2013-03-31, 05:04
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Jag har diagnosen ADD, fick Ritalin och Concerta ett tag förut, men är nu helt nykter från både alkohol och droger så det är inget alternativ längre med narkotiska preparat.

Jag tycker att Ritalin och Concerta tog bort min personlighet, visst jag fick mindre ångest, bättre minne, fick mer saker gjort osv, men det kändes som jag tappade dedär som är JAG, jag har alltid varit flummig utav mig och det är de som folk gillat hos mig också, sprallig, lite knäpp och lite clown liksom.

Jag tappade allt det jag gillade hos mig själv utav medicinen, gick bara runt helt likgiltigt som på automatik. Vet inte om Metamina hade fungerat bättre men jag tror nog inte det.
Vad för icke narkotiska preparat finns det att testa? Strattera? Fast problemet med medicin mot ADHD/ADD är ju att medicinen inte bara normaliserar minnet, att få saker gjort, impulsiviteten, det normaliserar ju allt annat också så medicinen förstör ju personligheten.
Mitt tips till dig är att börja träna. Känner igen mig i det du skriver ovan och det som fått mig att kunna fokusera bättre till vardags är just träning.
Citera
2013-03-31, 12:14
Medlem
PowerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicaman
Någon här med ADD som upplevt att ni har svårt att lära er nya språk? Har alltid haft sjukt svårt för sådana saker som man verkligen måste vara koncentrerad på och sitta och öva i timmar för att det ska fastna i skallen...

Jag har haft svårt med att lära mig utantill ur en bok, speciellt skolans språkundervisning eller matematik. Engelska har jag lärt mig via serier/film utan text och skriva/prata i forum och på resor utomlands. Stavning och grammatik kollar upp ord allt eftersom.

Skolan generellt har varit svår då den går efter principen "one size fits all"! Får jag lära mig på egen hand och takt når jag alltid dit jag vill inom rimmlig tid!
Citera
2013-03-31, 12:30
Medlem
PowerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
nu förstår jag inte dig.
För att få Concerta utskrivet som medecin så måste man lämna ett negativt urinprov för att de ska se att dels man inte tänker missbruka medecinen och dels som de säger att det kan vara farligt att blanda olika preparat.
Mitt urinprov var positivt på bensodiazepiner och jag fick därmed inte concertan utskriven förens jag lämnat ett negativt prov.

Benso är ångestdämpande eller sömnhjälpande narkotikaklassade preparat som gör dig lungn och avslappnad.
blandar du med alkohol kan du bli helt galen och kan mörda vem som helst för att de tittade snett på dig, eller bara helt dum i huvudet och tro att åka skateboard för första gången ner för stans brandaste backe , det är ingen match för dig inte! du är ju stålmannen som klarar allt!

Rohypnol/flunitrazepam är en benso som är känd som "rape drug" för att man blir så avslappnad och/eller somnar och kan inte göra motstånd.

Concerta är centralstimulerande, som amfetamin, alltså raka motsatsen till benso.
Du blir pigg, mer konsentrerad, glad, bättre självkänsla och höjer pulsen medans benso sänker pulsen.

Jag har haft add och medicin sen 2008 och har aldrig lämnat piss eller blodprov. Fick min diagnos, ett recept på concerta och ett återbesök en vecka senare. Äter nu licensprepparat och min psykkontakt vet att jag har stesolid hemma och att jag äter det någon gång i månaden. Det är inget som h*n gillar, men litar på att jag kan hantera det.
Citera
2013-03-31, 16:19
Medlem
Hummlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsBrilliant
Mitt tips till dig är att börja träna. Känner igen mig i det du skriver ovan och det som fått mig att kunna fokusera bättre till vardags är just träning.

Tack för svar men tränar gör jag redan, är hyffsat vältränad, räknar kalorier och håller på, gjort det några månader Älskar att träna!
Citera
2013-03-31, 16:20
Medlem
Hummlas avatar
Någon mer som får lite ångest utav dessa Vårkänslor som kommer nu? Jag skulle vilja ha en tjej att gå runt i skogen med o mysa.. tror jag känner mig rätt ensam.
Citera
2013-03-31, 17:00
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Någon mer som får lite ångest utav dessa Vårkänslor som kommer nu? Jag skulle vilja ha en tjej att gå runt i skogen med o mysa.. tror jag känner mig rätt ensam.
Gör saker du tycker är roligt och umgås med de människor du gillar i ditt liv, så kommer bruden trilla in till slut=)
Citera
2013-03-31, 21:51
Medlem
jag använder Strattera 40mg som jag tar 1h innan jag går och lägger mig (23) sen när jag vaknar till frukost tar jag Medikinet 40mg.. har kört det nu i 2 måndader.. helt jävla värdelöst märker ingen skillnad i koncentration får bara massa biverkningar.. vad har ni andra för mediciner?
Citera
2013-03-31, 22:27
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstickanbrinner
jag använder Strattera 40mg som jag tar 1h innan jag går och lägger mig (23) sen när jag vaknar till frukost tar jag Medikinet 40mg.. har kört det nu i 2 måndader.. helt jävla värdelöst märker ingen skillnad i koncentration får bara massa biverkningar.. vad har ni andra för mediciner?
concerta och ritalin är väl standard annars. har du testat någon av dem?
Citera
2013-03-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?
Exakt allt detta stämmer in på mig med.
Borde jag kolla mig på psykiatrin?
Citera
2013-04-01, 01:53
Medlem
Tycker inte man behöver någon medicin alls, pluggar bäst utan men jag har inte jättemycket ADD bara lite typ. Jag har inga minnesproblem alls men jag äter Ritalin för att kunna tygla humöret/impulser överhuvudtaget just nu. Annars mår jag väldigt bra utan mediciner faktiskt, skönt att kunna få ta lite medicin så att man har något att luta sig på vissa dagar helt enkelt. Mvh
Citera
2013-04-01, 16:49
Medlem
anyonetheres avatar
Känner ni varje gång ni träffar någon ny att den här tjejen/killen är "the one", och att ni aldrig mer kommer träffa någon så bra? Eller är det bara jag?
Citera
2013-04-01, 18:48
Medlem
Allbodiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Precis ALLT det här stämmer in på mig, kanske borde göra en undersökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in