2014-07-03, 13:14
Medlem
Har precis varit på första mötet med psykologen. Hon hade ett häfte med frågor som vi gick igenom. Hennes slutsats var att jag är "lätt deprimerad". Det känns lite jobbigt att bli avfärdad som lätt deprimerad när jag själv vet hur jag har det. Nästa möte blir med en psykiatriker. Hur fungerar det när alla möten är avklarade? Och hur många möten är det i genomsnitt vid en utredning?
Det är tiden emellan som är jobbigast. väntan.
Citera
2014-07-06, 12:32
Medlem
heinos avatar
Bryr sig vården i Sverige om huruvida det är ADD eller ADHD. Är det någon skillnad på mediciner. Har någon bättre verkan på just ADHD-PI exv?
Citera
2014-07-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Bryr sig vården i Sverige om huruvida det är ADD eller ADHD. Är det någon skillnad på mediciner. Har någon bättre verkan på just ADHD-PI exv?

Jag blev diagnostiserad ADD/Asperger och då tror jag de hellre skriver ut Concerta och inga korttidsverkande mediciner då de slår kraftigare och är nog större chans att man får ångest om det finns en sådan problematik. Jag är dock inte helt säker... Har läst på flera engelska forum att korttidsverkande kan vara att föredra om man har ADD. Helt ärligt så vet jag inte ens hur mycket ångest jag lider av rent generellt. Min ångest kommer ju liksom så FORT jag känner att det finns brist på dopamin, för då orkar jag inte ens prata längre och får bland annat en väldigt entonig röst och det är exakt det som gör att jag mår SKIT = ångest på köpet. Även om Concerta hjälper en del med vakenheten så känns den verkligen inte tillräcklig. Ska ringa min psykiatriker imorgon som varit väldigt schysst och fråga om jag inte bör testa Ritalin istället.

Är det någon förresten som vet om det är möjligt att få dessa i mindre pack? Jag har redan kommit upp i högkostnadsskyddet men det känns så onödigt om det inte skulle fungera och det skulle behöva kastas.

Känns så tröttsamt att konstant få skrivet i journalen att man lider av svår social fobi samt ångest, men om jag käkar lite godis = dopamin, så kan jag vara social med vem som helst liksom?

Om någon har någon kunskap kring detta eller bara vill snacka lite så PMa gärna!
Citera
2014-07-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
Gud vad jag postar i den här tråden, men det blir väl så när jag filosoferat kring detta en stor del av min vakna tiden som jag skrev förut. Kom på detta när jag skrivit mitt förra inlägg, som var ett typiskt wall of text skrivet med stort engagemang, men efteråt blev jag som vanligt oerhört självkritisk. Lovar hur som helst att inte ta mig in på topplistan av postare innan jag fått diagnos alternativt ingen diagnos.

Jag upplever ofta något som är likt bipolärt syndrom - fast istället med veckor av nedstämdhet kontra mani gäller det minuter eller timmar. Det kan jag inte vara ensam om här va? Det är inte särskilt påtagligt, men ändå en sak som gör att jag åstadkommer mindre än jag är kapabel till. Kan vara att jag skriver ett långt Flashbackinlägg med stor entusiasm (detta är inte mitt första konto, har skrivit ca 2000 inlägg totalt), sedan byter jag till att kolla serier eller Facebook i 20 minuter, sedan när jag byter tillbaka till Flashbackinlägget så känner jag "vad fan skrev jag det här för, jag låter självgod och dum.. Vad tjänar jag egentligen på att skriv det här?".. Slås av någon sorts hopplöshet, kryssar ner fliken och gör något annat istället. Detsamma gäller mail, projektidéer, instagram-bilder eller vad som helst.

Hur brukar ni handskas med sådant? Det är ju ändå ett svårt val, man ska alltså avgöra vilken av detta beslut som det är det rätta: det "maniska" eller det "deprimerade" beslutet. En sorts kamp mellan tvekan/depression, impulsivitet/mani. Förstår mer och mer vad som menas med svart eller vitt samt linjärt tänkande.

Känner igen mig, mycket!
Citera
2014-07-07, 19:49
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Gick till gymmet & konstaterade att det var låst, läste på öppettider planschen och
hittade ingenting som stödde att det skulle vara stängt dagen till ära,
hade det inte vart för att en annan tjomme anlände
och gjorde samma konstaterande men adderade problemlösningen att känna på dörren
till huvudingången också..som visade sig vara upplåst, den ingång jag aldrig använder.

Jag hade aldrig gått till botten med att det inte stod stängt på lappen, utan stressat hem för
att jag förlorat livstid för att rutinen inte funkade!

Vad hade jag kunnat gjort för att själv komma i kontakt med problemlösningen att göra det allra enklaste och uppenbaraste...nämligen känna på huvudingången?.

Om mitt närminne hade varit uppmärksamt så hade jag kopplat ihop det med att någon var fel, för 1 minut innan uppdagandet noterade jag Sandras bil stå parkerad utanför, så då var hon garanterat
inne skulle man kunna tänka..

Hade jag mints att jag har stått inför denna situation förr, att min dörringång stundom är låst för att städkärringen bonar golvet och ställer ut en skyllt i korridoren att så är fallet, men för att minnas det..så måste man ha motiv för att titta in genom fönstret och se om det verkar släkt därinne, hade jag gjort det hade jag också sätt väg triangeln med texten att golvboning pågår..

Har jag lärt mig nått av detta, nej jag kommer inte att minnas om några veckor ifall jag inte skildrar det i text kanske, och den här strukturen kommer att återkomma i en lite annan skepnad i en annan situation.

Orkar inte undersöka & felsöka, utan slänger ett snabbt getöga och förhastar mig och litar på att auktoriteter och samhället nog har sina skäl

Medicinerad full dos Strattera.

Ingen känner igen sig förutsätter jag, ska jag till asperger-forumet istället tycker ni?.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-07-07 kl. 20:04.
Citera
2014-07-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Hoho! Det blev positivt (ADD)!!!! Satt med utredningen (7 sidor), visste att diagnosen var på sista sidan. Blev så nervös att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna, skakade och hackade tänder och skit. Men minsann, där stod bokstäverna!
Högst upp på listan var behandling med medicin också.
Eftersom läkarna har semester till 1 september passade jag på att fira diagnosen med att åka till Christiania och röka lite för första gången på mer än ett år

jaja, lika bra! Hur har det gått annars, känner du någon skillnad efter medicineringen?
Citera
2014-07-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADDed
Hej. Fick diagnosen ADD i somras. Har fått testa strattera, concerta och nu äter jag medikinet 40mg om dagen. Den enda märkbara effekten jag märker är att jag känner mig lite lugnare och blir inte fullt lika rastlöst samt uttråkad. Dessvärre är det ingen större skillnad i huvet, och med det menar jag att det mesta känns fortfarande väldigt rörigt. Har fortfarande väldigt svårt att komma igång med saker. Slutför nästan aldrig saker jag påbörjar. Har försökt arbetat med mina problem hos en psykolog. Myst gjort scheman på när jag ska göra mina vardags måsten. Men det funkar 1-2 gånger sen skiter det sig. Min läkare är enligt mig, helt slut i huvudet. Hon utgår i stort sett bara från mitt qb test, som jag presterade ganska så bra på, tyvärr! Hon har sagt att hon är tveksam till att jag ska ha medicin.

Vad fan kan jag göra? Jag har tidigare missbruksproblem, eller som jag ser det, självmedicinering. Och det har minskat rejält sen jag fick reda på diagnosen och är för tillfället helt borta sen 3-4 månader tillbaka.

Det jag försöker komma fram till är att jG är grymt besviken och känner stor frustration över att läkare. Är så förbannat restriktiv och emot mediciner trots hårda o noggranna kontroller.

Någon som kan komma med tips och råd som har erfarenhet? Skicka gärna pm.

Mvh.

Hur har det gått? Något skillnad efter bytet av medicin?
Citera
2014-07-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Ni ADD:are, hur kreativa är ni? Vad sätter er gräns att kunna skapa?

Man sätter väl den själv? Hade jag haft koncentrationen så haft jag varit sjukt nöjd...fast då hade det varit nått annat som man hade whinat över ..
Citera
2014-07-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floosiki
Hej!

Fick mitt besked från utredning idag. Är nu ett fulländat ADD-Barn. Bra initiativ till tråd. Ska skumma igenom och ta del av er kunskap. Härligt att känna lite gemenskap med likasinnade människor.

Är förvånad av er kunskapsnivå. Det är grymt imponerande och givande för mig

Sammanfattar mina svårigheter lite kort;

- Drömmer mig alltid iväg när något är ointresserad

- Väldigt stress/intryckskänslig. Reagerar OCD liknande på stress.

- Blir psykiskt utmattad lätt

- Tar aldrig initiativ

- Kass tidsuppfattning

- Kan ej strukturera/organisera

Min största är talang är människor kort sagt. Är väldigt utåtriktad och har god verbal förmåga för min ålder. Har också väldigt bra självinsikt vilket leder till att jag är fullt kapabel till att lösa mina egna problem, till viss del i alla fall, haha.
'
Har du lust att skriva lite om hur din livssituation ser ut idag? Är du utbildad osv..När kom du på att du hade add eller fick upp ögonen för det?
Citera
2014-07-08, 08:27
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macintosh
Man sätter väl den själv? Hade jag haft koncentrationen så haft jag varit sjukt nöjd...fast då hade det varit nått annat som man hade whinat över ..
Nja nu var det ett tag sedan jag skrev det och minns inte exakt vad jag menade... men jag kan komma i perioder där kreativiteten är nästan oändlig. Men plötsligt tar det stopp. Jo, det håller jag med om... men vad jag förstått det som så har dem flesta med ADD perioder med extrem koncentration, kreativitet och entusiasm. Men för det mesta konstant förvirring.
Citera
2014-07-08, 12:29
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Har ni lätt för å memorera ord & uttryck för å använda i vardagligt tal?

När ni vill omnämna något som en "pajsare" kommer ni ihåg det ordet eller är det tomt
när det verkligen gäller (när man skriver har man ju tid p tänka på ett annat sätt)
så ni får säga det betydligt tristare "idiot" istället, sådana ord
finns ju alltid där naturligt...varför är det så?

Jag kallar det här för "vältalighet"
Citera
2014-07-14, 10:42
Medlem
Admiral Krags avatar
Läser ni långsamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem