2011-05-29, 04:40
Medlem
WWIIIs avatar
Jag vet inte varför jag skriver det, antar att jag börjar bli desperat i mitt sökande. Här kommer mitt problem...

Varje kväll, uteslutet varje kväll så sitter jag och slösurfar ingenting och letar efter något! Jag vet att klockan är 04:00 och jag borde sova. Det finns ingen anledning för mig att vara vaken. Mina ögon är trötta, de svider. Dock så har jag en sort känsla i kroppen att jag letar efter något och kommer snart finna det jag söker. Jag kommer att finna något, någon slags information som kommer att ge mig svaret.
Jag vet inte vad för svar jag söker och jag vet framför allt inte vad frågan är. Det som jag vet är att denna känsla, nyfikenhet, besatthet kommer att leda till något som jag tror är possitivt.

Jag har ADD, precis som de flesta med ADD har jag problem med min sömn. Jag kan inte sova förän jag är så trött att jag inte klarar av att ha ögonen öppna mer. Men vad som gör att jag inte sover är just detta sökandet efter något. Det känns som att de timmar jag sover är bortkastad tid som jag kan spendera på att leta efter svaret.

Känns märkligt att skriva om detta, men jag vill veta vad ni andra tycker och tänker om detta. Jag njuter av att ta in ny information på nätterna. Mitt sökande har lett till att jag läser väldigt mycket. Jag läser om allt från random artiklar från Wikipedia till helt meningslösa trådar på Flashback. Jag suger i mig fakta i ett undermedvetet tro om att med tillräckligt mycket information kommer jag kunna lägga ihop 1+1 och få svaret på frågan eller uppnå en slags perfektion.

Detta fenomen uppkommer endast på sena kvällar och nätter. Under dagen så håller jag mig sysselsatt med vardagsaker. Jag tar inga droger förutom Cannabis. I skrivandets stund är jag nykter och jag har inte rökt på över en vecka. Jag tar inte heller några mediciner.

Är det någon mer än jag som upplever detta?
Citera
2011-05-29, 12:50
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWIII
Jag vet inte varför jag skriver det, antar att jag börjar bli desperat i mitt sökande. Här kommer mitt problem...

Varje kväll, uteslutet varje kväll så sitter jag och slösurfar ingenting och letar efter något! Jag vet att klockan är 04:00 och jag borde sova. Det finns ingen anledning för mig att vara vaken. Mina ögon är trötta, de svider. Dock så har jag en sort känsla i kroppen att jag letar efter något och kommer snart finna det jag söker. Jag kommer att finna något, någon slags information som kommer att ge mig svaret.
Jag vet inte vad för svar jag söker och jag vet framför allt inte vad frågan är. Det som jag vet är att denna känsla, nyfikenhet, besatthet kommer att leda till något som jag tror är possitivt.

Jag har ADD, precis som de flesta med ADD har jag problem med min sömn. Jag kan inte sova förän jag är så trött att jag inte klarar av att ha ögonen öppna mer. Men vad som gör att jag inte sover är just detta sökandet efter något. Det känns som att de timmar jag sover är bortkastad tid som jag kan spendera på att leta efter svaret.

Känns märkligt att skriva om detta, men jag vill veta vad ni andra tycker och tänker om detta. Jag njuter av att ta in ny information på nätterna. Mitt sökande har lett till att jag läser väldigt mycket. Jag läser om allt från random artiklar från Wikipedia till helt meningslösa trådar på Flashback. Jag suger i mig fakta i ett undermedvetet tro om att med tillräckligt mycket information kommer jag kunna lägga ihop 1+1 och få svaret på frågan eller uppnå en slags perfektion.

Detta fenomen uppkommer endast på sena kvällar och nätter. Under dagen så håller jag mig sysselsatt med vardagsaker. Jag tar inga droger förutom Cannabis. I skrivandets stund är jag nykter och jag har inte rökt på över en vecka. Jag tar inte heller några mediciner.

Är det någon mer än jag som upplever detta?
Ja, varje natt. Jag vet att om jag går och lägger mig kommer jag antagligen inte somna, baserat på erfarenhet, så jag kan sitta kvar i flera timmar och läsa på sidor som Flashback eller hamna på "relaterade videor" på youtube.. är inte så att jag sitter och läser något intressant på wikipedia eller någon nyhetssida heller.
Citera
2011-05-29, 13:53
Medlem
EADGBes avatar
Jag ska gå på ett möte på BUP nu om ett par dagar, för att starta en add utredning. De ville att min mamma eller pappa skulle komma med för att fylla i någon blankett, kommer de basera mycket av sin slutsats på vad de fyller i?

Jag var inte hyperaktiv som barn, men jag dagdrömde hela tiden, gjorde aldrig läxorna i tid, hade svårt för skolan m.m. Men nu i efterhand när jag pratat med min mamma så kommer inte hon ihåg att de tog upp att jag dagdrömde på lektionerna på utvecklingssamtalen på lågstadiet, då hon haft 3 barn. Jag kommer ihåg en del av min barndom tydlig, framförallt det jag hade svårt för eller det som var jobbigt för mig, men berättade inte det allt för mycket.

Kommer mitt fall bli avvisat om mina och mammas historia inte matchar helt?
Citera
2011-05-29, 13:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Nej, din mor behöver inte ens delta för att kunna göra en utredning.
Citera
2011-05-29, 14:13
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej, din mor behöver inte ens delta för att kunna göra en utredning.
Jaha, vad bra. Jag vet en kompis som trodde sig ha ADHD men efter sin mammas uttalande slutade de misstänka ADHD.

Antar att det bara gäller 18-20 år för att målsman inte ska delta? När jag var 16 och gick till BUP för min depression och ångest uppdaterade psykologen min mamma efter varje samtal om allt jag sagt, vilket gjorde att jag slutade och lät min depression fortsätta...
Citera
2011-05-29, 17:27
Medlem
Jag skulle ha träffat nån läkare på soc för att han skulle se efter ifall de behövdes skicka nån remiss eller liknande, var tvungen att avboka tiden pga en jävligt viktig sak. Nu känner jag bara att jag blir snorkigt bemött och att det där var enda chansen osv (sa sockärringen då) o att jag nu kan säga hej då till den där utredningen eller gå till en vårdcentral och övertyga en läkare om att ja skulle ha ADD. Hur ska jag göra med tanke på att det tydligen kommer ta 2 år? Och att jag tydligen kanske inte ens är prioriterad. Eller borde jag bara skita i det helt, känns inte så bra med tanke på att jag har "stora problem" och är jävligt säker på att jag har ADD.
Citera
2011-05-29, 17:41
Medlem
biologicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Idag insåg jag en sak som jag har ofantliga problem med.
När jag har en tid satt på eftermiddagen, och inte har något att göra på förmiddagen, vet jag inte vad jag ska göra. Det här inträffar ofta på helger, då jag ofta har middag/fest/filmkväll inplanerat runt 19, samtidigt som jag vaknar ganska tidigt. Då blir jag helt handlingsförlamad och kan inte göra något för att jag vet att jag har en tid att passa, även fast det är 8 timmar senare.

Tror ni det här är AD(h)D (mina föräldrar tycker att jag är hyperaktiv tydligen så det är tydligen det som ska utredas) eller bara ett "vanligt problem" som vem som helst kan ha?

Har också väldigt stora problem med det - helt sjukt. Är dock inte så hyperaktiv, har ADD.
Hur är det med social ångest, har du det? Jag har alltid vart överdrivet blyg.

Citat:
Jag ska gå på ett möte på BUP nu om ett par dagar, för att starta en add utredning. De ville att min mamma eller pappa skulle komma med för att fylla i någon blankett, kommer de basera mycket av sin slutsats på vad de fyller i?

Jag var inte hyperaktiv som barn, men jag dagdrömde hela tiden, gjorde aldrig läxorna i tid, hade svårt för skolan m.m. Men nu i efterhand när jag pratat med min mamma så kommer inte hon ihåg att de tog upp att jag dagdrömde på lektionerna på utvecklingssamtalen på lågstadiet, då hon haft 3 barn. Jag kommer ihåg en del av min barndom tydlig, framförallt det jag hade svårt för eller det som var jobbigt för mig, men berättade inte det allt för mycket.

Mina föräldrar fyllde i frågeformulär hemma och där framkom inga bevis för ADD i barndomen. Sen var min mor med hos psykologen för intervju och mindes inte att det var några särskilt framstående problem. Just med ADD kan det vara svårare att uppmärksamma problematiken i barndomen då många är väldigt lugna och snälla. Ofta kanske man kompenserar bristen på uppmärksamhet med en större intuition. När man är liten kommer man undan bättre om man sitter och ritar och drömmer på lektionerna. Sen är det väldigt svårt generellt med sådana diagnoser då det inte finns någon som är sin diagnos, alla är olika.
Citera
2011-05-29, 19:11
Medlem
Linterieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShockShock
Eftersom jag vet flertalet personer med diagnosen som fick vänta 2 år på sin utredning. Annars är det bara att googla.

Märker att många tyckte det var underligt att jag frågade om källan.
jag sitter här borta med min information om att man inte ska behöva vänta längre än 3 månader på att få göra en utredning och någon annan berättar att det kan ta två år.
Låter det väl som en enorm klyfta mellan kommunerna?

Eftersom jag inte har någon kunskap om vilka väntetider det är hos olika kommuner tycker jag min fråga var rättfärdigad.
Citera
2011-05-30, 00:05
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biological
De borde inte gnälla på att du haft drogproblem, du får väl göra urinprov som mig. Möjligen att de är knas och begär fler urinprov efterhand samt att du får en mindre mängd utskriven i början. Det beror väl helt på var man bor och på vilken vårdinrättning medicineringen sker. Hoppas det går bra i alla fall!

Tog en tablett idag också, får se om jag slutar några dagar innan jag ska till sköterskan. Vill helst berätta att jag redan testat dom nu, men de kanske drar in hela medicineringen om jag gör det? Sa till psykologen att jag ville börja direkt, men han sa att allt måste gå efter riktlinjerna och att jag skulle vänta tills sköterskan var tillbaka.

Jag har ändå läst att många inte fick vissa tabletter pga tidigare missbruk men
jag hoppas jag får ivilket fall som helst.
Jag går redan o tar drogtester och har varit ren i 6 månader så hoppas inte det är några problem
iaf. Ska på utredning i morgon så hoppas det går bra

Jag tror inte du ska nämna för läkaren att du redan har börjat om du blivit tillsagd att inte göra
det men känns rätt löjligt att du inte ska få börja om du redan har fått diagnos
Citera
2011-05-30, 10:47
Medlem
Citat:

Prata ihop er och säg hyfsat liknande stories. Be din mamma vara helt ärlig och säga att hon inte kommer ihåg, inte att de inte sagt något. Säg att du tydligt kommer ihåg att du dagdrömde för mycket.
De går inte jättemycket på historian, min kompis mamma var inte ens med på något möte och hon fick ändå diagnos och medicin, fast hon fick diagnos Uppmärksamhetsproblem UNS.
Citera
2011-05-30, 13:32
Medlem
EADGBes avatar
Tack för svaren, går säkert bra på onsdag.

När jag berättar allt, kommer de inte vilja att jag börjar göra något åt depressionen/insomnin/ångesten direkt, eller kommer de, som jag, anta att det hela blir bättre med rätt behandling? Jag vill inte äta SSRI i ett år innan en ev. diagnos.
Citera
2011-05-30, 16:17
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Jag gjorde första delen i utredningen idag fast den tog bara en timma.
Svara på massa frågor men jag vet inte om jag svara rätt lr fel jag bara slängde ur mig svar
och det va väl inte så genomtänkt
Jag trodde att det skulle ta flera timmar första gången men så va det tydligen inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in