2012-03-18, 20:57
Medlem
Började käka Concerta 18 mg depot i fredags. Tar en tablett varje morgon. Än så länge känns det som om jag är lugnare inombords än vanligt. Inte lika stressad eller orolig/rastlös. Svårt att säga om koncentrationen förbättrats, men det känns åtminstone lättare att hänga med i konversationer nu.

MEN, jag mår förjävla dåligt runt kvällstid när medicinen börjar gå ur systemet. Mer ångest än vanligt, irriterad och trött.. Känns nästan som om man är bakis. Tror ni att det kommer avta efterhand, när jag vant mig vid medicinen? Vill gärna testa en högre dos för att se om mina ADD symptom förbättras ännu mer, men inte om jag måste må skit om kvällarna efter jobbet.
Citera
2012-03-18, 21:34
Medlem
Vatgrowns avatar
Har samma problem, men läkaren löste det med en "påfyllnadsdos" som jag tar senare på dagen - på det sättet så tappar jag inte musten lika mycket mot kvällen. Om jag tar den för sent får jag dock problem att sova, så det är en balansgång där...
Citera
2012-03-18, 23:39
Medlem
Slingshots avatar
Har också ADD, tänker ansöka om Metamina nu eftersom Concerta o Ritalin ger mig för mkt biverkningar. Är det svårt att få om man har missbruksbakgrund?
Citera
2012-03-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Har också ADD, tänker ansöka om Metamina nu eftersom Concerta o Ritalin ger mig för mkt biverkningar. Är det svårt att få om man har missbruksbakgrund?

Beror helt och hållet på vad för relation du har till läkare och sådant, samt hur långt bak denna "bakgrunden" ligger.
Citera
2012-03-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Var vänder man sig för att testa sig för ADD?
Citera
2012-03-21, 21:40
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singelkille86
Var vänder man sig för att testa sig för ADD?
"Till Finax telefonlån välkommen!" eller till JO eller din lokale Com Hem antagonist,
nej till psykiatriska öppenvården såklart?

Nu till mig! upplever ni att ni börjat lyssna bättre till människor?
som talar till er på concerta/ritalin/strattera vs utan medicinering.
Citera
2012-03-26, 15:08
Medlem
Har försökt fått svar på detta i min egna tråd, men misslyckats.
Så jag försöker här och hoppas på det bästa.

Jag står i en utredningskö för ADD, men kön ligger på minst 12 månader, och kön har inte rört sig någonting på 2 månader pga resursbrist. Och dom verkar inte kunna ta del av vårdgaranti pga massa avtal.

Är det någon som vet vad man möjligtvis kan göra för att få bli mer prioriterad?
Ska man behöva vara frisk för att få hjälp i dagens vård, och varför ska man behöva må sämre när man väl bestämmer sig för att söka hjälp?

Tacksam för svar

Mvh
Citera
2012-03-27, 12:33
Medlem
Dag 5 med 36 mg Concerta nu.. Mår inget vidare. Deprimerad som fan, ångest till och från. 18 mg var okej, men även där kände jag mig helt borta känslomässigt.. Tror inte detta är något för mig.

Jag har läst på flera håll att folk med ADD/inattentive ADHD eller vadfan det nu heter, svarar bättre på amfetamin familjen av medicin.. Adderal t.ex. Kanske skulle ta upp det med läkarn.
Citera
2012-03-27, 15:39
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodkat
Dag 5 med 36 mg Concerta nu.. Mår inget vidare. Deprimerad som fan, ångest till och från. 18 mg var okej, men även där kände jag mig helt borta känslomässigt.. Tror inte detta är något för mig.
Ångest är en vanlig biverkning som vanligvis inte går över.

Citat:
Ursprungligen postat av Goodkat
Jag har läst på flera håll att folk med ADD/inattentive ADHD eller vadfan det nu heter, svarar bättre på amfetamin familjen av medicin.. Adderal t.ex. Kanske skulle ta upp det med läkarn.
Dom biverkningarna du har är tillräckligt för att utesluta dom metylfenidat-baserade läkemedel som är godkända i Sverige. Metamina är det preparat som brukar vara nästa alternativ.
Citera
2012-03-27, 15:50
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag står i en utredningskö för ADD, men kön ligger på minst 12 månader, och kön har inte rört sig någonting på 2 månader pga resursbrist. Och dom verkar inte kunna ta del av vårdgaranti pga massa avtal.

Är det någon som vet vad man möjligtvis kan göra för att få bli mer prioriterad?
Ska man behöva vara frisk för att få hjälp i dagens vård, och varför ska man behöva må sämre när man väl bestämmer sig för att söka hjälp?
Välkommen till skämtet vi kallar sjukvård.

Det finns inte mycket du kan göra för att bli prioriterad. Jag tycker dessutom inte att det är rätt väg att gå eftersom övriga i utredningskön drabbas om någon går före. Undantag brukar – och bör göras – för personer som riskerar att ta skada eller skada andra om diagnosen dröjer. Ett bra exempel på detta är personer som snart ska bli föräldrar.

Det du däremot kan och ska kräva är symptomlindring i väntan på utredning, så att din vardag blir så dräglig som möjligt. Exempelvis läkemedel som underlättar sömnreglering, motverkar depression, ångest med mera bör erbjudas i kombination med samtalsterapi. Sjukskrivning bör erbjudas om arbetsförmågan är nersatt eller om arbete kan förvärra symptombilden.
Citera
2012-03-27, 17:11
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Dom biverkningarna du har är tillräckligt för att utesluta dom metylfenidat-baserade läkemedel som är godkända i Sverige. Metamina är det preparat som brukar vara nästa alternativ.
Gäller detta vid ångest? Fick nämligen åka in till akutpsyk p.g.a suicida tankar och ångest, något som upphörde när jag slutade med Concerta. Hade nyss höjt min dos också.
Citera
2012-03-27, 21:03
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsfuckedup
Gäller detta vid ångest? Fick nämligen åka in till akutpsyk p.g.a suicida tankar och ångest, något som upphörde när jag slutade med Concerta. Hade nyss höjt min dos också.
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in