Jag såg nyss förresten att det finns en svensk wikipedia-sida om SCT - Sluggish Cognitive Tempo nu! = ) Gå in och ta er en titt vetja, ni som är nyfikna på den sjukdomen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT
Citat:
Ursprungligen postat av
adolf512
Har hört mycket ifrån barkley(lyssnar på föreläsning) som inte verkar stämma.
Barkley påstod att ADHD-individer har högre nivåer av dopamin-transportörer pga gener och att man genom att ta knark hjälper till att korrigera detta, han förespråkade att ge folk med ADHD mer knark och menade att detta inte på något sätt skulle vara beroendeframkallande. Verkligheten är en annan
http://medicalxpress.com/news/2013-05-long-term-adhd-treatment-brain-dopamine.html#inlRlv
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2141044/ADHD-Ritalin-prescriptions-soaring-experts-warn-effects.html detta hindrade inte äcklet barkley ifrån att förespråka ständig medicinering och han menade t.o.m att det skulle vara otillåtet för folk med adhd att köra bil utan att knarka(methylphenidate).
Det borde man ju fattat: förespråkare för den påhittade vetenskapen rasbiologin, som du, förstår sig inte på det här med vetenskap.
För det första: behåll dina osmakliga förolämpningar för dig själv.
För det andra: så har du missuppfattat otroligt mycket av vad Barkley och andra forskare säger.
Så nu tar vi en titt på hur det *egentligen* står till.
Barkley är inte enbart anhängare av dom narkotiska preparaten som används för behandling av uppmärksamhetsstörningar, utan han är även ett stort fan av dom icke-narkotiska preparaten - han refererar ofta till studier för att behandla uppmärksamhetsstörningar med icke-narkotiska preparat, han har även lett ett par sådana studier själv:
A pilot study of the effects of atomoxetine on driving performance in adults with ADHD.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17242426
Han hyser även ett visst hopp för att nya beteendemodifierande metoder, utan mediciner skulle kunna hjälpa dom med SCT:
Sluggish Cognitive Tempo (Concentration Deficit Disorder?): Current Status, Future Directions, and a Plea to Change the Name
http://psychology.uiowa.edu/files/psychology/groups/nikolas/files/Barkley,%202014.pdf
Citat:
A commendable step in this direction was the design and evaluation by Pfiffner and colleagues of a joint home and school package of behavioral strategies aimed specifically at the symptoms and academic problems likely to exist in children having high SCT symptoms (within the context of ADHD Inattentive Type)(Pfiffner et al.2007). The results showed considerable success and offer an exemplar for the study of other therapies for SCT.
(Det bör även nämnas att han har utvärderat liknande åtgärder för dom med ADHD, och liksom andra forskare kommit fram till att KBT-liknande metoder är fullkomligt värdelösa för behandling av den sjukdomen. Men eftersom han ser SCT som en annan sjukdom, så är han inte beredd att slänga igen boken där ännu.)
Att han menar att det skulle vara otillåtet för folk med ADHD att köra bil utan medicinering får du allt uppge källa på.
Däremot, så jo, han förespråkar att alla med uppmärksamhetsstörningar borde vara medicinerade för att minska farorna som kan uppkomma vid bilkörning.
Men varför han gör det är för att han utfört en välgjord metaanalys som visar på att människor med ADHD är inblandade i fler trafikolyckor än gemene man! Han kunde även visa upp bevis på att bilkörningen och säkerheten förbättras avsevärt med medicinering. Skulle det vara något konstigt att han är medicinförespråkare i trafiken då, menar du?
A review of driving risks and impairments associated with attention-deficit/hyperactivity disorder and the effects of stimulant medication on driving performance
https://www.researchgate.net/publication/6502640_A_review_of_driving_risks_and_impairments_ associated_with_attention-deficithyperactivity_dis order_and_the_effects_of_stimulant_medication_on_d riving_performance
I mitt fall så stämmer det han säger för övrigt väl, då jag noterar en markant förbättring av min körförmåga när jag är medicinerad.
Slutligen så kan jag nämna att en enda studie som drar slutsatsen att ADHD-symptom inte skulle bero på medfödda dopamintransportörförändringar utan att dessa skulle tillkommit efter behandling inte kan ses som någon vedertagen sanning.
Om du faktiskt läser citatet så ser du att forskarna som gjorde rapporten medger att det finns andra studier som dragit helt andra slutsatser:
Citat:
Our findings also suggest that the discrepancies in the literature regarding dopamine transporter availability in ADHD participants (some studies reporting increases, other no changes and other decreases) may reflect, in part, differences in treatment histories.
Rapporten nämner heller inte att det faktiskt skulle föreligga några långsiktiga skador från detta, utan dom mätte bara i slutet av behandlingen, så huruvida DAT-nivåerna sjunker igen framkommer inte. Bevisligen så finns det många andra homeostasförändringar orsakade av medicinering som är ytterst tillfälliga och övergående.
Barkley har m ao ännu inte sett några övertygande belägg för att nyttan med medicinavbrott överväger onyttan med desamma. För övrigt gäller studien
ENBART METYLFENIDAT - Barkley är förespråkare av flertalet andra mediciner som fungerar på helt andra sätt.
Citat:
En annan röd flagga är att han ville omdefiniera ADHD och att han då uppfann SCT som en distinkt psykisk sjukdom, detta påminner om "no true scotsman falacy". Personligen känner jag igen mig i mycket folk med ADD beskriver men inte alls i det Barkley beskriver. Jag har extremt svårt för att göra dryga saker, om jag lyssnar på något så måste jag nästan alltid göra något annat samtidigt för att inte bli understimulerad och detta har om något blivit värre med tiden.
Jag tror inte att ADHD/ADD är en specifik funktionsnedsättning utan att det varierar mellan de som har olika former av svårigheter med att fokusera på tråkiga saker, i princip alla med ADHD verkar kunna hyperfokusera på saker som intresserar dem och många(jag tillhör dem) blir så fokuserade att allt annat glöms bort, man hör inte ens när andra pratar.
Dina egna erfarenheter och observationer är dessvärre inte särskilt vetenskapliga och kan därför bara användas för att referera till dig själv.
Du glömmer även bort att Barkley har noterat att det finns samsjuklighet mellan ADHD och SCT, där man kan ha symptom från båda sjukdomarna, men i olika grad. Och jo, det är två olika sjukdomar eftersom det finns bevis på att patienterna svarar olika på olika sorters behandling, och när man jämför fysiska skador på hjärnan som kan ge liknande symptom så är det två helt olika områden i hjärnan - ADHD har likheter med skador i frontalloben, SCT har likheter med skador på parietalloben.
Titta noggrannare på det här klippet:
https://youtu.be/q3d1SwUXMc0?t=24m7s
Och läs sedan här:
Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4474281/
Citat:
A tendency in participants with more SCT symptoms to activate the left Superior Parietal Lobe less may reflect impaired reorientation or shifting of attention. An association between inattentive symptoms and more activity in the SMA and less in the bilateral thalamus during response preparation may suggest a general deficit in response preparation with increasing inattention; however this may be due to impoverished processing of the cue itself. Alternatively, it may represent impairment in integrating information or in mediating task set maintenance. This study is the first to demonstrate dissociation between inattention- and SCT-related symptoms in ADHD in terms of cue-related brain activity.
"No True Scotsman" gäller för övrigt inte här, för meningen med att separera ADHD och SCT är inte att säga att någon som har ADHD absolut inte kan ha SCT också - som synes så säger Barkley och andra att det finns belägg för en viss komorbiditet.
Ergo - man kan ha både SCT och ADHD samtidigt, till olika grad. På precis samma sätt som man kan ha både Autism och ADHD samtidigt, till olika grad.
Det betyder dock INTE att dom är samma sak.