Citat:
Ursprungligen postat av Bluezbrother
Tack för tipsen!
Jag har tänkt lite på det här med mål. Senaste boken jag läste var Olof Röhlanders "Det blir alltid som man tänkt sig", som till stor del behandlar målsättningar. Tyvärr blev jag inte så jättemycket klokare av den boken, men vissa av författarens idéer bär jag med mig i alla fall. Ska tänka på att börja smått, sätta upp små mål för dagen, se till att jag gör det jag vet att jag vill, carpe diem helt enkelt. Sen kanske jag kan börja sätta upp de mer långsiktiga målen? Jag har nog redan ett antal sådana, av vilka 95% hör till mina vardagliga dagdrömmerier... Klarhet i livet är något jag saknar 
Jag har tänkt lite på det här med mål. Senaste boken jag läste var Olof Röhlanders "Det blir alltid som man tänkt sig", som till stor del behandlar målsättningar. Tyvärr blev jag inte så jättemycket klokare av den boken, men vissa av författarens idéer bär jag med mig i alla fall. Ska tänka på att börja smått, sätta upp små mål för dagen, se till att jag gör det jag vet att jag vill, carpe diem helt enkelt. Sen kanske jag kan börja sätta upp de mer långsiktiga målen? Jag har nog redan ett antal sådana, av vilka 95% hör till mina vardagliga dagdrömmerier... Klarhet i livet är något jag saknar 
Det är bra att sätta upp långsiktiga mål också, problemet är när man sätter för höga krav från början och inte inom rimliga tidsgränser. Ett exempel är att jag alltid ville göra saker till 100%, typ om jag skulle städa ville jag städa varenda cm av lägenheten vilket gjorde att jag alltid gav upp efter fem minuter för att det kändes övermäktigt. Nu har jag lärt mig att strukturera och ta det i etapper, typ börja med att städa köket och så är jag bra som iaf har gjort det och nästa dag kan jag gå vidare med ett annat rum osv.
Något bra min KBT-terapeut lärt mig är göra följande listor:
1. Det här vill jag åstadkomma idag ( t ex äta frukost, diska osv)
2. Det här vill jag åstadkomma den här veckan (t ex boka tvättid, storhandla osv)
3. Det här vill jag åstadkomma inom en månad (t ex betala alla räkningar, börja träna osv)
4. Det här vill jag åstadkomma inom 1-2 år (t ex skaffa körkort, flytta hemifrån osv)
Och sen är det viktigt att inte klanka ner på sig själv om man nu inte lyckas göra allt på sina listor utan i stället se det positiva i vad man faktiskt har gjort.
. Något annat som gått i baklås är mitt känslosinne. Jag kan absolut inte känna något annat än ilska längre, vilket känns helsjukt.