2021-05-28, 13:03
Avslutad
Efter bekräftar add diagnos kommer jag troligtvis snart börja med Ritalin . Hur tycker ni det hjälper ? Har inga andra mediciner i dagsläget.
Citera
2021-06-03, 17:09
Medlem
dront242s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Har testat Concerta men fick direkt ångest och mardrömmar så jag slutade inom några dagar. Hann inte riktigt utvärdera de ev. positiva effekterna. Nu vill läkaren att jag testa igen men jag är tveksam.

Jag kan bara berätta hur det varit för mig och det behöver ju inte vara samma för dig. Men jag har tydligt märkt av att då jag börjat/slutat/ändrat dosering på ADHD/Antidepp så har jag i princip alltid fått mardrömmar under några dagar (eller nätter alltså), men det har alltid gått över. Så det är nog rätt vanligt att det blir så när man fuckar med hjärnan...
Citera
2021-06-03, 17:11
Medlem
dront242s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Stimulanter höjer kortisol och sänker testosteron bland annat. Det går inte att undvika att muskelmassa försvinner hur man än gör. Lägg ner gifterna, det är inte medicin. Stora pharma tjänar miljarder på dessa påhittade diagnoser.

Spelar det nån roll att nån tjänar pengar på att folk får ett fungerande liv?
Citera
2021-06-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dront242
Jag kan bara berätta hur det varit för mig och det behöver ju inte vara samma för dig. Men jag har tydligt märkt av att då jag börjat/slutat/ändrat dosering på ADHD/Antidepp så har jag i princip alltid fått mardrömmar under några dagar (eller nätter alltså), men det har alltid gått över. Så det är nog rätt vanligt att det blir så när man fuckar med hjärnan...

Tack, det var bra att höra. Ska försöka hålla ut lite längre den här gången. Hoppas på Elvanse men inte säkert på att det blir det första jag erbjuds.
Jag har haft drogproblem tidigare så jag får prova igen på nåder. Vill inte bråka med läkaren genom att kräva Elvanse.
Citera
2021-06-19, 20:33
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Efter bekräftar add diagnos kommer jag troligtvis snart börja med Ritalin . Hur tycker ni det hjälper ? Har inga andra mediciner i dagsläget.

Gör det inte. Det bränner ut en till slut. Funkade bra i början men sen blev det bara kaos bergochdalbana av allt. Hellre då en liten bump bra amfetamin när man känner att man måste ha något.
Citera
2021-07-23, 04:06
Medlem
Ska göra ett nytt försök med Elvanse mot min ADD. Har förstått att frukosten är viktig för att åstadkomma ett längre och mer stabil upptag/utsöndring.

Jag är ingen frukostmänniska men nu har jag tränat i två månader på att äta frukost och börjar att gilla det. En förutsättning för att det ska kännas okej är dock att jag får vara vaken en 30-40 minuter innan jag börjar äta frukost.

Har det någon betydelse, för den positiva effekten av frukost för upptaget av Elvanse, om man tar tabletten före eller efter frukosten?
Citera
2021-07-23, 10:38
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
En förutsättning för att det ska kännas okej är dock att jag får vara vaken en 30-40 minuter innan jag börjar äta frukost.

Har det någon betydelse, för den positiva effekten av frukost för upptaget av Elvanse, om man tar tabletten före eller efter frukosten?
Du ska inte ta Elvanse 30-40 minuter innan frukost, det är för tidigt och fungerar inte. Enklast är väl att ta Elvanse med frukosten?
Citera
2021-07-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du ska inte ta Elvanse 30-40 minuter innan frukost, det är för tidigt och fungerar inte. Enklast är väl att ta Elvanse med frukosten?
Okej. Då väntar jag tills jag sitter framför frukosttallriken.
Citera
2021-08-07, 21:19
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
Stämmer bra på mig med..

Gör detta ibland med, dock så blir det bara så när jag vill att det ska hända. inget som bara inträffar då och då med andra ord. utan när jag vill koppla av så kopplar jag bort allt annat och bara 'finns'.

Konflikter undviker jag gärna, men bara pga att jag aldrig känner någon mening med dom. Dock så är jag väldigt duktig på att argumentera. Ger mig inte in i diskutioner om jag inte är påläst, men är jag det så sätter jag gärna dom andra på plats, OM det nu gynnar mig. Diskutioner kring onödiga saker bryr jag mig inte om,.
Att förlåta är jag vääldigt bra på. har svårt för att vara arg på folk med..

Samma sak där för mig. Kan sitta och läsa timmar efter timmar om vad som hellst.

ah just det.. jag har inte ADD.[/quote]

Haha You got me! Smart inlägg.
Citera
2021-08-07, 21:29
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ja ADD är en slaskdisagnos för samhället att simpelt förklara vissa handikapp som beror på annat. Sömnstörning, hormonproblem, porrberoende, överdrivet koffeinintag, järnbrist är bara exempel på vad som kan ge dessa symptom.

Givetvis hjälper stimulanter till viss del eftersom det är uppiggande men det löser inte ursprungsproblemet.

Jag är själv diagnosticerad med ADD och du har helt klart en poäng, sen är jag övertygad om att ADD absolut är en förekommande sjukdom men jag är lika övertygad om att psykologutredningen medför en rejäl överdiagnosticering. Det är inga raketforskare man pratar med direkt, och de sätter gärna en diagnos än inte gör det. Samtidigt om man har problem med sin psykiska hälsa så behöver man sätta en diagnos för att ta sig förbi SSRI-träsket.
Citera
2021-08-08, 16:43
Medlem
Kan add ha svårt att sitta stilla samt vara rastlös?
Eller övergår det till adhd då?
Är fortfarande lugn på insidan, dock mycket tankar.
Citera
2021-08-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Jag har ADD och framför allt problem med ”startsträckan” när jag ska göra saker. Kan ta flera timmar att komma igång med arbetsuppgifter.
Det finns ju olika aspekter av ADD med hur bra dåligt är centralstimulerande för just problemet med ”startsträckan”? Positiva/Negativa erfarenheter av centralstimulerande och att snabbare komma igång.

Har testat Concerta men fick direkt ångest och mardrömmar så jag slutade inom några dagar. Hann inte riktigt utvärdera de ev. positiva effekterna. Nu vill läkaren att jag testa igen men jag är tveksam.
Fråga Kenneth: Var det knepigt att få concerta utskrivet pga ditt tidigare drogproblem... och hur gick det med elvanse som jag antar att du fick därefter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in