2016-01-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Nu tar jag en checklista på vad någon i tråden redan skrev i början, och kollar av vad som stämmer in respektive inte.

# Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter. (STÄMMER)
# Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar. (STÄMMER FÖR DET MESTA)
# Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal. (STÄMMER INTE)
# Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna) (STÄMMER)
# Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter. (STÄMMER
# Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor) (STÄMMER)
# Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) (STÄMMER FAST DET VAR VÄRRE FÖRUT)
# Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli. (STÄMMER GANSKA BRA)
# Är ofta glömsk i det dagliga livet (STÄMMER)
Är 18 år gammal, och har för övrigt inte utrett mig för add/asperger, då jag helt klart har tecken på diagnoserna.
Jag vet inte i efterhand varför jag använde mig utav caps

Är väl ganska korrekt ja.. jag är endast 28 år och har haft 3 olika fasta tjänster inom 3 olika fack.. bland annat :P Jag vill ju fan också kunna jobba liksom! :P
Citera
2016-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Intressant! Jag vet inte riktigt vad det översta innebär som du skriver om.. (Men jag hade ju givetvis kunnat googla det om ja hade velat).

Du ska absolut inte anstränga dig.. då blir ju allting helt uppåt väggarna felaktigt och till en stor nackdel. Du ska vara dig själv bara för att va så bra och sanningsenliga resultat som möjligt!

Jag märkte inte av eller tänkte inte på vad testerna gick ut på faktiskt.. dem prövade en på olika saker under olika tidpunkter, kan man säga.

Dem gör olika tester vid olika tidpunkter på dina förmogor kan man säga.. Sedan så sammanställs resultatet efter dem olika test tidpunkterna.

DU måste ha ett grymt tååååååålamod!! För det tar sjuuuukt lång tid! & särskillt om du är anställd under tiden som du genomgår detta.. så måste du ha en arbetsgivare med tålamod av guld.

Bara jag inte blir frustrerad av testerna för då kommer jag bara knyckla ihop papprena och gå därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag antar att du är motiverad till utredningen.
Jag känner mig mogen för att få veta vad som är fel på mig, vet inte om det är motivation men det känns ganska bra

Citat:
Exakt! Tänk även på att det tar sjuuuuukt lång tid att genomföra ett helt test.. för min del så tog det 1 jävla år! Och då känns det ju lite fel att inte ta det på allvar.. så tänk dig för nogrant! peace!

Jag tillhör en prioriterad grupp, småbarnsförälder, ung, självmordsbenägen mm så jag har bara väntat i två månader och utdningen ska vara helt klar i slutet av februari.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Idealiskt ska en psykiater kunna bedöma och väga in allt detta på en eller två intensiva konsultationer, sen kan neuropsykolog köra sitt testbatteri av patienten/klienten och intervjua anhöriga, antigen föräldrar eller ställföreträdande föräldrar, möjligen äldre syskon.

Den mest komprimerade utredningen kan vara så lite som 3-4 sessioner, t ex 1 läkarbedömning och ett par sittningar hos NP-psykologen; och detta kan ändå vara en fullt kvalificerad, kvalitetsmässig utredning. Men det finns betydligt längre utredningar också, av olika skäl.

Jag ska till Neuropsyk imorgon och träffa läkare, nästa vecka ska jag träffa psykolog på neuropsyk, om tre veckor ska läkaren träffa min mamma och sen ska jag träffa psykologen som ska utvärdera alltihop i slutet på februari.
Antar att man kan kalla det komprimerat
Citera
2016-01-20, 20:55
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius

Jag ska till Neuropsyk imorgon och träffa läkare, nästa vecka ska jag träffa psykolog på neuropsyk, om tre veckor ska läkaren träffa min mamma och sen ska jag träffa psykologen som ska utvärdera alltihop i slutet på februari.

Låter utmärkt Joffen - hoppas nu att du får diagnos och kan påbörjan en behandling som kan passa just dig! = )
Citera
2016-01-20, 21:39
Medlem
Citat:
Bara jag inte blir frustrerad av testerna för då kommer jag bara knyckla ihop papprena och gå därifrån.

Jag känner mig mogen för att få veta vad som är fel på mig, vet inte om det är motivation men det känns ganska bra

Jag tillhör en prioriterad grupp, småbarnsförälder, ung, självmordsbenägen mm så jag har bara väntat i två månader och utdningen ska vara helt klar i slutet av februari.

Intressant! Kan du beskriva vad det är du har haft svårt för i vardagen m.m. Jag tycker det är lite intressant att höra folks konkreta iaktagelser hos sig själva lite ändå faktiskt. Helt okej om du vill behålla det för dig själv också dock!
Citera
2016-01-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Låter utmärkt Joffen - hoppas nu att du får diagnos och kan påbörjan en behandling som kan passa just dig! = )

Nu blev det nog lite fel för dig denna gången Ninjor
Citera
2016-01-20, 21:59
Medlem
Någon mer som känner igen sig i att man kan ha sjukligt svårt att ta tag i små skitsaker? Jag insåg häromdan att jag har haft en påse med en bok jag fick i julklapp förrförra året (julafton 2014 alltså) stående i hallen enda sen dess. Har en trasig glödlampa jag inte bytt på tre år... Man blir ju mörkrädd för sig själv
Citera
2016-01-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Någon mer som känner igen sig i att man kan ha sjukligt svårt att ta tag i små skitsaker? Jag insåg häromdan att jag har haft en påse med en bok jag fick i julklapp förrförra året (julafton 2014 alltså) stående i hallen enda sen dess. Har en trasig glödlampa jag inte bytt på tre år... Man blir ju mörkrädd för sig själv

Ja det kan finnas sådana här drag i olika utsträckning dock.. Men små simpla saker kan vara stora berg att bestiga i vissa fall..
Citera
2016-01-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ja det kan finnas sådana här drag i olika utsträckning dock.. Men små simpla saker kan vara stora berg att bestiga i vissa fall..

Sen när man väl tar tag i det så fattar man inte varför man inte gjorde det tidigare
Citera
2016-01-20, 23:31
Medlem
Citat:
Intressant! Kan du beskriva vad det är du har haft svårt för i vardagen m.m. Jag tycker det är lite intressant att höra folks konkreta iaktagelser hos sig själva lite ändå faktiskt. Helt okej om du vill behålla det för dig själv också dock!

Absolut, min hjärna är ganska rörig men ska försöka.
Framförallt är det problem med koncentrationen och kort stubin som jag haft sen jag var barn och hade väldigt svårt i skolan och ingen förstod mig och under tonåren och senaste åren (är 30 nu) så har jag insett att allt mer stämmer in på ADHD/ADD .

Jag har oerhört svårt med sömnen och sover bara enstaka timmar i veckan om jag inte tar stark medicin (flunitrazpam om jag får tag på det annars nozinan och imovane) och det gör att jag är konstant trött.
Jag glömmer bort allt i mitt liv, nycklar, mobilen, handla mat, laga mat, läkartider och andra bokade saker.
Om barnen och min sambo inte är hemma på en vecka så äter jag ingenting.

Jag dagdrömmer väldigt mycket och fastnar i konstiga tankar som kan ta en hel dag att ta mig ur.
Sitter uppe och läser hela nätterna om sånt som jag för tillfället intresserar mig för, just nu är det ADHD inför utredningen och då har jag läst hela denna tråden från början till slut och all annan information som finns att hitta på svenska.

Jag har inte så svårt för att skriva men läser desto sämre och missar viktiga detaljer i texten, tror det beror på att jag läser för fort så hjärnan hänger inte med.
Likadant har det varit i skolan och på jobbet, jag får instruktioner men antingen glömmer bort eller lyssna inte alls och misslyckas totalt med uppgiften.

Har kraftiga humörsvängningar och kan explodera på bråkdelen av en sekund, så har det varit sen jag var barn, hade väldiga problem med aggresiva utbrott när jag gick högstadiet och slog lärare blodiga vid flera tillfällen innan jag blev placerad på behandlingshem med LVU.

Har haft låg självkänsla sen jag började skolan och levt med ångest sen dess, kom alltid försent till skolan för att jag gick och kollade på allt annat än vägen och funderade på hur det kommer sig att saker kan växa och sånt.
Dessa tankarna har jag kvar fortfarande och har nu börjat ställa in alarm 2 timmar innan jag ska vara någonstans och direkt när mobilen ringer så går jag, ibland är jag 1,5 timme för tidigt till läkaren.

Har jättesvårt för att ta mig ur startblocket och fixa saker som tvätten, disken, lånar jag en bok på biblioteket så blir det alltid sen eller inte alls återlämnad, räkningar betalar jag aldrig i tid osv

Jag såg någon beskriva sin hjärna som två sidor som har ett fullskaligt krig med varandra, exakt så känner jag.
Jag försöker verkligen ha ett så normalt liv som möjligt och anstränger mig till max i alla situationer men den andra sidan kastar grejer på mig hela tiden och till slut så orkar jag inte mer.

Jag lider också av svåra tvångssyndrom, social fobi och psykotiska tankar som röster och känner mig förföljd.

Jag känner mig sällan rastlös eller hyperaktiv förutom när jag har panikattack så jag tror inte det är ADHD.
läste igenom och det låter ju helt stört när man skriver allt så komprimerat
Senast redigerad av MarMarius 2016-01-21 kl. 00:01.
Citera
2016-01-21, 05:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Absolut, min hjärna är ganska rörig men ska försöka.
Framförallt är det problem med koncentrationen och kort stubin som jag haft sen jag var barn och hade väldigt svårt i skolan och ingen förstod mig och under tonåren och senaste åren (är 30 nu) så har jag insett att allt mer stämmer in på ADHD/ADD .

Jag har oerhört svårt med sömnen och sover bara enstaka timmar i veckan om jag inte tar stark medicin (flunitrazpam om jag får tag på det annars nozinan och imovane) och det gör att jag är konstant trött.
Jag glömmer bort allt i mitt liv, nycklar, mobilen, handla mat, laga mat, läkartider och andra bokade saker.
Om barnen och min sambo inte är hemma på en vecka så äter jag ingenting.

Jag dagdrömmer väldigt mycket och fastnar i konstiga tankar som kan ta en hel dag att ta mig ur.
Sitter uppe och läser hela nätterna om sånt som jag för tillfället intresserar mig för, just nu är det ADHD inför utredningen och då har jag läst hela denna tråden från början till slut och all annan information som finns att hitta på svenska.

Jag har inte så svårt för att skriva men läser desto sämre och missar viktiga detaljer i texten, tror det beror på att jag läser för fort så hjärnan hänger inte med.
Likadant har det varit i skolan och på jobbet, jag får instruktioner men antingen glömmer bort eller lyssna inte alls och misslyckas totalt med uppgiften.

Har kraftiga humörsvängningar och kan explodera på bråkdelen av en sekund, så har det varit sen jag var barn, hade väldiga problem med aggresiva utbrott när jag gick högstadiet och slog lärare blodiga vid flera tillfällen innan jag blev placerad på behandlingshem med LVU.

Har haft låg självkänsla sen jag började skolan och levt med ångest sen dess, kom alltid försent till skolan för att jag gick och kollade på allt annat än vägen och funderade på hur det kommer sig att saker kan växa och sånt.
Dessa tankarna har jag kvar fortfarande och har nu börjat ställa in alarm 2 timmar innan jag ska vara någonstans och direkt när mobilen ringer så går jag, ibland är jag 1,5 timme för tidigt till läkaren.

Har jättesvårt för att ta mig ur startblocket och fixa saker som tvätten, disken, lånar jag en bok på biblioteket så blir det alltid sen eller inte alls återlämnad, räkningar betalar jag aldrig i tid osv

Jag såg någon beskriva sin hjärna som två sidor som har ett fullskaligt krig med varandra, exakt så känner jag.
Jag försöker verkligen ha ett så normalt liv som möjligt och anstränger mig till max i alla situationer men den andra sidan kastar grejer på mig hela tiden och till slut så orkar jag inte mer.

Jag lider också av svåra tvångssyndrom, social fobi och psykotiska tankar som röster och känner mig förföljd.

Jag känner mig sällan rastlös eller hyperaktiv förutom när jag har panikattack så jag tror inte det är ADHD.
läste igenom och det låter ju helt stört när man skriver allt så komprimerat

Jag skulle nog faktiskt snarare säga att du låter som en klassisk ADHD-are men med några lättare autistiska drag och ODD. (Oppositional Defiance Disorder - trotssyndrom).

Anledningen till varför jag tror det är p ga utbrotten du nämner - dom tyder på inhibitions och konsekvensproblem som helt enkelt inte finns vid ADD/SCT/CDD.

Detta är något som nyligen blivit mer eller mindre bevisat av Dr Russell Barkley - en av dom mest meriterade forskarna inom ADHD och allmänt ansedd som världens främste expert på uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet.

Det är dock inget dåligt om det visar sig att det är så, eftersom det finns så otroligt mycket mer forskning och därför effektiva behandlingar av adHd än av SCT. (Sluggish Cognitive Tempo)

T ex så fungerar förstahandsvalet för behandling - metylfenidat, mer än 3 ggr så bra.
Citera
2016-01-21, 08:21
Medlem
Jag har ADD och lider av en sån otrolig skörhet. Jag liksom skapar oro och ångest- tankar i huvudet som jag för allt i världen inte kan släppa, utan jag går runt och ältar på dessa hela dagarna. Det blir näst intill omöjligt att kunna slappna av och fokusera på nuet, jobbet, vänner, flickvän, räkningar eller andra vardagsuppgifter. Jag måste hitta en lösning på ångesten eller oron jag känner och att göra detta tar ALLTID prioritet. Jag kommer aldrig fram till en lösning å andra sidan, utan det blir ett ältande som går runt i huvudet i all oändlighet.
Kan detta röra sig om pure O OCD snarare än ADD?
Citera
2016-01-21, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
Jag har ADD och lider av en sån otrolig skörhet. Jag liksom skapar oro och ångest- tankar i huvudet som jag för allt i världen inte kan släppa, utan jag går runt och ältar på dessa hela dagarna. Det blir näst intill omöjligt att kunna slappna av och fokusera på nuet, jobbet, vänner, flickvän, räkningar eller andra vardagsuppgifter. Jag måste hitta en lösning på ångesten eller oron jag känner och att göra detta tar ALLTID prioritet. Jag kommer aldrig fram till en lösning å andra sidan, utan det blir ett ältande som går runt i huvudet i all oändlighet.
Kan detta röra sig om pure O OCD snarare än ADD?

Har själv svårt att förstå vad som är OCD och vad som är ADD.
Har du testat någon form av stimulant någon gång? OCD brukar vanligtvis gå upp i taket medans ADD symtom lindras.
SSRI? Blir du hjälpt? Finns vissa ledtrådar att gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in