visst, äter du inte och går runt undernärd så borde det ju inte vara bra för hjärnans tillväxt. Men det är ju isf en indirekt effekt.
Så det är ju bra att dom håller koll på dom.
Citera
2018-04-23, 21:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Min uppfattning är snarare att det beror på att centralstimulerande även påverkar affekt, vilket är en tråkig bieffekt. Känslolivet blir kallt och helt plötsligt så har förldrarna en produktiv robot hemma istället för sitt barn som dom inte längre känner igen.
Förslagsvis brukar man sänka dosen då eller byta till ex strattera. Men de flesta föräldrarna väljer att sluta medicinera helt istället.

Ja det fenomenet har jag också hört talas om. Jag har även hört att centralstimulerande skulle stärka de autistiska dragen vilket kanske har att göra med att känslolivet blir mera avtrubbat.
Man bör dock ha i åtanke att ADHD har en tendens att föra med sig svajigt känsloliv och att medicinering gör att känslorna blir mera utslätatade.
Det kanske gör tillvaron lite tristare men jag tror att det gör känslolivet, och i slutändan även vardagen, mer harmoniskt vilket är bra för individen på sikt.

Fast blir individen (eller barnet i det här fallet) en känslolös robot så är det ju inte så bra.
Citera
2018-04-23, 21:37
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
https://youtu.be/26V6LCbKXJU

Här har du en bra video där han förklarar vad obehandlad adhd har för konsekvenser.

Tack för videon även om den inte var så uppmuntrande.
Om det han säger (Dr Barkley) stämmer så har jag en mental ålder på drygt 25 år eftersom man ligger 30 % efter ens riktiga ålder..... :/

Det hade varit intressant om man hade gjort juridik av det här. Då skulle man behöva höja myndighetsålder för personer med ADHD till 25 år eftersom man då är knapp 18 mentalt.
Citera
2018-04-24, 08:14
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ja det fenomenet har jag också hört talas om. Jag har även hört att centralstimulerande skulle stärka de autistiska dragen vilket kanske har att göra med att känslolivet blir mera avtrubbat.
Man bör dock ha i åtanke att ADHD har en tendens att föra med sig svajigt känsloliv och att medicinering gör att känslorna blir mera utslätatade.
Det kanske gör tillvaron lite tristare men jag tror att det gör känslolivet, och i slutändan även vardagen, mer harmoniskt vilket är bra för individen på sikt.

Fast blir individen (eller barnet i det här fallet) en känslolös robot så är det ju inte så bra.

Adhd personer har ju problem med att hantera känslomässiga impulser, centralstimulanterna motverkar detta genom att ta bort känslorna helt. De förtrycker aktiviteten i limbiska systemet. Ju högre dos desto större förtryck.
Detta är ju inget man vill öppna, men centralstimulanterna är trots allt perfekta för att öka koncentrationen samt arbetsminnet, vilket i sin tur gör vardagen mycket enklare och som du säger mer harmonisk.
Ett sätt att motverka denna biverkning är att kombinera med strattera som är en Noradrenalinåterupptagshämmare. Strattera påverkar inte limbiska systemet öht, men ökar aktiviteten i frontalloben samt främre gördelvindlingen. Aktiviteten är alltså där den bör vara. På så vis täcker medicinerna ett bredare spektrum. Som barkley säger i en annan del av föreläsningen att cs motverkar bara 70% av alla adhd symtom.

Genom att kombinera dessa kan man samtidigt ha en lägre dos men ändå fungera mer effektivt. Vilket så klart är mycket bättre.
Citera
2018-04-27, 03:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Inlägg som rör urinprov flyttade till (FB) Den stora tråden om urinprov vid ADHD-utredning.

/Moderator
Citera
2018-04-29, 21:11
Medlem
Har någon annan underhållit teorin att ADD inte är något annat än låg IQ?

Hur många med ADD har problem med saker som för den "vanliga diagnosfria" är enkla?
Att koka kaffe? Att starta igång olika typer av maskiner, disk och tvättmaskin.
Nu pratar jag om första gången nån typ av maskin/tekniskt används, inte efter att personen lärt sig maskinen i fråga efter att ha bett om hjälp t.ex.

Jag vet att många människor med ADD tycker sig själva ha hög IQ, men det kanske är tvärtom?
Började fundera på detta när jag började umgås med svarta mer, de har generellt sett lägre IQ och de visar alla "symptom" som en person med ADD visar, men ingen av dem har diagnosen.
Senast redigerad av youspinme 2018-04-29 kl. 21:12. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in