Citat:
De som INTE har tex ADD och är helt friska i skallen så att säga, har det absolut inga brister alls i sitt tänkande och agerande? Dvs har en icke-add mycket lättare att hantera ekonomin och städning, klara av svåra uppgifter?
Jag tror mycket sitter i var i Sverige man bor, hur gammal man är, vilket kön och vad man brinner för då det gäller ADD och icke-ADD. Svårare att kanske vara 50-år med ADD och bor i Jokkmokk än en 21-åring som bor i Nacka.
Tankar om detta?
Jag tror mycket sitter i var i Sverige man bor, hur gammal man är, vilket kön och vad man brinner för då det gäller ADD och icke-ADD. Svårare att kanske vara 50-år med ADD och bor i Jokkmokk än en 21-åring som bor i Nacka.
Tankar om detta?
Inga problem att hantera ekonomin. Är inte impulsiv, snarare det motsatta. Sparar pengar och slösar sällan. Men har ren ADD, kan tänka mig att de med ADHD kan gå mer på impulser.
Ja, en normal person städar skitmycket bättre än mig. Men har även träffat de med ADD/ADHD som hamnat i andra änden, som inte tål minsta oordning och deras hem ser ut som ingen bor där, dvs de städar och organiserar bättre än en normal.
Det den normala inte klarar, är att tänka i nya banor. Deras tankar är som men mental autobahn, de ska tänka från A till B och snabbt går det. De förstärker detta genom att upprepa samma tänkande och samma beteenden. Det kan man ser rent fysiskt på hjärnor. Människor med ADD kommer kanske inte alltid fram till "rätt" mål när de tänker, men de kan hitta lösningar ingen har tänkt på. Eller rättare sagt, de kan hitta 100 lösningar eftersom allt bara grenar ut sig. Sedan utser de bästa lösningen. Går kanske inte så fort. Men de är mer kreativa.
Det finns inga normala människor som är kreativa. De har ingen anledning att vara det, och de har inte förmågan. De är supernöjda med livet som det är. De gör saker som alla andra gör.
Självklart spelar det roll var man bor och hur gammal man är. Med ADD brukar man bli visare med tiden. Därför kan det vara enklare när man är lite äldre. Samtidigt så kan vissa med ADD som äldre känna sig misslyckade för att de inte uppnått svenssonkraven. Men på sätt och vis kan det väl även vara enklare att vara riktigt ung, för som ung kommer man undan med ung och dum om man strular till det eller är för annorlunda.
En anledning till att man hjälper till så mycket vad gäller ADD och ADHD är att då blir dessa människor mer svenssons, de slutar tänka själva. Och det är positivt för samhället. Det är nog därför starka droger som amfetamin är tillåtet som behandling.