Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 16:38
  #3937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Va? Nu har du nog missuppfattat... är ganska vanligt förekommande. Har haft stora problem i omgångar.

Har blivit bättre ibland med extrema insatser från min sida - bl a leva i totalt mörker efter 20.00.

Jag får ca 7 timmars sömn per natt nu för tiden, men det har varit en lång väg dit. Jag har dock ett ännu värre problem, nämligen att det inte har NÅGON BETYDELSE hur länge jag sover eller ej...! Har en störning som heter PLMD - vanligt förekommande i olika styrka, vid olika Neuropsykiatriska diagnoser.

Det är ett syndrom relaterat till Restless legS, men till skillnad från RLS så märker man inget under vaken tid, eller när man väl vaknar - utan det är bara när man är omedveten, när man går in i steg 4, djupsömn, som skiter börjar - då börjar armar och ben på mig flänga vilt, krampa i olika underliga rörelser.

Detta gör att jag inte sover när jag väl sover...

Klassiska sömnpiller eller ens sederande antidepressiva hjälper inte heller, utan det är väldigt specifika substanser som hjälper.


I vart fall, en kombination av mediciner och EXTREMA miljöförändringar är det enda som kan hjälpa vid sömnstörning vid neuropsykiatriska störningar - det ligger hårdare rotat än för vanliga människor, så tro mig, jag förstår och lider med dig.
Okej har bara inte fått uppfattningen av det. Tycker alla beskriver att de enbart får sömnproblem pga centralstimulantia. Kan det vara så att de som får det egentligen är feldisagnostiserade? Man borde ju istället bli lugn och sova bättre menar jag.
Och hur vet man att inte insomnia, RLS eller PLMD inte orsakar add-symptom? Börjar bli desperat som fan och vet inte vad man ska göra alltså. Får se till att flytta så fort som möjligt om det du säger om extrema förändringar hjälper. Vill inte behöva droga ner mig med sömnpiller. Concerta gjorde mig kanske något lugnare och jag sov nog lite bättre de tre nätter jag tog den. Men jag fick ont i pungen av medicinen och helt jävla impotent. Är det något som är vanligt eller? Jag blev skraj och slutade.
Citera
2018-06-09, 20:48
  #3938
Medlem
Jag är diagnostiserad med uppmärksamhetsstörning (ADD) och lider mycket av min slarvighet och bristande koncentration. Har ett administrativt arbete där det är lätt att göra missar. Jag väntar på att få börja prova medicin, men tyvärr är väntetiden lång.

I veckan fick jag prova en tablett concerta av en kompis (ja, jag vet att det inte är okej..) och tyckte tyvärr att jag var lika virrig som vanligt. Det enda positiva jag möjligtvis kände var att arbetet flöt på bra, kände mig inte alls så uttråkad och less som jag brukar göra vilket får ses som anmärkningsvärt då jag tror jag drabbades av några kroppsliga bieffekter (illamående, värmekänsla) som i normala fall nog hade fått mig att uppleva dagen som ytterst seg.

Kan det vara så att man måste ta concerta lite längre för att uppleva förbättringar med koncentrationen och/eller uppmärksamheten eller är jag ett hopplöst fall? Kan det vara så att andra mediciner kan funka om inte concerta ger den önskade effekten?
Citera
2018-06-10, 01:23
  #3939
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Jag är diagnostiserad med uppmärksamhetsstörning (ADD) och lider mycket av min slarvighet och bristande koncentration. Har ett administrativt arbete där det är lätt att göra missar. Jag väntar på att få börja prova medicin, men tyvärr är väntetiden lång.

I veckan fick jag prova en tablett concerta av en kompis (ja, jag vet att det inte är okej..) och tyckte tyvärr att jag var lika virrig som vanligt. Det enda positiva jag möjligtvis kände var att arbetet flöt på bra, kände mig inte alls så uttråkad och less som jag brukar göra vilket får ses som anmärkningsvärt då jag tror jag drabbades av några kroppsliga bieffekter (illamående, värmekänsla) som i normala fall nog hade fått mig att uppleva dagen som ytterst seg.

Kan det vara så att man måste ta concerta lite längre för att uppleva förbättringar med koncentrationen och/eller uppmärksamheten eller är jag ett hopplöst fall? Kan det vara så att andra mediciner kan funka om inte concerta ger den önskade effekten?

Vilken DOS tog du? Medicinerna har inte rätt effekt om man inte har rätt dos - det tar i regel några dagar åtminstone, att hitta ungefär rätt - ma o, du kan inte prova en tablett och anta automatiskt att det är rätt dos - kan hända du behöver en större dos. (eller en lägre...)

Det kan även vara så att det helt enkelt var fel medicin för just dig - rekommenderar att du provar Elvanse härnäst.


En notis, om du stämmer in på en diagnos som kallas SCT - Sluggish Cognitive Tempo (som jag) så kommer nästan ingenting att fungera - och hittar du något, så kommer det i regel att vara kombinationer av flera mediciner samtidigt.

Läs mer här och bedöm om det stämmer in på dig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Är du lik diagnosen, som INTE är ADHD, så kommer tyvärr inte ADHD-mediciner att fungera - det kommer vara en svår väg att nå.

Är du inte lik den, så kan det däremot gå VÄLDIGT fort! = ) Kan bli stora och snabba förbättringar i ditt liv med bara några få veckors utprovning av mediciner.
Citera
2018-06-10, 18:52
  #3940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Vilken DOS tog du? Medicinerna har inte rätt effekt om man inte har rätt dos - det tar i regel några dagar åtminstone, att hitta ungefär rätt - ma o, du kan inte prova en tablett och anta automatiskt att det är rätt dos - kan hända du behöver en större dos. (eller en lägre...)

Det kan även vara så att det helt enkelt var fel medicin för just dig - rekommenderar att du provar Elvanse härnäst.


En notis, om du stämmer in på en diagnos som kallas SCT - Sluggish Cognitive Tempo (som jag) så kommer nästan ingenting att fungera - och hittar du något, så kommer det i regel att vara kombinationer av flera mediciner samtidigt.

Läs mer här och bedöm om det stämmer in på dig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Är du lik diagnosen, som INTE är ADHD, så kommer tyvärr inte ADHD-mediciner att fungera - det kommer vara en svår väg att nå.

Är du inte lik den, så kan det däremot gå VÄLDIGT fort! = ) Kan bli stora och snabba förbättringar i ditt liv med bara några få veckors utprovning av mediciner.

Det var 18mg.

Skulle säga att de fetmarkerade känner jag igen mig i, sen hur pass uttalade/allvarliga symtomen måste vara vet jag inte.. Jag ansågs t ex under ADD testningen inte direkt vara långsam förutom på ett prov men det ansåg dom berodde på att "jag var väldigt mån om att göra rätt":

Överdrivet dagdrömmande Daydreaming excessively
Blir lätt förvirrad

Stirrig eller 'som i en dimma'
Förefaller vara någon annanstans
Stirrar tomt ut i rymden
Långsamma eller tröga rörelser
Letargisk eller lättare uttröttad än andra
Svårigheter att hålla sig vaken eller alert i tråkiga situationer
Underaktiv eller mindre energisk än andra
Sömnig eller dåsig under dagtid (ibland, vissa dager kan jag tvärtom ha överskottsenergi)
Tappar bort sig i sina egna tankar (osäker på denna)
Apatisk eller tillbakadragen, mindre delaktig i aktiviteter
Tappar tråden i längre tankekedjor
Glömmer bort vad han/hon skulle säga under pågående samtal
Svårigheter att sätta ord på tankar (osäker på denna, jag har väldigt lätt att "glömma bort" ord, och tror därför att jag har någon sorts språkstörning.. men dom psykologer jag haft har sagt att jag förklarar mina problem väldigt bra och har väldigt bra självinsikt)
Hanterar information mindre snabbt/korrekt

Känns inte superupplyftande att höra, men samtidigt visste jag redan att ADHD medicinering inte hjälper alla med ADD/ADHD så jag har ju redan varit beredd på att det kanske inte finns någon lösning på min problematik.

Du hade SCT? Får jag isåfall fråga om du har någon sysselsättning/jobb? Finns det något du tyckt hjälpt?
Citera
2018-06-10, 20:09
  #3941
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Det var 18mg.

Skulle säga att de fetmarkerade känner jag igen mig i, sen hur pass uttalade/allvarliga symtomen måste vara vet jag inte.. Jag ansågs t ex under ADD testningen inte direkt vara långsam förutom på ett prov men det ansåg dom berodde på att "jag var väldigt mån om att göra rätt":

Överdrivet dagdrömmande Daydreaming excessively
Blir lätt förvirrad

Stirrig eller 'som i en dimma'
Förefaller vara någon annanstans
Stirrar tomt ut i rymden
Långsamma eller tröga rörelser
Letargisk eller lättare uttröttad än andra
Svårigheter att hålla sig vaken eller alert i tråkiga situationer
Underaktiv eller mindre energisk än andra
Sömnig eller dåsig under dagtid (ibland, vissa dager kan jag tvärtom ha överskottsenergi)
Tappar bort sig i sina egna tankar (osäker på denna)
Apatisk eller tillbakadragen, mindre delaktig i aktiviteter
Tappar tråden i längre tankekedjor
Glömmer bort vad han/hon skulle säga under pågående samtal
Svårigheter att sätta ord på tankar (osäker på denna, jag har väldigt lätt att "glömma bort" ord, och tror därför att jag har någon sorts språkstörning.. men dom psykologer jag haft har sagt att jag förklarar mina problem väldigt bra och har väldigt bra självinsikt)
Hanterar information mindre snabbt/korrekt

Känns inte superupplyftande att höra, men samtidigt visste jag redan att ADHD medicinering inte hjälper alla med ADD/ADHD så jag har ju redan varit beredd på att det kanske inte finns någon lösning på min problematik.

Du hade SCT? Får jag isåfall fråga om du har någon sysselsättning/jobb? Finns det något du tyckt hjälpt?

EDIT: Nu skrev jag nog för mycket... skumma igenom det i vart fall, vetja.

Jadu, det såg välan inte allt för bra ut det där... har för mig att liksom för ADHD så är det 6 eller fler symptom som gäller för diagnosen - en del menar att det ska vara högre, men du kommer ju över 6 symptom ändå, så då kvittar det lite granna.

Jag identifierar med SCT, ja - jag har dock inte diagnosen då den inte finns i Sverige, eller USA heller. (där verkar man dock kunna få "inofficiella" diagnoser i sina journaler, verkar det som? M ao, det står där för dig själv och andra läkare, även om det inte är klart enligt manualerna att x diagnos ska finnas)

Jag har haft dåligt med sysselsättning/jobb - för nuvarande så är jag fortfarande katastrofalt utbränd - har varit utbränd i flera kortare perioder större delen av mitt vuxna liv, men senaste utbränningen var det något som verkligen brast och jag blev mer inaktiv än någonsin.

Har dock haft jobb tidigare i livet, men har haft svårt att komma vidare / behålla dom, då jag försökt återgå till studier för att kunna göra det jag EGENTLIGEN vill göra med livet - detta har dock aldrig kunnat omsättas i något produktivt i slutändan.

Har provat alla officiella preparat i Sverige, även i kombinationer - inget har riktigt hjälpt.


Bör ju dock nämnas att även om jag är ett av dom värsta fallen som inte reagerar på något, så betyder det inte att du inte kan ha en lättare väg - kan hända att du svarar bra på medicinerna - har sett en del SCT-are komma med sådana utsagor på diverse forum, om att X medicin har hjälpt dom mest - dock har jag även sett att en del ibland, precis som jag, förhastar sig och sedan inser att den hjälpsamma effekten är för låg, eller helt enkelt försvann... (m ao så var det inte sann effekt, utan bara läkemedelsinducerad eufori, som alla kan få dom första dagarna dom tar ett medel)


Det som jag skulle sagt fungerat bäst är denna kombination:

Elvanse + Strattera + Intuniv

Den gav något för hästartade bieffekter för mig, men lite mer effekt än det andra jag provat, det hade den ändå.


EDIT:

Jag är dock nyfiken! = ) Hade varit kul att jämföra anteckningar här:

Får du ibland dagar då du blir helt inaktiv? M ao, det går inte ens att laga mat, inte ens att tvätta sig, går verkligen inte att göra någonting - dessa dagar måste du även dra dig fullkomligt undan från sociala interaktioner.

Har du tillfällen då du förbereder, planerar och bygger upp inför något du ska göra, kan vara väldigt viktigt rent av, men sedan så GÅR DET INTE - även om du har i princip "dukat bord", så blockerar en sorts osynlig vägg alla dina handlingar mot just detta målet?

Vad gör du i så fall, dessa tillfällen? Gör du som jag - antingen så svävar du runt den färdigsatta uppgiften oroligt i några dagar / VECKOR, tills gröten/dimman/väggen släpper och sedan färdiggör du uppgiften? Eller gör du som jag tyvärr gjort för mycket, m ao du börjar frenetiskt SLÅ på väggen som håller tillbaka dig, tills du känner hur varje muskel, hela hjärnan brinner (föreställ dig: man som försöker dra buss - hans ansikte blir rödare och rödare) och du uppnår en enorm, kortvarig ilska, som sedan ger dig kraften att slutföra den förberedda uppgiften? (varvid du sedan kollapsar och inte kan göra någonting alls mer den dagen)


Har problemen blivit värre och värre, ju äldre du blivit? Har problemen varit svagare eller starkare i olika omgångar?


Spännande om jag har råkat på någon annan som mig själv! = ) Så sällsynt att träffa på någon av oss - även om statistiken tros vara nästan jämförbar med ADHD självt.
__________________
Senast redigerad av Ninjor1987 2018-06-10 kl. 20:17.
Citera
2018-06-11, 12:15
  #3942
Medlem
trueforgoods avatar
Om man blir diagnosticerad med ADD/ADHD och får medicin utskriven, kommer det genomföras kontinuerliga drogtester eller är det bara inför själva utredningen?
Citera
2018-06-11, 12:47
  #3943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robban36
Hej framstjärtar!

jag har alla egenskaper som beskrivs i ADD förutom att jag blir ilsken fort eller ledsen beroende på situation. Hade svårt att säga ifrån när jag var yngre får dock otroligt dåligt samvete när jag sagt ifrån och ältar detta ändå fast jag vet att jag har rätt . Ilskan jag får beror på en kronisk belastningsskada jag fick för nårgra år sen som gjorde mig en aning handikappad.

Jag har gått med det här hela livet men måste utredas känner jag.Var kan man få hjälp med en sån utredning?

Motsvarigheten till:
http://norrastockholmspsykiatri.se/

beroende på vart du bor
Citera
2018-06-11, 12:47
  #3944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Om man blir diagnosticerad med ADD/ADHD och får medicin utskriven, kommer det genomföras kontinuerliga drogtester eller är det bara inför själva utredningen?

Verkar vara lite olika, på din årskoll kan du mycket väl bli testad. Jag har blivit det cirka hälften av gångerna
Citera
2018-06-11, 12:49
  #3945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Är det ens någon här som har sömnproblem? Jag verkar typ vara den enda med extrema sömnproblem, typ 0-4 h ytligt per natt. Alla verkar sova 12+ h som har add.

Yes, jag hade väldiga sömnproblem i början då jag bytte från Adderall & Concerta till Elvansa, vilket försvann efter 2-3 veckor. Från de första 2 hade jag enbart sömnproblem om jag tog medicinen väldigt sent på dagen
Citera
2018-06-11, 12:50
  #3946
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thugsmansion
Verkar vara lite olika, på din årskoll kan du mycket väl bli testad. Jag har blivit det cirka hälften av gångerna

Okej, så vissa år har du inte blivit testad alls då menar du?
Citera
2018-06-11, 16:52
  #3947
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Om man blir diagnosticerad med ADD/ADHD och får medicin utskriven, kommer det genomföras kontinuerliga drogtester eller är det bara inför själva utredningen?
Det är väldigt olika, vissa ställen har det som rutin att kolla, andra ställen kollar inte alls medans vissa ställen kör på misstanke.
Citera
2018-06-11, 21:19
  #3948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Okej, så vissa år har du inte blivit testad alls då menar du?

Du har alltid en årskontroll som är relativt omfattande (tog cirka 1h tror jag senast) där de kollar dina värden, hur medicinen har fungerat osv.

De första 2 gångerna blev jag ej drogtestad, utan de kollade mer blodtryck och sånt. Den senaste gången blev jag drogtestad utan förvarning. Kan röra sig om en ny policy, lite osäker
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback