Resultat:
0%
röster
2011-03-18, 16:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turk.i.burk
Borde det inte bli dags för en omröstning snart eftersom många verkar vilja ha en GILLA knapp ?
Det behövs ingen omröstning, allt som krävs är ett ja från admin, eftersom detta ja uteblir så kan man ju tolka det som att konceptet inte platsar på FB

Detta med Gilla-knapp har ältats hur länge som helst.

Kan man inte helt enkelt ha ett papper bredvid datorn och göra ett streck på pappret varje gång man ser ett inlägg man gillar?
Citera
2011-03-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det behövs ingen omröstning, allt som krävs är ett ja från admin, eftersom detta ja uteblir så kan man ju tolka det som att konceptet inte platsar på FB

Detta med Gilla-knapp har ältats hur länge som helst.

Kan man inte helt enkelt ha ett papper bredvid datorn och göra ett streck på pappret varje gång man ser ett inlägg man gillar?

Dumt sagt. Du vet mycket väl varför personer här på FB vill ha en "gilla knapp". För att inlägg som anses vara ett bra svar på trådens ämne skall kunna hittas enklare utan att behöva leta igenom 500^ inlägg.
Citera
2011-03-19, 09:25
Medlem
turk.i.burks avatar
Citat:
Om du inte förstår meningen med en gilla knapp borde du läsa igenom tråden innan du gör inlägg om det
Senast redigerad av turk.i.burk 2011-03-19 kl. 09:29.
Citera
2011-03-20, 19:05
Medlem
gammatrons avatar
"Gilla" / "ogillaknapp" tack.
Citera
2011-03-20, 21:27
Medlem
Jag tycker inte att en sådan knapp skulle ge någon intressant information, eftersom det rimligtvis är olika grupper som tycker att ett inlägg eller en tråd är intressanta eller ointressanta utav olika skäl, men med ett gilla(/ogilla)-system skulle allt detta klumpas ihop till en enda dimension som mest skulle visa på hur stor mängd fjortisar (eller något annat namn på de människor som verkligen gillar att klicka på gilla-knappar) som har kunnat mobiliseras att gilla saken.

Men däremot skulle det vara intressant att se vad folk som mig, som iaf försöker dela upp åsikter i testbara och ideologiska och att testa de som går mot vetenskapliga parametrar - även om jag oftast inte orkar eller vet hur, har för gemensamma trådar vi tycker är intressanta. (OBS! Föregående mening behandlar bara mina personliga intressen och har inte i sig med tråden att göra utan är bara ett exempel på intressen.) Eftersom vi antagligen skulle ha hittat en hel del intressanta diskussioner ihop, och likaså för alla andra intressen som förenar andra människor, så borde det vara mätbart.

Så man skulle kunna göra ett system där folk får klicka på en intressant-knapp, vilket registreras tillsammans med andra såna val användaren gjort - dock skulle användare ansluta någorlunda anonymt till systemet så att man inte kunde hacka det och gräva fram vem som tycker vad, och så samlas resultaten på hög. Så när jag vill kolla på systemet så kan jag se på min profil vad folk som tycker ungefär som mig också tycker om. Eller så kunde jag få den informationen direkt i en tråd.

Eftersom vissa kommer trycka på allt så kommer de bara bli ett reducerbart brus, medan de som t.ex. trycker intressant på alla rashat-trådarna inte kommer störa mina mätningar då de mest trycker på just sina grejer och inte mina. Sedan kommer det finnas aggregat av olika användargrupper med väldigt lika intressen, och vilka grupper som olika trådar lockar till sig kan man få reda på genom att klicka på en knapp i tråden. Allt utan att kunna få reda på vilka faktiska användare som står bakom, bara vilka intressen som förbinder dem.

Det skulle vara ett mer meningsfullt system iaf. Tyvärr är det nog sjukt svårt att koda och kräver antagligen en jävla massa beräkningskraft. Kanske skulle det kunna göras separat från FB utav de användare som vill delta via ett Greasemonkey-script. En kompis sa att det finns liknande system på flera musiksajter, vet inget om det, tror att tips-systemen på Facebook och Youtube är åtminstone lite liknande.
Senast redigerad av Punggung 2011-03-20 kl. 21:28. Anledning: Grammatik
Citera
2011-03-25, 17:10
Medlem
Icyyys avatar
Om man hade lyckats inkorporera ett sofistikerat system, som några nämnt ovan, så hade jag varit för det, alla gånger. Risken med ett simpelt system blir att det som på Engadgets kommentarer går utför och det räcker med att folk skriver något Applefientligt så får kommentaren 500+, och hamnar högst upp. Jag är föga intresserad av sådana idiotkommentarer utan någon som helst tanke bakom.
Citera
2011-06-04, 15:29
Medlem
epost72s avatar
Länk
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag vet att samtliga flashbackare avskyr förändringar på deras favoritforum, speciellt när det handlar om att implentera funktioner som andas minsta modernitet, eftersom detta anses vara att följa trender

Jag är själv lite likadan, men jag har fan funderat länge på det här med en +1-knapp, och jag tror att det skulle höja nivån på forumet rejält, speciellt om man snabbt kunde kolla inlägg som hade fått många +1or i en tråd, se sina egna mest +1ade inlägg, få upp en lista över när folk +1ar ens inlägg, etc. Skulle kanske vara schysst med en begränsning av skiten dock, så att folk inte använder den till ryggdunkeri, utan att de faktiskt gynnar de användare som tar tid att skriva längre, välskrivna inlägg.

Jag funderar ibland på om det kanske inte ändå vore en idé att man införa detta med gilla inlägg.
Varför vacklar jag?
Jo kanske för att det någon gång per vecka startas en tråd som sedan korgas pga denna tråd finns.
Kanske är det dags att kapitulera vad gäller detta med att med att införa funktioner som egentligen inte innebär någon skada?

I bästa fall kanske man slipper en del +1-inlägg jag vet att dessa raderas iofs.
Men då vore det väl positivt om en person självmant väljer att gilla ett inlägg istället för att göra ett +1-inlägg?
Citera
2011-06-05, 21:31
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Xen
Dumt sagt. Du vet mycket väl varför personer här på FB vill ha en "gilla knapp". För att inlägg som anses vara ett bra svar på trådens ämne skall kunna hittas enklare utan att behöva leta igenom 500^ inlägg.
Dummare sagt. Är man inte kapabel att själv uppskatta saker och ting utan trettio andra personers omdöme så kan man lika gärna sälja sina ägodelar och bli lämmel på heltid. Dessutom så är det nästan sed att alltid citera det bästa inlägget för att visa sitt medhåll, så en gillafunktion känns överflödig.

Ursprungsidén med en gillaknapp är egentligen god, men skulle knappast fungera på ett diskussionsforum, och orsakerna har ältats här hundratal gånger om.
Senast redigerad av lendryggh 2011-06-05 kl. 21:33.
Citera
2011-06-06, 05:17
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Länk

Jag funderar ibland på om det kanske inte ändå vore en idé att man införa detta med gilla inlägg.
Varför vacklar jag?
Jo kanske för att det någon gång per vecka startas en tråd som sedan korgas pga denna tråd finns.
Kanske är det dags att kapitulera vad gäller detta med att med att införa funktioner som egentligen inte innebär någon skada?

I bästa fall kanske man slipper en del +1-inlägg jag vet att dessa raderas iofs.
Men då vore det väl positivt om en person självmant väljer att gilla ett inlägg istället för att göra ett +1-inlägg?
Jag undrar lite över vad förlusten skulle vara. Den som väljer att gilla är troligtvis samma person som annar skulle skrivit ett +1-inlägg, eller låtit bli att skriva. Att kunna gilla inlägg som man anser är bra skulle vara trevligt för den som är insatt i ett ämne och lagt ner tid på att skriva ett inlägg.
Citera
2011-06-06, 08:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag undrar lite över vad förlusten skulle vara. Den som väljer att gilla är troligtvis samma person som annar skulle skrivit ett +1-inlägg, eller låtit bli att skriva. Att kunna gilla inlägg som man anser är bra skulle vara trevligt för den som är insatt i ett ämne och lagt ner tid på att skriva ett inlägg.

Egentligen är det väl ingen förlust alls, förutom att man kapitulerar en aning och går åt ett håll med communityliknelser.
Citera
2011-06-06, 14:46
Bannlyst
Det som jag anser skulle bli negativt med gilla/ogilla-knappar är den metadiskussion detta skulle medföra. För så klart att antal gillande skulle användas som argument i en diskussion för att något förslag eller någon företeelse är något bra eller dåligt. Och diskussioner på den nivån kan knappas bidra med något positivt. Det kan bli massvis med OT-inlägg om saken också då detta måste analyseras i trådarna; vilka är det som klickar på ogilla och vad är det för fel och vad har de för hemmaförhållande, utbildning och intelligens de som klickar på gilla. Det spolierar ju diskussionen om själva ämnet.

Man kan ju också tänka sig vad en del ska skriva för inlägg, de som i vanliga fall skriver +1 eller en oneliner. De ska väl då skriva +1 för att så många tryckt på gilla eller ogilla så klart. Inte tror jag att de kan avhålla sig från det. Så det blir bara ännu mer trassel.

Tänk varje tråd infekterad av diskussioner om trådens antal ogilla-klickningar och antalet gilladito.
Citera
2011-06-06, 14:51
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Egentligen är det väl ingen förlust alls, förutom att man kapitulerar en aning och går åt ett håll med communityliknelser.
Den dagen allt som finns på ett community per automatik är dåligt så är det en rimlig invändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in