Citat:
Ursprungligen postat av Allbodies
Jag förstår, tack för ditt svar!
Fyller snart 19 bast, så jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra här i livet än.
Hur hjälper din diagnos dig i din utbildning/arbete?
Får du extra hjälp? Medicinering?
Mvh
Det finns säkert de som klarar en högre utbildning trotts att de har ADD/ADHD men då är man nog väldigt motiverad. Funderar du på något mer akademiskt yrke eller vilken högre utbildning som helst, skulle jag inte tveka en sekund på att påbörja en utredning redan nu. Även om du inte tänker börjar studierna om flera år.
Har inte fått min diagnos än men har jag ADD så hade en tidig diagnos säkert hjälpt mig. När jag var i din ålder hade jag riktigt kassa betyg från gymnasiet som inte dög till speciellt mycket. Självförtroendet va i botten och det var tufft att få jobb så det tog många år innan jag hade motivationen och självförtroende att sätta mig i skolbänken igen för att plugga upp betygen och sedan gå vidare till universitet. Det tog sin tid men lyckades komma ut på andra sidan med blotta förskräckelsen. Bara för att spekulera lite då... Hade jag fått en diagnos i din ålder så hade kanske de där åren inte behövt gå. Utan jag hade kanske insett att jag inte va helt "dum i huvet", att jag nog skulle klara av att plugga upp betygen ändå och den där universitetsutbildningen, som jag så gärna ville gå, fanns inom räckhåll.
...bara för att få ett annat perspektiv på det hela...