Resultat:
0%
röster
2011-06-06, 16:28
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag brukar tänka: "Främjar detta förslag diskussioner på forumet?"
Om svaret är ja, då är det ett bra förslag, är svaret nej eller tveksamt så är det ett dåligt förslag.

Det är djävligt svårt att vara bra på allt i en och samma kostym, man måste nischa in sig på en eller ett par saker och sen bygga funktioner som främjar just de sakerna. Flashback är ett diskussionsforum och därför ska det fokuseras på att byggas funktioner som stöjder just det. Och då bedömmer man förslagen utifrån just de kriterierna.

Om Admin ändrar sig och vill att FB ska vara ett Community med diskussionsforumsfunktionalitet, ja då får ju förslagen värderas om utifrån de förutsättningarna, men så är det ju inte nu.

/My 5 cents.
Citera
2011-06-14, 00:26
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Nu fick jag en liten idé.

Säg att man i trådar med fler än 10 sidor införde en funktion för användare att "flagga" viktiga inlägg och om då ett inlägg har flaggats säg 20 gånger så hamnar det i toppen på första sidan, typ som på youtube. Om flera inlägg flaggas många gånger så hamnar de två med mest flaggningar där.

Det ska inte gå att se hur många gånger ett inlägg flaggats men man vet att de två som flaggats flest gånger ligger i toppen.

Fördelen med detta är att man lättare skulle kunna få värdefull information ur stora trådar utan att behöva läsa hela tråden och det skulle kunna leda till en aning färre upprepningar. Och många av nackdelarna med tumme upp/ner systemet skulle försvinna.

Skulle folk posta inlägg i stil med "Fan justin bäver är fan bög fan" i hopp om att hamna högst upp så skulle moderatorerna lätt se detta och kan då ta bort dem.

Jag har dock ingen aning om detta är genomförbart och det är mycket möjligt att jag kommer tycka att denna idé är skitlöjlig imorgon, men men.

God natt
Citera
2011-06-14, 06:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Nu fick jag en liten idé.

Säg att man i trådar med fler än 10 sidor införde en funktion för användare att "flagga" viktiga inlägg och om då ett inlägg har flaggats säg 20 gånger så hamnar det i toppen på första sidan, typ som på youtube. Om flera inlägg flaggas många gånger så hamnar de två med mest flaggningar där.

Det ska inte gå att se hur många gånger ett inlägg flaggats men man vet att de två som flaggats flest gånger ligger i toppen.

Fördelen med detta är att man lättare skulle kunna få värdefull information ur stora trådar utan att behöva läsa hela tråden och det skulle kunna leda till en aning färre upprepningar. Och många av nackdelarna med tumme upp/ner systemet skulle försvinna.

Skulle folk posta inlägg i stil med "Fan justin bäver är fan bög fan" i hopp om att hamna högst upp så skulle moderatorerna lätt se detta och kan då ta bort dem.

Jag har dock ingen aning om detta är genomförbart och det är mycket möjligt att jag kommer tycka att denna idé är skitlöjlig imorgon, men men.

God natt

Fast frågan är hur det fungerar eftersom inläggen ligger strikt kronologiskt som det är i dag, det skulle se konstigt ut om ett inlägg hamnar bland andra inlägg som kan vara flera år äldre.
Citera
2011-06-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast frågan är hur det fungerar eftersom inläggen ligger strikt kronologiskt som det är i dag, det skulle se konstigt ut om ett inlägg hamnar bland andra inlägg som kan vara flera år äldre.
Som jag tänker mig så skulle de två viktiga inläggen markeras på ett tydligt sätt och hamna under trådstarten, eller kanske längst ner på sidan. Nackdelen med detta är ju dock att det troligtvis skulle medföra en massa diskussion i tråden om vilka inlägg som markeras som viktiga osv så jag är inte säker på att jag själv tycker att detta är en särskilt bra idé. Men hellre detta än något tumme upp/ner-system.
Citera
2011-06-14, 14:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Som jag tänker mig så skulle de två viktiga inläggen markeras på ett tydligt sätt och hamna under trådstarten, eller kanske längst ner på sidan. Nackdelen med detta är ju dock att det troligtvis skulle medföra en massa diskussion i tråden om vilka inlägg som markeras som viktiga osv så jag är inte säker på att jag själv tycker att detta är en särskilt bra idé. Men hellre detta än något tumme upp/ner-system.

Jag är nog mer skeptisk till en sådan lösning än tumme upp/ned.
Just för att det blir en ologisk placering av inläggen, sett till postdatum/tid.
Citera
2011-06-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag är nog mer skeptisk till en sådan lösning än tumme upp/ned.
Just för att det blir en ologisk placering av inläggen, sett till postdatum/tid.
T.ex på Youtube så är ju de två högst rankade kommentarerna överst och sedan följer resten i omvänd kronologisk ordning och det är ju ingen som blir förvirrad av det. Om det markerades tydligt att dessa inlägg har blivit flaggade som viktiga (eller vad man nu ska kalla det) så tror jag inte att det skulle vara något problem. Det ska alltså bara vara max två inlägg där sen följer resten i vanlig ordning. Och så tänkte jag mig att denna funktion bara skulle slås på om en tråd överstiger t.ex 10 sidor.

Och vad vinner man annars på ett tumme upp/ned-system förutom minskade +1 inlägg? Jag tycker mig ha sett en ganska stor minskning av den typen av inlägg den senaste tiden ändå. Och vill man berömma någon för ett välskrivet inlägg så är det mycket bättre att ta det via PM tycker jag.
Citera
2011-06-14, 17:09
Medlem
micaeles avatar
Citat:
T.ex på Youtube så är ju de två högst rankade kommentarerna överst och sedan följer resten i omvänd kronologisk ordning och det är ju ingen som blir förvirrad av det. ...
På Youtube handlar inläggen om att kommentera, inte diskutera. Så det är en lätt haltande jämförelse.
Citera
2011-06-14, 17:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
T.ex på Youtube så är ju de två högst rankade kommentarerna överst och sedan följer resten i omvänd kronologisk ordning och det är ju ingen som blir förvirrad av det. Om det markerades tydligt att dessa inlägg har blivit flaggade som viktiga (eller vad man nu ska kalla det) så tror jag inte att det skulle vara något problem. Det ska alltså bara vara max två inlägg där sen följer resten i vanlig ordning. Och så tänkte jag mig att denna funktion bara skulle slås på om en tråd överstiger t.ex 10 sidor.
Ja det är ju just det, på Youtube pågår ingen diskussion i samma bemärkelse som på FB.

Citat:
Och vad vinner man annars på ett tumme upp/ned-system förutom minskade +1 inlägg? Jag tycker mig ha sett en ganska stor minskning av den typen av inlägg den senaste tiden ändå. Och vill man berömma någon för ett välskrivet inlägg så är det mycket bättre att ta det via PM tycker jag.

Jag är egentligen inte för detta med tumme upp/ned, men samtidigt är det något som ca en gång per vecka efterfrågas och jag tycker nog att den funktionen skulle störa minst.

EDIT:

Ja nu satt jag och funderade en del innan jag postade, så jag blev tvåa på pucken angående tuben.
Citera
2011-06-14, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakkal
Här på flashback görs ju en hel del byten av olika saker och oavsett om det gäller invites till torrent-sidor eller om det är nåt annat så vill man ju veta att personen i andra änden av nätet går att lita på.

Förslaget är därför ett slags omdömes-system.
Varje användare kan ge ett omdöme om varje annan användare. "+1" "neutral" eller "-1". Omdömet kommer sedan stå under användarnamnet. Då kan kan man enkelt se att en person med -25 inte är lika bra att lita på som en med +22.

Ex: Användaren "Ohederlig_bluffmakare" lurar mig på något och då kan jag ändra mitt omdöme om honom till "-1" eller om det nu skulle vara så att personen höll sin del av överenskommelsen skulle jag ändra mitt omdöme om honom till "+1".

Som sagt det är ett förslag och idéen behöver säkert utvecklas innan den blir fulländad.

Politik forumet skulle vara underhållande med den här funktionen om inte annat :P
Citera
2011-10-20, 17:33
Medlem
neonguys avatar
Varför inte skapa en omröstning om denna fråga?

Jag röstar iaf för en gilla-knapp.

Man ska kunna välja att visa alla inläggen precis som i Disqus
- Senaste först (om man vill slippa klicka sig till sista sidan av tråden för att se hur snacket numera går i tråden)
- Senaste sist (såsom det är nu på Flashback)
- Populärast (dom inlägg som fått flest svar/quotes)
- Best rating (mest gillade)

Särskilt det sistnämnda, som då denna tråd handlar om, skulle vara bra att kunna sortera efter:

- Det skulle bli bättre kvalité på trådarna och färre upprepningar.

- Man kan bli lite less när man vill veta det viktigaste från en tråd med 1542 sidor, från säg "aktuella brott".

- Säg att man har ett problem och postar en tråd om det. Dagen efter har man flera olika förslag, och är man osäker kan man helt enkelt köra på det som dom flesta tycker verkar vettigt.

- Sen från mer underhållande delforum kan man lätt hitta det mest underhållande/klockrena inlägget.

Osv, osv.

Dom som anser att "men då skulle bara den och den åsikten synas mest", är helt enkelt inte demokratiska av den simpla anledningen att alla har lika stor chans att få sina inlägg gillade mest.

Lite lustigt att båda diskussionerna, betygsätta medlemmar och inlägg, är i samma tråd för övrigt. Inte lika viktigt att betygsätta medlemmar anser jag, men man kan absolut införa det också genom att man kan få högre status/bättre betyg genom sina inlägg som fått många gillade - och inte betygsätta medlemmen i sig oavsett vad denne skriver för nåt, då tror jag bara medlemmar med snygga tjejer och dyl på avatarerna skulle få flest gillade.

Nu har jag inte läst igenom tråden (vem har tid ?) så om det är några intressanta mot-argument så återupprepa gärna dessa. Ironiskt och lustigt nog hade inte detta behövts om dessa funktioner infördes.
Citera
2011-10-20, 22:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy

Jag röstar iaf för en gilla-knapp.

Nu har jag inte läst igenom tråden (vem har tid ?) så om det är några intressanta mot-argument så återupprepa gärna dessa. Ironiskt och lustigt nog hade inte detta behövts om dessa funktioner infördes.

Klokt resonerat. Om admins genast införde alla förslag, utan diskussion, så hade allting blivit mycket lättare och vi hade sluppit alla diskussioner...

https://www.flashback.org/t1690209
Citera
2011-10-20, 22:43
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
För att 100% utav alla personer som har IQ över fiskmåsnivå anser denna idé vara förödande för diskussionsklimatet som råder på Flashback Forum.
Vi har härmed konkluderat att du inte tillhör denna grupp, utan mer sannolikt tillhör en generation utav Facebook-användare som önskar framföra dina åsikter mer med ett klick, än en text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in