2016-05-13, 22:18
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Snubblade in på detta test och gjorde det. Samtliga mina svar pekade mot diagnos. Behöver det betyda något? Jag hade själv inte blivit förvånad.

Haha oj, länk till testet också.
http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/01/18Q-ADHDTest.pdf

Om du har många poäng som tyder på diagnos så borde du nog gå till läkare och säga att du misstänker ADD - då får du samma formulär att fylla i igen och så kan du få en remiss till psykiatrin för att börja utredning.
Citera
2016-05-14, 14:50
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag såg nyss förresten att det finns en svensk wikipedia-sida om SCT - Sluggish Cognitive Tempo nu! = ) Gå in och ta er en titt vetja, ni som är nyfikna på den sjukdomen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Har hört mycket ifrån barkley(lyssnar på föreläsning) som inte verkar stämma.

Barkley påstod att ADHD-individer har högre nivåer av dopamin-transportörer pga gener och att man genom att ta knark hjälper till att korrigera detta, han förespråkade att ge folk med ADHD mer knark och menade att detta inte på något sätt skulle vara beroendeframkallande. Verkligheten är en annan http://medicalxpress.com/news/2013-05-long-term-adhd-treatment-brain-dopamine.html#inlRlv

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2141044/ADHD-Ritalin-prescriptions-soaring-experts-warn-effects.html detta hindrade inte äcklet barkley ifrån att förespråka ständig medicinering och han menade t.o.m att det skulle vara otillåtet för folk med adhd att köra bil utan att knarka(methylphenidate).

Det borde man ju fattat: förespråkare för den påhittade vetenskapen rasbiologin, som du, förstår sig inte på det här med vetenskap.

För det första: behåll dina osmakliga förolämpningar för dig själv.

För det andra: så har du missuppfattat otroligt mycket av vad Barkley och andra forskare säger.

Så nu tar vi en titt på hur det *egentligen* står till.

Barkley är inte enbart anhängare av dom narkotiska preparaten som används för behandling av uppmärksamhetsstörningar, utan han är även ett stort fan av dom icke-narkotiska preparaten - han refererar ofta till studier för att behandla uppmärksamhetsstörningar med icke-narkotiska preparat, han har även lett ett par sådana studier själv:

A pilot study of the effects of atomoxetine on driving performance in adults with ADHD.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17242426

Han hyser även ett visst hopp för att nya beteendemodifierande metoder, utan mediciner skulle kunna hjälpa dom med SCT:

Sluggish Cognitive Tempo (Concentration Deficit Disorder?): Current Status, Future Directions, and a Plea to Change the Name
http://psychology.uiowa.edu/files/psychology/groups/nikolas/files/Barkley,%202014.pdf

Citat:
A commendable step in this direction was the design and evaluation by Pfiffner and colleagues of a joint home and school package of behavioral strategies aimed specifically at the symptoms and academic problems likely to exist in children having high SCT symptoms (within the context of ADHD Inattentive Type)(Pfiffner et al.2007). The results showed considerable success and offer an exemplar for the study of other therapies for SCT.

(Det bör även nämnas att han har utvärderat liknande åtgärder för dom med ADHD, och liksom andra forskare kommit fram till att KBT-liknande metoder är fullkomligt värdelösa för behandling av den sjukdomen. Men eftersom han ser SCT som en annan sjukdom, så är han inte beredd att slänga igen boken där ännu.)

Att han menar att det skulle vara otillåtet för folk med ADHD att köra bil utan medicinering får du allt uppge källa på.
Däremot, så jo, han förespråkar att alla med uppmärksamhetsstörningar borde vara medicinerade för att minska farorna som kan uppkomma vid bilkörning.

Men varför han gör det är för att han utfört en välgjord metaanalys som visar på att människor med ADHD är inblandade i fler trafikolyckor än gemene man! Han kunde även visa upp bevis på att bilkörningen och säkerheten förbättras avsevärt med medicinering. Skulle det vara något konstigt att han är medicinförespråkare i trafiken då, menar du?

A review of driving risks and impairments associated with attention-deficit/hyperactivity disorder and the effects of stimulant medication on driving performance
https://www.researchgate.net/publication/6502640_A_review_of_driving_risks_and_impairments_ associated_with_attention-deficithyperactivity_dis order_and_the_effects_of_stimulant_medication_on_d riving_performance

I mitt fall så stämmer det han säger för övrigt väl, då jag noterar en markant förbättring av min körförmåga när jag är medicinerad.

Slutligen så kan jag nämna att en enda studie som drar slutsatsen att ADHD-symptom inte skulle bero på medfödda dopamintransportörförändringar utan att dessa skulle tillkommit efter behandling inte kan ses som någon vedertagen sanning.

Om du faktiskt läser citatet så ser du att forskarna som gjorde rapporten medger att det finns andra studier som dragit helt andra slutsatser:

Citat:
Our findings also suggest that the discrepancies in the literature regarding dopamine transporter availability in ADHD participants (some studies reporting increases, other no changes and other decreases) may reflect, in part, differences in treatment histories.

Rapporten nämner heller inte att det faktiskt skulle föreligga några långsiktiga skador från detta, utan dom mätte bara i slutet av behandlingen, så huruvida DAT-nivåerna sjunker igen framkommer inte. Bevisligen så finns det många andra homeostasförändringar orsakade av medicinering som är ytterst tillfälliga och övergående.

Barkley har m ao ännu inte sett några övertygande belägg för att nyttan med medicinavbrott överväger onyttan med desamma. För övrigt gäller studien ENBART METYLFENIDAT - Barkley är förespråkare av flertalet andra mediciner som fungerar på helt andra sätt.

Citat:
En annan röd flagga är att han ville omdefiniera ADHD och att han då uppfann SCT som en distinkt psykisk sjukdom, detta påminner om "no true scotsman falacy". Personligen känner jag igen mig i mycket folk med ADD beskriver men inte alls i det Barkley beskriver. Jag har extremt svårt för att göra dryga saker, om jag lyssnar på något så måste jag nästan alltid göra något annat samtidigt för att inte bli understimulerad och detta har om något blivit värre med tiden.

Jag tror inte att ADHD/ADD är en specifik funktionsnedsättning utan att det varierar mellan de som har olika former av svårigheter med att fokusera på tråkiga saker, i princip alla med ADHD verkar kunna hyperfokusera på saker som intresserar dem och många(jag tillhör dem) blir så fokuserade att allt annat glöms bort, man hör inte ens när andra pratar.

Dina egna erfarenheter och observationer är dessvärre inte särskilt vetenskapliga och kan därför bara användas för att referera till dig själv.

Du glömmer även bort att Barkley har noterat att det finns samsjuklighet mellan ADHD och SCT, där man kan ha symptom från båda sjukdomarna, men i olika grad. Och jo, det är två olika sjukdomar eftersom det finns bevis på att patienterna svarar olika på olika sorters behandling, och när man jämför fysiska skador på hjärnan som kan ge liknande symptom så är det två helt olika områden i hjärnan - ADHD har likheter med skador i frontalloben, SCT har likheter med skador på parietalloben.

Titta noggrannare på det här klippet:
https://youtu.be/q3d1SwUXMc0?t=24m7s

Och läs sedan här:
Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4474281/
Citat:
A tendency in participants with more SCT symptoms to activate the left Superior Parietal Lobe less may reflect impaired reorientation or shifting of attention. An association between inattentive symptoms and more activity in the SMA and less in the bilateral thalamus during response preparation may suggest a general deficit in response preparation with increasing inattention; however this may be due to impoverished processing of the cue itself. Alternatively, it may represent impairment in integrating information or in mediating task set maintenance. This study is the first to demonstrate dissociation between inattention- and SCT-related symptoms in ADHD in terms of cue-related brain activity.

"No True Scotsman" gäller för övrigt inte här, för meningen med att separera ADHD och SCT är inte att säga att någon som har ADHD absolut inte kan ha SCT också - som synes så säger Barkley och andra att det finns belägg för en viss komorbiditet.

Ergo - man kan ha både SCT och ADHD samtidigt, till olika grad. På precis samma sätt som man kan ha både Autism och ADHD samtidigt, till olika grad.

Det betyder dock INTE att dom är samma sak.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-05-14 kl. 14:53.
Citera
2016-05-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Barkley är min idol läs och lyssna på allt han publicerar för du lär dig ingenting av psykiatrin i Sverige. Han har riktigt bra föreläsningar som inte tråkar ut, dock är det inte så mycket positivt utan mer fokus på sanningen.

Ja absolut. Jag har en helt och hållet positiv bild av honom och hans arbete. Inte minst att han har dragit igång ett arbete som jag efterlyst i många år, nämligen att kartlägga dom bakomliggande funktionerna, inte bara sortera symptom. Och nu har han då alltså upptäckt att det antagligen finns en helt annan uppmärksamhetsstörning utöver ADHD, och att dom tillstånden dessutom kan samexistera.

I nån föreläsning säger han att ADHD utan hyperaktivitet inte finns. Det finns bara ADHD och hyperaktivitet är en del av det, även om den inte nödvändigtvis är dominerande eller tar sig tydliga uttryck. Och det där kan jag själv relatera till. Jag har ingen problematik rörande hyperaktivitet/impulsivitet, men den biten finns definitivt. Det handlar om problem med självreglering. Exempelvis aktivitet, även om resultatet i praktiken i många fall snarare är underaktivitet. Finns inte den biten alls handlar det alltså om ett annat tillstånd. Som inte så lätt låter sig medicineras. Som jag för övrigt fan är helt säker på att jag också har...

-

Men ändå... Det är lite torftigt rent vetenskapligt att det egentligen bara finns en enda auktoritet på området. Fast, som man säger, bättre ett huvud än hundra arslen. Jag sörjer inte att häxdoktorn Gillberg har passerats till kulisserna. Fan, utan att själv ha nån autism-diagnos kan jag känna mig direkt förödmjukad av att läsa hans grejer. Typ 'Om jag ber dig hoppa över kaffet, ställer du då ner koppen på golvet och tar ett språng över koppen? Nehej, okej. Grattis, du har inte autism!'.

Fast om man nu ska vara djävulens advokat. För det vill man väl vara? Hans JAS-plan, DAMP-begreppet, det som liksom gjorde att han helt och hållet förlorade sin trovärdighet... Jävla haverist, typ, vill gå till historien genom att återuppfinna hjulet. DAMP sa du? Det heter ju ADHD även om det finns problem med motorik. Men tänk om han kanske var nåt på spåren?

Kan det ha varit nåt liknande SCT som han var iakttog? Vi tänker ju direkt hyperaktivitet när vi hör ordet DAMP, men det ingår ju faktiskt inte alls i diagnoskriterierna. ADHD fast i mildare form uttrycks det ibland. Det kan man väl ifrågasätta, men ur exempelvis skolans perspektiv kan ju problematiken upplevas som mildare. Visst, synd för honom att han får så mycket stryk på rasterna, men han stör ju för det mesta ingen. ADHD typ, fast i mildare form. Han sitter ju faktiskt still ibland. Även om han inte fattar ett ord av vad vi försöker lära honom.
Senast redigerad av Ananse 2016-05-19 kl. 23:10.
Citera
2016-05-20, 23:00
Medlem
DenGamlaGulas avatar
Låter som jag själv skrivit detta som TS beskriver sig själv.

Gjorde nå test som länkades i tidigare inlägg också och det ser verkligen ut som jag har ADD.
Vilket jag misstänkt länge också, iofs.
Ska få träffa en psykolog nu nästa vecka. Är det nåt dom kollar på? Alltså gör sånna tester?
Vad får man för medicin mot detta? Är det samma som mot ADHD? Tänker på ritalin och concerta.
Eftersom detta görs pga mitt missbruk (ska prata med en psykolog inom beroendevården) så
antar jag det finns medicin som inte är beroendeframkallande också?
Dom är förjävla hårde med och inte skriva ut beroendeframkallande preparat vilket jag förstår och det är bra och så. Men man har ju testat dom icke-beroendeframkallade medicinerna och dom är ju verkligen bara skit..
Citera
2016-05-21, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Ja absolut. Jag har en helt och hållet positiv bild av honom och hans arbete. Inte minst att han har dragit igång ett arbete som jag efterlyst i många år, nämligen att kartlägga dom bakomliggande funktionerna, inte bara sortera symptom. Och nu har han då alltså upptäckt att det antagligen finns en helt annan uppmärksamhetsstörning utöver ADHD, och att dom tillstånden dessutom kan samexistera.

I nån föreläsning säger han att ADHD utan hyperaktivitet inte finns. Det finns bara ADHD och hyperaktivitet är en del av det, även om den inte nödvändigtvis är dominerande eller tar sig tydliga uttryck. Och det där kan jag själv relatera till. Jag har ingen problematik rörande hyperaktivitet/impulsivitet, men den biten finns definitivt. Det handlar om problem med självreglering. Exempelvis aktivitet, även om resultatet i praktiken i många fall snarare är underaktivitet. Finns inte den biten alls handlar det alltså om ett annat tillstånd. Som inte så lätt låter sig medicineras. Som jag för övrigt fan är helt säker på att jag också har...

-

Men ändå... Det är lite torftigt rent vetenskapligt att det egentligen bara finns en enda auktoritet på området. Fast, som man säger, bättre ett huvud än hundra arslen. Jag sörjer inte att häxdoktorn Gillberg har passerats till kulisserna. Fan, utan att själv ha nån autism-diagnos kan jag känna mig direkt förödmjukad av att läsa hans grejer. Typ 'Om jag ber dig hoppa över kaffet, ställer du då ner koppen på golvet och tar ett språng över koppen? Nehej, okej. Grattis, du har inte autism!'.

Fast om man nu ska vara djävulens advokat. För det vill man väl vara? Hans JAS-plan, DAMP-begreppet, det som liksom gjorde att han helt och hållet förlorade sin trovärdighet... Jävla haverist, typ, vill gå till historien genom att återuppfinna hjulet. DAMP sa du? Det heter ju ADHD även om det finns problem med motorik. Men tänk om han kanske var nåt på spåren?

Kan det ha varit nåt liknande SCT som han var iakttog? Vi tänker ju direkt hyperaktivitet när vi hör ordet DAMP, men det ingår ju faktiskt inte alls i diagnoskriterierna. ADHD fast i mildare form uttrycks det ibland. Det kan man väl ifrågasätta, men ur exempelvis skolans perspektiv kan ju problematiken upplevas som mildare. Visst, synd för honom att han får så mycket stryk på rasterna, men han stör ju för det mesta ingen. ADHD typ, fast i mildare form. Han sitter ju faktiskt still ibland. Även om han inte fattar ett ord av vad vi försöker lära honom.

Gillberg har alltid varit mammas idol sedan 80-talet då ett fåtal personer fick den första diagnosen MBD(min bror) som sedan blev damp osv osv. Har själv inte orkat sätta mig in i hans karriär men det lilla jag läst så verkar han iaf förstå vilket enormt funktionshinder det kan vara. Psyk har ju en annan inställning som alla känner till vilket påminner om my little pony eller Gullivers resor för den som läst/sett. Dom använder dessutom begreppet ADD dvs ADHD utan hyperaktivitet som Barkley sågar totalt precis som du skriver. Att symptom minskar med åren är inte samma som att man blir frisk som vissa experter också hävdar. Orkar inte skriva mer blir bara arg när jag tänker på alla sopor som cirkulerar i den här soppan som vare sig har kompetens eller intellekt nog att förstå vad det handlar om. Tog 7 dagar paus från ritalin denna vecka och insåg hur fantastisk den är trots att man får lite svaj med ångest

Kortfattat diagnosen suger och den som tycker annorlunda kom fram med bevis och sluta pladdra.
Citera
2016-05-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Psyk har ju en annan inställning som alla känner till vilket påminner om my little pony eller Gullivers resor för den som läst/sett. Dom använder dessutom begreppet ADD dvs ADHD utan hyperaktivitet som Barkley sågar totalt precis som du skriver. Att symptom minskar med åren är inte samma som att man blir frisk som vissa experter också hävdar. Orkar inte skriva mer blir bara arg när jag tänker på alla sopor som cirkulerar i den här soppan som vare sig har kompetens eller intellekt nog att förstå vad det handlar om.

Dom är så jävla tokiga i huvet.
Senast redigerad av Ananse 2016-05-24 kl. 14:41.
Citera
2016-05-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaGula
Låter som jag själv skrivit detta som TS beskriver sig själv.

Gjorde nå test som länkades i tidigare inlägg också och det ser verkligen ut som jag har ADD.
Vilket jag misstänkt länge också, iofs.
Ska få träffa en psykolog nu nästa vecka. Är det nåt dom kollar på? Alltså gör sånna tester?
Vad får man för medicin mot detta? Är det samma som mot ADHD? Tänker på ritalin och concerta.
Eftersom detta görs pga mitt missbruk (ska prata med en psykolog inom beroendevården) så
antar jag det finns medicin som inte är beroendeframkallande också?
Dom är förjävla hårde med och inte skriva ut beroendeframkallande preparat vilket jag förstår och det är bra och så. Men man har ju testat dom icke-beroendeframkallade medicinerna och dom är ju verkligen bara skit..

Fan nu blir det rörigt. I vilken ände skall jag börja...?

För det första - lite förenklat - så finns det inget som heter ADD. Det är en gammal beteckning på ADHD även om hyperaktiviteten som sagt inte behöver vara särskilt påtaglig. Jag har ADHD och jag är inte särskilt hyperaktiv, även om det finns där nånstans.

Så verkar det däremot som trådskaparen säger finnas minst en ytterligare uppmärksamhetsstörning där hyperaktivitet och impulsivitet inte alls existerar i nån form. Den varianten brukar inte kunna behandlas med stimulanter. I nuläget har man dock bara en beteckning för uppmärksamhetsstörningar, så ADHD är vad dom kommer att skriva.

Vilka icke-stimulanta mediciner har du prövat?

Vad är det för droger du har missbrukat och vad har du fått för effekt av dom?
Citera
2016-05-24, 18:30
Medlem
Citat:
För det första - lite förenklat - så finns det inget som heter ADD. Det är en gammal beteckning på ADHD även om hyperaktiviteten som sagt inte behöver vara särskilt påtaglig. Jag har ADHD och jag är inte särskilt hyperaktiv, även om det finns där nånstans.
Ordet ADD förekommer inte alls i DSM-5 utan har ersatts av ADHD-PI. I ICD-10 förekommer diagnosen ADD (Attention Deficit Disorder). ADD kan beskrivas som ADHD utan hyperaktivitet.
Citera
2016-05-27, 17:29
Medlem
Fluxuss avatar
Hej! Undrar lite allmänt hur lång tid det tar att göra en ADD-utredning? Har misstänkt att jag har det nu i flera år. Har precis börjat att gå till en psykolog för min sociala fobi och ska få svara på massor med frågor från dem för att se vad för diagnoser jag har Är 99% säker på att jag kommer visa positivt för ADD. Har redan gjort det hos en annan psykolog men gick aldrig vidare med det.

Samtidigt så är man ju lite tveksam, så många som säger att det är en hittepå diagnos, men det är så sjukt mycket som stämmer in på mig. Gjorde precis ett online ADD-test och fick jättehöga poäng.
Citera
2016-05-27, 18:51
Medlem
Det kan variera extremt mellan olika landsting och olika vårdgivare. Ska man bara ha pappret så är det väl bra att vända sig till nån privatägd mottagning. Dom vill leverera och tjäna pengar. Hur bra det blir vet jag inte, men om du redan har diagnostiserat dig själv och bara vill ha det officiellt, så spelar det ju ingen roll. Hur som helst är du ju uppenbarligen redan inne i systemet, själva utredningen tar väl mellan tio och trettio timmar skulle jag tro. Om du är angelägen kan du ju be dom börja i den änden.
Citera
2016-05-29, 20:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Det kan variera extremt mellan olika landsting och olika vårdgivare. Ska man bara ha pappret så är det väl bra att vända sig till nån privatägd mottagning. Dom vill leverera och tjäna pengar. Hur bra det blir vet jag inte, men om du redan har diagnostiserat dig själv och bara vill ha det officiellt, så spelar det ju ingen roll. Hur som helst är du ju uppenbarligen redan inne i systemet, själva utredningen tar väl mellan tio och trettio timmar skulle jag tro. Om du är angelägen kan du ju be dom börja i den änden.

Det här är väl förresten något som vi borde ha lagstiftade standarder över? M ao, att om en patient har remiss till psykiatrin för utredning av misstänkt neuropsykiatrisk diagnos, så borde det inte ta mer än en månad innan utredning startas och den maximala tiden för hur länge det ska ta borde välan vara två månader, kan jag tycka?

Vi har ju vårdgarantin och så, men har den någon inverkan på det här?
Citera
2016-05-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Vårdgarantin ger löfte om en initial bedömning, inte tidsplanen för hela paketet. Tyvärr så är det gängse med långa väntetider för NP-utredningar, vilket är bedrövligt. En skicklig kliniker inleder direkt en utredningsprocess, lägger på pusslet, screenar och kan lägga in taktiska doser Melatonin (tack, extempore ingår numera i förmånen!) osv för att styrka misstanken. Blodprover, droganamnes/-test och annan basal work-up. Har man jobbat i branschen ett antal år så vet man precis vilka svar som stärker misstanken på väl valda frågor. Under tiden kan man dela ut skattningsformulär till patient och anhörig beträffande exempelvis barndomen, som fylls i hemma i godan ro. Lite tid tar det att granska dessa sen, men det är inte många minuter. För varje kontakt ringas problematiken in och ges en fastare förklaring. Yes, jag kan psykiatri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in