2013-06-02, 17:44
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
http://inyer.org/downloads/You_Mean_Im_Not_Crazy.pdf
+1 ska ladda ned den till surfplattan o läsa i sommar. Ganska stor text. Å fy fan vilket jädrans arbete att scannat in (för det ser så ut) alla dessa sidor. 462 till antalet "Skulle jag få kunna komma emellan?"
"Nä, jag måste scanna. Det är bara 400 sidor!"

Edit: Angående Conserta, jag brukar känna att jag får äcklig tunga Det står dock inte med bland biverkningar... Det närmaste står "muntorrhet", men är det därför jag får äcklig tunga? Blir kletigt. Nästan som om jag fått...
Dock inget bekymmer då jag inte tar varje dag, samt brukar äta tuggummi eller sugtablett.
Senast redigerad av Argh123 2013-06-02 kl. 17:49.
Citera
2013-06-04, 20:49
Medlem
Vilka jobb tar minst energi för oss med add? utan utbildning.
Citera
2013-06-04, 22:57
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Vilka jobb tar minst energi för oss med add? utan utbildning.
Beror helt på om ADDaren är känslig för människor eller inte. För en del lär sig älska det som tidigare var avskyvärt. Sitta i en spärr måste ju vara fysiskt lätt, men mentalt besvärligt. Samtidigt behöver de en viss stimilus, så är det helt dött så blir man bara trött.
Så det är som alla, fast ADD kan göra att uppgifter är mer besvärande.
Ett jobb med lite kontakt, men alltid sysselsatt utan allt för krävande uppgifter vore passande.
Ex lager.
Citera
2013-06-05, 01:33
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Beror helt på om ADDaren är känslig för människor eller inte. För en del lär sig älska det som tidigare var avskyvärt. Sitta i en spärr måste ju vara fysiskt lätt, men mentalt besvärligt. Samtidigt behöver de en viss stimilus, så är det helt dött så blir man bara trött.
Så det är som alla, fast ADD kan göra att uppgifter är mer besvärande.
Ett jobb med lite kontakt, men alltid sysselsatt utan allt för krävande uppgifter vore passande.
Ex lager.

Lager funkade bra för mig (omedicinerad), och jag har just ADD... Så det är ett bra exempel.
Jag sorterade ställningsmaterial på en ställningsfirma, gick skitbra.
Citera
2013-06-05, 07:30
Medlem
Argh123s avatar
Kan tänka mig slunga väskor på flygplats kan vara bra. Tydlig uppgift, tungt vilket flertalet ADD har till godo. Sitta i en spärr där få resenärer kommer förbi är inget bra jobb. ADD behöver få uppmärksamhet till sig, annars blir det bara besvärligt. Nackdelen med flygplats kan vara att de begär körkort, men fördelen är väl att det går bussar dit
Citera
2013-06-05, 09:46
Medlem
anyonetheres avatar
Det viktigaste för folk med ADHD/ADD är att hitta något jobb man tycker är roligt. Övergripande för de flesta av oss är ju att man tycker tråkiga saker är väldigt tråkiga, och att man hellre väljer saker man gillar. Så fundera över vad du tycker om att göra, sen börjar du leta efter jobb som är relaterade till det
Citera
2013-06-06, 20:38
Medlem
Hej, misstänker att jag har ADD, men det är vissa grejer som gör att jag tror att det kan bero på andra saker.

När jag dricker kaffe så blir jag väldigt pratglad och positiv, mina tankar går 5 gånger snabbare, om jag ser en film så får jag pausa var femte sekund för att mina tankar är så "hårda", jag pratar nästan med mig själv ibland, rör mina händer osv, likt en Spanjor(?), eller något sånt, blir dock fortfarande "seg" i kroppen när jag sitter vid datan etc. Omöjligt att somna om jag dricker en kopp efter klockan 3-4, mina tankar går i hundra. Man kan säga att jag var beroende av cannabis innan, älskade det, när jag var med kompisar och inte hade gjort det på länge så blev jag jävligt rolig, löjlig, extremt euforisk, pigg, älskade livet och mina kompisar, men när jag gjorde det för mycket så blev jag smått deprimerad, fick social fobi, tyckte att alla var falska och allt var tråkigt. Ibland när jag är med kompisar så är jag aningen tyst och lite inåtvänd, men det är nog alla i umgänget ibland, särskilt med nya folk eller när man inte har något att säga, så är ju alla. Men kan ibland vara extremt rolig, fyndig, konversationerna flyter på perfekt, särskilt när jag är påverkad av alkohol, räcker med att vara salongsberusad.
Fick två st concerta av min kompis en gång i nian i russyfte, hade ingen aning om att jag hade ADD(om jag nu har det), minns inte riktigt hur jag blev, ganska glad, men jävligt arg när min kompis sa något som irriterade mig, vilket inte är riktigt min stil, sen fick jag bara brutala käkspänningar.
Allt annat stämmer in på mig.

Jag tror även att det var cannabis som gjorde mig "ADD-personifierad", kan dock inte bekräfta detta. Social fobi och ångest, sämre självförtroende, lathet, sämre koncentrationsförmåga, lätt depression är ju trots allt symptom av för mycket cannabis. Började när jag slutade åttan, slutade för inte så länge sedan.
Citera
2013-06-07, 22:35
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
Hej, misstänker att jag har ADD, men det är vissa grejer som gör att jag tror att det kan bero på andra saker.

När jag dricker kaffe så blir jag väldigt pratglad och positiv, mina tankar går 5 gånger snabbare, om jag ser en film så får jag pausa var femte sekund för att mina tankar är så "hårda", jag pratar nästan med mig själv ibland, rör mina händer osv, likt en Spanjor(?), eller något sånt, blir dock fortfarande "seg" i kroppen när jag sitter vid datan etc. Omöjligt att somna om jag dricker en kopp efter klockan 3-4, mina tankar går i hundra. Man kan säga att jag var beroende av cannabis innan, älskade det, när jag var med kompisar och inte hade gjort det på länge så blev jag jävligt rolig, löjlig, extremt euforisk, pigg, älskade livet och mina kompisar, men när jag gjorde det för mycket så blev jag smått deprimerad, fick social fobi, tyckte att alla var falska och allt var tråkigt. Ibland när jag är med kompisar så är jag aningen tyst och lite inåtvänd, men det är nog alla i umgänget ibland, särskilt med nya folk eller när man inte har något att säga, så är ju alla. Men kan ibland vara extremt rolig, fyndig, konversationerna flyter på perfekt, särskilt när jag är påverkad av alkohol, räcker med att vara salongsberusad.
Fick två st concerta av min kompis en gång i nian i russyfte, hade ingen aning om att jag hade ADD(om jag nu har det), minns inte riktigt hur jag blev, ganska glad, men jävligt arg när min kompis sa något som irriterade mig, vilket inte är riktigt min stil, sen fick jag bara brutala käkspänningar.
Allt annat stämmer in på mig.

Jag tror även att det var cannabis som gjorde mig "ADD-personifierad", kan dock inte bekräfta detta. Social fobi och ångest, sämre självförtroende, lathet, sämre koncentrationsförmåga, lätt depression är ju trots allt symptom av för mycket cannabis. Började när jag slutade åttan, slutade för inte så länge sedan.
Om du tror att det var cb som gjorde dig ADD-personifierad så är det nog så, många får sådana problem efter en tids missbruk. Det måste vara jobbigt att leva med, men häng i
Citera
2013-06-07, 23:14
Avslutad
Har funderat länge på att utreda mig för add. Om man skulle bli utredd och få diagnosen vad skulle hända? Har fast jobb bostad och stabil ekonomi. Huvudsaken med utredningen skulle bara få bekräftelse av diagnosen. Kanske få hjälp med lite ångest och socialfobi. Men vill inte bli sjukskriven eller remissas på ngt sätt.

Så ni som har fått diagnosen, hur har det påverkat ert privat och yrkesliv?

Vem bör man först kontakta om man misstänker att man har add eller liknande.
Citera
2013-06-08, 02:15
Medlem
coolingens avatar
Centralstimulerande läkemedel är ju standard för behandling av diagnos ADD, och i mitt fall så funkar det bra för att hålla upp koncentrationen, energin och ett falskt leende. Det som krävs för att passa in bland folk i en vardags/arbetsmiljö d.v.s.

Men centralstimulantian gör att min vanliga oro och ångest förvärras, och jag hamnar dessutom lättare i destruktiva och paranoida tankebanor!
Är det någon som haft samma problem? Bör jag kombinera centralstimulantia med något annat läkemedel? Vadå isåfall? Hjälp mig!
Citera
2013-06-08, 08:15
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolingen
Centralstimulerande läkemedel är ju standard för behandling av diagnos ADD, och i mitt fall så funkar det bra för att hålla upp koncentrationen, energin och ett falskt leende. Det som krävs för att passa in bland folk i en vardags/arbetsmiljö d.v.s.

Men centralstimulantian gör att min vanliga oro och ångest förvärras, och jag hamnar dessutom lättare i destruktiva och paranoida tankebanor!
Är det någon som haft samma problem? Bör jag kombinera centralstimulantia med något annat läkemedel? Vadå isåfall? Hjälp mig!
Klassiska metylfenidat-problem Säg att du börjar må riktigt dåligt av det (antar du käkar concerta/ritalin/medikinet) och be pröva något annat.... Du kanske kan få Metamina (vilket brukar vara bättre, mer beroendepotential dock), efter du prövat alla icke-CS preparat.
Annars vettifan, finns ju dock Adderal m.m. som också likt Metamina är dexoamfetamin men någon annan variant inblandad.
Citera
2013-06-08, 17:09
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattsvin
..
Stämmer jättebra på mig, har dock inget problem med lokalsinne.
Justnu har jag någon jävla värk i nacken som förvärrar det hela, yrsel m.m. Tror det hjälpt mig inse hur jävla insnöad jag är. Tar fan inte in saker riktigt normalt sett heller, allt ifrån om jag tittar på ett landskap till en person eller vad denne säger är det normalt mest som något grummel och generaliteér. Alldeles för mycket sidospår i tankar också.
Har ju testat ritalin och det funklade på så vis, världen kändes mindre fiktiv och jag kunde tänka mer strukturerat. Fick dock massa otrevliga biverkningar på direkten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in