Citat:
Ursprungligen postat av
heino
Bryr sig vården i Sverige om huruvida det är ADD eller ADHD. Är det någon skillnad på mediciner. Har någon bättre verkan på just ADHD-PI exv?
Jag blev diagnostiserad ADD/Asperger och då tror jag de hellre skriver ut Concerta och inga korttidsverkande mediciner då de slår kraftigare och är
nog större chans att man får ångest om det finns en sådan problematik. Jag är dock inte helt säker... Har läst på flera engelska forum att korttidsverkande kan vara att föredra om man har ADD. Helt ärligt så vet jag inte ens hur mycket ångest jag lider av rent generellt. Min ångest kommer ju liksom så FORT jag känner att det finns brist på dopamin, för då orkar jag inte ens prata längre och får bland annat en väldigt entonig röst och det är exakt det som gör att jag mår SKIT = ångest på köpet. Även om Concerta hjälper en del med vakenheten så känns den verkligen inte tillräcklig. Ska ringa min psykiatriker imorgon som varit väldigt schysst och fråga om jag inte bör testa Ritalin istället.
Är det någon förresten som vet om det är möjligt att få dessa i mindre pack? Jag har redan kommit upp i högkostnadsskyddet men det känns så onödigt om det inte skulle fungera och det skulle behöva kastas.
Känns så tröttsamt att konstant få skrivet i journalen att man lider av svår social fobi samt ångest, men om jag käkar lite godis = dopamin, så kan jag vara social med vem som helst liksom?
Om någon har någon kunskap kring detta eller bara vill snacka lite så PMa gärna!